Pelayaran epik Azhar Mansor
BAHAGIAN PERTAMA
SAHIDAN JAAFAR
11 Mei 2019
PADA itu pukul 4 petang 2 Februari 1999, cuaca agak cerah dan baik untuk memulakan pelayaran, matahari melimpahkan sinarnya, awan berarak mega dan tidak ada tanda-tanda hujan akan turun.
Datuk Azhar Mansor berjalan berpimpin tangan dengan isterinya, Sarah Maria dan anak-anak menuju ke kapal impiannya, Jalur Gemilang di Awana Porto Malai, di Tanjung Malai Langkawi.
Kehadiran Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad yang tiba untuk menyerahkan bendera kebanggaan Malaysia itu kepada Azhar menjadi pembakar semangat untuk pelayar solo itu mencapai impiannya mengelilingi dunia.
“Saya berjanji akan membawa bendera ini pulang,” kata Azhar kepada Dr. Mahathir.
“Saya doakan demikian juga,” Perdana Menteri menjawab ringkas.
Azhar kemudian menaiki Jalur Gemilang yang kini membawa bersama-samanya lebih dua tan makanan angkatan tentera atau peket makanan tempatan yang setengah masak termasuk sambal ikan bilis, rendang daging, kari ayam, bubur kacang dan sirap nanas. Semua makanan itu hanya perlu dipanaskan sekejap sahaja dalam air yang mendidih.
Azhar juga membawa beras untuk dimasak dan snek berupa sejumlah buah-buahan kering seperti epal dan jambu serta bijirin seperti cornflakes.
Bekalan makanan itu mencukupi untuk seorang pelayar biasa hidup selama 140 hari di lautan tetapi bagi Azhar yang tidak kuat makan ia boleh digunakan untuk tempoh sehingga 200 hari.
Azhar mengemudi Jalur Gemilang ke lautan ditemani sekumpulan kapal dan skuter air dengan penyokong-penyokongnya terus melaung-laungkan namanya diiringi kata-kata dan lambaian selamat tinggal.
Kumpulan kapal dan skuter laut itu beransur-ansur meninggalkan Jalur Gemilang untuk kembali ke pantai dan sebuah kapal peronda polis mengiringi pelayar solo negara itu melintasi garisan permulaan.
Sedang haluan Jalur Gemilang melintasi garisan itu penjaga rasmi masa merakamkan detik waktu itu pukul 4.30 petang sebagai rekod rasmi Azhar memulakan pelayaran meredah samudera luas penuh cabaran.
Dr. Mahathir yang masih berdiri bersama-sama orang ramai di Awana Porto Malai memerhatikan Jalur Gemilang menghilang di tengah-tengah samudera dan akhirnya lepas dari pandangan.
Azhar kini bersendirian mengemudi Jalur Gemilang memulakan pelayaran solo ketika angin Monsun Timur Laut sedang bertiup dengan baik.
Menurut Azhar dalam buku Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge (2001), laluan beliau mengelilingi dunia sudah ditetapkan iaitu tempat menukar haluan adalah di Tanjung Leeuwin Australia, Tanjung Tenggara Tasmania dan Tanjung Selatan di New Zealand sebelum melintasi selatan Lautan Pasifik ke Tanjung Tanduk di penghujung benua Selatan Amerika.
Azhar kemudian mengemudi Jalur Gemilang ke arah utara menuju Kepulauan Fernando de Noronha, sebelum berpatah ke selatan sekali lagi ke Tanjung Harapan di Afrika Selatan sebelum belayar menuju Langkawi, semula.
Bagi mendapat pengiktirafan Majlis Rekod Pecutan Pelayaran Sedunia, Jalur Gemilang harus bermula dan menamatkan pelayarannya dari tempat yang sama melintasi semua garis bujur dan mesti melintasi Khatulistiwa. Azhar perlu tiba di Tanjung Tanduk sebelum April 1999 iaitu permulaan bagi musim sejuk.
Pada musim sejuk, pelayar seperti Azhar harus berdepan pula dengan laut yang semakin dahsyat dengan gelombang tinggi menggunung, an gin kencang, suhu menggigit tulang dan bahaya terlanggar bongkah air batu.
“Tetapi apa yang dikhuatiri adalah terperangkap di tengah-tengah ‘angin mati’ iaitu Zon Pertembungan Inter-Tropika, satu kawasan meliputi kira-kira lima darjah lintang hampir Khatulistiwa dengan angin menghilang dan laut tidak berkocak sedikit pun.
Azhar bernasib baik, kerana angin tidak muncul selama dua hari sahaja. Situasi ‘angin mati’ itu menyebabkan beliau mudah dilanda kekecewaan dan tenggelam dalam ‘khayalan berhantu’ sebagaimana dirasai pelayar lain.
“Malah, sebenarnya dia turut dicengkam khayalan pada suatu ketika sedang masa berlalu tanpa tiupan angin langsung. Azhar terasa telinganya terdengar alunan muzik, lagu asing yang mengusik-usik seperti irama Hindustan.
“Dia mendengarnya begitu jelas sekali dan cuba bernyanyi sama tetapi angan-angannya terganggu kerana dia tidak tahu seni kata dan lenggok bahasa Hindi. Lagipun hatinya berkata takkanlah lagu itu mengalun lalu dari seberang benua kecil India” (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 1991).
utusan
Azhar Mansor 'Legenda Pelayaran Solo'
BAHAGIAN AKHIR
SAHIDAN JAAFAR
12 Mei 2019 4:00 PM
DATUK Azhar Mansor, 41, mencatat sejarah sebagai 'Legenda Pelayaran Solo' sekaligus menempa rekod sebagai orang pertama mengelilingi dunia secara solo melalui laluan baru, Timur-Barat.
Azhar, 41, memulakan pelayaran pada 2 Februari 1999 dari Langkawi, berjaya mengelilingi dunia sejauh 25,000 batu nautika dalam tempoh 190 hari dan tiba di pulau Langkawi pada 11 Ogos 1999.
Wartawan Utusan Malaysia, Zuhairi Ali dan Yusri Sahat pada 12 Ogos 1999 melaporkan ketibaan Jalur Gemilang dengan tajuk utama di halaman satu: “Selamat Pulang Azhar” dan “Syabas orang pertama mengelilingi dunia secara solo di laluan baru”.
Ketibaan Jalur Gemilang diarak oleh konvoi kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), bot peronda Polis Marin, kapal dan bot pelbagai agensi kerajaan serta persendirian.
“Dalam suluhan kelam lampu-lampu sorot, orang ramai dapat melihat Jalur Gemilang perlahan-lahan menghampiri garisan penamat dan seterusnya menuju ke Jeti Star Cruise. Azhar menjejakkan kakinya ke Jeti Star Cruise pada pukul 11.55 malam setelah JG ditunda dari garisan penamat” (Utusan Malaysia 12 Ogos 1999.
Utusan Malaysia melaporkan, Azhar terus memeluk anak-anak dan isterinya, Datin Sara Maria Abdullah dan bapanya, Mansor Mohd. Saad, 78, yang menyambut kepulangannya.
Kemudian Azhar menuju ke arah Dr. Mahathir dan mereka berpelukan. Pelayar solo itu kelihatan terharu dan menitiskan air mata ketika berjalan di celah-celah orang ramai yang bersesak-sesak menunggunya di jeti itu sejak awal petang.
Kejayaan Azhar mengelilingi dunia secara solo membuktikan slogan “Malaysia Boleh” yang dilaungkan oleh Dr. Mahathir bukan omong kosong dan pelayar itu menganggapnya sebagai tugas yang diamanahkan kepadanya oleh seluruh rakyat Malaysia.
“Kejayaan ini adalah milik rakyat Malaysia, bukan milik saya seorang,” ucap Azhar di perkarangan Hotel Awana Porto Malai selepas mendarat di Jeti Star Cruise.
Perdana Menteri yang menjadi penaung projek Jalur Gemilang itu menyifatkan kejayaan Azhar luar biasa kerana “tiada seorang di antara 22 juta rakyat Malaysia yang mampu melakukan apa yang dilakukan Azhar”.
Saat rakyat Malaysia berbangga dengan kejayaan beliau, Azhar yang masih keletihan bersyukur beliau selamat menjalani misinya selama tiga bulan belayar mengelilingi dunia yang penuh dengan kisah suka dan duka.
Menurut Azhar dalam buku Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge (2001), pengalaman menyambut hari jadinya yang ke-41 dan menyambut Hari Raya Aidil Adha bersendirian di lautan, antara saat paling memilukan dalam hidupnya.
“Saya masih ingat lagi malam-malam dengan angin bertiup sayu dan laut laksana tenang tidak berkocak sedikit pun (ketika angin mati). Dan bila saya mendongak, langit biru diliputi bintang gemerlapan, mengingatkannya bahawa walaupun saya kesepian di tengah lautan nan luas saya masih sebahagian daripada penghuni dunia” (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 2001; 145)
Pelayar itu cuba menjauhkan ingatannya daripada keluarganya dengan sentiasa mengisi masanya dengan pelbagai tugas tetapi 11 Februari adalah hari paling sedih baginya kerana ia adalah hari jadinya yang ke-41.
“Dalam keadaan sunyi ini, saya mendengar alunan muzik dari CD dalam komputer. Biasanya saya lebih gembira dihiburkan bunyi laut dan angin tetapi sekarang ini apa yang cuba saya elakkan adalah hati ini jadi berkecamuk” (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 2001: 59).
Pada 28 Mac 1999 ketika orang Islam di Malaysia sedang merayakan Hari Raya Aidil Adha, pelaut itu tidak dapat meraikannya selain menghubungi keluarganya.
“Saya tiada sebarang rancangan khas di sini, katanya dalam e-mel “tetapi akan berdoa dan memuji keesaan Ilahi sempena Idul Adha dan meraikannya di Lautan Selatan. Memanglah tempat ini bukanlah sesuai untuk belayar seorang diri dalam sebuah kapal” (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 2001: 73).
Detik paling mencemaskan dalam hidupnya terjadi apabila tiang layar Jalur Gemilang patah dua akibat dihempas ombak raksasa ketika dalam pelayaran di Lautan Selatan.
“Apa yang saya tidak tahu adalah ketika itu satu ombak raksasa melambung kapal, tiba-tiba pecah berderai menyebabkan Jalur Gemilang terapung di udara seketika (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 2001: 85).
Kehilangan tiang layar adalah satu igauan buruk bagi seorang pelayar solo sepertinya. Berita kehilangan tiang layar Jalur Gemilang menyebabkan orang ramai mengirim e-mel memberikan galakan, semangat dan sokongan moral kepada Azhar supaya meneruskan misi pelayaran untuk mengelilingi dunia.
Sumber: Pusat Maklumat Utusan
utusan
BAHAGIAN PERTAMA
AZHAR MANSOR mengemudi Jalur Gemilang dalam misi pelayaran solonya menakluki dunia.
11 Mei 2019
PADA itu pukul 4 petang 2 Februari 1999, cuaca agak cerah dan baik untuk memulakan pelayaran, matahari melimpahkan sinarnya, awan berarak mega dan tidak ada tanda-tanda hujan akan turun.
AKHBAR Utusan Malaysia pada 3 Februari 1999 memaparkan tajuk “Misi Azhar kelilingi dunia secara solo
Kehadiran Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad yang tiba untuk menyerahkan bendera kebanggaan Malaysia itu kepada Azhar menjadi pembakar semangat untuk pelayar solo itu mencapai impiannya mengelilingi dunia.
“Saya berjanji akan membawa bendera ini pulang,” kata Azhar kepada Dr. Mahathir.
“Saya doakan demikian juga,” Perdana Menteri menjawab ringkas.
Azhar kemudian menaiki Jalur Gemilang yang kini membawa bersama-samanya lebih dua tan makanan angkatan tentera atau peket makanan tempatan yang setengah masak termasuk sambal ikan bilis, rendang daging, kari ayam, bubur kacang dan sirap nanas. Semua makanan itu hanya perlu dipanaskan sekejap sahaja dalam air yang mendidih.
Azhar juga membawa beras untuk dimasak dan snek berupa sejumlah buah-buahan kering seperti epal dan jambu serta bijirin seperti cornflakes.
Bekalan makanan itu mencukupi untuk seorang pelayar biasa hidup selama 140 hari di lautan tetapi bagi Azhar yang tidak kuat makan ia boleh digunakan untuk tempoh sehingga 200 hari.
DATUK AZHAR MANSOR bersama Jalur Gemilang meredah lautan luas.
Azhar mengemudi Jalur Gemilang ke lautan ditemani sekumpulan kapal dan skuter air dengan penyokong-penyokongnya terus melaung-laungkan namanya diiringi kata-kata dan lambaian selamat tinggal.
Kumpulan kapal dan skuter laut itu beransur-ansur meninggalkan Jalur Gemilang untuk kembali ke pantai dan sebuah kapal peronda polis mengiringi pelayar solo negara itu melintasi garisan permulaan.
Sedang haluan Jalur Gemilang melintasi garisan itu penjaga rasmi masa merakamkan detik waktu itu pukul 4.30 petang sebagai rekod rasmi Azhar memulakan pelayaran meredah samudera luas penuh cabaran.
Dr. Mahathir yang masih berdiri bersama-sama orang ramai di Awana Porto Malai memerhatikan Jalur Gemilang menghilang di tengah-tengah samudera dan akhirnya lepas dari pandangan.
Azhar kini bersendirian mengemudi Jalur Gemilang memulakan pelayaran solo ketika angin Monsun Timur Laut sedang bertiup dengan baik.
Menurut Azhar dalam buku Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge (2001), laluan beliau mengelilingi dunia sudah ditetapkan iaitu tempat menukar haluan adalah di Tanjung Leeuwin Australia, Tanjung Tenggara Tasmania dan Tanjung Selatan di New Zealand sebelum melintasi selatan Lautan Pasifik ke Tanjung Tanduk di penghujung benua Selatan Amerika.
Azhar kemudian mengemudi Jalur Gemilang ke arah utara menuju Kepulauan Fernando de Noronha, sebelum berpatah ke selatan sekali lagi ke Tanjung Harapan di Afrika Selatan sebelum belayar menuju Langkawi, semula.
Bagi mendapat pengiktirafan Majlis Rekod Pecutan Pelayaran Sedunia, Jalur Gemilang harus bermula dan menamatkan pelayarannya dari tempat yang sama melintasi semua garis bujur dan mesti melintasi Khatulistiwa. Azhar perlu tiba di Tanjung Tanduk sebelum April 1999 iaitu permulaan bagi musim sejuk.
Pada musim sejuk, pelayar seperti Azhar harus berdepan pula dengan laut yang semakin dahsyat dengan gelombang tinggi menggunung, an gin kencang, suhu menggigit tulang dan bahaya terlanggar bongkah air batu.
“Tetapi apa yang dikhuatiri adalah terperangkap di tengah-tengah ‘angin mati’ iaitu Zon Pertembungan Inter-Tropika, satu kawasan meliputi kira-kira lima darjah lintang hampir Khatulistiwa dengan angin menghilang dan laut tidak berkocak sedikit pun.
Azhar bernasib baik, kerana angin tidak muncul selama dua hari sahaja. Situasi ‘angin mati’ itu menyebabkan beliau mudah dilanda kekecewaan dan tenggelam dalam ‘khayalan berhantu’ sebagaimana dirasai pelayar lain.
“Malah, sebenarnya dia turut dicengkam khayalan pada suatu ketika sedang masa berlalu tanpa tiupan angin langsung. Azhar terasa telinganya terdengar alunan muzik, lagu asing yang mengusik-usik seperti irama Hindustan.
“Dia mendengarnya begitu jelas sekali dan cuba bernyanyi sama tetapi angan-angannya terganggu kerana dia tidak tahu seni kata dan lenggok bahasa Hindi. Lagipun hatinya berkata takkanlah lagu itu mengalun lalu dari seberang benua kecil India” (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 1991).
utusan
Azhar Mansor 'Legenda Pelayaran Solo'
BAHAGIAN AKHIR
11 Oktober 2001 – Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama Azhar Mansor melihat buku “Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge” yang dilancarkan semasa pameran LIMA 2001 di Langkawi.
SAHIDAN JAAFAR
12 Mei 2019 4:00 PM
DATUK Azhar Mansor, 41, mencatat sejarah sebagai 'Legenda Pelayaran Solo' sekaligus menempa rekod sebagai orang pertama mengelilingi dunia secara solo melalui laluan baru, Timur-Barat.
AKHBAR Utusan Malaysia bertarikh 12 Ogos 1999 bertajuk “Selamat pulang Azhar” mencatatkan Pelayaran
Azhar, 41, memulakan pelayaran pada 2 Februari 1999 dari Langkawi, berjaya mengelilingi dunia sejauh 25,000 batu nautika dalam tempoh 190 hari dan tiba di pulau Langkawi pada 11 Ogos 1999.
Wartawan Utusan Malaysia, Zuhairi Ali dan Yusri Sahat pada 12 Ogos 1999 melaporkan ketibaan Jalur Gemilang dengan tajuk utama di halaman satu: “Selamat Pulang Azhar” dan “Syabas orang pertama mengelilingi dunia secara solo di laluan baru”.
Ketibaan Jalur Gemilang diarak oleh konvoi kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), bot peronda Polis Marin, kapal dan bot pelbagai agensi kerajaan serta persendirian.
“Dalam suluhan kelam lampu-lampu sorot, orang ramai dapat melihat Jalur Gemilang perlahan-lahan menghampiri garisan penamat dan seterusnya menuju ke Jeti Star Cruise. Azhar menjejakkan kakinya ke Jeti Star Cruise pada pukul 11.55 malam setelah JG ditunda dari garisan penamat” (Utusan Malaysia 12 Ogos 1999.
Utusan Malaysia melaporkan, Azhar terus memeluk anak-anak dan isterinya, Datin Sara Maria Abdullah dan bapanya, Mansor Mohd. Saad, 78, yang menyambut kepulangannya.
Kemudian Azhar menuju ke arah Dr. Mahathir dan mereka berpelukan. Pelayar solo itu kelihatan terharu dan menitiskan air mata ketika berjalan di celah-celah orang ramai yang bersesak-sesak menunggunya di jeti itu sejak awal petang.
Kejayaan Azhar mengelilingi dunia secara solo membuktikan slogan “Malaysia Boleh” yang dilaungkan oleh Dr. Mahathir bukan omong kosong dan pelayar itu menganggapnya sebagai tugas yang diamanahkan kepadanya oleh seluruh rakyat Malaysia.
“Kejayaan ini adalah milik rakyat Malaysia, bukan milik saya seorang,” ucap Azhar di perkarangan Hotel Awana Porto Malai selepas mendarat di Jeti Star Cruise.
Perdana Menteri yang menjadi penaung projek Jalur Gemilang itu menyifatkan kejayaan Azhar luar biasa kerana “tiada seorang di antara 22 juta rakyat Malaysia yang mampu melakukan apa yang dilakukan Azhar”.
Saat rakyat Malaysia berbangga dengan kejayaan beliau, Azhar yang masih keletihan bersyukur beliau selamat menjalani misinya selama tiga bulan belayar mengelilingi dunia yang penuh dengan kisah suka dan duka.
Menurut Azhar dalam buku Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge (2001), pengalaman menyambut hari jadinya yang ke-41 dan menyambut Hari Raya Aidil Adha bersendirian di lautan, antara saat paling memilukan dalam hidupnya.
“Saya masih ingat lagi malam-malam dengan angin bertiup sayu dan laut laksana tenang tidak berkocak sedikit pun (ketika angin mati). Dan bila saya mendongak, langit biru diliputi bintang gemerlapan, mengingatkannya bahawa walaupun saya kesepian di tengah lautan nan luas saya masih sebahagian daripada penghuni dunia” (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 2001; 145)
Pelayar itu cuba menjauhkan ingatannya daripada keluarganya dengan sentiasa mengisi masanya dengan pelbagai tugas tetapi 11 Februari adalah hari paling sedih baginya kerana ia adalah hari jadinya yang ke-41.
“Dalam keadaan sunyi ini, saya mendengar alunan muzik dari CD dalam komputer. Biasanya saya lebih gembira dihiburkan bunyi laut dan angin tetapi sekarang ini apa yang cuba saya elakkan adalah hati ini jadi berkecamuk” (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 2001: 59).
Pada 28 Mac 1999 ketika orang Islam di Malaysia sedang merayakan Hari Raya Aidil Adha, pelaut itu tidak dapat meraikannya selain menghubungi keluarganya.
“Saya tiada sebarang rancangan khas di sini, katanya dalam e-mel “tetapi akan berdoa dan memuji keesaan Ilahi sempena Idul Adha dan meraikannya di Lautan Selatan. Memanglah tempat ini bukanlah sesuai untuk belayar seorang diri dalam sebuah kapal” (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 2001: 73).
Detik paling mencemaskan dalam hidupnya terjadi apabila tiang layar Jalur Gemilang patah dua akibat dihempas ombak raksasa ketika dalam pelayaran di Lautan Selatan.
“Apa yang saya tidak tahu adalah ketika itu satu ombak raksasa melambung kapal, tiba-tiba pecah berderai menyebabkan Jalur Gemilang terapung di udara seketika (Ocean Wild: Jalur Gemilang Challenge 2001: 85).
Kehilangan tiang layar adalah satu igauan buruk bagi seorang pelayar solo sepertinya. Berita kehilangan tiang layar Jalur Gemilang menyebabkan orang ramai mengirim e-mel memberikan galakan, semangat dan sokongan moral kepada Azhar supaya meneruskan misi pelayaran untuk mengelilingi dunia.
Sumber: Pusat Maklumat Utusan
utusan
Comments
Post a Comment