catatan yang sangat indah (Bahagian 8)

 CATATAN YANG SANGAT INDAH (Bahagian 8)

"Hai Raja Mambang Molek ingat-ingat inilah gayung anak piatu jikalau disambut kena dua jikalau tiada disambut kena satu"
Tuanku Malim Deman memarangkan Raja Mambang Molek dan disambut oleh Raja Mambang Molek. Pertama kena di leher dan kedua kena dipinggang. Putuslah kedua-duanya akibat tetakan tadi.
Tapi Raja Mambang Molek tidak merasa apa-apa kle atas badannya dan masih berharap untuk memperisterikan Puteri Bongsu. Mambang Molek meminta diparang sekali lagi tetapi Tuanku Malim Deman menolak dan menyuruh Raja Mambang Molek bersegera menemui Tuan Puteri Bongsu.
Sebaik sahaja Mambang Molek menggerakkan dirinya kepalanya gugur ke bumi serta tubuhnya terpenggal dua. Rebahlah Mambang Molek di tengah gelanggang dan tidak bernafas lagi.
Saudara Mambang Molek, Mambang Indah Suara dan Mambang Gempita Sakti menerpa ke arah Tuanku Malim Deman. Berlaku pertarungan dan Tuanku Malim Deman melompat dengabn pantas dan memerangkan kedua-dua saudara Mambang Molek dengan pedang jenawi jantannya.
Mayat ketiga-tiga yang terkorban diambil oleh menteri dan ditanamkan di negeri asal mereka.
Bala tentera Raja Mambang Molek berpuluh ribu mengepung Tuanku Malim Deman. Berkat keramat wali Allah tuan sayid panjang janggut tiada satu pun senjata itu kena pada tubuh baginda. Sebaliknya rakyat Raja Mambang Molek mati akibat bertikam sesama sendiri..





Comments