Sinopsis Sulalatus Salatin Bab VIII


Sinopsis Sulalatus Salatin Bab VIII

Raja Cempa dan Zuriatnya

Raja Cempa kehairanan melihat mayang pinang yang semakin besar, tetapi tidak juga mengurai. Raja Cempa menitahkan seorang hambanya menurunkan mayang berkenaan untuk dilihat apa di dalamnya. Setelah dibelah terdapat seorang bayi lelaki di dalamnya dan Raja Cempa menamakannya sebagai Pau Gelang. Terdapat suatu keanehan yang mana Pau Gelang hanya boleh disusui dengan susu lembu sahaja.Ini telah ,mentebabkan orang Cempa tidak makan daging lembu.

Pau gelang berkahwin dengan Pau Bania dan telah menggantikan Raja Cempa. Baginda dikurniakan anak lelaki iaitu Pau Tari. Kemudian Pau Tari berkahwin dengan Bia Suri anak raja Kuci dasn memperolehi seorang anak lelaki diberi nama Pau Gama. Pau Gama berkahwin pula dengan Raden Galuh Adjeng anak Betara Majapahit dan memperolehi seorang anak diberi nama Pau Kubah. Semasa pemerintahan Pau Kubah berlaku peperangan antara Orang Cempa dengan orang Kuci kerana menolak pinangan Pau Kuci. Pau Kiubah mati dibunuh dan kedua orang puteranya melarikan diri. Syah Pau Ling lari ke Acheh manakala Syah Indera Berma lari ke Melaka.

Catatan penting

• Mitos asal-usul keturunan raja/manusia. Pau Gelang berasal daripada mayang pinang
• Unsur/pengaruh Hindu – orang Cepma tidak makan daging lembu

Gema Peristiwa Rampas Kuasa Di Pasai

Sultan Zainal Abidin meminta bantuan Melaka untuk mengembalikan permerintahan Parsai yang dirampad oleh adindanya Raja Muda.. Sultan Mansur Syah menghantar angkatan perang yang diketuai Bendahara Paduka Raja ke Pasai. Raja Muda berjaya dikalahkan dan Sultan Zanal Abidin kembali berkuasa sebagai raja Pasai. Namun, baginda enggan mengaku sembah ke bawah Sultan Mansur Syah Melaka.

Ketika angkatan Melaka ingin pulang, Raja Muda merampas takhta untuk kali kedua. Bendahara Paduka Raja enggan menolong kerana tidak puas hati dengan Sultan Zainal Abidin kerana enggan menyembah Sultan Melaka. Ekoran dari itu berlaku perselisihan faham (konflik) antara Bendahara Paduka Raja dengan laksamana Hang Tuah. Apabila kembali ke Melaka Laksamana memburuk-burukkan Bendahara. Walau bagaimanapun akhirnya laksamana meminta maaf daripada Bendahara akibat tindakan itu.

Wasiat Sultan Mansur Syah

Sebelum mangkat, Sultan Mansur Syah merancang untuk melantik puteranya Raden Kelang sebagai penggantinya. Tetapi sayangnya Raden Kelang mati terbunuh ketika bertikam dengan orang mengamuk. Tidak lama kemudian, Sultan Mansur Syah gering. Baginda mewasiatkan Raja Ahmad (timang-timangan Raja Hussain) sebagai pengganti baginda. Banyak pesanan yang ditinggalkan antaranya menyuruh Raja Hussain adil dalam pemerintahan, sabar, tidak tamak harta dan bermuafakat dengan pembesar.


Pemerintahan Sultan Alau’d-Din Ri’ayat Syah

Selepas kemangkatan Sultan Mansur Syah, Raja Hussain dilantik sebagai raja Melaka dengan gelaran Sultan Alau’d-Din Ri’ayat Syah. Baginda digambarkan seorang raja yang berani, perkasa, bertanggung jawab. Paa masa pemerintahan baginda, kejadian kecurian berlaku secara berleluasa di Melaka. Masalah ini membimbangkan baginda lalu baginda menyamar untuk membasmi pencuri . Baginda ditemani oleh Hang Isap dan Hang Ishak. Ketika menyamar itu, baginda terserempak dengan lima orang pencuri yang sedang mengusung sebuah peti. Dua orang pencuri berjaya dibunuh oleh baginda, seorang pencuri dibunuh oleh Hang Isap dan dua orang lagi berjaya melarikan diri.

Langkah Membasmi Pencuri.

Pada keesokan harinya, Temenggung Seri Maharaja Tun Tahir telah ditegur oleh Sultan Alau’d-Din atas kecuaian beliau menjaga keselamatan Melaka, sehingga tidak mengetahui peristiwa pembunuhan tiga orang pencuri. Baginda kemudiannya telah menitahkan Hang Isap dan Hang Ishak mengambil peti yang dirampas daripada pencuri itu lalu dikembalikan kepada pemilik asalnya, iaitu seorang saudagar yang bernama Ki Tarambulum.

Hasil daripada teguran Sultan Alau’d-Din itu, Temenggung Seri Maharaja telah melakukan kawalan yang ketat serta bertindak tegas terhadap orang ramai. Beliau tidak akan menangkap orang yang keluar pada waktu malam, sebaliknya terus membunuh mereka. Tindakan ini berjaya mengembalikan keamanan negeri Melaka.

Sultan Alau’d_Din kemudiannya menitahkan Bendahara Paduka Raja membina sebuah balai di simpang empat di tengah-tengah negeri Melaka sebagai tempat meletakkan barang-barang yang tercicir supaya dapat diambil oleh tuannya semula. Baginda juga telah memperkenalkan undang-undang potong tangan terhadap orang yang tidak mengembalikan harta yang ditemukan, sama ada kepada tuannya semula ataupun ke balai yang telah disediakan itu.

Akibat Salam Dibacakan Sembah

Maharaja Diraja, pemerintah kerajaan Haru mengutuskan Raja Pahlawan menghantar surat perutusan ke Pasai. Di Pasai, surat perutusan yang berbunyi “salam paduka kekanda” telah dibaca oleh Khatib Pasai dengan kalimat “Paduka Kekanda empunya sembah, datang kepada adinda”. Hal ini tidak disenangi oleh Raja Pahlawan. Walaupun beberapa kali ditegur dan disindir oleh Raja Pahlawan, Khatib Pasai tetap membacanya dengan kalimat yang sama. Akhirnya Raja Pahlawan tidak dapat mengawal perasaannya lalu beliau mengamuk dan membunuh beberapa orang yang berada di balai itu. Walau bagaimanapun, Raja Pahlawan dan beberapa orang temannya dapat dibunuh oleh orang-orang Pasai.

Maharaja Diraja kemudiannya menitahkan hulubalangnya Seri Indera menyerang tanah jajahan Pasai dan Melaka, termasuklah kawasan antara Jugra ke Tanjung Tuan. Jesteru itu, Sultan Alau’d-Din bertindak balas dengan menitahkan Paduka Tuan (anak Bendahara Paduka Raja), Laksamana Hang Tuah, dan Seri Bija Diraja memimpin angkatan tentera untuk mengawal perairan Melaka. Akhirnya mereka berjaya mengusir angkatan tentera Haru sampai ke perairannya.


Mia Ruzul Dengan Kambing Randuk

Kekalahan tentera Haru menimbulkan kemarahan Maharaja Diraja, lalu sekali lagi baginda menitahkan hulubalangnya menyerang Melaka. Angkatan Melaka pula, setelah berjaya mengusir tentera Haru, berlabuh di Pangkalan Dungun. Berlaku kisah lucu yang ditimbulkan oleh Mia Ruzul yang berbangsa keling. Semasa dia hendak buang air, ada seekor kambing randuk sedang meragut makanan di dalam semak. Mia Ruzul terkejut dengan kehadiran kambing randuk yang disangkakannya ‘orang tua Haru’ mengintainya ketika dia membuang air besar, menyebabkan dia pun melarikan diri dari tempat itu.

Tindakan Mia Ruzul telah mengejutkan rakan-rakannya sehingga menyebabkan mereka menghunus senjata masing-masing. Apabila ditanya oleh rakan-rakannya, dia menerangkan keadaan yang sebenarnya dalam pelat India,’Kita tumu Haru tua, kita hudap dia zughul, kita zughul dia hudap’, yang bermaksud,’saya bertemu dengan seorang Haru tua, saya menghendap dia menunduk, saya menunduk dia menghendap’. Peristiwa ini menimbulkan geli hati di kalangan rakan-rakannya.

Tidak lama kemudian, tentera Haru menyerang angkatan tentera Melaka, namun mereka berjaya ditewaskan oleh angkatan Melaka. Hal ini mendorong Maharaja Diraja berdamai dengan Melaka.

Ketiganya Sama gagah

Kisah raja Maluku, Telanai Terengganu dan Sultan Alau’d-Din Riayat Syah yang ada kehebatan masing-masing. Raja Maluku yang mendapat perlindungan di Melaka adalah seorang raja yang gagah perkasa dan pandai bermain sepak raga. Telanai Terengganu juga gagah perkasa sehingga jika nyiur ditikamnya dengan lembing terus terbelah. Begitu juga dengan Sultan Alau’d-Din ada miliki kehebatan yang dapat memanah nyiur sehingga terbayang ke sebelah.

Kedatangan Telanai ke Melaka, tanpa pengetahuan Sultan Muhammad Pahang menyebabkan beliau telah dibunuh oleh Seri Akar Diraja kerana kesalahannya itu. Sultan Alau’d-Din murka dan cuba menyerang Pahang, tetapi dinasihati Tun Perak yang mencadangkan supaya menghantar Laksamana Hang Tuah ke Pahang.

Gema Pembunuhan Telanai Terengganu

Utusan Melaka yang diketuai oleh Laksamana Hang Tuah disambut baik oleh Sultan Muhammad Pahang. Semasa berada di Pahang, Laksamana Hang Tuah menyuruh salah seorang daripada orangnya membunuh saudara Seri Akar Diraja. Hang Tuah memberi amaran agar pembunuh itu tidak diapa-apakan kerana kesalahan Seri Akar Diraja membunuh Telanai tanpa pengetahuan Sultan Melaka. Sultan Muhammad Pahang cuba berhelah dengan mengatakan bahawa Telanai dibunuh atas sebab kelancaran mulutnya yang kononnya mendakwa Melaka di bawah kelengkapannya. Sultan Pahang akhirnya mengirim surat kepada raja Melaka.

Comments