Sulalatus Salatin Versi Siak
MANUSKRIP dari alam Melayu yang paling menonjol tentunya Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin, yang menjadi naskhah paling kerap disalin. sehingga kini terdapat 32 salinannya yang berselerak di seluruh dunia dan masih dibahaskan kalangan sarjana dalam pelbagai bidang, selain diterjemahkan ke bahasa asing malah malah diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada 2001 sebagai warisan ketara.
Terdapat sebuah lagi versi Sulalatus Salatin yang tidak kurang menariknya, iaitu versi Siak yang ditulis Tengku Sa'id Tengku Deris, seorang penyurat daripada keturunan kelima Raja Kecil, iaitu pengasas Kesultanan Siak pada tahun 1723 yang mendakwa, Raja Kecil adalah putera Sultan Mahmud Syah ll, iaitu Sultan Marhum Mangkat Dijulang.
Kesultanan Siak Sri Inderapura wujud antara 1723 hingga 1946 di Siak, sebuah daerah di Riau, pantai timur Sumatera yang kini menjadi sebahagian entiti Republik lndonesia.
Pengasasnya digelar Sultan Abdul Jalil Rahmat Syah (Marhum Buantan). Baginda didakwa oleh penduduk tempatan sebagai putera Sultan Mahmud Syah ll (Marhum Mangkat Dijulang) yang mangkat di Kota Tinggi Johor, pada tahun 1699
Selepas tahun 1511, iaitu ketika Melaka ditakluk Portugis, kesultanan ini berpindah dan menubuhkan Kesultanan Johor lama sekitar 1520-an yang kemudiannya dikenali sebagai Kesultanan Johor-Riau. Raja Kecil menjadi Sultan selama beberapa tahun tetapi kemudian menubuhkan pula Kesultanan Siak selepas kecundang berperang dengan kerabat Melayu-Bugis.
Sekiranya benar penduduk tempatan Siak mendakwa bahawa Raja Kecil adalah putera Sultan Mahmud, maka bererti Kesultanan Siak adalah keturunan daripada Kesultanan Melaka.
Terdapat 12 orang yang memerintah dengan menggunakan gelaran 'Duli Yang Maha Mulia Aduka Seri Sultan'. Sultan yang pertama sehingga keenam, iaitu Paduka Seri Sultan Yahya Abdul Jalil Muzaffar Syah, adalah keturunan Melayu-Siak jati.
Namun sejak 1784, Kesultanan Siak mengalami transformasi dengan tampuk pemerintahan berpindah ke dinasti Melayu-Arab, setelah berlaku rampasan kuasa di istana. Tengku Sayyid Ali, putera Syariff Othman, menantu Sultan Alamuddin Ibni Raja Kecil, menduduki takhta Kesultanan Siak yang ketujuh, bergelar Paduka Seri Sultan Sayyid Syariff Ali Abdul Jalil Saifuddin ibni Sayyid Othman.
Sultan Yahya terpaksa berkelana ke Terengganu dan mangkat di Dungun (bergelar Marhum Dungun). Seramai enam orang Sultan Siak dari dinasti Melayu-Arab memerintah diakhiri dengan Paduka Seri Sultan Sayyid Syariff Kasim ll Abdul Jalil Saifuddin (Marhum Rumbai). Perubahan dinasti ini juga membawa perubahan ke atas sistem dan tatacara pemerintahan Siak, tetapi tanpa mengubah asasi sistem induk pribuminya.
Dapat disimpulkan, pengarangnya Tengku Sa'id menggunakan manuskrip ini untuk memperkukuh dakwaan Raja Kecil adalah sebenarnya putera Sultan Mahmud Syah ll yang berketurunan Melaka dan kedua, Kesultanan Siak merujuk kepada Kesultanan Melaka sebagai sumber daulat dan kuasa untuk membina kedaulatannya sebagai sebuah penguasa baru pada awal abad ke-18 di barat Selat Melaka.
Pengaruh luar, terutama yang berteraskan Arab-lslam berjaya mempengaruhi sistem dan institusi tempatan. Dalam konteks kerajaan tradisional Siak, peringkat tertinggi institusi kesultanannya berubah dari dinasti raja Melayu-lslam kepada dinasti raja Melayu-Arab-lslam.
Majlis tertinggi peribumi yang membantu pemerintahan dan pentadbiran sultan yang sebelumnya dikenali sebagai 'Majlis/Dewan Tunggulmanah' dirasonalisasikan dengan prinsip syariah lslam, dengan melantik kadi dan ulama menduduki Majlis ini, dalam usaha mengislamisasikan institusi peribumi.
Kedudukan geografi Siak juga yang bahagian perbatasan hulunya termasuk ke dalam lingkungan alam Minangkabau menyebabkan terjadinya sintesis di antara hukum adat Temenggung dengan hukum adat Minangkabau di dalam prinsip pentadbiran Siak.
Raja Kecil yang sentiasa berpetualangan dan berpengalaman di dalam politik di Riau mewarisi sistem ketemenggungan yang dicernakan dengan sistem Kedatuan dan adat Minangkabau. Maka tergabunglah unsur-unsur Melayu Temenggung-Perpatih-lslam. Di sinilah keistimewaan dan indahnya kaedah berkerajaan di Siak pada era Kesultanannya.
Komentar oleh Pro Canselor Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM), Prof Emeritus Datuk Wira Dr Mohd Yusoff Hashim
Comments
Post a Comment