catatan yang sangat indah Bahagian 2

CATATAN YANG SANGAT INDAH
(Bahagian 2)

Buah jarak dari kerinci
dibawa lalu ke seberang
bukan berparak kerana benci
kajang berparak kerana orang

kajang orang kajang berlipat
kajang sahaya mengkuang layu
dagang orang dagang bertempat
dagang sahaya berhati sayu

Demikian pantuan Tuan Puteri Bongsu mengungkap rasa hiba dan kecewa dengan sikap dan tindakan suaminya Tuanku Malim Deman. Harapan hanya tinggal harapan tidak dimakbulkan oleh banginda raja.

Sejak lahirnya putera baginda Tuanku Malim Dewana sang raja tidak pernah menjenguk dan menyentuh putera baginda. Lama permaisuri menunggu untuk melihat detik bahagia sang ayah dan anak dalam pelukan. Kecewa yang sangat tidak tertahan

Dipaksanya Bujang Selamat menemui raja dan mempersilakan baginda bertemu anakandanya. Ketika Bujang Selamat menghadap baginda sedang bergurau senda dengan Si kembang China. Baginda syik pula bermain catur dengan Si kembang China tanpa mempeduli pelawaan sang puteri.

Kembali Bujang Selamat menemui puteri dan disembah apa terjadi/ Luluh dan hancur hati puteri kecewa dengan sikap seorang suami.

Malam itu bulan terang dan Tuan Puteri Bongsu terpandang baju layang yang disembunyi suami. Baju layang ini membolehkan dia kembali ke kayangan. Kehancuran dan airmata berderaian menatap baju layang kenangan menjlema tika bertemu sang raja. Segala yang manis dan indah kini hanya airmata...

Tiada pilihan lain bagi tuan puteri lalu bersabda
Auhai Kembang inilah kain taruhkan beta selimut putera beta serta pula minyak si lompat pagar persembahan beta kepada Tuanku Malim Deman buat kenang-kenangan kemudian hari kelak kerana beta ini hendak kembali ke atas kayangan mendapatkan ayahanda bonda beta kerana beta duduk di sinipun tiada dipergunakan orang, berdagnag diri sahaja beta berdua beranak"

Menangislah biti perwara dayang dan Kembang China mendengar sabda permaisuri. Pergi membawa reput hati akibat tindak sang suami.

Berpantunlah permaisuri sebelum terbang pergi

Ada kain songket permata
Tenun puteri Galuh Kencana
Ada lain buangkan beta
Kerana beta dagang yang hina

Mendengar kata-kata begitu menangislah Tuanku Malim Deman. Isteri tersayaang melayah terbang hati baginda raja terbelah terisi gelap yang panjang.....


Comments