Sinopsis Sulalatus Salatin Bab V


V
Bakat kebijaksanaan Tun Perak

Pada suatu ketika dahulu, negeri Siam dikenali sebagai Syahrun Nuwi. Banyak negeri berada dibawah taklukannya. Nama pemerintahnya ialah Paduka Bubunnya. Apabila mendapat tahu bahawa negeri Melaka yang besar bukan takluknya, baginda menghantar utusan ke Melaka, meminta supaya Melaka menghantar sembah kepadanya. Hal ini tidak dilakukan oleh Sultan Muzaffar Syah., menyebabkan Paduka Bubunnya marah dan menitahkan Panglimanya Awi Cakri dan pengikut yang ramai supaya menyerang Melaka.

Sultan Muzaffar Syah Melaka menitahkan seluruh rakyatnya spaya berkumpul di Melaka. Tun Perak juga turut bersama orang-orang Kelang (termasuk anak dan isteri) berkumpul di Melaka. Tun Perak telah berjaya mematahkan serangan angkatan Siam. Ekoran kejayaan itu, Tun Perak tidak dibenarkan pulang ke Kelang dan diminta terus menetap di Melaka. Tun Perak telah dianugerahkan jawatan Bentara. Tun Perak kemudiannya dilantik sebagai Menteri kerana memiliki kebijaksanaan yang tinggi bergelar Paduka Raja.

Catatan penting:

• Watak dan perwatakan (kebijaksanaan dan kepahlawanan Tun Perak) – mula memegang jawaan sebagai Penghulu di Kelang, kemudian dilantik sebagai Bentara, Menteri dan Bendahara Melaka dengan gelaran Paduka Raja.

Satu cara Mengelakkan Pecah Belah

Setelah Tun Perak menjadi orang besar, rakyat Melaka berpecah kepada dua golongan. Pertama, golongan yang berpihak kepada Tun Perak. Kedua, golongan yang menyokong Seri Nara Diraja Tun Ali. Hal ini menyebabkan sultan Muzaffar Syah berdukacita. Baginda bimbang kepada kesan yang akan timbul. Jika hal ini dibiarkan berterusan negeri mungkin binasa. Sultan mencari akal untuk mengatasi perbalahan ini supaya mereka berbaik semula.

Sultan Muzaffar Syah telah menawarkan anak-anak pembesar untuk diperisterikan oleh Seri Nara Diraja, namun kesemuanya ditolak . Oleh itu baginda terpaksa membuat pengorbanan dengan menawarkan isterinya Tun Kudu kepada Seri Nara Diraja. Tawaran itu dipersetujui oleh Seri Nara Diraja untuk memperisterikan Tun Kudu anak Bendahara Seri Wak Raja yang juga saudara kepada Paduka Raja. Ini menyebabkan Sultan Muzaffar bertindak menceraikan isterinya dan selepas edah Tun Kudu dikahwinkan dengan Seri Nara Diaja. Hubungan antara Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja terjain erat. Bendahara Paduka Raja kemudiannya dijadikan bendahara atas cadangan Seri Nara Diaja, yang kemudiannya dianugerahkan pangkat Penghulu Bendahari.

Catatan penting:

• Watak dan perwatakan (kebijaksanaan watak Sultan Muzaffar Syah)
• Peranan positif watak wanita (Tun Kudu)

Langgaran Siam Dipatahkan

Angkatan Siam menyerang Melaka buat kali kedua dibawah pimpinan Awi Dicu. Sultan Muzaffar Syah menitahkan Bendahara Paduka Raja, Seri Nara Diraja dan Seri Bija Diraja menyekat serangan Siam melalui jalnn laut berhampian dengan daerah Batu Pahat. Pada waktu siangnya, Paduka Raja menyuruh Tun Omar, anak Seri Bija Diraja (Tun Hamzah) pergi dengan perahu meninjau angkatan Siam. Tun Omar berjaya melanggar beberapa buah perahu Siam. Apabila malam, datanglah Awi Dicu ke pantai Batu Pahat. Awi Dicu tertipu dengan helah yang dilakukan oleh Paduka Raja yang menambat puntung-puntung api pada segala pohon bakau, nyireh dan tumu api-api di sepanjang pantai Batu Pahat. Awi Dicu dan pengikutnya menyangka bahawa orang-orang (hulubalang) Melayu terlalu ramai untuk dihadapi oleh mereka. Lantaran itu Awi Dicu membatalka hasrat untuk menyeang Melaka dan kembali semula ke Siam.

Paduka Bubunnya marah setela mendengar cerita Awi Dicu dan baginda sendiri mengambil keputusan ingin menyerang Melaka. Tetapi keinginan baginda tidak terlaksana kerana anakanda baginda yang benama Cau Panden menyatakan hasrat menyerang Melaka.

Di Melaka, ada seorang berbangsa Arab yang bernama Saidi Arab yang pandai bermain panah lasykar. Saidi Arab yang berada di istana Melaka, menghalakan panahnya ke benua Siam dengan menyatakan, “mati kau Cau Panden”. Di benua Siam pula Cau Panden merasa dadanya seperti terkena panah, muntah dan akhirnya mati .

Pemerintahan Sultan Mansur Syah

Sultan Muzaffar Syah mangkat setelah 42 tahun memerintah Melaka dan digantikan oleh anakanda baginda Raja Abdullah dengan gelaran Sultan Mansur Syah.. Ketika itu Sultan Mansur Syah berumur 27 tahun. Semasa pemerintahannya, baginda telah melaksanakan dasar peluasan wilayah. Langkah pertama diambil oleh baginda, ialah menitahkan Bendahara Paduka Raja menyerang negeri Indera Pura yang diperintah oleh Maharaja Dewa Sura. Bendahara Paduka Raja yang dibantu oleh Seri Bija Diraja, Tun Pikrama dan segala hulubalang berjaya menawam Inderapura.

Raja Indera Pura Ditawan

Seri Bija Diraja dapat mengesan Maharaja Dewa Sura di rumah seorang perempuan tua lalu beliau menyuruh para pengikutnya menangkap raja tersebut. Rumah perempuan tua itu terletak berhampiran dengan sebatang anak sungai dan terdapat sebatang pohon mahang di situ. Berikutan daripada itu, sungai itu disebut “Sungai batang Pahang” dan negeri Indera Pura kemudiannya dikenali sebagai Pahang.

Maharaja Dewa Sura dan puteri Onang Sari dibawa pulang ke Melaka. Seri Bija Diraja dianugerah pelbagai hadiah dan diberi kuasa memerintah Pahang, sementara mendapat raja baru. Maharaja Dewa Sura diserahkan di bawa pengawasan Seri Nara Diraja, manakala Puteri Orang Sari diperisterikan oleh Sultan Mansur Syah dan dikurniakan dengan dua orang putera, iaitu Raja Muhammad dan Raja Ahmad. Sultan Mansur Syah sayang akan Raja Muhammad dan berhasrat untuk melantiknya sebagai pengganti baginda kelak.

Hubungan Muhibah Melaka-Sulawesi

Sultan Mansur Syah ingin menjalin hubungan persahabatan dengan Mengkasar lalu baginda menitahkan Bendahara Paduka Raja mengarang surat persahabatan itu. Seri Bija Pikrama dan Tun Sura Diraja telah diutuskan ke Mengkasar untuk membawa surat tersebut. Hasrat Melaka disambut baik ole raja Keraeng di Goa. Kemudian Seri Bija Pikrama dan Tun Sura Diraja kembali semula ke Melaka.

Dari Mana Hang Tuah Berasal

Seri Bija Pikama dan Tun Sura Diraja berangkat pulang ke Melaka . Mereka membawa bersama seorang budak laki-laki yang memiliki sikap pahlawan yang dikirimkan oleh raja Goa kepada Sultan Mnsur Syah. Budak laki-laki itu bernama Daeng Mempawah, anak raja Bajung. Daeng mempawah ditukar nama oleh Sultan Mansur Syah sebagai Hang Tuah. Di Melaka, Hang Tuah menghabiskan masanya dengan mempelajari ilmu persilatan (kepahlawanan). Hang Tuah mempunyai sembilan orang sahabat, iaitu Hang Jebat, Hang Kesturi, Hang Lekir, Hang Lekiu, Hang Ali, Hang Iskandar Hang Hassan, Hang Hussin dan Tun Bija Sura.

Maharaja Dewa Sura Dibebaskan

Gajah kenaikan Sultan Mansur Syah yang bernama Kemanci telah lari ke hutan. Tiada siapa yang dapat menangkap kembali gajah tersebut termasuk Seri Rama. Oleh itu, Seri Rama mencadangkan agar Maharaja Dewa Sura menangkap gajah Sultan Mansur Syah itu. Maharaja Dewa Sura bersetuju dengan syarat ia dibebaskan sekiranya baginda berjaya menangkap Kemanci. Maharaja Dewa Sura yang tinggi ilmu gajah berjaya menangkap gajah sultan dan baginda telah dibebaskan oleh Sultan Mansur Syah. Kemudian. Sultan Mansur Syah menitahkan Maharaja Dewa Sura mengajar ilmu gajah kepada pemuda-pemuda di negeri Melaka.



Hubungan Berbaik-Baik Melaka-Siam

Sultan Mansur Syah mengutuskan Tun Telanai dan Menteri Jana Putera ke benua Siam untuk mencapai perdamaian dengan raja Siam. Hasrat perdamaian Sultan Melaka disambut baik oleh raja Siam. Semasa berada di Siam, utusan Melaka telah menunjukkan kelebihan dan keistimewaan sama ada dari segi kepahlawanan mahu pun kebijaksanaan akal dan sseterusnya berjaya menaikkan imej martabat raja dan negeri Melaka.

Antara kelebihan yang ditunjukkan oleh utusan Melaka ialah. apabila Menteri Jana Putera petah menjawab soalan daripada raja Siam mengenai erti Sultan Mansur Syah. Menteri Jana Putera memberiahu raja Siam bahawa erti sultan Mansur Syah ialah “raja yang dimenang akan Allah Ta’ala daripada segala seterunya”. Kemudian Tun Telanai menyuruh orang Suir yang tua lagi untut kedua-dua belah kakinya bemain senjata di hadapan raja Siam. Orang Suir menunjukkan kekebalannya menahan lembing yang dilambung dengan menggunakan belakangnya.. Lembing yang jatuh ke belakangnya mengantul jatuh ke tanah dan belakangnya tidak terguris (luka).

Tun Telanai dan Menteri Jana Putera juga berjaya membuat tipu helah sehingga berjaya mengelakkan daripada menyerang musuh Siam yang kuat di sebelah matahari mati, dengan memberi alasan adat orang Islam apabila sembahyang mengadap ke matahari mati.

Comments