monolog dalaman



SYARAT PENYERTAAN MONOLOG DALAM TALIAN / MONOLOGUE ONLINE SEMPENA PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN.

1. Penyertaan terbuka kepada semua warganegara Malaysia.
2. Kakitangan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia dan agensi dibawahnya tidak dibenarkan menyertai pertandingan ini.
3. Persembahan adalah dalam bentuk monolog yang dirakam dengan kualiti HD dan dihantar kepada penganjur melalui emel. Ruang rakaman hanyalah terbatas di kediaman masing-masing dan tidak melibatkan orang luar berkumpul.
4. Tema persembahan adalah berasaskan kemanusiaan, menghadapi bencana, penderitaan, kekeluargaan dan patriotisme.
5. Masa yang diperuntukkan adalah sekitar 4 minit sahaja.
6. Setiap peserta secara solo dan penyertaan sekali sahaja dalam kategori ini dan tidak perlu menghantar video kedua.
7. Naskhah adalah dalam Bahasa Melayu, karya tempatan atau antarabangsa. Peserta haruslah bertanggungjawab sekiranya melibatkan perundangan dalam hal hak cipta serta pembayaran royalti dan saguhati. Hanya 5% sahaja dibenarkan sekiranya terdapat campuran bahasa lain selain daripada Bahasa Melayu.
8. Peserta TIDAK DIBENARKAN memaparkan unsur-unsur mengghairahkan / berbaur lucah samada melalui perlakuan, dialog atau kostum yang dipakai. Unsur-unsur yang bertentangan dengan nilai-nilai murni masyarakat tempatan, serta bercanggah dengan agama dan keperibadian bangsa Malaysia serta berbaur perkauman juga dilarang dalam persembahan.
9. Peserta juga DILARANG mempamerkan aksi-aksi kekejaman terhadap manusia / binatang serta perkara-perkara yang bertentangan dengan undang-undang dan Dasar Kerajaan.
10. Setiap penyertaan mestilah disertai dengan nama peserta, alamat, nombor kad pengenalan dan sinopsis persembahan.
11. Semua penyertaan akan dinilai oleh panel yang dilantik dan hanya persembahan yang terpilih sahaja akan menerima honorarium. JKKN selaku penganjur berhak untuk menyiarkan persembahan tersebut di laman sesawang dan media sosial milik JKKN.
12. Kreatif dalam penghasilan video adalah bonus kepada pemarkahan.
13. Keputusan panel penilai adalah MUKTAMAD.

Comments