aku tak lagi berada di lautan


aku tak lagi berada di lautan

aku tak lagi berada di lautan
berjauh dari ombak dan pasir
melupakan siul udara 
melepaskan tatap pada pulau berbalam
aku tak pergi darimu
cuma beralih jarak dan kedudukan
ingin pula menjadi perindu
pada hutan dan gesekan angin
menyentuh daunan

bukan aku takut atau tewas
pada panas dan tajam matahari
atau ketika gelora membadai
aku tidak berani menghadapi amarah ombak
aku hanya ingin sendirian
bersalut pohonan
berbayang teduh
mendengar angin merintih
membawa pesan 
segalanya perlu berani menggengam
perubahan dan pembaharuan 
adalah kutip hidup menjadi manusia
yang mengarifi masa

bukan tak pernah rindu pada segala yang lama
bagaimana ombak menjamah kaki
dan jejak yang perlahan hilang
biarlah aku di sini
melupakan lautan
tapi aku tahu
kaupun merindu



Comments