PULANG
(Adi Badiozaman Tuah)
MAKSUD
Rangkap 1
Pertemuan antara dua orang dan telah menjalin persahabatan sebagai anak watan. Mereka juga berkongsi kesukaan dan kegembiraan bersama.
Rangkap 2
Walaupun sudah semusim mengembara penyajak masih ingat sahabat yang pernah ditemui dan dikenali. Penyajak juga menyeru sahabatnya agar turut mengembara mencari pengalaman dan tabah menghadapi cabaran hidup.
Rangkap 3
Penyajak semakin mengerti kepulangannya ke kampung dinanti-nantikan oleh keluarga dan masyarakat setempat.
Rangkap 4
Penyajak akan pulang membawa hadiah dan kejayaan untuk adiknya yang begitu setia menantikan kepulangannya.
MAKSUD KESELURUHAN
Senario keluarga atau masyarakat setempat yang menanti kepulangan anak atau warga kampung yang keluar mengembara untuk menimba pengalaman dan kejayaan. Si penyajak juga rindu untuk pulang ke kampung menemui keluarga dan sahabat lama yang pernah berkongsi suka dan tawa bersama.
Kehidupan sebagai seorang perantau dan hubungannya dengan kampung halaman
Contohnya:
segulung kertas bertinta emas
buat dirimu di lamun rindu
PERSOALAN
Persoalan kepentingan pelajaran.
Contohnya: segulung kertas bertinta emas
Persoalan semangat kekitaan dan persahabatan.
Contohnya: kita jalin persabahatan
Persoalan ketabahan menimba ilmu.
Contohnya: terbanglah bersama beburung di gunung
Persoalan kasih sayang keluarga dan masyarakat.
Contohnya: pulang anak kembara pulang
NADA
Romantik
kegembiraan kerana pertemuan ahli keluarga dan sahabat yang sudah lama tidak berjumpa. Contoh:
seakan matamu berkata
rerambut hitammu berbisik
BENTUK
Puisi ini mempunyai empat rangkap.
Bilangan baris dalam setiap rangkap tidak sama. Contohnya:
Rangkap 1 – 6 baris
Rangkap 2 – 9 baris
Jumlah perkataan dalam baris tidak sama
Terdapat antara 1 hingga 6 patah perkataan.
Jumlah suku kata dalam baris tidak sama
Terdapat antara 2 hingga 15 suku kta sebaris.
Rima akhir setiap baris tidak sama – bebas. Contohnya:
Rangkap 1 – abbcde
Rangkap 2 – abcdefgch
Keseluruhannya sajak ini berbentuk bebas.
Pemilihan diksi yang tepat.
Contohnya: bertinta emas
Asonansi – pengulangan vokal ‘a’
Contoh: setia anak watan
Aliterasi – pengulangan vokal ‘m’
Contohnya: menguntum senyum
Sinkof
contohnya: ‘tak’
Personifikasi
Contohnya: padi menguning melambai pulang
Anafora – pengulangan perkataan di awal baris
Contohnya: pulang anak kembara pulang
pulang pulang anak kembara pulang
Epifora – pengulangan perkataan di akhir baris
Contohnya: pulang anak kembara pulang
pulang pulang anak kembara pulang
Kata ganda
Contohnya: beburung, rerambut
Asonansi
Contohnya: kita jalin persahabatan pengulangan vokal ‘a’
Aliterasi – pengulangan konsonan ‘m’
Contohnya: menguntum senyum
Anafora
contohnya:
pulang anak kembara pulang
pulang pulang anak kembara pulang
Epifora
contohnya:
pulang anak kembara pulang
pulang pulang anak kembara pulang
NADA
Romantik
kegembiraan kerana pertemuan ahli keluarga dan sahabat yang sudah lama tidak berjumpa. Contoh:
seakan matamu berkata
rerambut hitammu berbisik
Rindu
contohnya:
Air kali berkocak rindu
Cinta / sayang
contohnya:
Penyajak sayangkan kampung halaman dan keluarganya
Sayu
contohnya:
Seruling senja sayu berlagu
Sedih – contohnya:
Penyajak terpaksa berjauhan dengan keluarga dan kampung halamannya
NILAI
Kasih sayang
contohnya kasih sayang penyajak kepada keluarga dan sahabatnya.
Kepentingan pelajaran
contohnya: segulung kertas bertinta emas. (R4 B4)
Kecekalan / ketabahan
contohnya: terbanglah bersama beburung di gunung.
Kerajinan
contohnya: penyajak rajin menimba ilmu pengetahuan untuk diri dan keluarga.
PENGAJARAN
Kita hendaklah tabah dan cekal menimba ilmu pengetahuan.
Contohnya:
terbanglah bersama beburung di gunung.
Kita haruslah sentiasa berusaha meningkatkan taraf hidup.
Contohnya, penyajak rajin berusaha untuk menimba ilmu pengetahuan.
Kita hendaklah sentiasa menjalin persahabatan yang ikhlas.
Contohnya: kita jalin persahabatan.
Kita hendaklah saling menyayangi contohnya, penyajak menyayangi keluarga dan sahabatnya.
Kita janganlah lupakan kampung halaman.
Contohnya:
kini aku mengerti
padi menguning melambai pulang
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.