batal upsr dan pt3

Batal UPSR, PT3: Suatu rahmat tersembunyi
Boleh jadi titik tolak KPM buat keputusan masa depan peperiksaan ini


Oleh Fazleen Safina

BANGI, 22 Syaaban 1441H, Khamis – Tiada keperluan untuk melaksanakan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) ketika ini, kata Penyandang Kursi Za’ba, Institut Peradaban Melayu Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) Prof Datuk Dr Awang Sariyan.

Beliau yang juga Penasihat Persatuan Linguistik Malaysia berkata, UPSR menimbulkan orientasi pendidikan berteraskan peperiksaan, iaitu hanya lebih menitikberatkan pencapaian kognitif berbanding aspek afektif yang memerlukan penilaian dari segi sahsiah.

“Jika diperlukan penilaian, maka penilaian itu hendaklah berasaskan penilaian sekolah murid, bukan penilaian umum yang baku atau standard bagi seluruh negara, dengan latar belakang yang berbeza-beza.

“Setiap sekolah, berasaskan garis panduan yang dikeluarkan oleh KPM (Kementerian Pendidikan Malaysia) perlu menjalankan penilaian berasaskan sekolah dari segi aspek kognitif, afektif dan psikomotor secara bersepadu dan seimbang,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net hari ini.

Pada masa sama, Dr Awang berkata, pelaksanaan UPSR mengakibatkan guru cenderung untuk mencapai matlamat orientasi Pengajaran dan Pembelajaran (PdP), dengan hanya memfokuskan kepada kecemerlangan murid dari segi akademik hingga aspek sahsiah menjadi perkara kedua atau kurang diberi perhatian.

“Sesuai dengan pandangan Menteri Pendidikan dalam program Naratif di TV1 yang tidak setuju dengan pengasingan murid berdasarkan kelas pandai dan kelas kurang pandai serta kelas lemah.

“Pengasingan ini membentuk diskriminasi dalam kalangan murid, maka pembatalan UPSR bersempena dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) adalah rahmat tersembunyi dan menjadi titik tolak untuk KPM membuat keputusan,” katanya.

Terdahulu, KPM mengumumkan bahawa UPSR dan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) bagi 2020 dibatalkan.

Menteri Kanan (Pendidikan), Dr Radzi Jidin berkata, pembatalan UPSR tidak akan menjejaskan penilaian terhadap tahap penguasaan murid selepas mengikuti pendidikan peringkat rendah kerana penilaian boleh dilakukan dengan pelbagai kaedah lain.

Beliau berkata, memandangkan keputusan UPSR dijadikan satu daripada kriteria pemilihan untuk kemasukan ke sekolah berasrama penuh (SBP), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan Maktab Tentera Diraja (MTD), KPM akan memperkenalkan kaedah baharu bagi tujuan itu yang tidak hanya tertumpu kepada prestasi akademik semata-mata.

“Pembatalan PT3 tidak akan menjejaskan penilaian tahap penguasaan murid di peringkat menengah rendah. Satu kaedah baharu akan diperkenalkan. Keputusan yang diperoleh dari kaedah ini akan dijadikan satu daripada kriteria pemilihan untuk kemasukan ke sekolah-sekolah khusus seperti sekolah berasrama penuh dan sekolah teknik.

“KPM akan memastikan dalam apa jua keadaan pun, akses murid kepada PdP tetap diberikan keutamaan, “katanya.

Mengulas lanjut, Dr Awang berkata, meskipun telah wujud peratusan tertentu penilaian berasaskan sekolah (PBS), namun PT3 juga perlu dibatalkan kerana masih tidak sesuai dengan matlamat pembinaan sahsiah.

“Untuk keperluan pemilihan ke sekolah berasrama penuh, penilaian berasaskan sekolah dapat dijadikan sandaran,” katanya.

ismaweb


Comments