Konvokesyen Penyair Dunia 2018

250 penyair berkampung di Bachok
Nor Amalina Alias



SERAMAI 250 penyair dari 12 negara termasuk Itali dan Korea Selatan berkampung selama tiga hari di Kampung Chap, Bachok sempena Konvokesyen  Penyair Dunia (KONPEN) 2018.

Perhimpunan yang julung kali diadakan itu dianjurkan Persatuan Penyair Malaysia (PENYAIR) bermula semalam dengan menampilkan sosok popular dunia penyairan seperti Sri Diah, Ladin Nuawi, Wacana Minda,Norazimah Abu Bakar dan ramai lagi.

Selain itu, turut terbabit penyair popular luar negara seperti Dr Chong Ah Fok (Brunei), Dr Suraiya Chapakiya (Thailand), Dr Sulaiman Juned (Indonesia) dan Stefano Romano (Itali).

Penaung PENYAIR, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata, tujuan program itu diadakan bagi menghidupkan kembali dunia penyair, khususnya kepada generasi anak muda.

Katanya, mereka tidak menyangka menerima sambutan luar biasa apabila lebih 200 penyair, termasuk dari rumpun negara jiran seperti Indonesia, Thailand, Singapura dan Brunei mengambil bahagian.

“Kita berhasrat program ini dijadikan acara tahunan dalam melestarikan kegemilangan puisi Melayu yang turut mendapat sambutan hebat penyair antarabangsa,” katanya ketika ditemui dalam Majlis Pelancaran Antologi Puisi Wangian Kembang dan Direktori 100 Penyair Malaysia sempena KONPEN 2018.

Turut hadir, Presiden PENYAIR Malaysia, Dr A Rahim Abdullah dan Pengarah KONPEN 2018, Datuk Dr Mohd Radzuan Ibrahim.

Bagi antologi Wangian Kembang, seramai 245 penyair menyumbang sajak masing-masing yang diselenggara Ketua Editor Datuk Rahman Shaari dibantu penyelenggara Norazimah Abu Bakar, Wanrazuhar,Wacana Minda,Usman Gumanti Ibrahim dan Ladin Nuawi.

Sepanjang program berlangsung pula, penyair disajikan dengan persembahan kebudayaan Kelantan seperti wayang kulit, dikir barat, selain bacaan sajak dan bicara penyair.

mymetro



Awek' Korea baca puisi beri keceriaan
Nor Amalina Alias


KEMUNCULAN 'awek' Korea Selatan yang juga penyair, Dr Kang Myoung Sook menceriakan program Apresiasi Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Bachok, hari ini.

Myoung Sook antara 250 penyair yang menyertai Konvensyen Penyair Dunia (KONPEN) 2018 hadir ke UMK bagi berkongsi pengalaman dan pengetahuan dalam bidang kesusasteraan bersama hampir 100 pelajar sastera UMK dan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tumpat.

Hadir dengan pakej wajah persis pelakon popular Korea, Song Hyekyo tidak sukar bagi Myoung menarik perhatian pelajar untuk belajar berpuisi dan menimba ilmu kesusasteraan terutama bidang terjemahan yang menjadi kepakaran beliau sejak 16 tahun lalu.

Beliau yang juga Pensyarah Kanan dan Penyelaras Bahasa Asing serta Tempatan di Universiti Malaysia Sabah menyampaikan beberapa sajak bertajuk Cinta dan Ibu bapa yang dicipta sendiri selepas mempelajari bahasa Malaysia sejak 2001.

Katanya, membaca sajak dan puisi sebenarnya bukan sesuatu yang asing di Korea Selatan kerana seni budaya itu juga antara bidang kesusasteraan yang hebat di negaranya yang turut popular dengan drama dan artis K-pop.

“Puisi dan sastera Korea tidak jauh berbeza dengan Malaysia, malah cara penyampaian dan susun katanya juga hampir sama iaitu kami meluahkan perasaan melalui perlakuan serta pertuturan puitis,” katanya ketika ditemui di Kampung Kebudayaan UMK Kampus Bachok, hari ini.

Hadir sama, Dekan Fakulti Teknologi Kreatif dan Warisan (FTKW) Prof Madya Ahamad Tarmizi Azizan dan Penyelaras KONPEN 2018 UMK Dr Nordiana Ab Jabar.

Selain Myoung dari Korea Selatan, KONPEN 2018 turut disertai penyair luar negara lain seperti Fitriani Um Salva (Indonesia), Stefano Romano (Itali), Pak Rossem (Malaysia) dan ramai lagi.

Sementara itu, Nordiana berkata, pihaknya teruja bertemu penyair-penyair dari luar negara yang memberi pendedahan secara langsung dunia kesusasteraan kepada pelajar sastera UMK.

“Di tahun hadapan kami juga berhasrat mahu menerbitkan sajak pelajar FTKW UMK dalam bentuk antologi yang kini sudah bermula proses pengumpulan sejak awal tahun lalu,” katanya

mymetro





Beri ruang anak muda terlibat dunia penyair
ZAMAITULJUWITA ABDULLAH
22 JULAI 2018


Hamad Kama Piah (empat, kiri) melancarkan ‘Direktori 100 Penyair’ dan antologi buku puisi Wangian Kembang sempena Konpen 2018 di Bachok, semalam.


BACHOK - Lebih ramai anak muda sewajarnya diberikan ruang dan pendekatan baharu untuk terlibat dalam dunia penyair hari ini.

Penaung ​Persatuan Penyair Malaysia​ (Penyair)​, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata, anak muda kini bukannya tidak berminat terhadap dunia penyair tetapi memerlukan pendekatan baharu sama ada di peringkat sekolah dan universiti.

Menurutnya, sekolah dan universiti kini lebih banyak melaksanakan aktiviti keusahawanan dan sains berbanding aktiviti sastera yang kian terpinggir.

“Keseluruhannya anak muda bukan tak minat tetapi perlukan aktiviti dan pendekatan untuk beri ruang baru kepada anak muda terlibat dalam dunia penyair ini.

“Seperti usaha yang dilakukan Persatuan Penyair Malaysia (Penyair) ini pada 2015, ia tidak bergerak dan baru aktif pada 2017. Dua tahun ini ada beberapa program yang mereka laksanakan. Konvensyen Penyair Dunia (Konpen) 2018 ini diharap dapat dilakukan lebih baik disusuli dengan pendekatan anak muda,” katanya kepada media selepas merasmikan Konpen 2018 ‘Penyair, Alam dan Bisik Pada Tuhan’ di sebuah chalet Pantai Chap dekat sini, semalam.

Hamad Kama Piah berkata, penganjuran Konpen kali pertama itu mendapat sambutan menggalakkan dengan penyertaan 250 peserta dan selebihnya terpaksa ditolak berikutan kapasiti dewan yang tidak mencukupi.

Konpen 2018 dihadiri peserta dari 12 negara termasuk Rusia, Korea Selatan, Itali, Indonesia, Timor Leste, Thailand, Singapura dan Brunei.

Dalam majlis itu, beliau turut melancarkan ‘Direktori 100 Penyair Malaysia’ dan buku antologi puisi ‘Wangian Kembang’.

Program tiga hari dua malam itu bermula sejak kelmarin dengan pelbagai atur cara termasuk demonstrasi pemakaian kain batik lepas sebagai semutar dan tudung, deklamasi puisi, persembahan tarian dan paluan thapjau masyarakat Siam, pembentangan makalah, bicara penyair dan sebagainya.

Hadir sama pada majlis itu, Presiden Penyair Malaysia, Dr A Rahim Abdullah; Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Datuk Abdul Adzis Abas; Pengarah Konpen 2018, Datuk Dr Mohd Radzuan Ibrahim dan beberapa tokoh sastera dari Malaysia dan negara jiran.

sinarharian





Comments