Prof Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid : Sang Intelektual


Kita harus kembali ke akal fikir, merujuk kepada kebijaksanaan dan mencari segala
kepandaian untuk berhadapan dengan cabaran. 
Kita harus menyusur akar bangsa, mencari ke dalam semak dan belukar rahsia
kejayaan dan kekuatan anak bangsa dalam menghadapi cabaran zaman.
Tidak ramai mereka yang berada pada keintelektualan yang bermakna
serta berguna untuk menjadi susur dan teladan bersama.

Bintang yang harus terus kita kenali dan mengambil iktibar, pedoman
dan rujukan
YM Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid
atau dikenali
Pak Ungku



Rahsia zaman sekolah Pak Ungku, Robert Kuok
Oleh NIZAM YATIM
27 Fbruari 2014


PROFESOR Diraja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid bukanlah satu nama asing yang perlu diperkenalkan kerana hampir semua rakyat mengetahui jasa tokoh akademik ini kepada negara.

Beliau yang mesra dengan panggilan Pak Ungku juga sangat sinonim dengan usahanya membantu orang Melayu terutama dalam membasmi kemiskinan.

Antaranya melontarkan idea penubuhan Lembaga Urusan dan Tabung Haji (LUTH) pada 1963 dan Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) pada 1971.

Beliau juga ialah ahli ekonomi Melayu pertama dan Naib Canselor Universiti Malaya (UM) tempatan yang pertama dan paling lama berkhidmat. Pak Ungku turut berjasa menubuhkan Pusat Asasi Sains dan Fakulti Islam di UM di samping Program Persediaan Khas Jepun yang berjaya melahirkan puluhan ribu siswazah bumiputera dalam pelbagai bidang sains dan teknologi.

Sementara itu, Tan Sri Robert Kuok, 91, pula cukup dikenali terutama kerana beliau sehingga kini masih mengekalkan rekod sebagai orang terkaya di Malaysia.

Anak jati Johor ini mempunyai kekayaan berjumlah AS$16.7 bilion (RM54 bilion) pada 2013, mengikut Indeks 300 bilionair oleh Bloomberg. Pengerusi Kuok Brothers Group of Companies ini kini berada di tempat ke-50 dalam senarai 300 bilionair dunia sehingga akhir tahun lalu.

Beliau yang meninggalkan Malaysia sejak empat dekad lalu untuk menetap di Hong Kong juga pernah berkhidmat dengan Felda yang telah memberikannya idea untuk menceburi perniagaan komoditi.

Selain perniagaan gula dan minyak sawit menerusi Wilmar International Limited yang berpangkalan di Singapura, beliau juga menguasai syarikat perhotelan Shangri-La Asia. Apabila disebut nama kedua-dua tokoh ini, kita sudah tentu ingin mengetahui apakah persamaan yang membolehkan mereka berjaya dalam bidang dipilih masing-masing.

Rahsia itu akhirnya didedahkan Pak Ungku ketika menyampaikan syarahan perdana bertajuk Anjakan Pemikiran Mahasiswa: Membentuk Minda Geliga di UM, Jumaat lalu. Dalam usia menjangkau 92 tahun, beliau tetap cerdas dan cergas menyampaikan syarahan biarpun sambil duduk bagi membolehkannya berkongsi pengalaman dengan mahasiswa di universiti yang pernah diterajuinya selama 20 tahun.

Pak Ungku dan Kuok sama-sama belajar di peringkat menengah di Maktab Sultan Abu Bakar, Johor Bahru.

"Satu persamaan yang kami berdua kongsi adalah banyak membaca buku dan memiliki sifat ingin tahu yang tinggi.

"Kami berdua dan beberapa pelajar lain gemar mengunjungi perpustakaan sekolah. Kami bukan membaca satu buku sahaja malah setiap kali kunjungan, kami membaca satu rak demi satu rak.

"Apabila semua buku di perpustakaan sekolah habis dibaca, kami berkunjung pula ke Perpustakaan Awam Johor Bahru dan membaca semua buku di sana termasuk yang dianggap tidak sesuai pada usia kami," ujarnya.

Beliau berkata, sifat sedemikian adalah sama seperti yang dianjurkan tokoh seni dan sains dari Itali, Leonardo da Vinci.

"Tokoh ini dalam sebuah bukunya telah menulis bahawa kita mesti mempunyai sifat ingin tahu. Beliau juga mengesyorkan supaya kita sentiasa bertanya untuk mendapat maklumat.

"Kita mesti sentiasa menyebut ungkapan mengapa dan kenapa. Sebab itu saya sehingga sekarang sentiasa bertanya soalan kerana dengan banyak bertanya kita akan lebih berjaya.

"Kalau tidak mendapat jawapan, saya akan mencarinya di dalam buku dan juga menggunakan komputer untuk merungkai semua persoalan berkenaan," katanya.

Menurut Pak Ungku, beliau tidak menjadi bilionair seperti Kuok kerana sejak dari awal lagi telah menetapkan untuk menjadi seorang intelektual dan bukan jutawan.

"Selain tidak mahu menjadi kaya, saya juga tidak mahukan pangkat, gelaran dan segala anugerah kehormatan.

"Saya tidak mahukan apa-apa sebaliknya hanya ingin menjadi seorang yang gembira. Hasrat ini akhirnya tercapai dan saya gembira dengan kehidupan yang telah saya jalani dan hidup saya sekarang," katanya.

Menurut beliau lagi, seseorang itu boleh menjadi individu berjaya dalam hidup jika sentiasa mementingkan kecemerlangan dan memberikan fokus dalam setiap apa yang dilakukan.

"Jika kita masih lagi seorang pelajar, fokus kita yang utama adalah untuk belajar, sebaik-baiknya 95 peratus masa kita adalah untuk belajar dan belajar sahaja.

"Kalau kawan tanya kita jawab tetapi setakat itu sahaja dan janganlah kita selepas itu melayan kawan untuk berborak kosong.

"Saya ketika menjadi pelajar, belajar dengan bersungguh-sungguh dan sebab itu saya sentiasa menjadi pelajar cemerlang termasuk ketika di Kolej Raffles, Singapura.

"Sebagai Melayu pertama yang dihantar untuk belajar di Jepun, saya telah bersungguh-sungguh menguasai bahasa Jepun bagi membolehkan melanjut pelajaran di Universiti Waseda, Tokyo," katanya.

Sementara itu, Pak Ungku berkata, orang Melayu boleh menjadi kaum yang cemerlang jika dapat membuang sifat tidak peduli atau sifat acuh tak acuh yang wujud di kalangan mereka.

Jelas beliau, sifat negatif itu menyebabkan orang Melayu lebih gemar menggunakan istilah berbahasa Inggeris sedangkan perkataan sama boleh diperoleh dalam bahasa Melayu.

Katanya, antaranya nama tumbuh-tumbuhan yang boleh dijadikan ubat yang telah wujud dalam perbendaharaan kata Melayu sejak 1,000 tahun lalu.

"Orang Melayu pada zaman dahulu sangat kreatif dan sudah boleh berfikir dengan cara yang saintifik.

"Mereka boleh menghasilkan ubat mujarab yang kemudiannya dijadikan antara barangan dagangan utama, tetapi nama pokok dalam bahasa Melayu yang dijadikan ubat-ubatan ini, generasi sekarang sudah tidak ingat," ujarnya.

Bagaimanapun, katanya, beliau bersyukur kerana sudah muncul golongan muda Melayu yang berani untuk mencabar sistem sedia ada dan mempunyai pemikiran yang baharu.

"Generasi baharu ini saya lihat sudah mempunyai pemikiran tahap tinggi dan kembali untuk melakukan inovasi dalam pelbagai bidang," ujarnya.

utusan online



Ungku Aziz: Tak ramai pemimpin Melayu yang garang dan berpendirian teguh
T K Letchumy Tamboo
 26 Januari 2014



KUALA LUMPUR: Pada masa kini, tiada ramai pemimpin Melayu yang garang dan berpendirian teguh.

Ini adalah luahan hati Prof Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid yang berpendapat seorang tokoh itu harus garang dan bersemangat.

“Bukan saya nak komen tapi dalam kalangan pemimpin Melayu, siapa tokoh yang boleh kita ikut? Tokoh itu mesti garang dan bersemangat.

“Pada hari ini tak ramai pemimpin Melayu yang garang. Banyak pemimpin yang kompromi sana, kompromi sini - tiada pendirian yang teguh.

“Pemimpin seperti Sir Winston Churchill, beliau tak suka kompromi. Pemimpin seperti Churchill berpendirian tetap dan berani. Soalnya siapa berani korbankan diri?” tanya Ungku Aziz dalam satu wawancara yang diterbitkan di dalam Mingguan Malaysia hari ini.

Ungku Aziz berkata isu perpaduan dan perpecahan di kalangan orang Melayu sekarang bukan sahaja berlaku antara Melayu dengan Melayu, malah, ia juga berlaku antara Melayu kota dan Melayu desa, Melayu dalam UMNO dengan Melayu dalam PAS dan PKR serta antara orang Melayu yang muda dengan tua.

Semasa mengulas tentang isu kenaikkan harga barang, Ungku Aziz berpendapat perkara itu tidak dapat dielakkan kerana ia adalah kuasa pasaran.

“Tetapi apa yang lebih penting adalah sikap orang Melayu berhadapan dengan situasi ini.

“Orang Melayu merupakan golongan yang paling banyak berhutang. Mengikut statistik Bank Negara, ada yang memiliki 15 kad kredit dan mereka dibelenggu hutang,” katanya.

Sementara itu, semasa mengulas tentang penggunaan Bahasa Melayu Ungku Aziz berkata bahasa Kebangsaan itu kini seolah-olah tidak mempunyai keperibadian sendiri.

“Ada perkataan bahasa Melayu yang ditokok tambah dan lebih menyedihkan apabila bahasa Inggeris dijadikan bahasa Melayu.

“Saya tahu bahawa bahasa Inggeris sebagai bahasa kemajuan tidak dapat disangkal. Itu tidak bermakna masyarakat perlu mengabaikan penggunaan bahasa Melayu yang betul,” katanya.
Apabila ditanya apa dilakukan bagi memastikan bahasa Melayu terus kekal sebagai bahasa kebangsaan, Ungku Aziz mencadangkan usaha mewujudkan kelas atau kursus bagi orang dewasa yang berumur 20-an ke atas khususnya orang luar yang mendapat status kewarganegaraan tetapi tidak tahu berbahasa Melayu.

“Kita juga boleh mengadakan kelas melalui internet dan lama-kelamaan bahasa Melayu akan terus kekal sebagai Bahasa Kebangsaan.

“Kita mesti ada satu bahasa untuk semua orang sebagai simbol perpaduan,” katanya.

astro awani

Royal Professor Ungku Aziz - Secrets to Success
Royal Professor Ungku Aziz reveals secrets to success


KUALA LUMPUR: What are Royal Professor Ungku Abdul Aziz's secrets to success? One of them is to read nine books.
This includes Harvey Diamond's Fit for Life, Not Fat for Life, Edward De Bono's Thinking Course, Tony Buzan's Mind Map, Head First and The 36 Strategies of the Chinese: Adapting An Ancient Chinese Wisdom to the Business World by Wee Chow Hou and Lan Luh Luh.

Others are Jim Collins' Level 5 Leadership, Sun Tzu's Art of War, Nicollo Machiavelli's The Prince on the Art of Power and Leader's Window by J.D.W. Beck and N.M Yeager.

The 87-year-old voracious reader said the books provide an insight on how to be good and successful leaders.

Citing an example, he said Edward De Bono's Thinking Course promotes lateral thinking.
"The book teaches you to think differently," he said in his lecture "Quest For Success" as part of the Merdeka Award Lecture Series. He was a recipient of the award last year, in the education and community category.

Ungku Aziz said a good leader would have intelligence, credibility, humility, courage, and discipline.

He also said a good leader would be able to spot opportunities during crisis.

"Every crisis opens up opportunities," he said.

Later, when taking questions from the floor, Ungku Aziz said successful people were those who had resolve because their minds were strong and were resolute in reaching their goals.

"At the same time, humility is important, too.

"I'm happiest when I go to a kampung and people tell me 'you macam itu universiti punya' (you look like the person from the university)," he said to laughter from the floor.

malaysia browser



Royal Professor Ungku Abdul Aziz Bin Ungku Abdul Hamid
For outstanding contribution to the eradication of poverty, rural economics, the development of Tabung Haji and in the field of education.


In his study, where he spends much time reading, writing and thinking.

"His pursuits and accomplisments, his values of intergrity, his resolve and dedication, embody the Merdeka spirit, proving that man is limitless in his capabilities."

Prof Dato' Dr Shamsul Amri Baharuddin
Member of the nomination committee,
Education and Community category

Profile

Royal Professor Ungku Aziz bin Ungku Abdul Hamid was born on 28 January 1922 in London, England.

Spending most of his childhood years in Johor Baru, he completed his primary education in 1934 and subsequently attended English College, Johor Baru. He completed his secondary schooling at Raffles College, Singapore. Ungku Aziz's early education was interrupted by the Second World War and the Japanese Occupation but he managed to spend two years in Waseda University in Tokyo, to which he would later return to complete his post graduate study.

At the end of the Japanese Occupation, Ungku Aziz returned to Malaysia and commenced work in the civil service. Determined to continue his education, he enrolled in Raffles College where he obtained a Diploma in Arts in 1947 and went on to graduate with a first class Bachelor of Arts in Economics degree from the newly formed University of Malaya in 1951. Ungku Aziz obtained his Doctorate in Economics in 1966 from Waseda University, Tokyo.


Morning walk; Ungku Aziz to this day maintains his routine of taking a brisk walk every morning.

When Ungku Aziz entered into a career in academia, his career proved to be exceptional both in its longevity and in its brilliance. Since his arrival at the university in 1952, Ungku Aziz has taught as a Lecturer in Economics at the University of Malaya, obtained full professorship, became the Dean of the Faculty of Arts, and then Dean of the Faculty of Economics and Administration.

In 1968, Ungku Aziz ascended to the helm of the university and succeeded Dr J H E Griffiths as Vice Chancellor of the University of Malaya, becoming both the first Malaysian and the longest serving person to hold the post. Having received a Royal Professorship in 1978. He remains the sole Malaysian to hold the title. Ungku Aziz retired as Vice Chancellor in 1988. As an Emeritus Professor after retirement, Ungku Aziz has not stood still. He holds directorships in several companies and continues to be involved in many national and international institutions.

In recognition of his career as an outstanding academician and his contributions to society, Ungku Aziz has been bestowed with numerous awards and honours, including the Ordre des Arts et des Lettres (France), the Grand Cordon of the Order of the Sacred Treasure (Japan), the Tun Abdul Razak Foundation Award (Malaysia). Ungku Aziz has also received many honorary degrees from universities worldwide.

Ungku Aziz's devotion to his academic career has not detracted from his enjoyment of other pursuits. He remains a voracious reader, to the point of having to limit his purchases to no more than six books at a time. Ungku Aziz is also an aficionado of Malay poetry, and is currently compiling a database of traditional Malay pantun (poetic couplets). Ungku Aziz has enjoyed the art of photography from an early age, with his interest extending beyond merely taking pictures to dark room photograph development. He also believes in the importance of a healthy lifestyle, and to this day, never neglects his strict exercise regimen and adheres to a nutritious and balanced diet.

Ungku Aziz is married to Puan Azah Aziz, and is the father of Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, the current Governor of Bank Negara Malaysia, Malaysia's central bank.


Addressing a community gathering.

Opening Minds And Opportunity
Out of Ungku Aziz's myriad achievements, the following were selected as being his greatest contributions to Malaysian society in the fields of Education and Community.

Poverty Eradication and Rural Development

Ungku Aziz has been responsible for much research in attempting to address domestic poverty. The subject, being dear to his heart, has spurred him to research the root causes of rural poverty in Malaysia, as well as identifying methods by which to alleviate poverty.

Ungku Aziz formulated the sarong index as a measure of rural poverty, and the Theory of Neglect as the reason behind rural poverty. He has posited that three main factors were the causative agents of Malaysian rural poverty, namely low productivity, discrimination and institutionalised obstacles.

His work was instrumental in spurring governmental rural development programmes aimed at benefiting the impoverished peasants and fisherfolk. Among the initiatives proposed by Ungku Aziz was the creation of monopolies to bypass the middlemen who previously acted as the distribution channel of produce to the retail market. Ungku Aziz has constantly sought to improve the level of opportunities available to the rural community, and many of his other achievements stem from his work on poverty eradication.

Tabung Haji

The creation of Lembaga Urusan dan Tabung Haji (the Pilgrims' Fund and Management Board, generally referred to as Tabung Haji) was among Ungku Aziz's most significant accomplishments. The idea behind Tabung Haji was to provide an avenue for Muslims to save money in order to perform the Haj, as well as an investment vehicle governed by Islamic principles.

Ungku Aziz's recommendations were accepted by the government, and the Perbadanan Wang Simpanan Bakal-bakal Haji, a precursor to Tabung Haji, was established in 1962, with Ungku Aziz becoming the first depositor. This body was merged with the Pejabat Urusan Haji (Pilgrims Management Office) in Penang to form Tabung Haji in 1969, with an expanded role.

Tabung Haji, in its dual role, is responsible for preparing pilgrims for the Haj, and managing the logistical issues of the pilgrimage, such as plane tickets and accommodation. In its fund management role, in accordance with its Islamic focus, Ungku Aziz introduce profit sharing, inline with the Sharia principle as a means of income generation for the accrued deposits in

Tabung Haji.Tabung Haji is now a multi-billion Ringgit enterprise with a wide spread of investments administered according to Islamic tenets. Its success has earned admiration from many other Islamic nations. In spite of this, it has remained true to Ungku's vision of a fund accessible and available to Muslims wishing to fulfil their religious obligation.
Contributions To The National Cooperative Movement


Paying a visit to a rural school.

As a means of alleviating poverty and of encouraging rural cooperation and development, Ungku Aziz has strongly backed the Malaysian co-operative movement. He has served as the President of ANGKASA, the National Co-operative Organisation of Malaysia, an organisation which acts as the apex body for Malaysian co-operatives and which also aims to educate the Malaysian public on the benefits of co-operatives.

In addition, Ungku Aziz served as the chairman of the University of Malaya Co-operative Book Shop from 1968 to 2002, and remains one of its directors.

In recognition of his efforts in this field, Ungku Aziz has been appointed as a member of the National Council of Co-operative Consultation, and of the Co-operative Development Fund Committee.
Economist And Academician

As Vice Chancellor, Ungku Aziz did much to streamline the administration of the University of Malaya. Ungku Aziz was a vigorous proponent of the use of the national language in education as a unifying factor, as well as a language of academia and research, while stressing that mastery in English was essential for academic excellence. Ungku Aziz was also known for his concern for student welfare, and always remained approachable to students.

As an economist, Ungku Aziz is best known for his work on rural poverty and development, and on the productivity of labour. In the course of his research, Ungku Aziz posited that the per capita productivity of Malaysian agriculture lagged behind that of more developed nations due to a lack of technology and infrastructure, the vicious cycle of debt, and an exploitative marketing mechanism. Ungku Aziz has worked tirelessly with the Government and with others in trying to address these issues. Ungku Aziz was also one of the founding members of the Malaysian Economic Association, a think tank dedicated to discussing Malaysian economic issues.

Receiving the honorary doctorate in Economy from UM Chancellor, Sultan Azlan Shah - August 9, 2005.

Concluding Remarks

It would be difficult to overstate the impact of Ungku Aziz's achievements over his long and illustrious career. His work has made a tremendous difference in many aspects of Malaysian life, with his concern for the nation's poor generating many noble initiatives designed to address and alleviate their plight and suffering. Ungku Aziz has also contributed enormously to the development of education and the co-operative movement in Malaysia.

merdeka award




Biografi Ungku Aziz

YM Prof. Diraja Ungku Abdul Aziz
Kelahiran Ungku Abdul Aziz bin Ungku Abdul Hamid
28 Januari 1922 (93 tahun)
London, United Kingdom
Warganegara British, Malaysia
Pusat pendidikan Universiti Waseda, Tokyo
Pekerjaan Naib Canselor Universiti Malaya (1968-1988)

YM Prof. Diraja Ungku Abdul Aziz bin Ungku Abdul Hamid (dilahirkan di London, United Kingdom pada 28 Januari 1922) merupakan seorang tokoh yang paling disegani terutamanya dalam bidang pendidikan. Selain itu, beliau juga adalah seorang ahli ekonomi yang banyak menyumbang idea kepada agama, bangsa dan negara. Beliau pernah memenangi Hadiah Budaya Asia Fukuoka IV pada tahun 1993.

Keluarga

Beliau merupakan keturunan diraja Johor. Bapanya, Ungku Abdul Hamid bin Ungku Abdul Majid merupakan seorang Leftenan dalam pasukan tentera Timbalan Setia Negeri Johor (JVC). Ibunya bernama Hamidah bte Abdullah, rakyat Turki yang beragama Islam . Pada 1924, ibunya meninggal dunia ketika Ungku Aziz berusia dua tahun. Setelah dilahirkan di London, beliau dibawa pulang ke Batu Pahat, Johor. Datuknya, Ungku Abdul Majid membawanya menjelajah ke serata Eropah.

Ayahnya seorang yang pintar dan pernah belajar di Universiti Cambridge dan boleh menguasai bahasa Parsi, Arab dan Sanskrit.

Beliau telah berkahwin dengan Sharifah Azah Aziz dan telah dikurniakan seorang anak perempuan iaitu Y.M. Tan Sri Dato' Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz, Gabenor Bank Negara Malaysia pada masa kini.

Pendidikan

Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Ngee Heng, Johor Bahru, kemudian di Sekolah Bukit Zahrah dan seterusnya di English College, Johor Bahru , Sekolah Melayu Batu Pahat, kemudian menyambung pengajiannya di Raffles College kemudiannya Universiti Malaya, Singapura dan mendapat ijazah ekonomi pada tahun 1951. Kemudian pada tahun 1964, beliau mendapat Ijazah Doktor Falsafah dalam bidang ekonomi di Universiti Waseda, Tokyo.

Perkhidmatan

Beliau menyertai Perkhidmatan Awam Johor (JCS) pada 1951, kemudian sebagai Pensyarah Ekonomi di Universiti Malaya Singapura (1952-1961). Pada tahun 1961-1965, beliau telah dilantik sebagai Professor dan Dekan di Fakulti Ekonomi di Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Kemudian dilantik sebagai Naib Canselor Universiti Malaya dari 1968 hingga 1988. Beliau merupakan Naib Canselor Universiti Malaya paling lama berkhidmat dengan universiti tersebut kira-kira 20 tahun.

Anugerah

Beliau yang dianugerahkan gelaran "Profesor Diraja Ekonomi" (Pembangunan Luar Bandar) pada 17 Jun 1978.Ungku Aziz juga merupakan pengasas ANGKASA dan Yang Dipertua ANGKASA sejak ditubuhkan pada 1971 .Pada 21 Julai 2002 beliau telah dianugerahkan Tokoh Koperasi Negara sempena Hari Koperasi Negara.

Beliau pernah memenangi Hadiah International Academic Prize of The 4th Fukuoka Asian Cultural Prizes 1993 by the City of Fukuoka.

Pada 1997, beliau telah dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.


Beliau juga menempa sejarah negara apabila menjadi penerima pertama ‘Anugerah Melayu Terbilang’ sempena sambutan ulang tahun Ke-59 UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) 11 Mei 2005. Anugerah disampaikan oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Pada 25 Jun 2005, beliau telah dianugerahkan 'Tokoh Ekonomi Melayu' oleh Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM). Pada 2006, beliau menerima 'Anugerah Akademik Negara' sempena Majlis Pengisytiharan Universiti Penyelidikan dan Anugerah Akademik Negara 2006 pada 2 Ogos 2007 oleh YAB Dato’ Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Sumbangan

Antara sumbangan dan peranan utama Ungku Aziz kepada negara ialah:-

Yang Dipertua, Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA) (Mac 1971-)
Ahli Lembaga Pengarah, Koperasi Kedai Buku Universiti Malaya Berhad (KKUM) (1968-) , (Pekanbuku).
Fellow Kehormat, Institut Sosial Malaysia, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (1.10.2005 - 30.9.2008)
Ahli Majlis Tadbir Urus, Pusat Pengajian Kewangan Islam Antarabangsa, Bank Negara Malaysia (INCEIF Governing Council) (2006-2009)
Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) bagi membantu bumiputera menikmati agihan kekayaan negara serta Majlis Perundingan Ekonomi Negara (Mapen) II.
Pencetus idea penubuhan Lembaga Urusan dan Tabung Haji (LTH)
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
Mengasaskan Universiti Malaya
mencetuskan idea Akademi Islam
mencetuskan idea Pusat Asasi Sains
Pengerusi Cosmopoint Sdn Bhd (25.9.1995 - )
Pengarah PLUS Expressways Berhad (11.3.2002 - )
Pengarah PLUS Berhad (9.9.1988 - )

 wiki




Comments