Sinopsis Sulalatus Salatin Bab XII


Sinopsis Sulalatus Salatin Bab XII

Raja Legor Gagal Menyerang Pahang

Raja Siam telah menitahkan Raja Legor, iaitu Maharaja Dewa Sura supaya menyerang negeri Pahang. Rancangan ini terdengar ke Melaka, lantas Sultan Mahmud Syah menitahkan Bendahara Seri Maharaja dan angkatan Melaka membantu Pahang. Akhirnya angkatan Melaka dan Pahang berjaya mematahkan serangan Siam dan ramai hulubalang Legor mati dalam peperangan tersebut.

Biadap di Hadapan Bendahara

Tun Perpatih Hitam berbicara dengan seorang dagang di hadapan Bendahara Seri Maharaja. Oleh kerana tidak berpuas hati, Tun Perpatih Hitam telah menunjukkan kebiadabannya dengan menguis tikar di hadapan Bendahara. Jesteru itu dia dibunuh oleh Laksamana Khoja Hassan. Ini menyebabkan Tun Hussain mengamuk atas pembunuhan bapanya. Akibatnya dia turut dibunuh oleh Laksamana Khoja Hassan.

Zuriat Laksamana Hang Tuah

Laksamana Hang Tuah mempunyai dua orang isteri dan ramai anak. Salah seorang daripada zuriatnya, iaitu Tun Daerah berkahwin dengan Sultan Mahmud Syah

Raja Petani dan Raja Kedah DiNobatkan

Kota Mahligai yang diperintah oleh Raja Sulaiman Syah telah diserang dan ditakluki oleh Cau Seri Bangsa (putera Raja Siam). Raja Sulaiman telah dibunuh oleh Cau Seri Bangsa. Kemudian Cau Seri Bangsa memeluk Islam dan membuka negeri baru dinamakan Petani (Pak Tani). Cau Seri Bangsa kemudiannya menghantar utusan ke Melaka dan Sultan Mahmud Syah bersetuju menobatkan Cau Seri Bangsa sebagai raja Petani bergelar Sultan Seri Ahmad Syah. Selepas itu, Raja Kedah juga datang ke Melaka untuk memohon nobat dan telah diperkenankan oleh Sultan Mahmud Syah.

Kebesaran Melaka dan Kedatangan Peringgi

Sebuah kapal Peringgi dari Goa datang berdagang di Melaka. Setelah kembali semula ke Goa, mereka menceritakan tentang kebesaran dan kemakmuran negeri Melaka. Ini menyebabkan Alfonso d’Albuqueque, Wizurai Peringgi di Goa mengarahkan supaya menyusun angkatann perang untuk menyerang Melaka. Namun angkatan Peringgi yang dipimpin Kapitan Mor gagal menakluki Melaka kerana kehebatan dan kebijaksanaan Bendahara Seri Maharaja.

Makhdum Dipersenda Muridnya

Maulana Sadar Jahan adalah seorang Pendeta dari Mekah datang ke Melaka. Ketika berada di Melaka, beliau mengajar bahasa Arab kepada Raja Melaka dan para pembesar. Salah seorang muridnya ialah Tun Mai Ulat Bulu. Beliau sering dimarah oleh Makhdum Sadar Jahan kerana gagal menyebut bahasa Arab yang diajarnya. Walau bagaimanapun Tun Mai Ulat Bulu berjaya memalukan gurunya apabila gurunya gagal untuk menyebut beberapa perkataan dalam bahasa Melayu dengan betul, seperti ‘kucing’, ‘kunyit’, dan ‘nyiru’.


Bertanya Satu Masalah Agama Ke Pasai

Sultan Mahmud Syah mengutuskan Orang Kaya Tun Muhammad ke Pasai untuk bertanyakan satu masalah agama berkaitan dengan akidah. Permasalahan tersebut telah dijawab oleh Tun Hassan dengan cara membisikkan jawapannya kepada Orang kaya Tun Muhammad.

Comments