HSPM 2017/1018

Karya Ruhaini Matdarin ungguli Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2017/2018
HIDAYAH HAIROM
27 November 2019



Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik (empat dari kiri), Abang Sallehuddin (tiga dari kanan), Ruhaini (kiri), Johan (empat dari kanan) dan pemenang yang lain pada majlis penyampaian HSPM 2017/2018 di Kuala Lumpur malam kelmarin.

KUALA LUMPUR - Novel berjudul Hari-hari Terakhir di Jesselton, karya Ruhaini Matdarin diangkat sebagai pemenang yang mengungguli Majlis Penyampaian Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2017/2018 malam tadi.

Karya bagi kategori A iaitu Buku Sastera Dewasa itu membolehkan pemenang membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM8,000.

Manakala untuk kategori Cerpen Eceran, dimenangi oleh Nisah Haron dengan karya berjudul 'Perempuan dan Kain Layang'.

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk Abang Sallehuddin Abg Shokeran berkata, anugerah tersebut bertujuan memberikan pengiktirafan bertaraf kebangsaan kepada penulis yang menghasilkan karya bermutu.

Katanya, ia juga bagi mengenal pasti karya-karya sastera yang bermutu yang ditulis dalam bahasa Melayu dan menggalakkan penerbit menerbitkan karya-karya sastera yang bermutu dalam bahasa Melayu.

"HSPM kali ini menilai karya yang terbit pada tahun 2017 dan 2018 dengan pencalonan dibuka pada bulan April 2019. HSPM 2017/2018 menghimpunkan seramai 27orang panel yang terdiri daripada tokoh dan pakar bidang sastera.

"Panel-panel ini telah menilai sejumlah 267 buku karya sastera dan 5132 karya eceran yang terdiri daripada genre novel, puisi, cerpen, drama, esei/kritikan sastera, biografi/autobiografi dan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja.

"Hasil daripada penilaian tersebut, panel memutuskan sebanyak 44 karya sastera layak dan diperakui sebagai pemenang HSPM 2017/2018. Walau bagaimanapun, panel memutuskan tiada pemenang untuk kategori Kumpulan Esei/Kritikan Sastera,Kumpulan Drama,Kumpulan Cerpen Kanak-kanak dan Remaja; dan Kumpulan Drama Kanak-kanak dan Remaja," katanya ketika berucap pada majlis tersebut.

Dalam pada itu, beliau berkata, Hadiah Tunas Cipta memberikan pengiktirafan kepada karya puisi dan cerpen yang dihasilkan oleh kanak-kanak berumur7– 11 tahun bagi Kategori Kanak-kanak dan 12–21 tahun untuk Kategori Remaja.

"Kehadiran mereka bersama- sama dengan penulis besar tanah air pada malam ini diharap dapat memberikan dorongan kepada mereka untuk terus berkarya dan pada suatu hari nanti, melakar nama sebagai penerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia," katanya.

Pada masa sama, Abang Sallehuddin berkata, DBP kini bergerak ke arah penerbitan digital di mana tahun hadapan DBP akan menerbitkan majalah digital yang bersifat masa sebenar atau real time.

"DBP juga akan mempergiat usaha mendigitalkan penerbitan untuk dimanfaatkan pembaca bukan sahaja dalam negara tetapi juga dapat dicapai oleh pembaca di luar negara.

"Selaras dengan perkembangan teknologi ini, DBP akan melihat semula syarat dan kategori dalam Hadiah Sastera Perdana Malaysia bagi memastikan penerbitan digital turut sama dapat dinilai dan diberikan pengiktirafan,"katanya.

sinarharian



MENTERI Pendidikan, Dr Maszlee Malik (dua, kiri) menyampaikan hadiah Sastera Perdana Malaysia 2017/2018 kategori B Cerpen Eceran kepada, Hafizah Iszahanid (dua, kanan). Hadir sama ialah Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Datuk Abang Sallehuddin Abang Shokeran (kanan) dan Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom. - Foto NSTP/Supian Ahmad


Wartawan BH menang Kategori Cerpen Eceran HSPM
Oleh Siti Fatimah Mohamed Anwar dan Siti Haliza Yusop

KUALA LUMPUR: Pengarang dari Sabah dan Sarawak mengungguli kategori Buku Sastera Dewasa pada Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) 2017/2018 yang diumumkan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), di sini. sebentar tadi.

Ruhaini Matdarin dari Sabah mengungguli genre Novel melalui karyanya, Hari-hari Terakhir di Jesselton manakala Roslan Jomel dari Sarawak mengungguli genre Kumpulan Cerpen (Roden yang Cenderung Terjun dari Atas Bangunan).

Kesemua pemenang bagi kategori Buku Sastera Dewasa membawa pulang wang tunai RM8,000 pada majlis penyampaian hadiah yang disempurnakan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik.

Yang turut hadir, Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom dn Ketua Pengarah DBP, Datuk Abang Sallehuddin Abg Shokeran.

Turut mengungguli kategori sama ialah bekas Pengerusi Media Prima Berhad, Tan Sri Johan Jaaffar bagi genre Autobiografi melalui naskhah Jejak Seni Dari Pentas Bangsawan ke Media Prima Berhad. Dua lagi pemenang bagi kategori sama ialah Ahmad Muzafar Baharudin dan Rahimah A Hamid, masing-masing mengungguli genre Kumpulan Puisi melalui naskhah Sepasang Sayap di Bahu) dan Kajian Sastera (Proses Kreatif Sensitiviti dan Kreativiti Pengarang).

Wartawan BH, Hafizah Iszahanid turut diumumkan pemenang Kategori Cerpen Eceran melalui Mulieres dan membawa pulang wang tunai RM1,500.

Selain Kategori Buku Sastera Dewasa, HSPM yang diwujudkan bertujuan memberi pengiktirafan bertaraf kebangsaan kepada penulis yang menghasilkan karya bermutu turut mempertandingkan kategori Karya Eceran, Kesusasteraan Kanak-Kanak dan Kesusasteraan Remaja.

Turut diadakan pada majlis sama ialah Penyampaian Hadiah Sastera Tunas Cipta 2017 / 2018 serta Pelancaran Sayembara Penulisan MENARA dan 26 buku Sasterawan Negara.

Abang Sallehuddin berkata, HSPM kali ini menilai karya yang diterbitkan sepanjang tahun 2017 dan 2018 membabitkan sejumlah 267 karya sastera dan 5132 karya eceran terdiri daripada genre novel, puisi, cerpen, drama, esei/kritikan sastera, biografi/autobiografi dan bahan bacaan untuk

kanak-kanak dan remaja.

"Hasil daripada penilaian tersebut, panel memutuskan sebanyak 44 karya sastera layak dan diperakui sebagai pemenang HSPM 2017/2018," katanya.

Sementara itu, Ruhaini yang pertama kali mengungguli HSPM menyifatkan novel yang dihasilkan mempamerkan kematangan kepengarangannya selepas sedekad serius menulis.

bharian



KEPUTUSAN PENUH HADIAH SASTERA PERDANA MALAYSIA 2017/2018

KATEGORI A: BUKU
Novel: Ruhaini Matdarin
Hari-hari Terakhir di Jesselton

Kumpulan Cerpen: Roslan Jomel
Roden yang Cenderung untuk Bunuh Diri

Kumpulan Puisi: Muzaf Ahmad
Sepasang Sayap di Bahu

Kajian Sastera: Rahimah A Hamid
Proses Kreatif Sensitiviti dan Kreativiti Pengarang

Biografi/autobiografi: Johan Jaafar
Jejak Seni: Dari Pentas Bangsawan ke Media Prima Berhad

KATEGORI B:
CERPEN ECERAN

Nisah Haron: Perempuan dan Kain Layang
Hafizah Iszahanid: Mulieres
Mana Sikana: Di Negeri Pembohong
SM Zakir: Cendeng Biawak
Saharil Hasrin Sanin: Ops Akliah
WB Rendra: Bukan Diksi atau Stanza
Clayton Robert: Penjaga Piala
Lee Keok Chih: Sentiasa Mencintai Pentas ini
Anis: Bukit Janna
Zainal Rashid Ahmad: Lain Jalan Bunuh Diri

CERPEN ECERAN REMAJA

Salina Ibahim: Anak tanpa Watan
Mawar Shafei: Bulan di Gifford Avenue
Maskiah Masrom: Bagai Terkurung dalam Perut Paus

PUISI ECERAN

Ridzuan Harun: Menghening Sunyi
Rosli K Matari: Dari Barus ke Quds terlalu payah, Akhirnya Dijumpai di dalam Rumah
Fahd Razy: Catatan yang ditemui dalam tangan Anak Kecil di Lorong Tak Bertanda
SM Zakir: Tanahtanah dan Lampulampu
Marsli NO: Ketika Sunyi Ini (Tanah Rata)
elison Jupin: Kaizen Merdeka
Ariff Mustafa Hamzah: Cerita Kota 2
Rudi Mahmood: Di kala Hujan Luruh
Hasyuda Abadi: Pada Hari-hari yang Berharga
Roslan Jomel: Di atas Pasir Tertulis Sebuah Sajak.



Comments