Bimbingan Karya : Penulisan Sajak



Definisi puisi

Antara definisi puisi yang popular dari Barat ialah yang dikemukakan oleh Samuel Taylor Coleridge sebagai "Kata-kata terbaik dalam susunan terbaik" (The best words in the best order). Penyair memilih kata-kata yang setepatnya dan disusun secara sebaik-baiknya, misalnya seimbang, simetris, antara satu unsur dengan unsur lain sangat erat berhubungannya, dan sebagainya.

Carlyle mengatakan bahwa puisi merupakan pemikiran yang bersifat muzikal. Penyair menciptakan puisi itu memikirkan bunyi-bunyi yang merdu sebagaimana alunan muzik dalam puisinya. Kata-kata disusun begitu rupa hingga yang menonjolkan rangkaian bunyi yang merdu seperti muzik.
Bagi Wordsworth puisi adalah pernyataan perasaan yang imaginatif iaitu perasaan yang direkakan atau diangankan.

Dunton berpendapat bahawa sebenarnya puisi itu merupakan pemikiran manusia secara konkrit dan artistik dalam bahasa emosional serta berirama. Misalnya, dengan pengunaan kiasan atau citra yang disusun secara artistik . Susunan artistik ini melibatkan selaras, simetris, pemilihan kata-katanya tepat, dan sebagainya. Puisi juga mengandungi bahasa yang penuh perasaan, serta berirama seperti muzik.

Bagi Shelley puisi adalah rakaman detik-detik yang paling indah dalam hidup. Misalnya peristiwa-peristiwa seperti kebahagiaan, kegembiraan yang memuncak, percintaan, bahkan kesedihan karena kematian orang yang sangat dicintai. Semuanya merupakan detik-detik yang paling indah untuk dirakam sebagai puisi

Zaaba menggunakan istilah "karangan berangkap" untuk puisi. Menurut Zaaba puisi adalah karangan yang digunakan untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yang indah, dan melukiskan kemanisan dan kecantikan bahasa.

Menurut H.B. Jassin, sajak itu adalah suara hati penyairnya, sajak lahir daripada jiwa dan perasaan tetapi sajak yang baik bukanlah hanya permainan kata semata-mata. Sajak yang baik membawa gagasan serta pemikiran yang dapat menjadi renungan masyarakat.

Abdul Hadi W.M. menjelaskan bahwa sajak itu ditulis untuk mencari kebenaran. Katanya lagi, "dalam sajak terdapat tanggapan terhadap hidup secara batiniah". Bagi Abdul Hadi di dalam sajak harus ada gagasan dan keyakinan penyair terhadap kehidupan, atau lebih tepat lagi, nilai kemanusiaan.

Menurut Muhammad Hj. Salleh menyebut bahawa puisi adalah karya bentuk yang kental, berentak, banyak berunsur muzik bahasa. Bahasa puisi lebih padat, teliti, dan kadang-kadang mendekati lagu. Manakala temanya diolah dari hidup harian tetapi dipersembahkan kepada pembaca atau pendengar dengan sudut pandangan yang agak luar biasa, dan dengan itu dapat membijaksanakan pembaca atau pendengarnya; dan puisi terhasil dengan penggunaan teknik-teknik yang tertentu.

Kepentingan puisi adalah berlandaskan kepada kata 'puitis'. Kata puitis ialah kata sifat yang merujuk kepada karya yang memiliki ciri-ciri puisi. Terdapat juga pengkaji-pengkaji yang membezakan makna "sajak" dengan "puisi". Misalnya, Muhammad Haji Salleh menafsirkan "puisi" sebagai karya yang mencapai taraf yang agak tinggi di dalam penggarapan bahasa, tema, dan tekniknya manakala "sajak" ialah karya ringan dan belum sampai pada tahap hasil sastera yang tinggi.

Baha Zain pula menegaskan bahawa "sajak tidak berbicara segalanya dan tidak kepada semua." Maknanya, penyair (sebagai manusia yang sensitif) hanya akan menangkap sebahagian daripada fragmen kehidupan manusia ke atas kertas (menjadi sajak). Sajak pula tentunya tidak diminati semua orang atau lebih tepat lagi tidak difahami semua orang. Inilah yang dimaksudkan oleh Baha Zain dengan ungkapan sajak ditulis (dicipta) tidak kepada semua (orang). Malah, apabila kita mentafsir sesebuah sajak, kita mempunyai kebebasan sepenuhnya untuk mentafsir sajak itu mengikut kefahaman kita sendiri (asalkan ada logik sasteranya). Ini sesuai pula dengan sifat bahasa sajak itu sendiri yang konotatif dan ambiguiti.

Sajak dapat dibahagikan kepada jenis tertentu berasaskan beberapa aspek, seperti yang berikut iaitu aspek aliran, sajak dikatakan romantisme, realisme, eksistensialisme, dan lain. Manakala dari aspek bentuk, sajak dikatakan kuatren, terzina, soneta, dan lain-lain. Manakala dari aspek kebolehfahaman, sajak dikatakan polos (diaphan), taksa (ambiguous), prismatik, atau kabur. Dari aspek ciri kandungan, sajak dikatakan abstrak atau konkrit.

Perbezaan karya prosa dan puisi

Pertama, kesatuan prosa adalah kesatuan sintaksis, sedangkan kesatuan puisi adalah kesatuan akustik.

Kedua, puisi terdiri dari kesatuan-kesatuan yang disebut baris sajak, sedangkan dalam prosa kesatuannya disebut paragraf.

Ketiga, puisi merupakan hasil pemadatan, iaitu proses penciptaan dengan cara menghasilkan kesan-kesan lalu memadatkannya. Manakala prosa merupakan suatu konstruktif, di mana proses penciptaan dengan cara menyebarkan kesan-kesan dari ingatan

Keempat, puisi merupakan curahan jiwa yang padat, bersifat sugestif dan asosiatif. Sedangkan prosa merupakan suatu yang bersifat naratif, menguraikan, dan informatif

Unsur-unsur Puisi

Puisi terbentuk dari beberapa unsur iaitu kata, baris, bait (rangkap), bunyi, dan makna. Kelima-lima unsur ini saling mempengaruhi keutuhan sebuah puisi. Kata adalah unsur utama terbentuknya sebuah puisi. Pemilihan kata (diksi) yang tepat sangat menentukan kesatuan dan keutuhan unsur-unsur yang lain. Kata-kata yang dipilih diformulasi menjadi baris.

Baris berbeza dengan kalimat dalam prosa. Baris boleh terdiri daripada satu kata saja, atau dalam susun frasa. Bait atau rangkap merupakan kumpulan baris yang tersusun secara harmonis. Pada bait atau rangkap inilah terlahirnya kesatuan makna. Dalam puisi tradisional jumlah baris bagi setiap rangkap kebiasaanya empar baris sebagaimana dalam pantun empat kerat dan syair. Dalam puisi moden jumlah barisnya adalah bebas dan ada yang terikat.

Bunyi dibentuk oleh rima dan irama. Rima adalah bunyi-bunyi yang ditimbulkan oleh susun huruf dalam kata-kata. Sedangkan irama adalah tinggi rendah, panjang pendek, dan keras lembut ucapan bunyi. Timbulnya irama disebabkan oleh perulangan bunyi secara berturut-turut dan bervariasi . Rima adalah salah satu unsur pembentuk irama, namun irama tidak hanya dibentuk oleh rima. Baik rima ataupun irama ia menghasilkan kesan muzik pada puisi. Ia melahirkan keindahan pendengaran meskipun tanpa dilagukan. Hasil dari pemilihan kata, pembentukan baris dan bait terhasilnya maksud sesebuah puisi. Makna menyebarkan isi serta pesan yang terkandung dalam puisi berkaitan. Makna menyiratkan amanat dan pesan dalam puisi.

Hakikat Puisi dan Aspek Pembinaan Puisi

Bagi I.A. Richard puisi terbentuk dari dua perkara yang utama. Pertama disebut sebagai hakikat puisi (the nature of poetry), dan kedua aspek pembinaan puisi (the method of poetry).

Hakikat puisi melibatkan empat elemen iaitu, pertama ialah sense atau tema yang merupakan pokok persoalan (subject matter) yang dikemukakan oleh penyair melalui puisinya. Pokok persoalan dikemukakan oleh pengarang baik secara langsung maupun secara tidak langsung

Kedua, perasaan. Perasaan atau emosi merupakan sikap penyair terhadap tema dan persoalan yang dikemukakan dalam puisinya. Pengungkapan tema dan perasaan mempunyai perkaitan dengan latar belakang sosial dan psikologi penyair. misalnya latar belakang pendidikan, agama, jenis kelamin, kelas sosial, kedudukan dalam masyarakat, usia, pengalaman sosiologis dan psikologis, dan pengetahuan. Kedalaman pengungkapan tema dan ketepatan dalam menyikapi suatu masalah tidak bergantung pada kemampuan penyair memilih kata-kata, rima, gaya bahasa, dan bentuk puisi saja, tetapi lebih banyak bergantung pada wawasan, pengetahuan, pengalaman, dan kepribadian yang terbentuk oleh latar belakang sosiologi dan psikologinya.

Ketiga, nada (tone), yaitu sikap penyair terhadap pembacanya. Nada juga berhubungan dengan tema dan emosi.

Keempat, ialah Amanat/tujuan/maksud (itention). Ia berkaitan dengan tujuan sama ada secara sedar atau tidak tujuan yang mendorong penyair menciptakan puisi. Tujuan tersebut dapat dikesan sebelum penyair menciptakan puisi ataupun dapat ditemui dalam puisinya.

Dari sudut aspek pembinaan puisi yang menjadikan struktur sesebuah puisi, ia melibatkan hal-hal berikut :

Pertama, tipografi puisi. Ia merupakan bentuk puisi yang dipaparkan oleh seseorang penyair. Ia meliputi atur huruf , atur barisnya, puisi yang tidak dimulai dengan huruf besar, setiap hujung baris bertanda noktah, tanda baca seperti titik dan koma. Penghasilan tipografi puisi ini merupakan penentuan terhadap makna yang terkandung dalam puisi berkenaan.

Kedua diksi atau pemilihan kata-kata yang dilakukan oleh penyair dalam puisinya. Disebabkan puisi adalah bentuk karya sastera yang sedikit kata-kata tapi dapat mengungkapkan banyak hal, maka kata-katanya harus dipilih secermat mungkin. Pemilihan kata-kata dalam puisi erat kaitannya dengan makna, keselarasan bunyi, dan urutan kata.

Ketiga imej. Imej atau citra merupakan kata atau susunan kata-kata yang dapat mengungkapkan pengalaman indera, seperti penglihatan, pendengaran, dan perasaan. Imej meliputi imej suara (auditif), imej penglihatan (visual), imej bau iaitu citra yang timbul oleh deria bau, imej gerak, citra yang menggambarkan sesuatu yanag sebetulnya tidak bergerak tetapi dilukiskan sebagai dapat bergerak. Penggunaan citra ini memberi kesan terhadap pembaca seakan-akan melihat, mendengar, dan merasakan seperti apa yang dialami penyair.

Keempat adalah kata konkrit. Ia merupakan penggunaan kata yang dapat ditangkap dengan indera yang memungkinkan munculnya imej. Kata-kata ini berhubungan dengan kiasan atau lambang. Misalnya kata bunga melembangkan cinta.

Kelima adalah bahasa figuratif. Ia merupakan bahasa kiasan yang dapat meningkatkan kesan dan menimbulkan konotasi tertentu. Bahasa figuratif menyebabkan puisi menjadi mengandungi banyak makna. Bahasa figuratif disebut juga majas. Adapaun macam-amcam majas antara lain metafora, simile, personifikasi, litotes, ironi, sinekdoke, eufemisme, repetisi, anafora, pleonasme, antitesis, alusio, klimaks, antiklimaks, satira, hingga paradoks.

Keenam ialah versifikasi yang melibatkan rima, ritma, dan metrum. Rima adalah persamaan bunyi pada puisi, baik di awal, tengah, dan akhir baris puisi. Rima mencakup : onomatapia (tiruan terhadap bunyi); pola bunyi (aliterasi, asonansi, persamaan akhir, persamaan awal, sajak berselang, sajak berparuh, sajak penuh, repetisi bunyi [kata], dan sebagainya; dan pengulangan kata/ungkapan. Ritma adalah tinggi rendah, panjang pendek, keras lemahnya bunyi. Ritma sangat menonjol dalam pembacaan puisi.

Irama ialah pergantian turun naik, panjang pendek, keras lembutnya ucapan bunyi bahasa dengan teratur. Irama dibahagikan kepada dua pola. Metrum merupakan irama yang tetap, menurut pola tertentu. Kedua, Ritma, iaitu irama yang disebabkan pertentangan atau pergantian bunyi tinggi rendah secara teratur. Irama menyebabkan aliran perasaan atau fikiran yang tidak terputus dan menimbulkan imaginasi yang jelas dan hidup. Irama diwujudkan dalam bentuk tekanan-tekanan pada kata. Tekanan tersebut dibahagikan kepada tiga. Dinamik merupakan keras lembutnya ucapan pada kata tertentu. Nada, iaitu tekanan tinggi rendahnya suara. Tempo, tekanan cepat lambatnya pengucapan kata.

Ciri-Ciri Puisi dari Jenis Isinya

a) Balada
Balada mempunyai tiga rangkap. Susunan baris adalah dengan lapan baris denganskema rima akhirnya : a-b-a-b-b-c-c-b. Pada rangkap kedua skema rima berubah menjadi a-b-a-b-b-c-b-c. Baris terakhir dalam rangkap pertama digunakan sebagai rujukan dalam rangkap berikutnya.

b) Hymne
Puisi ini merupakan lagu pujian untuk menghormati seorang dewa, tuhan, seorang pahlawan, atau tanah air. Hymne juga dikembangkan kepada puisi puji-pujian terhadap seseorang yang dihormati seperti tokoh, pahlawan, pemimpin dan sebagainya tanpa meninggalkan unsur ketuhanan di dalamnya.

c) Ode
Ciri ode nada dan gayanya sangat rasmi membahas sesuatu yang mulia, bersifat menyanjung baik terhadap peribadi tertentu atau peristiwa umum.

d) Epigram
Epigramma (Greek); unsur pengajaran; didaktik; nasihat membawa ke arah kebenaran untuk dijadikan pedoman, ikhtibar; dan teladan.

e) Romantik
Romantique (Perancis); keindahan perasaan; persoalan kasih sayang, rindu dendam, serta kasih mesra

f) Elegi
Sajak atau lagu yang mengungkapkan rasa duka atau keluh kesah karena sedih atau rindu, terutama karena kematian/kepergian seseorang.

g) Satira
Satura (Latin) ; sindiran ; kecaman tajam terhadap sesuatu fenomena; tidak puas hati satu golongan (ke atas pemimpin yang pura-pura, rasuah, zalim etc)

Ciri puisi dari Jenis bentuknya :

a) Distikon
• 2 baris; sajak 2 seuntai
• Distikon (Greek: 2 baris)
• Rima – aa–bb

b) Terzina
Terzina (Itali: 3 irama)

c) Quatrain
• Quatrain (Perancis: 4 baris)
• Pada asalnya ada 4 rangkap
• Dipelopori di Malaysia oleh Mahsuri S.N.

d) Quint
Pada asalnya, rima Quint adalah /aaaaa/ tetapi kini 5 baris dalam serangkap diterima umum sebagai Quint (perubahan ini dikatakan berpunca dari kesukaran penyair untuk membina rima /aaaaa/

e) Sextet
• sextet (latin: 6 baris)
• Dikenali sebagai ‘terzina ganda dua’
• Rima akhir bebas

f) Septima
• septime (Latin: 7 baris)
• Rima akhir bebas

g) Oktav
• Oktaf (Latin: 8 baris)
• Dikenali sebagai ‘double Quatrain’

h) Soneta
• Terdiri atas 14 baris
• Terdiri atas 4 bait, yang terdiri atas 2 quatrain dan 2 terzina
• Dua quatrain merupakan sampiran dan merupakan satu kesatuan yang disebut octav.
• Dua terzina merupakan isi dan merupakan satu kesatuan yang disebut isi yang disebut sextet.
• Bahagian sampiran biasanya berupa gambaran alam
• Sextet berisi curahan atau jawaban atau kesimpulan daripada apa yang dilukiskan dalam ocvtav , jadi sifatnya subjektif
• Peralihan dari octav ke sextet disebut volta
• Penambahan baris pada soneta disebut koda.
• Jumlah suku kata dalam tiap-tiap baris biasanya antara 9 – 14 suku kata
• Rima akhirnya adalah a – b – b – a, a – b – b – a, c – d – c, d – c – d.

Panduan Menulis Sajak

Pemilihan kata/ diksi yang indah dan puitis
Bahasa merupakan medium penting dalam sesebuah sajak. Oleh itu dalam menghasilkan sebuah sajak yang menarik perlu dikekalkan penggunaan pemilihan diksi yang tepat, puitis dan indah. Bahasa yang digunakan memiliki kesegaran tersendiri serta dapat melahirkan impak makna yang mendalam.

Gunakan imaginasi yang tinggi untuk menghasilkan kata-kata yang indah dan segar. Elakkan bahasa yang prosaik kerana ia merosakkan keindahan puisi. Keutamaan penulisan sajak adalah penggunaan diksi yang tidak membazir, menzahirkan diksi yang menepati tema dan persoalan sajak. Ingatlah sajak adalah kata-kata terbaik dalam susunan yang terbaik.

Penguasaan bahasa puisi bermula daripada penulis memiliki kekayaan  perbendaharaan kata. Ia dapat disuburkan melalui banyak membaca sajak-sajak yang dihasilkan oleh penyair ternama negara atau pun luar negara. Gunakan kamus untuk mencari makna kata yang berbeza-beza dari penggunaan biasa. Meskipun keindahan puisi tidak terletak pada kata-kata yang aneh dan bombastik tetapi melalui kekayaan kosa kata kita dapat menghasilkan puisi yang lebih menarik.

Perlu diingat elakkanlah bahasa bombastik yakni bahasa yang tidak menyarankan apa-apa kesan makna selain kata-kata yang hebat bunyinya. Puisi memerlukan kata-kata yang dapat memberi impak kepada emosi dan imaginasi pembaca. Selain kata-kata dapat melahirkan irama, nada dan tone pada puisi. Kata-kata juga menyarankan makna terhadap puisi berkenaan.

Mulakan menulis dengan menyusun diksi yang menarik dan indah. Mulakan dengan kata angin misalnya.
Kita sering mendengar  kata-kata berhembus angin malam, angin bahawalah daku padanya, angin menyanyi dan sebagainya. Kata-kata ini jika digunakan dalam puisi bukan tidak bagus tetapi memberi impak yang kurang. Pertama pembaca sudah lama membaca atau mendengar kata-kata begitu. Ia menjadi klise dalam penulisan jika masih digunakan.

Pilihlah kata-kata terindah yang datang dari imaginasi, dan emosi kita sendiri
misalnya : angin mendekati perbukitan

Perhatikan penggunaan kata angin yang pernah digunakan oleh penyair lain :

“Angin musuh memburunya, dan dirinya
sekacau kelawar sesat.”
Tikaman Dalam Seloka, SN A. Samad Said

“Awan yang mudah resah sanggahan angin
yang sesekali membentang ruang”
Inti Masa, SN A. Samad Said

“Bertiup kini angin mesra dan bersih
meluhuri takhta dan panji bangsa merdeka”
Menyemai Hikmah, SN A. Samad Said

“Hembus angin mengusir langsir
terdengar rentak rebana terlalu jauh”
Dari Langkawi Selepas Itu, SN A. Samad Said

Puisi yang menepati tema
Untuk tujuan menjawab soalan Kesusasteraan Melayu SPM berdasarkan soalan hasilkan atau cipta puisi atau sajak, kebiasaanya tema  telah diberikan dalam soalan. Oleh itu, tema ini perlu ditepati dan dipatuhi. Elakkan menulis puisi yang tiada kaitan dengan tema diberikan kerana ia mengurangkan markah.

Dalam usaha menghasilkan sebuah karya sajak yang menepati tema pelajar hendaklah menetapkan persoalan pokok (tema) yang hendak ditulis dalam puisi. Jika temanya kasih sayang maka ia perlu berkisar tentang kasih sayang dalam keluarga,  kasih sayang dalam masyarakat, dan sebagainya. Pilihlah  persoalan-persoalan yang berkisar tentang tema berkaitan.

Oleh kerana panjang sajak dihadkan kepada 14 baris maka  dalam ruang 14 baris inilah tema tersebut perlu dijelaskan dalam sajak. Ada kalanya berlaku calon terlalu menumpukan aspek bahasa hingga mengabaikan tema yang ditetapkan.

Bina struktur puisi yang menarik
Struktur puisi yang menarik membantu mendapat markah kreativiti dalam penulisan anda. Aspek struktur ini meliputi sajak tersebut perlu mempunyai tajuk. Pilih tajuk yang menarik atau tajuk yang dapat memberi gambaran tema sajak.

Jika anda ingin menulis nama pengarang di bahagian akhir puisi dibolehkan sama ada menggunakan nama samaran atau nama sebenar.

Struktur puisi melibatkan susunan baris dan rangkap. Oleh itu cubalah menghasilkan puisi sama ada satu rangkap atau dua rangkap. Seimbangkan penciptaan puisi  penggunaan rima akhir yang menarik. Meskipun sajak skema rimanya bebas tetapi keupayaan penulis menghasilkan sajak yang memiliki skema rima yang menarik merupakan satu kekuatan pada penghasilan karya. Jadikan puisi  anda lebih kreatif dan indah dari susunan struktur yang melibatkan : penggunaan rima akhir, jumlah kata dalam sebaris, jumlah suku kata dalam sebaris, jumlah baris dalam rangkap dan kaedah penulisan yang menarik seperti tidak menggunakan huruf besar pada awal kata, menggunakan titik pada setiap rangkap dan sebagainya. Ingatlah penghasilan sajak memerlukan kreativiti yang tinggi.

Sebagai penutup, anda perlu belajar menghasilkan sajak mulai sekarang
Cuba hasilkan sajak berdasarkan tema berikut (panjang baris ialah 14 baris)
1. Cinta akan tanah air
2. Kasih sayang
3. Ilmu
4. Perpaduan
5. Persahabatan
6. Kegigihan/ Kecekalan

Comments