PUISI HARI GURU : DEMIKIAN KAU ADA


 



DEMIKIAN KAU ADA


demikian kau ada
pada garis-garis hidupku
pada ketika aku tak pernah tahu
bagaimana garis itu bermula
kauyang pertama mengatur gerak
memberi yakin
semakin aku mengerti
bagaimana garis itu
melingkari danau hidup
memayungi jantung harap
tak pernah pergi
tak pernah berhenti
menjadi rujuk
menjadi hangat semangat
perjalanan itu jauh, katamu
garis-garis yang pergi
adalah pengalaman indah
untuk kau lebih yakin berlari
lihat di atasmu bintang mengerdip
itulah kejayaanmu bersinar terang
gapailah meski begitu payah
kau barangkali akan terjatuh dan luka
tangis tak membawa kita ke mana-mana
bangkitlah dengan tekad perkasa
masa depanmu di hujung hatimu
begitu kata-katamu

kaubiakkan keyakinan
kauyakinkan aku adalah matahari
memberi sinar membawa warna
dan hingga kita berpisah
kauhilang dari tatap mataku
kejauhan mengasingkan
tapi tak pernah kulupakan
segala yang telah kaumulakan
kerana dalam hidupku
kau pernah ada
menguatkan aku
dalam gelombang perjuangan ini
demikian kau ada
menjadi segala yang terbaik
buat hidupku

cikgu, terima kasih ini
bukan cukup untuk membalas ukir jasamu
terlalu banyak kauberikan
tapi aku akan selamanya
berterima kasih padamu
semoga kau dalam bahagia
dan menjadi garis-garis baru
buat murid-muridmu

Comments