Sinopsis Sulalatus Salatin Bab X


Sinopsis Sulalatus Salatin Bab X

Tun Mutahir DiJadikan Bendahara

Selepas kematian Bendahara Putih, Tun Mutahir telah dilantik menjadi Bendahara Melaka dengan gelaran Seri Maharaja. Tu7n Mutahir dilantik atas nasihat bonda Sultan Mahmud (Tun senaja, iaitu saudara Tun Mutahir), walaupun ramailagi pembesar lain yang mempunyai kelayakan yang sama. Bemdahara Seri Maharaja miliki rupa paras yang tampan dan cantik. Beliau juga digambarkan sebagai Bendahara yang yang berhias dan cerewet dalam soal berpakaian. Di bawah pentadbirannya, Melaka menjadi semakin maju dan makmur.

Titisan Keturunan Bendahara Seri Maharaja.

Bendahara Seri Maharaja dikatakan mempunyai bilangan anak yang ramai dan kebanyakannya menjawat jawatan besar di istana. Contoh, aanak sulungnya Tun hassan g memegang jawatan sebagai Temenggung.

Peristiwa Patih Adam dengan Tun Minda

Kisah berlaku ketika Patih Adam mengadap raja Melaka. Ketika berada di Balai Seri Nara Diraja, Tun Minda lalu di hadapan Patih Adam. Seri Nara Diraja secara berseloroh mengatakan pada Patih Adam bahawa Tun Minda ingin berkahwin dengan Patih Adam. Selepas itu, Patih Adam kembali ke Surabaya menunggu Tun Minda dewasa. Apabila Tun Minda sudah cukup umur, Patih Adam datang semula ke Melaka dan menuntut janji daripada Seri Nara Diraja. Patih Adam amat marah apabila Seri Nara Diraja mengatakan bahawa ianya hanyalah gurauan semata. Patih Adam mencari helah untuik mendapatkan Tun Minda. Patih Adam mengugut untuk menganiayai dan mengancam ingin memperkosa Tun Minda sekiranya Seri Nara Diraja enggan mengahwinkan beliau dengan Tun Minda. Akhirnya Seri Nara Diraja bersetuju mengahwinkan Patih Adam dengan anaknya Tun Minda. Patih Adam amat menyayangi Tun Minda dan meminta izin dari Seri Nara Diraja untuk membawa Tun Minda ke Surabaya.

Meminang Puteri Gunung Ledang

Selepas kemangkatann permaisuri, Sultan Mahmud amat berdukacita. Para pembesar telah sepakat untuk mencari pengganti permaisuri dan mempersembahkan kepada Sultan Mahmud, tetapi tiada seorang pun yang diperkenankan oleh baginda. Baginda kemudiannya menghantar utusan untuk meminang Puteri Gunung Ledang, yang diketuai Tun Mamad, Hang Tuah dan Sang Setia. Hanya Tun Mamat yang berjaya sampai ke puncak dan berjumpa dengan perempuan tua berlipat tiga. Tun Mamad menyatakan hasratnya untuk meminang Puteri Gunung Ledang untuk dikahwinkan dengan Sultan Melaka.

Perempuan tua tersebut telah menyatakan syarat-syarat yang perlu dipenuhi oleh Sultan Mahmud. Antaranya, membina satu jambatan emas dan satu jambatan perak dari Melaka ke Gunung Ledang, tujuh dulang hati nyamuk, tujuh dulang hati kuman, air mata setempayan, air pinang muda setempayan dan darah putera raja (Raja Ahmad) se mangkuk. Semua syarat sanggup dipenuhi kecuali semangkuk darah Raja Ahmad, kerana Sultann Mahmud tidak sampai hati mencederakan darah dagingnya sendiri. Oleh itu peminangan Puteri Gunung Ledang dibatalkan.

Tepuk Berbalas, Alang Berjawat

Kisah raja Inderagiri (sultan Nara Singa) berkahwin dengan peteri Melaka. Tetapi baginda bertkecil hati dengan sikap pembesar Melaka yang memperlakukan orang-orang Inderagiri seperti hamba. Baginda pulang semula ke Inderagiri dan menghalau raja Ingeragiri. Iaitu Maharaja Isap. Maharaja Isap melarikan diri ke Lingga dan kedua pihak masih berperang. Sultan Mahmud menitahkan agar mereka berdamai.


Hang Nadim DiTitahkan Ke Benua Keling

Sultan Mahmud mengutuskan Hang Nadim ke Keling untuk membeli kain serasah sebanyak 40 bagai. Pada setiap bagai sebanyak 40 helai dan pada sehelai 40 bagai jenis corak bunga. Hang Nadim menumpang kapal dagang Hang Isap. Di Keling, Hang Nadim tidak berkenan dengan corak kain yang dilukis oleh pelukis-pelukis Keling, sehinggalah corak baru dilukis sendiri oleh Hang Nadim. Sekali lagi Hang Nadim menumpang kapal Hang Isap. Sebelum itu, Hang Isap bertelagah dengan seorang wali mengenai hutang piutang. Dalam pelayaran pulang, kapal Hang Isap karam kerana sumpahan wali. Hang Nadim hanya berjaya menyelamatkan empat helai kain. Sultan Mahmud murka kerana Hang Nadim masih menumpang kapal yang sudah disumpahi wali itu. Hang Nadim dianggap telah berdosa kerana gagal menjalankan tugas yang diamanahkan kepadanya. Diceritakan juga tentang kematian Hang Tuah yang diganti oleh Khoja Hassan.

Comments