SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI (SBT)
OBJEKTIF
MENGANGKAT KUALITI SEKOLAH-SEKOLAH YANG TERBAIK:
Meningkatkan kualiti pencapaian institusi pendidikan melalui peningkatan tahap autonomi dan akauntabiliti, membenarkan sekolah melaksanakan inovasi dalam pengurusan masing-masing (pemusatan dalam aspek kurikulum dan anggota Perkhidmatan)
MENGHASILAN PELAJAR YANG CEMERLANG:
Sebagai tempat untuk melatihkan pelajar cemerlang bertaraf antabangsa dan yang menjadi personaliti unggul dalam semua bidang.
MERAPATKAN JURANG ANTARA SEKOLAH-SEKOLAH DI DALAM SISTEM:
Sebagai inspirasi kepada sekolah-sekolah lain untuk membangunkan kecemerlangan tahap yang lebih tinggi melalui bimbingan dan jaringan antara sekolah-sekolah tersebut.
CIRI-CIRI SBT
Pemimpin Sekolah:
• Boleh deliver, mempunyai akauntabliti dan kredibilit dalam pengurusan sekolah.
• SKT disediakan berpandukan Pengurusan Berasaskan Sekolah.
• Melibatkan sekolah ke peringkat antarabangsa.
• Membangunkan bakat kepimpinan guru dan murid.
• Sentiasa bersedia.
• Proaktif dalam melaksanakan perubahan dan pembaharuan.
GURU:
• Boleh deliver, mempunyai akauntabliti dan kredibilit dalam pengurusan bilik darjah dan
sekolah
• SKT disediakan berpandukan Pengurusan Berasaskan bilik darjah dan sekolah.
• Membantu melibatkan murid ke peringkat antarabangsa.
• Membangunkan bakat kepimpinan murid.
• Sentiasa bersedia.
• Proaktif dalam melaksanakan perubahan dan pembangunan dalam proses P&P
MURID:
• Boleh menyediakan sasaran tahunan bagi peningkatan diri sendiri.
• Boleh bertanggungjawab untuk pembelajaran kendiri.
• Berupaya mengendalikan dan menguruskan diri dan aktiviti sekolah.
• Boleh bekerjasa dalam kumpulan dan berkomunikasi dengan berkesan.
• Boleh menggunakan kuasa autonomi yang diberikan dengan berkesan.
CIRI-CIRI PEMBANGUNAN BERTERUSAN SBT:
• Peningkatan pelan strategik, pengurusan,program akademik dan kokurikulum sokongan.
• Peningkatan tahap prestasi( akademik,kokurikulum dan sukan)
• Peningkatan program jalinan dengan universiti
• Menambahkan jaringan dengan institusi tempatan dan antarabangsa
• Menjayakan lebih banyaj program yang melibatkan komuniti
• Menjadu penanda aras dan contoh bagi sekolah-sekolah lain dari dalam dan luar Negara.
• Peningkatan jumlah murid cemerlang serta meningkatkan keberhasilan untuk semua pelajar
• Peningkatan jumlah murid cemerlang serta meningkatkan keberhasilan untuk semua pelajar.
• Peningkatan jumlah murid yang memasuki Universiti dan institusi yang terkemuka.
• Peningkatan jumlah guru cemerlang
• Peningkatan program immersion untuk Pengetua/Guru Besar dan Guru
PENCAPAIAN AKADEMIK YANG CEMERLANG:
• Skor komposit yang berasaskan
• Skor GPS(pemberatan 70%)
• Skor verifikasi SKPM(pemberatan 30%)
SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI
• Peningkatan ke taraf dunia.
• SKPM 90%
• Membina aspirasi untuk semua sekolah
• Peluasan sasaran 20 SBT menjelang 2010
KRITERIA ANNEX:
Personaliti Unggul
Rekod pembangunan kejayaan individu dan pemimpin yang berpengaruh dan sekolah baru, memberi aspirasi yang jelas untuk memupuk pemimpin
Anugerah Kebangsaaan dan Antarabangsa
Penyertaan dan pencapaian dalam pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
Jalinan Dengan Institut Pengajian Tinggi
Jalinan dengan universiti dalam program pemindahan kredit,kajian tindakan bersama, perkongsian kemudahan dan prasarana.
Jaringan Kukuh
Jaringan kukuh dengan sekolah tempatan dan luar Negara(cth. Program pertukaran staf dan pelajar), komuniti, organisasi awam dan swasta.
Penandaarasan Kebangsaan dan Antarabangsa
Sekolah digunakan sebagai penandaarasan di peringkat kebangsaan dengan menggunakan piawaian antarabangsa(cth. PISA,TIMSS)
SBT mesti kekal kecemerlangan – Muhyiddin
Status boleh ditarik balik jika prestasi merosot
31 Oktober 2014
KUALA LUMPUR 30 Okt. – Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) mesti mengekalkan kecemerlangan atau terpaksa berdepan kemungkinan dikeluarkan daripada senarai sekolah-sekolah yang tergolong dalam kategori berkenaan sekiranya gagal berbuat demikian.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, penilaian yang dijalankan oleh Kementerian Pendidikan mendapati beberapa SBT menghadapi masalah untuk mengekalkan prestasi cemerlang masing-masing.
Walau bagaimanapun, menurut beliau, sekolah-sekolah terbabit masih dikategorikan sebagai SBT dan diberi tempoh antara dua hingga tiga tahun untuk melakukan penambahbaikan.
“Yang penting adalah intervensi yang kita boleh buat supaya sekolah tidak menghadapi masalah sebegitu.
“Itu menjadi tanggungjawab kepemimpinan sekolah termasuk pengetua, guru besar, persatuan ibu bapa dan guru (PIBG) serta pelajar untuk melihat punca prestasi menurun,” katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Pengiktirafan SBT Kohort 5 di Auditorium Bahagian Teknologi Pendidikan, di sini hari ini.
Yang turut hadir Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Mary Yap Kain Ching; Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Tan Sri Dr. Madinah Mohamad dan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Khair Mohamad Yusof.
Dalam majlis itu, Muhyiddin mengumumkan pengiktirafan 13 sekolah sebagai SBT Kohort 5, sekali gus menjadikan sebanyak 128 sekolah di seluruh negara disenaraikan dalam kategori tersebut setakat ini.
Kementerian Pendidikan akan menyalurkan peruntukan khas berjumlah RM9.1 juta kepada semua 13 SBT Kohort 5 itu dengan setiap sekolah akan menerima RM700,000 pada tahun pertama, RM500,000 pada tahun kedua dan RM300,000 pada tahun-tahun berikutnya.
Selain itu, pengetua atau guru besar serta semua guru dan anggota Kumpulan Pelaksana yang layak akan menerima bayaran one-off SBT sebanyak RM1,000 bagi sekolah menengah dan RM700 untuk sekolah rendah.
Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan memberitahu, kementerian akan mendapatkan laporan prestasi sesebuah SBT terlebih dahulu sebelum menyalurkan peruntukan tahunan kepada sekolah terbabit.
Timbalan Perdana Menteri berkata, laporan tersebut dirumus dengan bersandarkan pencapaian akademik dan penilaian oleh nazir-nazir yang dihantar untuk memantau semua SBT di seluruh negara.
“Kita menerima laporan tentang apa yang mereka telah laksanakan dan apa masalah mereka supaya sekolah-sekolah itu bukan sahaja terus kekal pada tahap sedia ada, tetapi yang penting supaya ada peningkatan dari segi kualiti serta kedudukan sekolah,” jelasnya.
Muhyiddin juga yakin SBT telah memainkan peranan penting dalam mempertingkatkan kualiti sistem pendidikan negara dengan membuktikan terdapat sekolah-sekolah dan institusi pendidikan berjaya mencapai tahap global.
“Ini boleh menangkis tanggapan segelintir pihak yang mengatakan bahawa sekolah kita tidak baik, sekolah kita ini tiada standard dan sebagainya,” ujarnya.
Beliau melihat terdapat peningkatan dalam prestasi SBT secara keseluruhan, malah sekolah-sekolah berkenaan turut memberi kesan limpahan yang positif kepada sekolah-sekolah lain yang berdekatan.
utusan online
13 sekolah diiktiraf SBT Kohort 5
Oleh HUSSAINI AMRAN
30 Oktober 2014
KUALA LUMPUR 30 Okt. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan pengiktirafan 13 buah sekolah sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) Kohort 5.
Beliau yang juga Menteri Pendidikan membuat pengumuman itu pada Majlis Pengiktirafan SBT Kohort 5 di Auditorium Bahagian Teknologi Pendidikan di sini.
Sekolah-sekolah berkenaan adalah:
1. Sekolah Kebangsaan (SK) Air Merah, Kedah
2. SK Seri Wakaf Baharu, Kelantan
3. SK Kubang Kerian 3, Kelantan
4. Sekolah Menengah (SM) Sains Rembau, Negeri Sembilan
5. Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ringlet, Pahang
6. SK St. Thomas, Pahang
7. Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Abdul Rahman Talib, Pahang
8. SMK Bukit Jambul, Pulau Pinang
9. SM Sains Tun Syed Sheh Shahabudin, Pulau Pinang
10. SK Lingga Baru, Sabah
11. SK Saujana Impian, Selangor
12. SK Kampong Raja, Terengganu
13. SK Putrajaya Presint 9 (2), Putrajaya.
utusan online
OBJEKTIF
MENGANGKAT KUALITI SEKOLAH-SEKOLAH YANG TERBAIK:
Meningkatkan kualiti pencapaian institusi pendidikan melalui peningkatan tahap autonomi dan akauntabiliti, membenarkan sekolah melaksanakan inovasi dalam pengurusan masing-masing (pemusatan dalam aspek kurikulum dan anggota Perkhidmatan)
MENGHASILAN PELAJAR YANG CEMERLANG:
Sebagai tempat untuk melatihkan pelajar cemerlang bertaraf antabangsa dan yang menjadi personaliti unggul dalam semua bidang.
MERAPATKAN JURANG ANTARA SEKOLAH-SEKOLAH DI DALAM SISTEM:
Sebagai inspirasi kepada sekolah-sekolah lain untuk membangunkan kecemerlangan tahap yang lebih tinggi melalui bimbingan dan jaringan antara sekolah-sekolah tersebut.
CIRI-CIRI SBT
Pemimpin Sekolah:
• Boleh deliver, mempunyai akauntabliti dan kredibilit dalam pengurusan sekolah.
• SKT disediakan berpandukan Pengurusan Berasaskan Sekolah.
• Melibatkan sekolah ke peringkat antarabangsa.
• Membangunkan bakat kepimpinan guru dan murid.
• Sentiasa bersedia.
• Proaktif dalam melaksanakan perubahan dan pembaharuan.
GURU:
• Boleh deliver, mempunyai akauntabliti dan kredibilit dalam pengurusan bilik darjah dan
sekolah
• SKT disediakan berpandukan Pengurusan Berasaskan bilik darjah dan sekolah.
• Membantu melibatkan murid ke peringkat antarabangsa.
• Membangunkan bakat kepimpinan murid.
• Sentiasa bersedia.
• Proaktif dalam melaksanakan perubahan dan pembangunan dalam proses P&P
MURID:
• Boleh menyediakan sasaran tahunan bagi peningkatan diri sendiri.
• Boleh bertanggungjawab untuk pembelajaran kendiri.
• Berupaya mengendalikan dan menguruskan diri dan aktiviti sekolah.
• Boleh bekerjasa dalam kumpulan dan berkomunikasi dengan berkesan.
• Boleh menggunakan kuasa autonomi yang diberikan dengan berkesan.
CIRI-CIRI PEMBANGUNAN BERTERUSAN SBT:
• Peningkatan pelan strategik, pengurusan,program akademik dan kokurikulum sokongan.
• Peningkatan tahap prestasi( akademik,kokurikulum dan sukan)
• Peningkatan program jalinan dengan universiti
• Menambahkan jaringan dengan institusi tempatan dan antarabangsa
• Menjayakan lebih banyaj program yang melibatkan komuniti
• Menjadu penanda aras dan contoh bagi sekolah-sekolah lain dari dalam dan luar Negara.
• Peningkatan jumlah murid cemerlang serta meningkatkan keberhasilan untuk semua pelajar
• Peningkatan jumlah murid cemerlang serta meningkatkan keberhasilan untuk semua pelajar.
• Peningkatan jumlah murid yang memasuki Universiti dan institusi yang terkemuka.
• Peningkatan jumlah guru cemerlang
• Peningkatan program immersion untuk Pengetua/Guru Besar dan Guru
PENCAPAIAN AKADEMIK YANG CEMERLANG:
• Skor komposit yang berasaskan
• Skor GPS(pemberatan 70%)
• Skor verifikasi SKPM(pemberatan 30%)
SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI
• Peningkatan ke taraf dunia.
• SKPM 90%
• Membina aspirasi untuk semua sekolah
• Peluasan sasaran 20 SBT menjelang 2010
KRITERIA ANNEX:
Personaliti Unggul
Rekod pembangunan kejayaan individu dan pemimpin yang berpengaruh dan sekolah baru, memberi aspirasi yang jelas untuk memupuk pemimpin
Anugerah Kebangsaaan dan Antarabangsa
Penyertaan dan pencapaian dalam pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
Jalinan Dengan Institut Pengajian Tinggi
Jalinan dengan universiti dalam program pemindahan kredit,kajian tindakan bersama, perkongsian kemudahan dan prasarana.
Jaringan Kukuh
Jaringan kukuh dengan sekolah tempatan dan luar Negara(cth. Program pertukaran staf dan pelajar), komuniti, organisasi awam dan swasta.
Penandaarasan Kebangsaan dan Antarabangsa
Sekolah digunakan sebagai penandaarasan di peringkat kebangsaan dengan menggunakan piawaian antarabangsa(cth. PISA,TIMSS)
SBT mesti kekal kecemerlangan – Muhyiddin
Status boleh ditarik balik jika prestasi merosot
31 Oktober 2014
KUALA LUMPUR 30 Okt. – Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) mesti mengekalkan kecemerlangan atau terpaksa berdepan kemungkinan dikeluarkan daripada senarai sekolah-sekolah yang tergolong dalam kategori berkenaan sekiranya gagal berbuat demikian.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, penilaian yang dijalankan oleh Kementerian Pendidikan mendapati beberapa SBT menghadapi masalah untuk mengekalkan prestasi cemerlang masing-masing.
Walau bagaimanapun, menurut beliau, sekolah-sekolah terbabit masih dikategorikan sebagai SBT dan diberi tempoh antara dua hingga tiga tahun untuk melakukan penambahbaikan.
“Yang penting adalah intervensi yang kita boleh buat supaya sekolah tidak menghadapi masalah sebegitu.
“Itu menjadi tanggungjawab kepemimpinan sekolah termasuk pengetua, guru besar, persatuan ibu bapa dan guru (PIBG) serta pelajar untuk melihat punca prestasi menurun,” katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Pengiktirafan SBT Kohort 5 di Auditorium Bahagian Teknologi Pendidikan, di sini hari ini.
Yang turut hadir Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Mary Yap Kain Ching; Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Tan Sri Dr. Madinah Mohamad dan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Khair Mohamad Yusof.
Dalam majlis itu, Muhyiddin mengumumkan pengiktirafan 13 sekolah sebagai SBT Kohort 5, sekali gus menjadikan sebanyak 128 sekolah di seluruh negara disenaraikan dalam kategori tersebut setakat ini.
Kementerian Pendidikan akan menyalurkan peruntukan khas berjumlah RM9.1 juta kepada semua 13 SBT Kohort 5 itu dengan setiap sekolah akan menerima RM700,000 pada tahun pertama, RM500,000 pada tahun kedua dan RM300,000 pada tahun-tahun berikutnya.
Selain itu, pengetua atau guru besar serta semua guru dan anggota Kumpulan Pelaksana yang layak akan menerima bayaran one-off SBT sebanyak RM1,000 bagi sekolah menengah dan RM700 untuk sekolah rendah.
Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan memberitahu, kementerian akan mendapatkan laporan prestasi sesebuah SBT terlebih dahulu sebelum menyalurkan peruntukan tahunan kepada sekolah terbabit.
Timbalan Perdana Menteri berkata, laporan tersebut dirumus dengan bersandarkan pencapaian akademik dan penilaian oleh nazir-nazir yang dihantar untuk memantau semua SBT di seluruh negara.
“Kita menerima laporan tentang apa yang mereka telah laksanakan dan apa masalah mereka supaya sekolah-sekolah itu bukan sahaja terus kekal pada tahap sedia ada, tetapi yang penting supaya ada peningkatan dari segi kualiti serta kedudukan sekolah,” jelasnya.
Muhyiddin juga yakin SBT telah memainkan peranan penting dalam mempertingkatkan kualiti sistem pendidikan negara dengan membuktikan terdapat sekolah-sekolah dan institusi pendidikan berjaya mencapai tahap global.
“Ini boleh menangkis tanggapan segelintir pihak yang mengatakan bahawa sekolah kita tidak baik, sekolah kita ini tiada standard dan sebagainya,” ujarnya.
Beliau melihat terdapat peningkatan dalam prestasi SBT secara keseluruhan, malah sekolah-sekolah berkenaan turut memberi kesan limpahan yang positif kepada sekolah-sekolah lain yang berdekatan.
utusan online
13 sekolah diiktiraf SBT Kohort 5
Oleh HUSSAINI AMRAN
30 Oktober 2014
MUHYIDDIN Yassin menyampaikan watikah pengiktirafan dan replika cek kepada guru besar SK Air Merah, Indon Osman dan wakil pelajar, Aida Fathini Abdul Jalil pada Majlis Pengiktirafan Sekolah Berprestasi Tinggi Kohart 5 di Audiotorium Bahagian Teknologi Pendidikan, Bukit Kiara, di Kuala Lumpur hari ini. - UTUSAN
KUALA LUMPUR 30 Okt. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan pengiktirafan 13 buah sekolah sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) Kohort 5.
Beliau yang juga Menteri Pendidikan membuat pengumuman itu pada Majlis Pengiktirafan SBT Kohort 5 di Auditorium Bahagian Teknologi Pendidikan di sini.
Sekolah-sekolah berkenaan adalah:
1. Sekolah Kebangsaan (SK) Air Merah, Kedah
2. SK Seri Wakaf Baharu, Kelantan
3. SK Kubang Kerian 3, Kelantan
4. Sekolah Menengah (SM) Sains Rembau, Negeri Sembilan
5. Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ringlet, Pahang
6. SK St. Thomas, Pahang
7. Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Abdul Rahman Talib, Pahang
8. SMK Bukit Jambul, Pulau Pinang
9. SM Sains Tun Syed Sheh Shahabudin, Pulau Pinang
10. SK Lingga Baru, Sabah
11. SK Saujana Impian, Selangor
12. SK Kampong Raja, Terengganu
13. SK Putrajaya Presint 9 (2), Putrajaya.
utusan online
Comments
Post a Comment