tanda-tanda kemenangan

SPM 2018: Tahajud kunci kejayaan dua pelajar cemerlang SAS


PELAJAR cemerlang Sekolah Sultan Alam Shah (SAS), Aqif Farhan Azmil Farid (kiri) dan Muhammad Zabir Azreen Redzal yang mendapat 10A+ dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018.

Hakimi Ismail
14 Mac 2019 3:13 PM

PUTRAJAYA 14 Mac- Amalan menunaikan solat tahajud setiap hari menjadi kunci kejayaan dua pelajar cemerlang Sekolah Sultan Alam Shah (SAS), Muhammad Zabir Azreen Redzal dan Aqif Farhan Azmil Farid yang mendapat 10A+ dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018.

Menurut Muhammad Zabir, tahajud diselangi ulangkaji pelajaran setiap awal pagi menjadi amalan sejak memasuki SAS dan kaedah berkenaan membuatkan dirinya lebih tenang dan mudah untuk mengikuti kelas harian bagi setiap mata pelajaran.

“Setiap hari saya akan bangun pada pukul 5 pagi dan menunaikan solat tahajud. Selepas itu saya akan ulangkaji pelajaran sambil menunggu masuknya waktu solat Subuh. Selepas solat Subuh saya akan menyambung semula ulangkaji.

“Kejayaan ini amat bermakna buat saya kerana ini adalah harapan dan sasaran yang telah ditetapkan, memang saya sasarkan untuk dapat 10A+. Alhamdulillah, saya dapat banggakan ayah dan ibu saya,” katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Muhammad Zabir yang merupakan anak kepada doktor pakar mata di Hospital Sultanah Bahiyah di Alor Setar, Kedah berkata, beliau selepas ini merancang melanjutkan pengajian ke peringkat A-Level sebelum menyambung dalam bidang sains aktuari.

Sementara itu, Aqif Farhan yang merupakan anak kepada pasangan doktor berkata, kejayaannya mendapat 10A+ tidak datang dengan mudah kerana beliau perlu berusaha dan sentiasa berjumpa dengan guru untuk maendapatkan maklumat tambahan.

“Amalan tahajud yang dilakukan setiap pagi juga amat membantu saya untuk lebih tenang bagi mengulangkaji dengan berkesan. Di kelas, saya sentiasa berjumpa dengan guru, buat apa hendak malu berjumpa guru jika kita mahu berjaya.

“Biasanya saya jumpa guru untuk minta info atau maklumat tambahan mengenai apa yang diajar di kelas dan selepas itu saya akan balik untuk ulangkaji. Tiada rahsia untuk saya mudah faham apa yang guru ajar dan ingat segala ulangkaji,” katanya.

Dalam pada itu katanya, beliau berhasrat untuk meneruskan legasinya ibu dan ayah untuk menjadi pakar dalam bidang perubatan dengan melanjutkan pengajian di Royal College of Surgeon di Ireland (RCSI).

“Ayah merupakan doktor di Prince Court Medical Centre (PCMC), manakala ibu pula doktor di Hospital Kuala Lumpur (HKL). Terima kasih atas segala dorongan dan sokongan sehingga saya berjaya mendapat keputusan cemerlang hari ini,” katanya. - UTUSAN ONLINE

UTUSAN ONLINE


'YouTube pencetus 10A'
Oleh Faizatul Farhana Farush Khan dan Nas Norziela Nasbah

Anis Amira menunjukkan slip keputusan SPM 2018 selepas diumumkan antara pelajar cemerlang di SMK Seksyen 18, Shah Alam, hari ini.


SHAH ALAM: Keputusan kurang baik, termasuk mendapat gred C+ pada peperiksaan pertengahan tahun mendorong Anis Amira Ahmad, 18, memperbaiki segala kelemahan sehingga berjaya meraih 10A pada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018.

Calon SPM Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 18 itu berkata, selepas memperoleh markah hanya 56 peratus bagi Matematik pada peperiksaan dikendalikan sekolah, Jun tahun lalu, dia diselubungi kebimbangan apabila memikirkan keputusan SPM kelak.

“Namun, saya nekad untuk meningkatkan usaha, mencatatkan keputusan lebih baik dan membanggakan guru serta ibu bapa.

“Alhamdulillah, pada peperiksaan percubaan SPM, saya mendapat 8A dan 2B, malah tidak menjangkakan mampu meraih 10A pada peperiksaan sebenar,” katanya selepas Majlis Pengumuman Keputusan SPM 2018 di sekolahnya, di sini, hari ini.


Anis Amira (berdiri kanan) dan pelajar SMK Seksyen 18, Shah Alam yang memperoleh keputusan cemerlang pada SPM 2018 bergambar bersama pengetua serta guru.

Pengumuman itu menyaksikan seramai 55 calon sekolah asrama harian berkenaan mencatatkan keputusan cemerlang dengan lima calon meraih 11A, 10A (empat calon), 9A (10 calon), 8A (16 calon) dan 7A (20 calon).

SMK Seksyen 18 Shah Alam turut mencipta kejayaan hatrik apabila berjaya mengekalkan kelulusan 100 peratus pada SPM 2018, seperti diraih pada 2016 dan 2017.

Lebih menggembirakan, sekolah itu diumumkan kekal sebagai antara lima sekolah asrama harian terbaik di daerah Petaling Perdana dengan peningkatan Gred Purata Sekolah (GPS) daripada 3.20 kepada 3.17.

Ditanya mengenai resipi kejayaannya, Anis Amira berkata, dalam tempoh empat bulan menjelang peperiksaan SPM itu, dia menggunakan kemudahan internet yang disediakan bapa di rumah untuk mengakses maklumat dan latihan secara talian.

Beliau berkata, antara kaedah itu adalah melayari laman sosial YouTube untuk menonton video pendidikan dan perkongsian teknik ulang kaji ditawarkan secara percuma di saluran terbabit.

Katanya, banyak dipelajarinya melalui video, seperti bagaimana sebutan dan makna ayat, selain cara tepat menghasilkan karangan, terutama membabitkan mata pelajaran Bahasa Arab serta Sejarah.

“Saya juga belajar menggunakan jadual, memastikan tugasan diberikan guru diselesaikan dan melakukan latihan disediakan sekolah, malah membuat latihan tambahan dengan menggunakan bahan rujukan bersesuaian serta ringan mulut bertanya kepada guru atau rakan,” katanya.

Sementara itu, Pengetua SMK Seksyen 18 Shah Alam, Ahmad Kamal Idris, berkata pencapaian baik sekolah disumbangkan komitmen berterusan warga guru, pelajar, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta ibu bapa.

Beliau berkata, pihaknya mempersiapkan calon SPM sekolah itu secara konsisten sejak awal ketika mereka di Tingkatan Empat, seperti mengadakan program Zalul Imtiaz, iaitu bengkel teknik menjawab soalan secara tepat.

“Kelas tambahan malam turut diadakan kepada pelajar yang menginap di asrama dan menariknya, terdapat ibu bapa berkebolehan mengajar memberikan tuisyen secara percuma kepada pelajar pada waktu itu,” katanya.

bharian



(Dari kiri) Calon SPM 2018 terbaik negeri, Ahmad Shahir Safwan Ahmad Sabri, Muhammad Hilman Nor Azmi, Nur Atiwah Syuhadah Hamdan, Amirah Husna Abdul Kahar dan Nurin Batrisyia Mohd Azmi selepas menerima keputusan SPM 2018 di SMKA Syeikh Abdul Malek hari ini. - NSTP/Ghazali Kori

SPM 2018: Hilman kongsi resipi cemerlang
Oleh Fitri Nizam

KUALA TERENGGANU: “Belajar untuk ilmu bukan belajar untuk peperiksaan.”

Itu resepi kejayaan pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Terengganu, Muhammad Hilman Nor Azmi dari Sekolah Menengah Imtiaz Kuala Terengganu, di sini.

Muhammad Hilman, 17, antara dua pelajar di negeri ini yang memperoleh semua A dalam 11 mata pelajaran didudukinya pada SPM tahun lalu.

Anak bongsu daripada empat beradik itu berkata, dia percaya ilmu itu adalah cahaya, manakala peperiksaan pula sebagai penilaian terhadap ilmu yang diperoleh.

“Jika kita belajar untuk mencari ilmu, semuanya akan dipermudahkan, namun jika pembelajaran itu dilakukan semata-mata untuk menghadapi peperiksaan, kita akan rugi,” pesannya.

Dia yang meminati subjek Fizik dan Matematik, menanam cita-cita untuk menjadi pakar dalam dua subjek berkenaan dan mengidam menyambung pelajaran di universiti terkemuka di United Kingdom (UK) seperti Universiti Oxford.

“Sasaran saya adalah untuk menyambung pelajaran di universiti terbaik di UK jika diberi peluang. Insya-Allah,” katanya.

Sementara itu, pelajar terbaik Calon Berkeperluan Khas (CBK), Ahmad Shahir Safwan Ahmad Sabri, 17, dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Kuala Abang, Dungun, yang memperoleh 4A 4B 2C, menjadikan rakan normal sebagai pencabar untuk terus berusaha mendapatkan keputusan terbaik dalam SPM.

“Dalam sesi ulang kaji pelajaran di sekolah, saya akan minta rakan yang mahir dalam sesuatu subjek untuk mengulangkaji bersama supaya saya lebih faham satu-satu silibus itu,” katanya.

Walaupun mengalami glaukoma hingga mata kanan buta sepenuhnya, Ahmad Shahir berkata, ia bukan alasan untuk tidak terus berusaha bagi mengubah kehidupannya dan keluarga.

“Sebenarnya, sasaran saya 7A, tetapi tak ada rezeki. Namun saya sangat bersyukur dengan keputusan ini dan bercadang menyambung pelajaran di Institut Pendidikan Guru (IPG) sebelum bergelar pendidik,” katanya.

bharian


Comments