Kapten Jack

Seni kapal kayu Kapten Jack



BATU GAJAH, 24 Jan (Bernama) -- Captain Jack atau nama sebenarnya Azhar Kamaruddin, 50, telah berkecimpung dalam pembinaan replika kapal sejak 21 tahun yang lalu

Segalannya bermula dengan minat mendalam dalam bidang seni kayu dan pada tahun 1997 selepas Azhar membeli sebuah buku bertajuk “Ilustrated History of Transport”, dan bermula dari situ dia terus nekad bergelumang dengan dunianya sekarang.

Dek kerana minat mendalam itu, Azhar sanggup berhenti kerja sebagai seorang pegawai di sebuah pasaraya sebelum bekerja di kilang pembuatan kayu dan besi bagi mempelajari cara menggunakan mesin bagi memahirkan dirinya untuk membina model kapal.

Menurut Captain Jack, proses membina model kapal sangat rumit dan memerlukan penelitian rapi bermula dari proses lakaran pelan (Blue print) di sebuah studio di rumahnya dan apabila siap proses seterusnya dilakukan di bengkelnya.

Masa yang diambil untuk menyiapkan sebuah model kapal bergantung kepada saiz dan ada kalanya mencecah sehingga enam bulan untuk yang berukuran lima kaki ke enam kaki, namun ia bukan alasan untuknya mengetepikan kualiti yang menjadi kepuasan pelanggan.

Model-model kapal yang dibina oleh Azhar dibeli oleh pelanggan dari dalam dan luar negara kebanyakkannya oleh orang perseorangan serta galeri dengan harga bermula dari RM200 sehingga RM 30,000 mengikut saiz.

Azhar juga tidak lokek ilmu pembuatan kapal dan bersedia membantu sesiapa yang berminat untuk belajar kerana baginya saling bertukar pendapat dapat mengembangkan lagi ideanya.

Ikuti catatan video daripada Bernama Digital Journal oleh wartawan foto Shahrizan Jeffri Aziz yang di siarkan melalui Bernama.com dan di facebook Bernama Official.


Captain Jack

BERNAMA

Comments