Demikian Kau Ada

Demikian Kau Ada

demikian kau ada
pada garis-garis hidupku 
pada ketika aku tak pernah tahu bagaimana garis itu bermula
kauyang pertama mengatur gerak memberi yakin
semakin aku mengerti bagaimana garis itu
melingkari danau hidupku
memayungi jantung harapku
tak pernah pergi dan tak pernah berhenti
menjadi rujuk menjadi hangat semangat
perjalanan itu jauh, katamu 
garis-garis yang pergi
adalah pengalaman indah untuk kau lebih yakin berlari, katamu
lihat di atasmu di puncak langit bintang mengerdip
itulah kejayaanmu bersinar terang
gapailah meski begitu payah 
kau barangkali akan terjatuh dan luka
tangis tak membawa kita ke mana-mana
bangkitlah dengan tekad perkasa
masa depanmu di hujung hatimu
begitu katamu

kaubiakkan  keyakinan kaupujuk rajukku
kauyakinkan aku bahawa aku adalah matahari
memberi sinar membawa warna
dan hingga kita berpisah
kauhilang dari tatap mataku 
batas-batas waktu memisahkan
kejauhan mengasingkan
tapi tak pernah kulupakan
segala yang telah kaumulakan
kerana dalam hidupku
kau pernah ada
demikian kau ada
memberitahu segala yang tak pernah kutahu
menguatkan aku dalam gelombang perjuangan ini
demikian kau ada
menjadi segala yanag terbaik 
buat hidupku

cikgu, terima kasih ini
bukan cukup untuk membalas ukir jasamu
terlalu banyak kauberikan
padaku
tapi aku akan selamanya berterima kasih padamu
meski di mana pun kau berada
kau akan selalu ada
di sudut jiwaku 
menjadi pendorong hidupku
doaku tak pernah usai
semoga kau dalam bahagia 
dan menjadi garis baru
buat murid-muridmu

terima kasih cikgu

- mimbar kata




Comments