Anggota Malbatt I selamatkan tentera AS
Oleh FARID AHMAD TARMIJI
Foto AMIR KHALID
TIADA apa yang membezakan Markas Operasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Somalia (Unosom II) pada tanggal 3 Oktober 1993 berbanding hari sebelumnya.
Kebiasaannya, pasukan tentera dari negara-negara yang terlibat dalam misi pengaman di Somalia akan menjalankan tugas rutin seperti melakukan rondaan di negara yang bergolak itu.
Begitu juga bagi pasukan Batalion Malaysia 1 (Malbatt I) yang diketuai oleh Kolonel Abdul Latif Ahmad yang sentiasa dalam keadaan siap siaga untuk sebarang tugasan.
Somalia ketika itu berhadapan situasi konflik perang saudara setelah kerajaan yang berkuasa digulingkan pada 1991.
Setelah kerajaan pimpinan Siad Barre, digulingkan Kongres Kesatuan Somalia (USC) mengambil alih Moghadishu dan melantik Ali Mahdi Muhammad sebagai presiden baharu.
Namun sayap tentera USC yang diketuai oleh Jeneral Mohamed Farrah Aidid menentang pelantikan tersebut sehingga mencetuskan konflik peperangan antara beberapa pihak di bandar tersebut.
Namun, pada hari itu, satu kompeni Rangers tentera Amerika Syarikat (AS) telah menjalankan operasi gerakan khas.
Operasi itu bertujuan menangkap Ketua Militan Somalia, Jeneral Mohamed Farrah Aidid. Risikan tentera AS mendapati, pemimpin itu akan mengadakan mesyuarat di bangunan besar dua tingkat di Mogadisghu, Somalia.
Malangnya operasi itu gagal memerangkap Aidid. Hanya pembantu-pembantu kanan beliau saja ditangkap manakala dua helikopter UH-60 Black Hawk ditembak jatuh oleh pasukan militan Somalia menggunakan Rocket Propelled Grenade (RPG).
Dalam suasana tegang itu, 70 anggota Rangers dan lima kru udara tentera AS terperangkap dan diserang bertubi-tubi. Pada peringkat awal, tentera AS cuba melakukan gerakan menyelamat bersendirian, malangnya mereka gagal. Lalu, keadaan memaksa mereka meminta bantuan daripada Malbatt I dan tentera Pakistan.
Pertempuran
Seramai 11 pegawai dan 103 anggota lain-lain pangkat Malbatt I telah ditugaskan bersama pasukan AS untuk menjalankan misi menyelamat itu.
“Kami sedia untuk mati apabila berada di medan pertempuran dan langsung tiada perasaan takut untuk menyertai misi itu,” jelas Mejar Mat Azman Mat Piah, 49, salah seorang anggota Malbatt I yang terlibat dalam operasi tersebut.
Mat Azman yang ketika itu berpangkat Leftenan diarah mengatur gerak platun dengan membawa peluru tambahan ke kawasan pelabuhan.
Sebelum pasukan konvoi memasuki Pasar Bakara, suasana ketika itu begitu tegang, dia dan anggota lain telah bersiap sedia untuk mendepani apa jua keadaan.
“Kumpulan konvoi kami menjadi sasaran musuh apabila ditembak dari segenap arah oleh kumpulan militan. Tembakan ke arah kenderaan kami menyebabkan pergerakan menjadi perlahan.
“Ketika diserang dua kereta kebal Pakistan yang ditugaskan mengawal konvoi secara tiba-tiba berundur. Ketika itu pasukan yang mendahului konvoi adalah platun 2 dan diikuti subunit lain,” katanya.
Oleh kerana ketika itu sub unit berada berhampiran kedudukan yang ditinggalkan tentera Pakistan, dengan pantas ia digerakkan untuk menjaga kawasan yang dikosongkan itu.
“Perubahan posisi itu telah menyebabkan kami menerima tentangan yang lebih hebat dan pasukan saya terpaksa bertahan di kedudukan itu sehingga tentera AS yang terperangkap berjaya dibawa keluar.
“Menjelang waktu subuh, tentangan yang diterima daripada kumpulan militan semakin reda dan kesempatan itu digunakan oleh kami berundur ke kawasan selamat,” jelasnya.
Peristiwa hitam itu kini sudah hampir 23 tahun berlalu. Namun, bagi Mat Azman yang berada dalam situasi genting itu, pengalaman tersebut tidak mungkin luput daripada ingatannya.
Kehilangan teman seperjuangan, kecederaan yang dialami, kepantasan merancang operasi dalam situasi terdesak, selain keadaan muka bumi yang jauh berbeza berbanding tanah air, semuanya terpahat dalam sanubarinya.
Detik getir
Dalam pada itu, pengalaman mengetuai misi pengaman di Mogadishu, Somalia termasuk operasi menyelamat kumpulan renjer AS yang dikepung oleh kumpulan militan pemberontak telah mendorong Brigedier Jeneral (B) Datuk Abdul Latif Ahmad menghasilkan buku yang bertajuk, Aku Masih Ingat...Memoir Seorang Komander.
Buku setebal 324 muka surat itu menceritakan detik-detik getir selama tujuh bulan di Mogadishu, Somalia serta pengalaman lain sepanjang beliau berkhidmat dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).
Menurut Abdul Latif yang ketika itu merupakan Komander Malbatt 1, pengalaman yang dilalui oleh 876 orang anggota yang terdiri daripada 53 pegawai dan 823 lain-lain pangkat (LLP) dari Rejimen ke-19 Askar Melayu Diraja (Mekanis) di dalam Malbatt I sepanjang berada di Somalia turut dicatatkan di dalam buku tersebut.
Misi menyelamat
Tambahnya, buku itu bukan hanya menceritakan misi pengaman di Somalia, malah dia turut berkongsi pengalamannya semasa terlibat dalam konfrontasi Indonesia-Malaysia serta tragedi Peristiwa 13 Mei.
Abdul Latif berkata, dia mengambil masa hampir dua tahun bagi menyiapkan buku itu.
“Buku ini belum lagi dipasarakan di kedai-kedai buku dan mereka yang berminat untuk mendapatkannya boleh menghubungi pengedar rasmi saya iaitu Media Resources di talian 018-256 0941,” jelasnya.
Mengimbas detik-detik operasi menyelamat renjer AS yang terperangkap, Abdul Latif berkata, selepas mendapat maklumat mengenai kejadian tersebut pada pukul 5.30 petang, Kompeni Bravo di bawah pimpinan Mejar Abd. Rashid Ahmad telah diarah bersiap sedia di New Port, jika perlu untuk membantu mengeluarkan seberapa ramai askar US Rangers yang terperangkap di Bakara.
“Saya dimaklumkan Komander QRF (US) Kol. Lawrence Casper dilantik untuk mengetuai gabungan pasukan Tentera Amerika, trup kereta kebal Tentera Pakistan dan dua Kompeni Makanis Malbatt untuk melancarkan operasi menyelamat.
Kompeni Aplha, di bawah pimpinan Mejar Abdul Aziz dengan lima pegawai dan 42 anggota lain-lain terlibat dalam misi menyelamat bersama pasukan Pakistan dan Amerika Syarikat.
Sekitar pukul 9 malam, Markas Unosom telah mengubah rancangan hanya meminta menggunakan sejumlah 32 kereta perisai (APSs) untuk membawa tentera penyelamat US Rangers dari New Port ke kawasan sasaran.
Jelas Abdul Latif, masalah akan timbul jika hanya memberi pinjam kereta perisai kerana belum tentu mereka boleh memandu kenderaan itu dengan cekap.
“Bagaimanpun kereta perisai yang diberi pinjam itu masih belum dapat menyelesaikan masalah.
“Akhirnya bagi memudahkan operasi tersebut semua pegawai, ketua kereta, pemandu, penembak di belakang dan operator semboyan dikekalkan dan terlibat secara langsung dalam gerakan itu,” katanya.
Jelas Abdul Latif, seramai 11 orang pegawai dan 103 anggota lain-lain pangkat dari Malbatt I mara secara langsung dan terlibat dalam gerakan bersama itu.
Genting
“Pada 4 Oktober pukul 3.08 pagi, kenderaan No.2 platun Kompeni Alpha yang memasuki kawasan sasaran ditembak dengan RPG di bahagian pemandu dari arah hadapan sehingga menyebabkan cermin kalis peluru APC yang dipandu pecah.
“Kesan tembakan itu telah menyebabkan Prebet Mat Aznan Awang mengalami cedera parah dan beliau meninggal dunia pada pukul 3.30 pagi,” katanya.
Pada pukul 4.30 pagi, ketua-ketua kompeni Malbatt I mula melaporkan bahawa keadaan semakin genting dan meminta kebenaran untuk mengundur ke tempat yang lebih selamat.
“Kompeni Alpha mula berundur dari kawasan sasaran dengan membawa anggota-anggota tentera AS yang cedera dan terperangkap.
“Pergerakan keluar dari kawasan sasaran dilakukan secara taktikal dan berhati-hati kerana sepanjang laluan masih terdapat tembakan bertubi-tubi daripada kumpulan militan,” jelas Abdul Latiff.
Menurut Abdul Latiff, pada pukul 5.45 pagi, Kompeni Bravo telah diarahkan untuk berundur bersama kumpulan tentera AS dan mereka sampai ke Stadium Mogadishu pada pukul 6.40 pagi.
“Kesudahan daripada pertempuran itu yang berlangsung selama enam jam itu menyebabkan kemusnahan empat buah kereta perisai iaitu tiga buah kondor twin GPMG dan satu kondor 20mm Orlikon.
“Dalam pentempuran tersebut seorang anggota Malbatt terkorban dan sembilan lagi cedera manakala 18 anggota tentera AS terkorban dan 77 yang lain tercedera.
“Beberapa hari selepas itu Pegawai Pemerintah Batalion dari AS, Leftenan Kolenal William C. David mengutuskan surat ucapan terima kasih atas gerak cepat dan keberanian anggota Malbatt I yang terlibat dalam operasi tersebut,” jelasnya.
kosmo
Nukil kisah sebenar
Oleh Amir Abd Hamid
Kuala Lumpur: “Walaupun berada dalam kereta perisai tetapi saya dapat merasai sendiri dinding kereta kami ditembak bertalu-talu oleh militan Somalia dipercayai menggunakan mesingan RPG.
“Saya ketika itu bersama 100 tentera Malaysia diarah memberi bantuan bagi menyelamatkan tentera Amerika Syarikat yang terperangkap di kawasan musuh.
“Pertempuran sengit yang berlaku pada 3 dan 4 Oktober 1993 di Mogadishu, Somalia itu turut menyebabkan seorang tentera Malaysia Koperal Mat Aznan Awang dan sembilan yang lain cedera manakala 18 tentera Renjer Amerika Syarikat maut manakala 77 lagi cedera,” kata Brig Jen (B) Datuk Abd Latif Ahmad menceritakan pengalamannya ketika misi menyelamat yang dijalankan bersama Renjer Amerika Syarikat (AS) dan komando Delta Forces.
Di pihak militan Somalia pula, dianggarkan seramai 300 hingga 400 orang terbunuh manakala 700 hingga 800 orang cedera.
Abd Latif ketika itu berpangkat Kolonel mengetuai misi pengaman pasukan Batalion Malaysia 1 (MALBATT 1) sebagai komander kontinjen Malaysia di Mogadishu, Somalia.
Dalam kejadian 22 tahun lalu, sekumpulan askar AS terperangkap di kawasan musuh iaitu tentera militan Somalia selepas dua helikopter Black Hawk mereka ditembak jatuh di bandar Mogadishu.
Pasukan pengaman Malaysia bersama pasukan pengaman Pakistan dan AS yang menyertai operasi UNOSOM II di bawah PBB kemudian ditugaskan menyelamatkan kumpulan askar terbabit.
“Malah peristiwa itu turut dijadikan filem fiksyen bertajuk Black Hawk Down namun saya mengganggap filem itu hanya sekadar hiburan dari Hollywood. Ia bukan versi sebenar kejadian.
“Sebaliknya, fakta ialah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang menyelamatkan tentera Amerika Syarikat (AS) termasuk mangsa dari helikopter Black Hawk yang ditembak jatuh militia Somalia.
“Saya kesal peranan tentera Malaysia semasa insiden itu yang menyaksikan militia Somalia menembak jatuh dua pesawat helikopter UH-60 Black Hawk langsung tidak ditonjolkan dalam filem Black Hawk Down yang diterbitkan pada 2001.
“Keberanian pasukan Batalion ke-19 Askar Melayu Diraja hampir tidak dipedulikan dan diremehkan dalam filem itu seolah-olah tentera Malaysia tidak memainkan peranan penting atau bukan sebahagian daripada misi,” katanya ketika ditemui selepas pelancaran buku Aku Masih Ingat...Memoir Seorang Komander yang ditulis beliau.
Buku setebal 324 muka surat itu dijual di pasaran dengan harga RM50 dilancarkan oleh Pengerusi Institut Kajian Sejarah & Patriotisme Malaysia (IKSEP) Profesor Datuk Dr Mohd Jamil Mukmin.
Abd Latif berkata, ketika itu selama enam jam tanpa henti berlakunya peperangan sengit berterusan dalam sejarah ketenteraan Malaysia semenjak Perang Dunia Ke-2.
-
metro
Sejarah tentera pengaman harus jadi panduan
16 Mei 2013
KUALA LUMPUR - Golongan muda digesa supaya menjadikan sejarah tentera pengaman Malaysia di Somalia 20 tahun lalu sebagai sumber rujukan dan panduan bagi menghargai perjuangan pasukan keselamatan negara.
Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia Daresah Ismail berkata perjuangan dan semangat pasukan Tentera Malaysia atau dikenali Malaysian Battalion (MALBATT) perlu menjadi teladan agar pengorbanan mereka sentiasa dihargai.
"Sumbangan cemerlang mereka (MALBATT) telah mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa dan kekal tercatat bukan sahaja dalam sejarah negara ini tetapi juga sejarah pasukan pengaman di peringkat antarabangsa.
"Saya berharap pengkisahan ini dapat memberi gambaran sebenar peristiwa penting sewaktu mereka berada di sana agar pengalaman mereka dapat didokumentasikan untuk rujukan generasi kini dan akan datang.
Beliau berkata demikian dalam majlis Pengkisahan Sejarah Tentera Pengaman Malaysia di Somalia, di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia di sini, hari ini.
Tiga bekas anggota MALBATT di Somalia yang hadir di majlis itu adalah Mejar Jeneral (B) Datuk Mohd Rozi Baharom, Kolonel Mohd Halim Khalid dan Mejar (B) Abd Aziz Abd Latif.
Ketika menceritakan pengalamannya, Mohd Rozi berkata sikap perikemanusiaan dan ikatan persahabatan perlu ada pada setiap pejuang atau wira negara agar keselamatan negara tidak tergugat.
"Semangat juang yang tinggi menyebabkan Amerika Syarikat memanggil anggota MALBATT menyelamatkan pasukan itu (Amerika Syarikat) di Pasar Bakara, Mogadishu pada 3 Okt 1993.
Anggota kita memainkan peranan penting dalam membantu menyelamatkan tentera Amerika yang diserang di pasar tersebut sehingga mengorbankan nyawa salah seorang anggota MALBATT kita," katanya.
Beliau berkata kisah pertempuran ini telah difilemkan melalui filem Black Hawk Down namun peranan tentera Malaysia dalam filem tersebut tidak ditekankan oleh pihak Amerika Syarikat.
Mohd Halim pula berkata nilai kepimpinan dan keberanian yang tinggi perlu dipupuk dalam diri seseorang wira negara bagi menghadapi cabaran terutamanya semasa berada di medan perang.
"Sewaktu di Somalia, saya terlibat dengan dua pertempuran besar dengan militia Somalia, iaitu sewaktu melidungi pegawai perundangan United Nations Operation in Somali (UNOSOM II) di Benadir Supreme Court dan sewaktu menyelamatkan pasukan tentera Amerika Syarikat di Pasar Bakara" kata anak kelahiran Perak itu. - Bernama
sinar harian
Sabung nyawa di Mogadishu
3 Oktober 2010
Oleh AMIR SARIFUDIN (WARTAWAN UTUSAN)
Jika menonton filem Black Hawk Down, kita pasti mendapat gambaran bagaimana tentera Amerika Syarikat (AS) menyelamatkan pasukan tentera negara asing ketika bertempur dengan kumpulan militia di kawasan Pasar Bakara di Mogadishu, Somalia.
Namun di sebalik filem itu, tercatat satu kisah benar yang membabitkan pengorbanan dan perjuangan anggota tentera Malaysia yang berlaku pada 3 Oktober 1993.
Keberanian itu membabitkan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menyelamatkan tentera AS daripada menjadi mangsa serangan para pengikut setia puak penentang Jeneral Farrah Aidid.
Apa yang pasti, anggota ATM berada di barisan hadapan sekali ketika operasi menyelamat di dua lokasi berasingan yang terletak kira-kira tiga kilometer antara satu sama lain.
Operasi menyelamat dan pertempuran sengit itu mengambil masa lebih tujuh jam bermula pada sebelah malam dan hanya awal pagi keesokan harinya semua anggota ATM berjaya membawa keluar puluhan tentera AS dengan selamat.
Walaupun sebelum ini ATM dianggap tidak mempunyai pengalaman berperang di peringkat antarabangsa atau di bawah naungan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), namun peristiwa di Mogadishu itu mencatatkan kejayaan dan kehebatan sebenar tentera Malaysia pada mata dunia.
Seorang anggota ATM yang turut terbabit dalam operasi itu, Leftenan Kolonel Mohd. Halim Khalid, 44, buat pertama kalinya mendedahkan kisah sebenar yang berlaku.
Ketika itu Mohd. Halim berpangkat kapten dan bertugas sebagai Penolong Ketua Kompeni B, Batalion Malaysia di Somalia.
Saya bersama beberapa rakan ketika itu bertugas di bilik gerakan pada pukul 4 petang apabila menerima arahan untuk menggerakkan kompeni ke Pelabuhan Mogadishu yang dikawal oleh tentera pengaman dari Pakistan.
Kami tidak diberitahu gambaran lebih terperinci operasi itu. Ekoran itu, satu Kompeni B bersama 16 kereta perisai APC Condor dengan kira-kira 100 anggota ATM telah bergerak ke pelabuhan berkenaan, kata Mohd. Halim memulakan ceritanya.
Semasa berada di pelabuhan berkenaan Mohd. Halim dan rakan-rakan setugas sudah dapat mendengar bunyi tembakan yang datang dari sekitar kawasan Pasar Bakara selain melihat percikan api tembakan.
Ketika itu, Ketua Kompeni, Mejar Abdul Rashid Ahmad yang sebelum itu membuat tinjauan di sebuah lokasi di Mogadishu kemudian turut serta di pelabuhan berkenaan.
Kira-kira pukul 6 petang, satu lagi pasukan dari Kompeni A ATM bersama 16 kereta perisai APC Condor bersama sejumlah anggota diketuai Mejar Aziz Abdul Latif turut tiba di pelabuhan tersebut.
Semasa di pelabuhan itu, dapat dilihat sebuah helikopter Black Hawk AS mendarat cemas dengan seorang daripada tiga anggotanya sudah terkulai kakinya akibat kecederaan parah.
Daripada keadaan sekitar itu, saya dan rakan-rakan mula mengumpul maklumat berhubung keadaan yang berlaku namun situasi sebenar belum diketahui, kata Mohd. Halim.
Menurutnya, kira-kira waktu senja barulah datang sepasukan konvoi 200 tentera AS bersama beberapa trak dan ini diikuti tentera Pakistan dengan empat buah kereta kebal jenis M48.
Pada pukul 9.30 malam, sebuah helikopter AS mendarat bersama seorang anggota berpangkat kolonel. Dengan menggunakan lampu suluh dan peta, kolonel Casper terus memberi perintah operasi menyelamatkan sejumlah tentera AS di dua lokasi di Pasar Bakara iaitu kira-kira 10 kilometer dari pelabuhan tersebut.
Pasukan ATM hanya diberitahu mereka akan dipandu arah ke dua lokasi kejadian dari udara oleh helikopter AS.
Menaiki
Sebelum bergerak kira-kira pukul 10.30 malam, enam hingga tujuh anggota ATM bagi setiap kereta perisai yang berjumlah 32 buah kesemuanya diminta pulang ke kem bagi memberi tempat duduk kepada tentera AS menaiki kereta perisai tersebut.
Ramai kalangan anggota ATM yang merayu hendak turut serta tetapi disebabkan arahan dan tiada tempat dalam kereta perisai itu, mereka hampa.
Disebabkan itu juga, hanya tiga hingga empat anggota ATM sahaja berada dalam setiap kereta perisai bersama enam hingga tujuh anggota AS, kata Mohd. Halim.
Pergerakan konvoi menyelamat itu didahului dua kereta kebal tentera Pakistan, diikuti Kompeni B ATM dengan 16 buah APC Condor dan bahagian belakang disertai oleh Kompeni A tentera AS bersama trak-trak. Konvoi pertama itu pula diikuti konvoi kedua yang didahului Kompeni A ATM bersama 16 buah APC Condor dan ini diikuti pula tentera AS bersama trak-trak di belakangnya.
Bagaimanapun, dua kereta kebal Pakistan itu hanya mengiringi konvoi-konvoi itu hingga ke satu check point sahaja, iaitu di luar killing zone. Difahamkan kereta-kereta kebal itu tidak memasuki killing zone atas alasan tidak mempunyai kelengkapan night vision.
Walaupun serba kekurangan dan hanya menggunakan kereta perisai APC Condor yang kurang ketahanannya berbanding kereta kebal, namun anggota ATM meneruskan juga operasi menyelamat tersebut.
Kereta perisai ATM menggunakan mesingan 7.62mm berbanding kereta kebal tersebut yang mempunyai persenjataan lebih besar iaitu 12.7mm.
Saya berada dalam salah sebuah kereta perisai Kompeni B ATM - konvoi pertama dan kami kemudian meneruskan gerakan memasuki killing zone.
Sebaik sahaja hendak memasuki killing zone, kami digempur bertubi-tubi di kiri dan kanan jalan raya termasuk daripada senjata mesingan, mortar dan sebagainya. Kami digempur termasuk dari sebuah bangunan, Hotel Olimpic.
Menurut Mohd. Halim, mereka digempur dengan hebat kira-kira tiga jam.
Dalam keadaan gelap-gelita itu, kami turut membalas tembakan, katanya.
Walaupun tidak pernah bertempur, tetapi saya tak tahu bagaimana tiba-tiba semangat sanggup berjuang terpahat pada diri setiap anggota.
Begitu juga dengan anggota-anggota yang begitu berani mengendalikan mesingan di bahagian belakang APC Condor kerana sanggup keluar mempamerkan diri mereka kepada pihak militia, katanya.
Menurut Mohd. Halim dari persimpangan berhampiran Hotel Olimpic itu pasukannya terpaksa bergerak kira-kira satu kilometer sebelum dapat tiba ke sebuah lokasi di mana sekumpulan tentera AS sedang berlindung setelah terperangkap sejak siang hari.
Apabila tiba di lokasi kedudukan tentera AS, kita dapat tahu 18 tentera AS telah terbunuh manakala 73 yang lain cedera.
Mereka yang cedera dan mayat-mayat itu dibawa menaiki APC Condor ATM. Hanya kira-kira pukul 7 pagi barulah kami dapat bergerak pulang ke pangkalan, katanya.
Sementara itu, tanpa Mohd. Halim sedar, daripada 16 kereta perisai dalam kompeninya itu, dua kereta perisai berada paling belakang sekali telah tersasar ke laluan sebelah kiri ketika berada di persimpangan berhampiran Hotel Olimpic.
Bertempur
Persimpangan ke sebelah kiri itu menuju ke lokasi kedua bagi menyelamat di mana terdapat sekumpulan tentera AS yang terperangkap.
Seorang anggota ATM yang turut melalui pengalaman bertempur semasa di kawasan Pasar Bakara, Mejar Muhammad Juraimy Aripin memberitahu, pasukannya ditugaskan ke lokasi kedua bagi menyelamat sekumpulan tentera AS.
Beliau yang ketika itu berpangkat leftenan muda dan tidak sampai setahun menyertai ATM berkata, beliau dan rakan-rakan telah diarah oleh Mejar Aziz Abdul Latif ke lokasi tersebut.
Kami diserang bertubi-tubi. Seperti kereta perisai dari Kompeni B, kereta perisai kami juga hanya dinaiki oleh tiga hingga empat anggota ATM manakala tentera AS yang sebelum itu ada bersama telah turun disebabkan prosedur menetapkan apabila diserang mereka perlu mencari perlindungan di kawasan selamat, katanya.
Sebelum itu, kata Juraimy pada masa operasi menyelamat tersebut, hanya tiga daripada empat sahaja kereta perisai yang ada dapat bergerak ke hadapan.
Ini disebabkan salah sebuah kereta perisai berkenaan telah digempur menyebabkan pemandunya tidak dapat melihat apabila alat smoke launcher ditembak musuh dan asap alat itu telah terkena pada mata pemandu kereta perisai.
Walaupun hanya tiga kereta perisai tetapi kami tetap bergerak ke hadapan untuk operasi menyelamat seperti diarahkan, katanya.
Apabila tiba di lokasi kedudukan tentera AS yang dikepung, beberapa tentera AS terus berlari mendapatkan dan berlindung dalam kereta perisai ATM berkenaan.
Saya tak tahu berapa ramai tentera AS menaiki kereta perisai kami tetapi keadaan ketika itu macam sardin. Mereka (tentera AS) didapati lesu dan keletihan. Yang pasti, jumlah anggota tentera AS dalam setiap kereta perisai itu melebih 10 orang.
Sebaik sahaja hendak berpatah balik, kami sekali lagi diarah bergerak ke depan semula setelah mendapat maklumat terdapat dua kereta perisai dari Kompeni B ATM yang tersasar dari laluan asal dan kini berada di hadapan sekali serta telah digempur dengan hebat.
Memang ketika itu tiada apa yang dapat difikirkan. Demi rakan dan setia kawan dalam ATM, perasaan takut ketika itu sudah hilang. Yang ada cuma semangat untuk terus bertempur dan berjuang bermati-matian di samping dapat menyelamatkan rakan-rakan setugas.
Begitu juga rakan dalam setiap kereta perisai lain yang sanggup keluar sebahagian badan mereka semata-mata untuk mengendalikan mesingan yang berada di bahagian belakang APC Condor, katanya.
Operasi oleh konvoi Kompeni A itu telah berjaya menyelamatkan anggota ATM termasuk Prebet Rizal Ismail yang berada dalam konvoi di bahagian hadapan sekali.
Namun, seorang rakan setugas, Koperal Mat Aznan Awang telah terkorban setelah kereta perisai dinaiki dan berada di bahagian hadapan telah ditembak dengan senjata antikereta kebal.
Kata Juraimy, mereka akhirnya dapat keluar dari killing zone itu kira-kira pukul 6 pagi. Bagi Mohd. Halim dan Juraimy, pengalaman bertempur dan menyelamatkan tentera AS yang terperangkap di dua lokasi di Pasar Bakara merupakan satu pengalaman yang sukar dicari ganti.
Kedua-dua anggota ini yang dianugerahkan pingat Panglima Gagah Berani (PGB) oleh Yang di-Pertuan Agong pada tahun 1994 menganggap pengorbanan ATM di Somalia amat besar dan tidak ternilai.
Kisah benar keberanian anggota ATM di Somalia ini merupakan catatan sejarah yang tidak boleh dinafikan walaupun tiada filem seumpamanya dapat memberi gambaran seperti yang dihasilkan melalui filem Black Hawk Down.
Bagi anggota-anggota ATM ini, sejarah tetap sejarah walaupun mereka ini tidak disanjungi melalui layar perak.
utusan online
Oleh FARID AHMAD TARMIJI
Foto AMIR KHALID
Mat Azman (dua dari kiri) bergambar bersama rakan lain ketika di Somalia.
TIADA apa yang membezakan Markas Operasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Somalia (Unosom II) pada tanggal 3 Oktober 1993 berbanding hari sebelumnya.
Kebiasaannya, pasukan tentera dari negara-negara yang terlibat dalam misi pengaman di Somalia akan menjalankan tugas rutin seperti melakukan rondaan di negara yang bergolak itu.
Begitu juga bagi pasukan Batalion Malaysia 1 (Malbatt I) yang diketuai oleh Kolonel Abdul Latif Ahmad yang sentiasa dalam keadaan siap siaga untuk sebarang tugasan.
Somalia ketika itu berhadapan situasi konflik perang saudara setelah kerajaan yang berkuasa digulingkan pada 1991.
Setelah kerajaan pimpinan Siad Barre, digulingkan Kongres Kesatuan Somalia (USC) mengambil alih Moghadishu dan melantik Ali Mahdi Muhammad sebagai presiden baharu.
Namun sayap tentera USC yang diketuai oleh Jeneral Mohamed Farrah Aidid menentang pelantikan tersebut sehingga mencetuskan konflik peperangan antara beberapa pihak di bandar tersebut.
Namun, pada hari itu, satu kompeni Rangers tentera Amerika Syarikat (AS) telah menjalankan operasi gerakan khas.
Operasi itu bertujuan menangkap Ketua Militan Somalia, Jeneral Mohamed Farrah Aidid. Risikan tentera AS mendapati, pemimpin itu akan mengadakan mesyuarat di bangunan besar dua tingkat di Mogadisghu, Somalia.
Malangnya operasi itu gagal memerangkap Aidid. Hanya pembantu-pembantu kanan beliau saja ditangkap manakala dua helikopter UH-60 Black Hawk ditembak jatuh oleh pasukan militan Somalia menggunakan Rocket Propelled Grenade (RPG).
Dalam suasana tegang itu, 70 anggota Rangers dan lima kru udara tentera AS terperangkap dan diserang bertubi-tubi. Pada peringkat awal, tentera AS cuba melakukan gerakan menyelamat bersendirian, malangnya mereka gagal. Lalu, keadaan memaksa mereka meminta bantuan daripada Malbatt I dan tentera Pakistan.
Pertempuran
Seramai 11 pegawai dan 103 anggota lain-lain pangkat Malbatt I telah ditugaskan bersama pasukan AS untuk menjalankan misi menyelamat itu.
“Kami sedia untuk mati apabila berada di medan pertempuran dan langsung tiada perasaan takut untuk menyertai misi itu,” jelas Mejar Mat Azman Mat Piah, 49, salah seorang anggota Malbatt I yang terlibat dalam operasi tersebut.
Mat Azman yang ketika itu berpangkat Leftenan diarah mengatur gerak platun dengan membawa peluru tambahan ke kawasan pelabuhan.
Sebelum pasukan konvoi memasuki Pasar Bakara, suasana ketika itu begitu tegang, dia dan anggota lain telah bersiap sedia untuk mendepani apa jua keadaan.
“Kumpulan konvoi kami menjadi sasaran musuh apabila ditembak dari segenap arah oleh kumpulan militan. Tembakan ke arah kenderaan kami menyebabkan pergerakan menjadi perlahan.
“Ketika diserang dua kereta kebal Pakistan yang ditugaskan mengawal konvoi secara tiba-tiba berundur. Ketika itu pasukan yang mendahului konvoi adalah platun 2 dan diikuti subunit lain,” katanya.
Oleh kerana ketika itu sub unit berada berhampiran kedudukan yang ditinggalkan tentera Pakistan, dengan pantas ia digerakkan untuk menjaga kawasan yang dikosongkan itu.
“Perubahan posisi itu telah menyebabkan kami menerima tentangan yang lebih hebat dan pasukan saya terpaksa bertahan di kedudukan itu sehingga tentera AS yang terperangkap berjaya dibawa keluar.
“Menjelang waktu subuh, tentangan yang diterima daripada kumpulan militan semakin reda dan kesempatan itu digunakan oleh kami berundur ke kawasan selamat,” jelasnya.
Peristiwa hitam itu kini sudah hampir 23 tahun berlalu. Namun, bagi Mat Azman yang berada dalam situasi genting itu, pengalaman tersebut tidak mungkin luput daripada ingatannya.
Kehilangan teman seperjuangan, kecederaan yang dialami, kepantasan merancang operasi dalam situasi terdesak, selain keadaan muka bumi yang jauh berbeza berbanding tanah air, semuanya terpahat dalam sanubarinya.
Detik getir
BUKU Aku Masih Ingat.. Memoir Seorang Komander turut menceritakan pengalaman Abdul Latif ketika di Somalia.
Dalam pada itu, pengalaman mengetuai misi pengaman di Mogadishu, Somalia termasuk operasi menyelamat kumpulan renjer AS yang dikepung oleh kumpulan militan pemberontak telah mendorong Brigedier Jeneral (B) Datuk Abdul Latif Ahmad menghasilkan buku yang bertajuk, Aku Masih Ingat...Memoir Seorang Komander.
Buku setebal 324 muka surat itu menceritakan detik-detik getir selama tujuh bulan di Mogadishu, Somalia serta pengalaman lain sepanjang beliau berkhidmat dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).
Menurut Abdul Latif yang ketika itu merupakan Komander Malbatt 1, pengalaman yang dilalui oleh 876 orang anggota yang terdiri daripada 53 pegawai dan 823 lain-lain pangkat (LLP) dari Rejimen ke-19 Askar Melayu Diraja (Mekanis) di dalam Malbatt I sepanjang berada di Somalia turut dicatatkan di dalam buku tersebut.
Misi menyelamat
Tambahnya, buku itu bukan hanya menceritakan misi pengaman di Somalia, malah dia turut berkongsi pengalamannya semasa terlibat dalam konfrontasi Indonesia-Malaysia serta tragedi Peristiwa 13 Mei.
Abdul Latif berkata, dia mengambil masa hampir dua tahun bagi menyiapkan buku itu.
“Buku ini belum lagi dipasarakan di kedai-kedai buku dan mereka yang berminat untuk mendapatkannya boleh menghubungi pengedar rasmi saya iaitu Media Resources di talian 018-256 0941,” jelasnya.
Mengimbas detik-detik operasi menyelamat renjer AS yang terperangkap, Abdul Latif berkata, selepas mendapat maklumat mengenai kejadian tersebut pada pukul 5.30 petang, Kompeni Bravo di bawah pimpinan Mejar Abd. Rashid Ahmad telah diarah bersiap sedia di New Port, jika perlu untuk membantu mengeluarkan seberapa ramai askar US Rangers yang terperangkap di Bakara.
“Saya dimaklumkan Komander QRF (US) Kol. Lawrence Casper dilantik untuk mengetuai gabungan pasukan Tentera Amerika, trup kereta kebal Tentera Pakistan dan dua Kompeni Makanis Malbatt untuk melancarkan operasi menyelamat.
Kompeni Aplha, di bawah pimpinan Mejar Abdul Aziz dengan lima pegawai dan 42 anggota lain-lain terlibat dalam misi menyelamat bersama pasukan Pakistan dan Amerika Syarikat.
Sekitar pukul 9 malam, Markas Unosom telah mengubah rancangan hanya meminta menggunakan sejumlah 32 kereta perisai (APSs) untuk membawa tentera penyelamat US Rangers dari New Port ke kawasan sasaran.
Jelas Abdul Latif, masalah akan timbul jika hanya memberi pinjam kereta perisai kerana belum tentu mereka boleh memandu kenderaan itu dengan cekap.
“Bagaimanpun kereta perisai yang diberi pinjam itu masih belum dapat menyelesaikan masalah.
“Akhirnya bagi memudahkan operasi tersebut semua pegawai, ketua kereta, pemandu, penembak di belakang dan operator semboyan dikekalkan dan terlibat secara langsung dalam gerakan itu,” katanya.
Jelas Abdul Latif, seramai 11 orang pegawai dan 103 anggota lain-lain pangkat dari Malbatt I mara secara langsung dan terlibat dalam gerakan bersama itu.
Genting
“Pada 4 Oktober pukul 3.08 pagi, kenderaan No.2 platun Kompeni Alpha yang memasuki kawasan sasaran ditembak dengan RPG di bahagian pemandu dari arah hadapan sehingga menyebabkan cermin kalis peluru APC yang dipandu pecah.
“Kesan tembakan itu telah menyebabkan Prebet Mat Aznan Awang mengalami cedera parah dan beliau meninggal dunia pada pukul 3.30 pagi,” katanya.
Pada pukul 4.30 pagi, ketua-ketua kompeni Malbatt I mula melaporkan bahawa keadaan semakin genting dan meminta kebenaran untuk mengundur ke tempat yang lebih selamat.
“Kompeni Alpha mula berundur dari kawasan sasaran dengan membawa anggota-anggota tentera AS yang cedera dan terperangkap.
“Pergerakan keluar dari kawasan sasaran dilakukan secara taktikal dan berhati-hati kerana sepanjang laluan masih terdapat tembakan bertubi-tubi daripada kumpulan militan,” jelas Abdul Latiff.
Menurut Abdul Latiff, pada pukul 5.45 pagi, Kompeni Bravo telah diarahkan untuk berundur bersama kumpulan tentera AS dan mereka sampai ke Stadium Mogadishu pada pukul 6.40 pagi.
“Kesudahan daripada pertempuran itu yang berlangsung selama enam jam itu menyebabkan kemusnahan empat buah kereta perisai iaitu tiga buah kondor twin GPMG dan satu kondor 20mm Orlikon.
“Dalam pentempuran tersebut seorang anggota Malbatt terkorban dan sembilan lagi cedera manakala 18 anggota tentera AS terkorban dan 77 yang lain tercedera.
“Beberapa hari selepas itu Pegawai Pemerintah Batalion dari AS, Leftenan Kolenal William C. David mengutuskan surat ucapan terima kasih atas gerak cepat dan keberanian anggota Malbatt I yang terlibat dalam operasi tersebut,” jelasnya.
kosmo
Nukil kisah sebenar
Oleh Amir Abd Hamid
Kuala Lumpur: “Walaupun berada dalam kereta perisai tetapi saya dapat merasai sendiri dinding kereta kami ditembak bertalu-talu oleh militan Somalia dipercayai menggunakan mesingan RPG.
“Saya ketika itu bersama 100 tentera Malaysia diarah memberi bantuan bagi menyelamatkan tentera Amerika Syarikat yang terperangkap di kawasan musuh.
“Pertempuran sengit yang berlaku pada 3 dan 4 Oktober 1993 di Mogadishu, Somalia itu turut menyebabkan seorang tentera Malaysia Koperal Mat Aznan Awang dan sembilan yang lain cedera manakala 18 tentera Renjer Amerika Syarikat maut manakala 77 lagi cedera,” kata Brig Jen (B) Datuk Abd Latif Ahmad menceritakan pengalamannya ketika misi menyelamat yang dijalankan bersama Renjer Amerika Syarikat (AS) dan komando Delta Forces.
Di pihak militan Somalia pula, dianggarkan seramai 300 hingga 400 orang terbunuh manakala 700 hingga 800 orang cedera.
Abd Latif ketika itu berpangkat Kolonel mengetuai misi pengaman pasukan Batalion Malaysia 1 (MALBATT 1) sebagai komander kontinjen Malaysia di Mogadishu, Somalia.
Dalam kejadian 22 tahun lalu, sekumpulan askar AS terperangkap di kawasan musuh iaitu tentera militan Somalia selepas dua helikopter Black Hawk mereka ditembak jatuh di bandar Mogadishu.
Pasukan pengaman Malaysia bersama pasukan pengaman Pakistan dan AS yang menyertai operasi UNOSOM II di bawah PBB kemudian ditugaskan menyelamatkan kumpulan askar terbabit.
“Malah peristiwa itu turut dijadikan filem fiksyen bertajuk Black Hawk Down namun saya mengganggap filem itu hanya sekadar hiburan dari Hollywood. Ia bukan versi sebenar kejadian.
“Sebaliknya, fakta ialah Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang menyelamatkan tentera Amerika Syarikat (AS) termasuk mangsa dari helikopter Black Hawk yang ditembak jatuh militia Somalia.
“Saya kesal peranan tentera Malaysia semasa insiden itu yang menyaksikan militia Somalia menembak jatuh dua pesawat helikopter UH-60 Black Hawk langsung tidak ditonjolkan dalam filem Black Hawk Down yang diterbitkan pada 2001.
“Keberanian pasukan Batalion ke-19 Askar Melayu Diraja hampir tidak dipedulikan dan diremehkan dalam filem itu seolah-olah tentera Malaysia tidak memainkan peranan penting atau bukan sebahagian daripada misi,” katanya ketika ditemui selepas pelancaran buku Aku Masih Ingat...Memoir Seorang Komander yang ditulis beliau.
Buku setebal 324 muka surat itu dijual di pasaran dengan harga RM50 dilancarkan oleh Pengerusi Institut Kajian Sejarah & Patriotisme Malaysia (IKSEP) Profesor Datuk Dr Mohd Jamil Mukmin.
Abd Latif berkata, ketika itu selama enam jam tanpa henti berlakunya peperangan sengit berterusan dalam sejarah ketenteraan Malaysia semenjak Perang Dunia Ke-2.
-
metro
Sejarah tentera pengaman harus jadi panduan
16 Mei 2013
KUALA LUMPUR - Golongan muda digesa supaya menjadikan sejarah tentera pengaman Malaysia di Somalia 20 tahun lalu sebagai sumber rujukan dan panduan bagi menghargai perjuangan pasukan keselamatan negara.
Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia Daresah Ismail berkata perjuangan dan semangat pasukan Tentera Malaysia atau dikenali Malaysian Battalion (MALBATT) perlu menjadi teladan agar pengorbanan mereka sentiasa dihargai.
"Sumbangan cemerlang mereka (MALBATT) telah mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa dan kekal tercatat bukan sahaja dalam sejarah negara ini tetapi juga sejarah pasukan pengaman di peringkat antarabangsa.
"Saya berharap pengkisahan ini dapat memberi gambaran sebenar peristiwa penting sewaktu mereka berada di sana agar pengalaman mereka dapat didokumentasikan untuk rujukan generasi kini dan akan datang.
Beliau berkata demikian dalam majlis Pengkisahan Sejarah Tentera Pengaman Malaysia di Somalia, di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia di sini, hari ini.
Tiga bekas anggota MALBATT di Somalia yang hadir di majlis itu adalah Mejar Jeneral (B) Datuk Mohd Rozi Baharom, Kolonel Mohd Halim Khalid dan Mejar (B) Abd Aziz Abd Latif.
Ketika menceritakan pengalamannya, Mohd Rozi berkata sikap perikemanusiaan dan ikatan persahabatan perlu ada pada setiap pejuang atau wira negara agar keselamatan negara tidak tergugat.
"Semangat juang yang tinggi menyebabkan Amerika Syarikat memanggil anggota MALBATT menyelamatkan pasukan itu (Amerika Syarikat) di Pasar Bakara, Mogadishu pada 3 Okt 1993.
Anggota kita memainkan peranan penting dalam membantu menyelamatkan tentera Amerika yang diserang di pasar tersebut sehingga mengorbankan nyawa salah seorang anggota MALBATT kita," katanya.
Beliau berkata kisah pertempuran ini telah difilemkan melalui filem Black Hawk Down namun peranan tentera Malaysia dalam filem tersebut tidak ditekankan oleh pihak Amerika Syarikat.
Mohd Halim pula berkata nilai kepimpinan dan keberanian yang tinggi perlu dipupuk dalam diri seseorang wira negara bagi menghadapi cabaran terutamanya semasa berada di medan perang.
"Sewaktu di Somalia, saya terlibat dengan dua pertempuran besar dengan militia Somalia, iaitu sewaktu melidungi pegawai perundangan United Nations Operation in Somali (UNOSOM II) di Benadir Supreme Court dan sewaktu menyelamatkan pasukan tentera Amerika Syarikat di Pasar Bakara" kata anak kelahiran Perak itu. - Bernama
sinar harian
Sabung nyawa di Mogadishu
3 Oktober 2010
Oleh AMIR SARIFUDIN (WARTAWAN UTUSAN)
Mohd. Halim Khalid (kanan) dan Muhammad Juraimy Aripin, dua anggota Bahagian Risik Angkatan Tentera Malaysia yang pernah berkhidmat di Somalia.
Jika menonton filem Black Hawk Down, kita pasti mendapat gambaran bagaimana tentera Amerika Syarikat (AS) menyelamatkan pasukan tentera negara asing ketika bertempur dengan kumpulan militia di kawasan Pasar Bakara di Mogadishu, Somalia.
Namun di sebalik filem itu, tercatat satu kisah benar yang membabitkan pengorbanan dan perjuangan anggota tentera Malaysia yang berlaku pada 3 Oktober 1993.
Keberanian itu membabitkan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menyelamatkan tentera AS daripada menjadi mangsa serangan para pengikut setia puak penentang Jeneral Farrah Aidid.
Apa yang pasti, anggota ATM berada di barisan hadapan sekali ketika operasi menyelamat di dua lokasi berasingan yang terletak kira-kira tiga kilometer antara satu sama lain.
Operasi menyelamat dan pertempuran sengit itu mengambil masa lebih tujuh jam bermula pada sebelah malam dan hanya awal pagi keesokan harinya semua anggota ATM berjaya membawa keluar puluhan tentera AS dengan selamat.
Walaupun sebelum ini ATM dianggap tidak mempunyai pengalaman berperang di peringkat antarabangsa atau di bawah naungan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), namun peristiwa di Mogadishu itu mencatatkan kejayaan dan kehebatan sebenar tentera Malaysia pada mata dunia.
Seorang anggota ATM yang turut terbabit dalam operasi itu, Leftenan Kolonel Mohd. Halim Khalid, 44, buat pertama kalinya mendedahkan kisah sebenar yang berlaku.
Ketika itu Mohd. Halim berpangkat kapten dan bertugas sebagai Penolong Ketua Kompeni B, Batalion Malaysia di Somalia.
Saya bersama beberapa rakan ketika itu bertugas di bilik gerakan pada pukul 4 petang apabila menerima arahan untuk menggerakkan kompeni ke Pelabuhan Mogadishu yang dikawal oleh tentera pengaman dari Pakistan.
Kami tidak diberitahu gambaran lebih terperinci operasi itu. Ekoran itu, satu Kompeni B bersama 16 kereta perisai APC Condor dengan kira-kira 100 anggota ATM telah bergerak ke pelabuhan berkenaan, kata Mohd. Halim memulakan ceritanya.
Semasa berada di pelabuhan berkenaan Mohd. Halim dan rakan-rakan setugas sudah dapat mendengar bunyi tembakan yang datang dari sekitar kawasan Pasar Bakara selain melihat percikan api tembakan.
Ketika itu, Ketua Kompeni, Mejar Abdul Rashid Ahmad yang sebelum itu membuat tinjauan di sebuah lokasi di Mogadishu kemudian turut serta di pelabuhan berkenaan.
Kira-kira pukul 6 petang, satu lagi pasukan dari Kompeni A ATM bersama 16 kereta perisai APC Condor bersama sejumlah anggota diketuai Mejar Aziz Abdul Latif turut tiba di pelabuhan tersebut.
Semasa di pelabuhan itu, dapat dilihat sebuah helikopter Black Hawk AS mendarat cemas dengan seorang daripada tiga anggotanya sudah terkulai kakinya akibat kecederaan parah.
Daripada keadaan sekitar itu, saya dan rakan-rakan mula mengumpul maklumat berhubung keadaan yang berlaku namun situasi sebenar belum diketahui, kata Mohd. Halim.
Menurutnya, kira-kira waktu senja barulah datang sepasukan konvoi 200 tentera AS bersama beberapa trak dan ini diikuti tentera Pakistan dengan empat buah kereta kebal jenis M48.
Pada pukul 9.30 malam, sebuah helikopter AS mendarat bersama seorang anggota berpangkat kolonel. Dengan menggunakan lampu suluh dan peta, kolonel Casper terus memberi perintah operasi menyelamatkan sejumlah tentera AS di dua lokasi di Pasar Bakara iaitu kira-kira 10 kilometer dari pelabuhan tersebut.
Pasukan ATM hanya diberitahu mereka akan dipandu arah ke dua lokasi kejadian dari udara oleh helikopter AS.
Menaiki
Sebelum bergerak kira-kira pukul 10.30 malam, enam hingga tujuh anggota ATM bagi setiap kereta perisai yang berjumlah 32 buah kesemuanya diminta pulang ke kem bagi memberi tempat duduk kepada tentera AS menaiki kereta perisai tersebut.
Ramai kalangan anggota ATM yang merayu hendak turut serta tetapi disebabkan arahan dan tiada tempat dalam kereta perisai itu, mereka hampa.
Disebabkan itu juga, hanya tiga hingga empat anggota ATM sahaja berada dalam setiap kereta perisai bersama enam hingga tujuh anggota AS, kata Mohd. Halim.
Pergerakan konvoi menyelamat itu didahului dua kereta kebal tentera Pakistan, diikuti Kompeni B ATM dengan 16 buah APC Condor dan bahagian belakang disertai oleh Kompeni A tentera AS bersama trak-trak. Konvoi pertama itu pula diikuti konvoi kedua yang didahului Kompeni A ATM bersama 16 buah APC Condor dan ini diikuti pula tentera AS bersama trak-trak di belakangnya.
Bagaimanapun, dua kereta kebal Pakistan itu hanya mengiringi konvoi-konvoi itu hingga ke satu check point sahaja, iaitu di luar killing zone. Difahamkan kereta-kereta kebal itu tidak memasuki killing zone atas alasan tidak mempunyai kelengkapan night vision.
Walaupun serba kekurangan dan hanya menggunakan kereta perisai APC Condor yang kurang ketahanannya berbanding kereta kebal, namun anggota ATM meneruskan juga operasi menyelamat tersebut.
Kereta perisai ATM menggunakan mesingan 7.62mm berbanding kereta kebal tersebut yang mempunyai persenjataan lebih besar iaitu 12.7mm.
Saya berada dalam salah sebuah kereta perisai Kompeni B ATM - konvoi pertama dan kami kemudian meneruskan gerakan memasuki killing zone.
Sebaik sahaja hendak memasuki killing zone, kami digempur bertubi-tubi di kiri dan kanan jalan raya termasuk daripada senjata mesingan, mortar dan sebagainya. Kami digempur termasuk dari sebuah bangunan, Hotel Olimpic.
Menurut Mohd. Halim, mereka digempur dengan hebat kira-kira tiga jam.
Dalam keadaan gelap-gelita itu, kami turut membalas tembakan, katanya.
Walaupun tidak pernah bertempur, tetapi saya tak tahu bagaimana tiba-tiba semangat sanggup berjuang terpahat pada diri setiap anggota.
Begitu juga dengan anggota-anggota yang begitu berani mengendalikan mesingan di bahagian belakang APC Condor kerana sanggup keluar mempamerkan diri mereka kepada pihak militia, katanya.
Menurut Mohd. Halim dari persimpangan berhampiran Hotel Olimpic itu pasukannya terpaksa bergerak kira-kira satu kilometer sebelum dapat tiba ke sebuah lokasi di mana sekumpulan tentera AS sedang berlindung setelah terperangkap sejak siang hari.
Apabila tiba di lokasi kedudukan tentera AS, kita dapat tahu 18 tentera AS telah terbunuh manakala 73 yang lain cedera.
Mereka yang cedera dan mayat-mayat itu dibawa menaiki APC Condor ATM. Hanya kira-kira pukul 7 pagi barulah kami dapat bergerak pulang ke pangkalan, katanya.
Sementara itu, tanpa Mohd. Halim sedar, daripada 16 kereta perisai dalam kompeninya itu, dua kereta perisai berada paling belakang sekali telah tersasar ke laluan sebelah kiri ketika berada di persimpangan berhampiran Hotel Olimpic.
Bertempur
Persimpangan ke sebelah kiri itu menuju ke lokasi kedua bagi menyelamat di mana terdapat sekumpulan tentera AS yang terperangkap.
Seorang anggota ATM yang turut melalui pengalaman bertempur semasa di kawasan Pasar Bakara, Mejar Muhammad Juraimy Aripin memberitahu, pasukannya ditugaskan ke lokasi kedua bagi menyelamat sekumpulan tentera AS.
Beliau yang ketika itu berpangkat leftenan muda dan tidak sampai setahun menyertai ATM berkata, beliau dan rakan-rakan telah diarah oleh Mejar Aziz Abdul Latif ke lokasi tersebut.
Kami diserang bertubi-tubi. Seperti kereta perisai dari Kompeni B, kereta perisai kami juga hanya dinaiki oleh tiga hingga empat anggota ATM manakala tentera AS yang sebelum itu ada bersama telah turun disebabkan prosedur menetapkan apabila diserang mereka perlu mencari perlindungan di kawasan selamat, katanya.
Sebelum itu, kata Juraimy pada masa operasi menyelamat tersebut, hanya tiga daripada empat sahaja kereta perisai yang ada dapat bergerak ke hadapan.
Ini disebabkan salah sebuah kereta perisai berkenaan telah digempur menyebabkan pemandunya tidak dapat melihat apabila alat smoke launcher ditembak musuh dan asap alat itu telah terkena pada mata pemandu kereta perisai.
Walaupun hanya tiga kereta perisai tetapi kami tetap bergerak ke hadapan untuk operasi menyelamat seperti diarahkan, katanya.
Apabila tiba di lokasi kedudukan tentera AS yang dikepung, beberapa tentera AS terus berlari mendapatkan dan berlindung dalam kereta perisai ATM berkenaan.
Saya tak tahu berapa ramai tentera AS menaiki kereta perisai kami tetapi keadaan ketika itu macam sardin. Mereka (tentera AS) didapati lesu dan keletihan. Yang pasti, jumlah anggota tentera AS dalam setiap kereta perisai itu melebih 10 orang.
Sebaik sahaja hendak berpatah balik, kami sekali lagi diarah bergerak ke depan semula setelah mendapat maklumat terdapat dua kereta perisai dari Kompeni B ATM yang tersasar dari laluan asal dan kini berada di hadapan sekali serta telah digempur dengan hebat.
Memang ketika itu tiada apa yang dapat difikirkan. Demi rakan dan setia kawan dalam ATM, perasaan takut ketika itu sudah hilang. Yang ada cuma semangat untuk terus bertempur dan berjuang bermati-matian di samping dapat menyelamatkan rakan-rakan setugas.
Begitu juga rakan dalam setiap kereta perisai lain yang sanggup keluar sebahagian badan mereka semata-mata untuk mengendalikan mesingan yang berada di bahagian belakang APC Condor, katanya.
Operasi oleh konvoi Kompeni A itu telah berjaya menyelamatkan anggota ATM termasuk Prebet Rizal Ismail yang berada dalam konvoi di bahagian hadapan sekali.
Namun, seorang rakan setugas, Koperal Mat Aznan Awang telah terkorban setelah kereta perisai dinaiki dan berada di bahagian hadapan telah ditembak dengan senjata antikereta kebal.
Kata Juraimy, mereka akhirnya dapat keluar dari killing zone itu kira-kira pukul 6 pagi. Bagi Mohd. Halim dan Juraimy, pengalaman bertempur dan menyelamatkan tentera AS yang terperangkap di dua lokasi di Pasar Bakara merupakan satu pengalaman yang sukar dicari ganti.
Kedua-dua anggota ini yang dianugerahkan pingat Panglima Gagah Berani (PGB) oleh Yang di-Pertuan Agong pada tahun 1994 menganggap pengorbanan ATM di Somalia amat besar dan tidak ternilai.
Kisah benar keberanian anggota ATM di Somalia ini merupakan catatan sejarah yang tidak boleh dinafikan walaupun tiada filem seumpamanya dapat memberi gambaran seperti yang dihasilkan melalui filem Black Hawk Down.
Bagi anggota-anggota ATM ini, sejarah tetap sejarah walaupun mereka ini tidak disanjungi melalui layar perak.
utusan online
Comments
Post a Comment