bahasa dan puisi

ISU BAHASA MENCETUSKAN PUISI
Zurinah Hassan

07 Jun 2017



ISU Bahasa Melayu terus mengganggu. Bahasa kita adalah ibarat pemilik yang disingkir daripada rumahnya sendiri. Adakah ini malang yang menimpa setelah bahasa Melayu telah pun kukuh sejak zaman dahulu, setidak-tidaknya sejak zaman kesultanan Melayu Melaka.

Bagaimana hal ini boleh terjadi sedangkan negara telah memperuntukkan tempat yang tinggi sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan de­ngan kedudukan yang terpateri kemas dan jelas dalam Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 152. Selain itu, ia diperkukuhkan melalui Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang telah memperuntukkan bahawa bahasa Melayu hendaklah digunakan sebagai perantaraan dalam semua urusan rasmi dan pentadbiran negara.

Malangnya, pada hari ini roh dan semangat yang dibawa oleh Perkara 152 yang mendaulatkan Bahasa Melayu Kebangsaan tidak dihayati sepenuhnya dan seolah-olah sengaja dilupakan oleh rakyat. Kita perlu terima kenyataan walaupun sudah lama merdeka namun masih terdapat rakyat yang tidak fasih berbahasa Melayu.

Kenapa perkara ini masih berlaku sedangkan kuasa di ta­ngan kita. Pada hari ini, masih ada yang malu untuk bercakap dalam bahasa Melayu malah ada yang takut untuk berbahasa Melayu kalau-kalau akan dianggap orang kampung yang tidak tahu berbahasa Inggeris. Sesungguhnya kita tidak nafikan sama sekali kepentingan bahasa Inggeris namun tidak wajar merendahkan bahasa sendiri.

Adalah kejadian biasa yang dilihat setiap hari melihat pemimpin dan mereka yang berjawatan tinggi berbahasa Inggeris bila diwawancara di televisyen khasnya dalam siaran berita. Barangkali kita hanya melihat dan mendengar bahasa Melayu dipertuturkan di televisyen bila ada wawancara dengan mangsa banjir, mangsa kebakaran, rak­yat miskin dan sebagainya.

Keadaan bahasa yang me­nyayat hati ini telah mencetuskan banyak sajak dari dahulu hingga sekarang, Antara yang terpenting ialah sajak-sajak yang terkumpul dalam antologi Keranda 152, 1967 yang diiringi perarakan protes oleh pejuang bahasa yang bermula dari Dewan Bahasa dan Pustaka. Antara pemimpin yang terpenting ialah Usman Awang. Dalam kumpulan puisi perseorangan saya, Salasilah (DBP 2005) sajak-sajak yang khas diruntun oleh isu bahasa ialah Seorang Penyair Selepas 39 Tahun Merdeka, Ana Maria dan, Seorang Tua Bernama Bahasa.

Terbaharu ialah antologi Cakar Nanar yang diusahakan oleh Sasterawan Negara Datuk Ahmad Khamal Abdullah (Kemala) yang menghimpunkan suara protes penyair-penyair menentang PPSMI dan DLP.

Seorang Tua Bernama Bahasa
Di sudut sebuah kota ternama
Di belakang sebuah menara
yang terkenal di dunia
ditinggalkan sedikit kawasan
kawasan belas ihsan.
Seluruh kota telah diberitahu
tentang wujudnya kawasan itu
bukti amat nyata
keprihatinan pemilik kota
menyediakan kawasan itu
khas untuk warga tua
yang tidak dipedulikan 
anak cucu.
Antara yang terlantar di sana
adalah seorang tua 
bernama Bahasa

Dalam sajak ini, bahasa dilihat sebagai orang tua yang tidak mahu dijaga, lalu dihantar oleh anak-anaknya ke rumah orang tua. Rumah itu berada di belakang sebuah menara yang terkenal di dunia, menunjukkan orang tua bernama bahasa itu berada di sebuah negara yang mementingkan bangunan-bangunan tinggi sebagai simbol kemajuan.

Kawasan yang menempatkan orang tua itu berada di belakang menara seolah-olah jelek dan perlu disembunyikan. Walau bagaimanapun pemerintah yang suka bermuka-muka dan menunjuk-nunjuk mencanangkan kebaikan mereka menyedia­kan tempat sedemikian semata-mata untuk mengelabui mata penduduk kota.

Maka duduklah orang tua itu di situ. Dengan sifatnya yang memiliki kekayaan perkataan dan pengalaman, dapatlah dia bercerita kepada kawan-kawan lain tentang kehidupannya pada masa muda dahulu. Mengikut orang tua yang bernama Bahasa itu dia punya ramai anak cucu di seluruh alam Melayu, Pada masa dulu dia memainkan peranan yang penting. Dialah yang memberi mereka ilmu dan menyatukan mereka sehingga menjadi bangsa yang gagah. Malangnya, anak cucu yang telah membesar menyangka diri mereka telah terlalu besar dan tidak memerlukannya lagi. Inilah sifat anak-anak yang dikesali. Mereka tidak seperti bangsa-bangsa lain yang menghargai bahasa mereka.

Apakah nasib dan kesudahannya bangsa yang tidak menghargai bahasa mereka. Segalanya diperlihatkan melalui mimpi orang tua bernama Bahasa itu. Dia bermimpi kampung halamannya musnah dipukul ribut dan anak cucunya hanyut dibawa arus. Dia kasihan melihat mereka. Ketika mereka cuba membuka mulut untuk meminta tolong, tiada suara yang keluar. Demikianlah dahsyatnya keadaan bangsa yang tidak menjaga bahasa, mereka menjadi seperti tunggul kayu yang tidak berupaya untuk menentukan hala tuju kehidupan mereka sendiri. Mereka seolah-olah dikuasai oleh orang lain . Bangsa yang tidak menjaga bahasa tidak dapat mengeluarkan pendapat seolah-olah telah kehilangan suara. Kehilangan sua­ra bermakna kehilangan kuasa.

Aku melihat anak cucuku
Terapung dan hanyut
Mereka hanyut seperti kayu
Yang tak kenal hujung pangkal
Mereka hanyut seperti kayu
Yang tak tahu usul asal
Dibawa arus tak terkawal.
Aku sedih melihat mereka 
cuba menjerit
Meminta tolong tetapi 
apabila mulut dibuka
Mereka telah kehilangan suara.

Mengapa hal ini terjadi sedangkan kita memegang tampuk kuasa. Sepatutnya bahasa dan bangsa dipelihara agar terus perkasa. Inilah yang ingin saya sampaikan melalui puisi Pantun Rintihan Bahasa (Ahmad Kamal Abdullah, Cakar Nanar, 2016).

Pohon bahasa rimbunan segar
Mengapa dibiar kering terkapar
Tuan berdiri umpama pagar
Jangan sanggup meracun akar
Dengan pisau di tangan kanan
Dengan mentimun di tangan kiri
Gila apakah tuan gerangan
Maka dihiris lidah sendiri?
Sekali berjanji sekali mungkir
Bagai tebu tumbuh di bibir
Bangsa disisih bahasa dipinggir
Itulah jalan kuasa berakhir

DATUK DR. ZURINAH HASSAN ialah Sasterawan Negara.

utusanonline


Comments