Habibah Zikri : Tokoh Kraf Negara Songket 2007




Hajah Habibah Zikri
Adiguru Songket (2007)
Tokoh Kraf Negara Songket (2007)
Negeri : Terengganu
Tarikh Lahir : 05 Feb 1948

Hajah Habibah Zikri satu nama besar yang turut mewarnai indusri songket negara. Lahir pada 5 Februari 1948 di Sungai Petani, Kedah Darul Aman di tengah-tengah keluarga yang besar. Anak ketiga daripada sembilan adik beradik yang terdiri daripada dua orang lelaki dan tujuh orang perempuan ini amat meminati seni.

Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Convent Sungai Petani dan kemudian meneruskan pengajian dalam jurusan tekstil pada tahun 1971 di Kajian Seni Lukis dan Seni Reka, Institut Teknologi MARA, kini dikenali sebagai Universiti Teknologi MARA. Di sinilah beliau mendalami bidang seni khususnya dalam bidang tekstil. Selepas menamatkan pengajian pada tahun 1974, beliau ditawarkan bekerja di Kraftangan Malaysia sebagai pereka dan diberi tanggungjawab menghasilkan rekaan baru kraf tekstil tempatan.

Pucuk dicita ulam mendatang, ilmu yang diperolehi di menara gading diaplikasikan dalam bidang tugas yang telah diamanahkan. Semasa di Kraftangan Malaysia beliau terus mendalami bidang tenunan khususnya songket. Sebagai pereka, beliau sering turun padang melihat dan berjumpa sendiri pengusaha-pengusaha songket. Beliau mendalami ilmu tenunan dengan turut serta melakukan proses dan kerja-kerja menyongket dari awal sehingga akhir. Di hatinya telah tersemat azam bahawa suatu hari nanti beliau akan menjadi pengusaha songket yang berjaya. Rumah tangga yang dibina bersama Encik Shamsul Baharin Abdul Mutalib dikurniakan dengan tiga orang cahayamata. Minat dan cita-cita dikongsi bersama suami dan keluarga.

Setelah sembilan tahun berkhidmat sebagai pereka, beliau meletakkan jawatan dan mengusahakan tenunan songket dan cita-cita beliau mendapat sokongan daripada suami serta keluarga. Berbekalkan bakat serta kemahiran sebagai pereka, Puan Habibah memulakan kerjaya sebagai pengusaha songket.

Setelah lebih daripada 33 tahun menceburi bidang Tenunan songket, Puan Hajah Habibah telah meletakkan namanya sebagai penenun yang terkenal dan disegani di negara ini. Hasil ciptaan kreatif beliau telah menyemarakkan semula industri songket negara.

Banyak kejayaan yang diraih beliau sepanjang tempoh mengusahakan tenunan songket. Pada tahun 1987 beliau menerima Anugerah - The Best Traditional Textile ASEAN di Jakarta. Beliau turut menerima Anugerah Seni Tampak pada tahun 2002.

Bibah Songket merupakan mercu tanda kejayaan Puan Habibah. Seramai 50 orang penenun songket bernaung di bawahnya, membantu beliau menghasilkan songket yang yang halus, cantik dan berkualiti.

Songket rekaan beliau turut dijadikan sebagai setem pos kenang-kenangan sempena pelancaran Songket Seni Warisan Agong bersama-sama TV 3 dan Pos Malaysia pada tahun 2004.

kraftangan


Latar Belakang Kejayaan dan Pencapaian Habibah Zikri

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori : Habibah Binti Zikri

Songket, satu-satunya tekstil lama Melayu yang mampu bertahan hingga hari ini. Keunikan dan keseniannya terserlah. Songket Malaysia buatan tangan terbukti bermutu tinggi nilainya. Memandangkan kepada hakikat inilah Puan Hajah Habibah binti Haji Zikri menumpukan perhatian terhadap perusahaan songket. Perusahaan songket Puan Hajah Habibah bermutu tinggi dan bertaraf dunia. Keunikan reka corak dan kreativiti rekaan beliau menjadikan songket beliau bermutu dan tinggi nilai harganya. Songket Puan Hajah Habibah dijual di antara harga RM3,000 hingga RM8,000 sepasang.

Penglibatan beliau inilah menjadikan beliau seorang tokoh yang meraih kejayaan demi kejayaan. Kejayaan pertama Puan Hajah Habibah adalah menceburkan diri dalam bidang perniagaan dengan membuka bengkel tenunan. Bengkel yang dibuka di sebelah rumah mampu menghasilkan kain songket yang bermutu dan memenuhi keperluan pelanggan. Dengan mempunyai pekerja seramai 12 orang beliau berusaha mengembangkan perusahaannya.

Di samping melibatkan diri dalam bidang perniagaan beliau juga menyertai pertandingan dan juga bengkel-bengkel yang dianjurkan oleh pihak kerajaan dan swasta. Pada tahun 1983, beliau telah menyertai pertandingan Witcitra anjuran PKKM dan pada tahun 1984 beliau menerima reka bentuk terbaik. Di peringkat antarabangsa Puan Hajah Habibah menyertai beberapa pertandingan tekstil dan pada tahun 1987 adalah pemenang Anugerah Best Tradisional Textile dalam pertandingan Tekstil ASEAN pada tahun 1987 di Jakarta.

Di samping berjaya dalam bidang pertandingan Puan Hajah Habibah juga diberi kepercayaan bagi membuat tenunan bagi organisasi-organisasi korporat. Beliau juga diberi kepercayaan oleh Tuan Syed Ahmad Jamal membuat rekaan-rekaan yang berbentuk panel. Di antara tenunan-tenunan kain yang dihasilkan dan dipamerkan adalah seperti di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, Hotel Pan Pacific Kuala Lumpur, Hotel Hyatt Regency Kuala lumpur, Bangunan UMNO Kuala Lumpur, Hotel Pan Pacific Johor Bharu, Adnan Resort, Langkawi dan Aryani Resort Kuala Terengganu.

Puan Hajah habibah juga dipertanggungjawabkan membuat tenunan cenderamata kepada pembesar-pembesar negara antaranya membuat tenunan cenderamata kain songket untuk Queen Elizabeth sempena CHOGM di Kuala Lumpur. Rekaan-rekaan songket beliau yang berbentuk ayat Quran turut menghiasi Istana Tengku Mahkota Pahang, Istana Sultan Johor, Istana Negara dan Bangunan Kedutaan Luar Negara.

Puan Hajah Habibah aktif dalam membuat rekaan songket untuk UTM Johor, antaranya jubah canselor, pro-canselor, pengerusi majlis, menteri pendidikan dan graduan-graduan UTM. Di samping bidang perniagaan Puan Hajah Habibah juga mengadakan pameran-pameran hasil karya beliau, antaranya di Infokraf Malaysia dan Balai Seni Lukis Negara. Penglibatan beliau sememangnya luas dan kreativiti beliau setanding dengan artis-artis lainnya. Beliau seorang tokoh yang aktif dan dikenali ramai.

tokoh adiguru 

Comments