BIMBINGAN PENULISAN DRAMA
Sebelum anda
menulis sebuah skrip drama, anda tentulah terlebih dahulu perlu mengetahui
apakah itu drama. Anda tentu pernah menonton drama pentas atau
lebih dikenali sebagai teater. Apakah yang dimaksudkan dengan drama dan
apakah yang membezakannya daripada teater. Apakah menulis skrip drama itu
berbeza daripada menulis novel dan apakah yang membezakan skrip drama pentas
daripada drama televisyen?
APAKAH YANG DIMAKSUDKAN
DENGAN DRAMA?
Drama berasal
daripada perkataan “dran” (Greek) yang bermaksud melakukan atau
melakonkan. Drama ialah aksi mimetic (peniruan), iaitu aksi yang
meniru atau mewakilkan perlakuan manusia. Menurut Aristotle, drama ialah
peniruan kehidupan, sebuah cermin budaya dan suatu bayangan kebenaran. Dalam
buku The American College Dictionary, drama didefinisikan sebagai karangan
prosa dan puisi yang menyajikan dialog, pantomin atau cereka yang mengandungi
konflik untuk dipentaskan. Mengikut Oxford Dictionary, drama sebagai komposisi
prosa boleh disesuaikan untuk diaksikan di atas pentas yang ceritanya
disampaikan melalui dialog dan aksi, dan dipersembahkan dengan bantuan gerak,
kostum dan latar hiasan seperti kehidupan yang sebenar. Bagi Aristotle,
plot merupakan penggerak utama sesebuah drama dan drama harus dibina daripada
tiga kesatuan, iaitu aksi, tempat dan masa. Elemen-elemen inilah yang
menyebabkan drama ialah sebahagian daripada cabang sastera. Selain
elemen sastera, drama juga merangkumi elemen-elemen seni yang lain seperti
lakon, seni muzik, seni bina, seni busana dan seni tari.
Drama bukan hanya untuk dibaca , tetapi untuk
dilakonkan di atas pentas, dengan penghayatannya berbeza antara dibaca
dengan pementasannya. Di sinilah letaknya perbezaan maksud antara drama
dengan teater. Sebuah drama ialah naskhah skrip yang boleh dibaca secara
individu tanpa memerlukan ruang, pelakon atau bantuan seni yang lain. Apabila
skrip drama itu dilakonkan di atas ruang pentas dengan gabungan pelbagai seni
yang lain dan ditonton pula oleh khalayak secara kolektif, maka ia dinamakan
teater.
SKRIP DRAMA
Sebuah skrip drama
berbeza daripada novel dan cerpen atau puisi. Bagi novel dan cerpen, pembaca
akan dijelaskan secara terperinci tentang sesuatu situasi dan latar bagi
sesuatu peristiwa yang berlaku melalui penerangan pengarang, manakala
dalam sesebuah naskhah drama, seseorang pembaca hanya akan diberikan gambaran
umum (deskripsi) tentang sesuatu situasi, latar atau tempat, dan dialoglah yang
akan menyampaikan mesej dan pemikiran pengarang. Hal inilah yang membezakan
drama daripada karya sastera yang lain. Sememangnya sifat sesebuah naskhah
drama digerakkan oleh dialog.
Pemikiran atau
gagasan pengarang disampaikan melalui dialog pelakon (watak-watak) yang
berinteraksi dalam sesebuah drama. Sebuah naskhah drama yang baik akan dapat
memberikan gambaran jelas tentang pemikiran pengarang melalui unsur-unsur
dramatik dalam dialog yang dihasilkan. Unsur dramatik bermaksud diksi atau
ungkapan yang boleh membangunkan konflik dalam drama seperti dialog yang
menimbulkan perasaan marah, gembira, lucu, dan seumpamanya. Sebuah drama
yang baik juga harus mempunyai unsur suspens, ketegangan dan seharusnya mampu
membina rasa ingin tahu pembaca atau penonton.
STAIL DAN PERWATAKAN
Drama merupakan
karya seni yang mempunyai sifat sosial yang paling luas. Drama bersifat kerja
berkumpulan kerana gabungan pekerja seni yang lain dan juga kerana reaksi
penonton yang bersifat langsung (hal ini tentu berbeza daripada reaksi penonton
yang menonton filem atau televisyen). Skrip drama yang menjadi sebahagian
daripada cabang sastera bersifat “tetap” dan kekal secara keseluruhan, tetapi
setiap kali naskhah drama itu dipersembahkan (dilakonkan) di atas pentas,
produksi teks (skrip) akan berlaku perbezaan. Hal ini demikian kerana pelakon
akan memberikan reaksi yang berbeza kepada penonton yang berbeza dan juga kesan
daripada mood pelakon yang berbeza dalam setiap persembahan. Gabungan antara
nilai yang tetap dan berubah inilah menjadi kelebihan sesebuah teater yang
membezakannya daripada drama yang dirakamkan secara mekanikal, iaitu filem,
drama radio dan drama televisyen.
CIRI-CIRI DRAMA
Pada umumnya, drama
mempunyai ciri-ciri yang berikut:
- Drama merupakan prosa moden
yang dihasilkan sebagai naskhah untuk dibaca dan dipentaskan.
- Naskhah drama boleh
berbentuk prosa atau puisi.
- Drama terdiri daripada
dialog yang disusun oleh pengarang dengan watak yang diwujudkan.
- Pemikiran dan gagasan
pengarang disampaikan melalui dialog watak-wataknya.
- Konflik ialah unsur penting
dalam drama. Konflik digerakkan oleh watak-watak dalam plot, elemen penting
dalam sesebuah skrip.
- Konflik ialah unsur penting
dalam drama. Konflik digerakkan oleh watak-watak dalam plot, elemen
penting dalam sesebuah skrip drama.
- Sebuah skrip yang tidak
didasari oleh konflik tidak dianggap sebuah drama yang baik.
Gaya bahasa dalam
sesebuah drama juga penting kerana ia menunjukkan latar masa dan masyarakat
yang diwakilinya, sekali gus drama ini mencerminkan sosiobudaya masyarakat yang
digambarkan oleh pengarang.
STRUKTUR DRAMA
Pada dasarnya
sesebuah drama mempunyai struktur tiga bahagian babakan (three act structure).
Sejak drama tragedi Greek, drama Elizabeth (Inggeris) hingga drama moden
dan lakon layar filem, kesemua struktur skripnya dipecahkan kepada tiga
bahagian. Perbandingannya adalah seperti kehidupan manusia yang terbahagi
semasa dilahirkan, dewasa dan akhir hayatnya.
Sebelum memulakan
sebarang bentuk tulisan, kita perlu mempunyai asas yang kukuh. Hal ini
demikian kerana asas yang teguh akan mendukung struktur, konsep dan visi
sesebuah drama. Ia akan menghasilkan satu rangka kerja atau karya yang kukuh
yang tidak mudah pecah. Tanpa asas yang kukuh akan hanya menghasilkan
kekecewaan, kebuntuan atau yang sering dikatakan sebagai “writers block”.
Kebuntuan lahir
disebabkan tidak adanya perancangan. Tanpa perancangan, ia menyukarkan penulis
mencari arah atau jalan yang betul dalam menghasilkan cerita.
Tiga elemen yang
cukup penting yang perlu diberikan tumpuan oleh penulis sebelum memulakan
penulisan skripnya ialah:
- Fokus
- Logik
- Perwatakan.
Fokus
Untuk sebuah cerita
sentiasa dalam kesatuan, watak-watak dan cara mereka berfungsi memerlukan
fokus atau tumpuan. Ia tidak ada bezanya sama ada jalan cerita kita berbentuk
linear, non-linear (spiral) atau selari. Sentiasa memberikan tumpuan yang kukuh
akan menjadikan proses penulisan kita mudah dan lancar. Fokus memerlukan
beberapa pertimbangan. Yang utama adalah dengan mengetahui watak-watak
(siapa mereka?), latar, sifat dan perkembangan mereka. Fokus juga memerlukan
perwatakan dan cerita secara keseluruhan mempunyai matlamat yang jelas pada
akhirnya.
Logik
Apabila kita
menghasilkan cerita dengan segala perwatakannya, tema dan ruang tempat, kita
sebenarnya terlibat dengan penciptaan. Segala perwatakan, tema dan ruang masa serta
tempat mempunyai peraturannya sendiri sebagaimana sebuah dunia dicipta. Sebab
itu penulis drama sering dikatakan mencipta sebuah dunia. Akan tetapi dunia
bagaimanakah yang dicipta itu? Bagaimanakah kehidupannya? Drama mengangkat atau
meniru realiti (kehidupan), tetapi realiti yang bagaimana? Oleh itu realiti
sesebuah drama perlu dilihat dalam konteks ceritanya, perwatakan dan temanya.
Di sinilah logik drama tersebut diukur.
Watak dan Perwatakan
Sebuah skrip drama
yang baik mesti mempunyai watak-watak yang mampu membawa cerita untuk terus
berkembang. Watak-watak inilah yang menjadi cerita, dan kuasa merekalah yang
menghidupkan cerita. Oleh itu watak ialah elemen terpenting dalam drama.
Wataklah yang menggerakkan plot cerita. Dalam sesebuah drama terdapat
watak utama dan watak sampingan.
Selalunya dalam
sesebuah drama terdapat satu watak utama, tetapi pada saya sesebuah drama
mempunyai dua watak utama, iaitu watak protagonis (watak yang menyokong
idea penulis) dan watak antogonis (watak yang menentang idea penulis).
Pertentangan idea ini akan menimbulkan konflik dan pertentangan konflik inilah
yang membentuk struktur konflik dramatik yang menarik. Watak sampingan ialah
watak-watak yang lain yang menyokong protagonis ataupun antogonis atau
watak-watak yang melengkapkan cerita.
ELEMEN DRAMA
Elemen drama yang
perlu diketahui oleh bakal penulis skrip ialah:
Tema/Pemikiran
Tema ialah idea
atau persoalan pokok yang dapat dirumuskan daripada keseluruhan inti pati
cerita. Persoalan pokok ini merupakan gagasan yang ingin disampaikan oleh
penulis dalam skripnya. Pemikiran ini disampaikan melalui dialog dan aksi
watak-wataknya.
Pembaca naskhah atau penonton drama yang
sensitif akan dapat menangkap idea atau persoalan pokok ini selepas selesai
membaca skrip atau menonton teater. Malah, selalunya mereka bukan sahaja
dapat menangkap idea atau tema drama tersebut, tetapi juga mereka akan dapat
menjaring maksud lain atau lapisan maksud yang lain yang terkandung dalam drama
tersebut. Pemikiran yang tersembunyi yang hanya dapat ditafsir oleh pembaca
atau penonton yang mahu berfikir atau memahami perlambangan yang digunakan atau
unsur cerita yang disampaikan oleh penulis dinamakan sebagai sub-teks.
Plot
Plot sangat penting
dalam pembinaan struktur drama. Plot adalah struktur drama yang dibina melalui
dialog dan aksi setiap watak. Dialog terbina melalui kata-kata atau bahasa.
Melalui dialog inilah konflik dan perkembangan cerita berlaku. Seperti yang dijelaskan
sebelum ini, konflik memainkan peranan yang cukup penting dalam membangunkan
struktur sebuah drama. Bertolak daripada konflik dan ketegangan inilah sesuatu
peristiwa digerakkan dan dilanjutkan perkembangannya hingga kepada peleraiannya
atau kesimpulan cerita. Plot bukan cerita atau naratif.
Mengikut E.M.
Forster cerita ialah huraian tentang peristiwa yang disusun mengikut urutan
waktu. Plot ialah jalan cerita yang memberikan maklumat cerita. Ia dibina oleh
watak dan apa yang berlaku melalui kesan sebab dan akibat dalam ruang dan
waktu.
Penulis perlu memahami bahawa dalam sesebuah persembahan teater, usaha menarik perhatian penonton dan menahan perhatian mereka selama mungkin ialah tugas yang cukup penting.
Penulis perlu memahami bahawa dalam sesebuah persembahan teater, usaha menarik perhatian penonton dan menahan perhatian mereka selama mungkin ialah tugas yang cukup penting.
Sebuah plot mesti
berupaya menarik perhatian dan mencipta suspens dan di sinilah kesemua
binaan dramatik memberi tumpuan. Harapan atau jangkaan penonton atau pembaca
mesti dibina (tetapi hanya diselesaikan pada babak adegan terakhir), aksi
(adegan) mesti kelihatan hampir mencapai objektifnya tetapi ia perlu tidak
tercapai sehinggalah di akhir adegan, dan yang paling penting sebuah plot mesti
mempunyai kepelbagaian (variasi) rentak dan tempo. Sebuah plot yang monotonos
akan hanya menghilangkan minat penonton dan akhirnya kelihatan hambar dan
mendatar.
Terdapat beberapa
bentuk suspens atau ketegangan yang boleh dicipta dalam sesebuah skrip.
Soalan-soalan asas ini boleh menjadi contoh ketika hendak memulakan tulisan
skrip anda, “Apa yang akan berlaku selepas ini?”, atau yang sama maksudnya,
“Saya tahu apa yang akan berlaku, tetapi bagaimana ia akan berlaku?” Atau,
“Saya tahu apa yang akan berlaku dan saya tahu bagaimana ia akan berlaku,
tetapi bagaimanakah watak X memberi reaksi atau bertindak balas kepadanya?”
Soalan-soalan asas
ini wajar berlaku di awal bahagian skruktur dramatik skrip anda supaya pembaca
atau penonton anda dapat terus bersedia kepada elemen utama suspens dalam drama
anda. Seseorang mungkin mengatakan tema utama sesuatu drama itu mesti jelas.
Bagaimanapun dalam sebuah skruktur skrip drama yang baik, ia terletak pada
persoalan. Contohnya, siapakah yang melakukan pembunuhan itu, lelaki manakah
yang akhirnya berjaya memiliki gadis itu, atau bagaimana bila sesorang suami
mengetahui yang isterinya berlaku curang dan memiliki kekasih lain?
Apabila penonton atau pembaca telah mengetahui tema dan persoalan dan objektif aksinya, maka jangkaan mereka akan tertumpu kepada titik akhir drama tersebut (penyelesaian) dan tahu ke mana tumpuan drama tersebut akan bergerak. Perhatian penonton tertumpu ke arah yang betul.
Apabila penonton atau pembaca telah mengetahui tema dan persoalan dan objektif aksinya, maka jangkaan mereka akan tertumpu kepada titik akhir drama tersebut (penyelesaian) dan tahu ke mana tumpuan drama tersebut akan bergerak. Perhatian penonton tertumpu ke arah yang betul.
Bagaimanapun perlu
juga diketahui, tumpuan perhatian penonton selalunya adalah pendek. Satu elemen
suspens utama tidak mencukupi untuk terus mengikat perhatian penonton. Oleh
itu, sebuah struktur skrip drama memerlukan suspens sampingan. Jadi
suspens sampingan ini akan mendukung elemen suspens yang utama. Suspens
sampingan ini diperlukan pada setiap adegan atau bahagian drama, yang akhirnya
bergabung dengan keseluruhan momentum struktur drama tersebut.
Dalam pembentukan
plot, setiap watak bergerak dalam kerangka sebab dan akibat. Sesuatu peristiwa
berlaku disebabkan oleh sesuatu alasan yang kukuh dan ia akan menghasilkan
sesuatu akibat yang wajar. Ia merupakan hukum yang mempunyai logikanya
yang tersendiri. Oleh itu, seseorang penulis perlu memastikan tindakan
sesuatu watak itu wajar mengikut latar watak, tempat dan waktu, dan
peristiwanya dan akibat yang berlaku itu adalah munasabah.
Latar
Elemen tempat, masa
atau zaman serta masyarakat yang diceritakan selalunya dijelaskan melalui
latar. Latar dalam drama penting dijelaskan, tetapi perincian latar dalam
drama adalah terhad. Ia hanya perlu untuk tujuan pementasan untuk menjelaskan
tentang tempat dan masa, cukup untuk memberikan panduan kepada pembaca atau
penonton. Berbanding dengan filem atau televisyen, drama pentas menghadapi
kekangan dalam menukar set atau prop yang kerap dari satu babak ke satu babak
yang lain.
Babak
Bahagian dalam
drama yang menjelaskan peristiwa yang berlaku dalam sesuatu latar tempat dan
masa disebut babak. Pertukaran latar tempat dan masa membawa perubahan babak.
Adegan
Adegan merupakan
pecahan dalam sesuatu babak yang menjelaskan sesuatu peristiwa yang berlaku
dalam sesuatu latar tempat tetapi pada masa yang berbeza.
Bahasa
Asas sebuah drama
ialah perkataan atau dialog. Drama terbina oleh dialog dan aksi. Oleh
itu, bahasa yang menjadi asas perkataan adalah elemen yang cukup penting
bagi sesebuah drama. Daripada bahasa yang dituturkan oleh pelakon itu,
pemikiran dan gagasan pengarang disampaikan.
Sesebuah drama yang
baik akan menggunakan bahasa yang ringkas, padat dan mudah difahami supaya
berkesan kepada penonton. Gaya bahasa atau dialog yang meleret dan sukar
difahami akan menyebabkan pembaca dan penonton bosan dan akhirnya hilang
tumpuan. Gaya bahasa yang baik dalam sesebuah drama akan memberikan latar
zaman, masyarakat dan tempat. Justeru itu, dialek sesuatu daerah boleh
digunakan oleh sesuatu watak untuk menghidupkan lagi perwatakannya, tetapi
pastikan yang pembaca dan penonton dapat memahami dialek tersebut.
Kekuatan sesuatu
watak itu terpancar daripada kualiti dialog yang diucapkannya. Watak yang gagal
mengucapkan dialog kuat, humor dan menarik akan sukar menarik perhatian
penonton. Oleh itu, pemilihan diksi, ayat atau unsur bahasa penting dalam
mengekalkan keinginan pembaca dan penonton sesebuah drama.
Ekonomi, emosi dan keseimbangan
Secara
keseluruhannya struktur sesebuah drama bergantung kepada keseimbangan dalam
semua elemen. Setiap suatu elemen tersebut mestilah memberikan sumbangan dalam
membentuk corak dan pola sesebuah drama itu. Setiap suatu elemen itu sentiasa
berkaitan dan bergantungan antara satu sama lain. Satu aspek yang mesti juga
diberi perhatian oleh penulis skrip ialah faktor ekenomi. Hai ini demikian
kerana drama ialah satu bentuk komunikasi yang elemen masa memainkan
peranan yang penting. Oleh itu, faktor masa perlu diberikan perhatian.
Selain itu, drama juga merangkumi aspek emosi. Hai ini demikian kerana
sesebuah drama itu dihasilkan untuk manusia dan emosi memainkan peranan penting
dalam soal komunikasi kemanusiaan.
Jenis-jenis drama
Pada umumnya
terdapat tiga jenis drama yang utama, iaitu:
- Tragedi – sebuah drama yang
mengisahkan suka duka dan tragisnya kehidupan wira utamanya. Kisah wira
ini selalunya berakhir dengan tragedi. Dalam drama ini perjalanan kisahnya
menemui tragedi itulah yang utama.
- Komedi – Drama ini
memaparkan kisahnya dalam bentuk lucu dan menghiburkan. Ceritanya
serius, tetapi disampaikan dalam bentuk kelucuan oleh
watak-wataknya. Drama ini selalunya digunakan untuk menyindir masyarakat.
Plot drama komedi boleh berakhir dengan kepuasan penonton (kegembiraan)
dan boleh juga berakhir dengan kedukaan .Drama begini dikenali juga
sebagai tragik-komedi.
- Melodrama – Drama ini
bersifat sentimental dan ceritanya sering berpusat pada persoalan keluarga
atau wanita. Drama ini selalunya akan menyentuh emosi pembaca atau
penonton.
Format Skrip Drama Pentas
Skrip drama pentas
mempunyai formatnya yang sendiri. Anda wajar mengikut format yang standard
apabila menulis skrip supaya ia mudah dibaca, difahami oleh pengarah drama dan
yang penting ia menunjukkan yang anda memahami genre sastera yang anda tulis.
Dalam format penulisan skrip, anda perlu memuatkan perkara-perkara yang
berikut:
- Muka surat judul yang
mempunyai judul drama anda, nama penulis (nama anda), judul sumber asal
(novel) jika skrip drama itu karya adaptasi, nama dan tempat terbit (jika
diterbitkan) dan tahun.
- Sinopsis. Anda perlu juga
menulis sinopsis atau ringkasan drama anda (kira-kira 150 patah
perkataan). Sinopsis ini perlu memberikan maklumat tentang watak, tema dan
perjalanan cerita dan yang penting mampu menarik minat pembaca untuk
membaca seterusnya skrip drama anda.
- Watak dan senarai watak –
Anda perlu memberikan senarai watak yang terlibat dalam drama anda serta
deskripsi ringkas tentang perwatakannya seperti bentuk fizikal, usia dan
sifat-sifat tertentu watak itu.
- Pecahan babak juga perlu.
- Adegan atau babak sesebuah
drama berlaku dalam satu ruang tempat, masa dan watak. Oleh itu,
ruang tempat, masa dan watak perlu juga diberitahu sebelum sesuatu adegan
itu bermula.
Format atau stail
menaip skrip terdapat beberapa bentuk. Lihatlah bentuknya daripada beberapa
skrip yang pernah anda baca.
Di sini disertakan
satu contoh bagaimana sebuah skrip drama pentas ditulis, petikan babak 12 drama
“Patah Sayap Terbang Jua” tulisan Othman Haji Zainuddin yang diadaptasi
daripada novel Patah Sayap Terbang Jua karya A. Samad Ismail.
Foto drama Patah Sayap Terbang Jua
12. DERETAN KEDAI/ SINGAPURA/MALAM
Wahab masuk ke
kawasan itu. Seketika dia berdiri di jalanan yang diterangi oleh lampu elektrik
yang muram. Kelihatan Inah mengekorinya. Seketika dia memerhatikan kelakuan
wahab. Dari jauh kedengaran muzik mengalun dari antara beberapa buah rumah yang
masih diterangi oleh lampu. Wahab bersiul-siul kecil dan mendendangkan lagu
keroncong “Kemayuran”.
WAHAB (Menyanyi)
Kiri jalan, kanan pun jalan
Nona manis endung disayang
Lateralala lala lala….
Di tengah-tengah pohon mengkudu
Kirim jangan
Pesan pun jangan
Sama-sama
Menanggung rindu.
Ketika ini Inah ikut sama menyanyi
INAH & WAHAB
Kirim jangan
Pesan pun jangan
Sama-sama
Menanggung rindu…
Inah tepuk tangan. Wahab terkejut Inah di sisinya
Kiri jalan, kanan pun jalan
Nona manis endung disayang
Lateralala lala lala….
Di tengah-tengah pohon mengkudu
Kirim jangan
Pesan pun jangan
Sama-sama
Menanggung rindu.
Ketika ini Inah ikut sama menyanyi
INAH & WAHAB
Kirim jangan
Pesan pun jangan
Sama-sama
Menanggung rindu…
Inah tepuk tangan. Wahab terkejut Inah di sisinya
INAH : Ada apa Hab, kau nak jumpa
aku?
WAHAB :
Banyak perkara
INAH : Apa yang boleh kutolong?
WAHAB : Kau tolong aku seperti kau
tolong Hashimoto
INAH : Tolong Hashimoto?
Penutup
Setelah anda
membaca tulisan ini, diharapkan anda mendapat sedikit pengetahuan tentang
kaedah-kaedah penulisan skrip drama pentas. Ia mungkin belum cukup untuk
menjadikan anda penulis skrip yang baik kerana penulis skrip drama pentas yang
baik menuntut kerja-kerja pemerhatian masyarakat , banyak membaca naskhah skrip
drama yang baik dan perlu juga banyak menonton teater. Bagaimanapun ia sudah
cukup untuk menggerakkan anda memulakan suatu penulisan skrip.
Comments
Post a Comment