Sheqal

Antara penggiat lagu puisi yang pernah muncul 
dan mendapat perhatian  adalah Sheqal.
Dalam sekelip mata apabila album pertamanya 
Balada Nusantara terbitan Manan Ngah pada tahun 1991
 mendapat kejayaan luar biasa.
Suaranya lantang dan merdu menusuk
Apa lagi dengan alunan baris puisi yang indah.

Bukan itu saja Sheqal pernah muncul di pentas teater 
sebagai pemain dalam
produksi SN Noordin Hassan Sirih Bertepuk Pinang Menari
Turut berkaksi dalam teater yang sama ialah Ida Nerina.
Keupayaan Sheqal berlakon dan menyanyi terserlah dalam
teater muzikal berkenaan.

Kini Sheqal meninggalkan persada lagu puisi.
Namun lagu yang ditinggal masih memberi nostalgia
dan pesan-pesan yang menggetarkan.

Apakah Sheqal kembali dengan lagu-lagunya?
Allah juga yang menetapkan

Sebentar bersama Sheqal dan lagu-lagunya

Pasrah



Sheqal ada sebab kenapa bersara

Oleh MUZLINA ABU BAKAR
muzlina.bakar@utusan.com.my


KELUARGA bahagia... Sheqal bersama isteri, Normah Mohd. Yusof dan anak-anak mereka, Ummu Hani dan Mohammad Fathullah.

DI AWAL kemunculannya dengan seluar dan baju batik sedondon dan lilit di kepala ketika mendendangkan lagu-lagu balada nusantaranya, Sheqal dianggap sebagai penyanyi baru yang mempunyai imej tersendiri dan unik.

Apalagi lagu-lagu balada nusantara yang didendangkannya seperti Zapin Rindu-Rinduan benar-benar menusuk hati dan sanubari yang mendengarnya.

Kehidupannya berubah dalam sekelip mata apabila album pertamanya Balada Nusantara terbitan Manan Ngah pada tahun 1991 mendapat kejayaan luar biasa.

Bukan sekadar kehidupan Sheqal yang berubah, bahkan kehadiran penyanyi yang nama sebenarnya Shahrin Salehuddin itu sekali gus mencorak dimensi baru dalam industri muzik tanah air.

Bertolak dari situlah Sheqal,44, melangkah dengan yakin sebagai penyanyi sehingga album keempatnya, Lambaian terbitan Wan Zul dipasarkan.

Sayang sekali, kesilapan yang entah di mana berlaku, album yang mengandungi lagu popular, Sepohon Tapi Tak Serasi menyebabkan Sheqal harus mengucapkan selamat tinggal pada dunia seni.

"Itulah album terakhir saya yang diterbitkan pada tahun 1998. Selepas itu saya terus melupakan dunia seni kerana menumpukan perhatian pada bidang perniagaan yang saya ceburi ketika itu.

"Sayangnya perniagaan yang saya ceburi berhubungkait dengan saham dan pakej perkahwinan juga tidak berjaya kerana tidak ada kemahiran," kata Sheqal dalam satu pertemuan dengan Hits baru-baru ini.

Ketika ini, biarpun kehidupannya semakin jauh dari dunia seni, namun ia cukup membahagiakan Sheqal di samping isteri tercinta, Normah Mohd. Yusof, 42, serta dua permata hati, Mohammad Fathullah, 5, dan Ummu Hani, 4, yang ditemui di Klang, Selangor baru-baru ini.

Selain itu, Sheqal juga mempunyai dua orang anak hasil daripada perkahwinan pertama dengan Raja Ema, iaitu Putera Ammar,15 dan Putera Al-Kasyah,12.

Tewas di gelanggang seni serta gagal membina empayar perniagaan, ia bagaimanapun tidak langsung menjejaskan minat dan cinta Sheqal untuk terus bangkit membina keyakinan baru.

Begitu juga dengan kemusnahan perkahwinan pertamanya dengan penyanyi dan pelakon Raja Ema tidak boleh dijadikan alasan kenapa dia tidak boleh bangkit untuk meneruskan perjuangannya.

Bagaimanapun, perjuangan Sheqal kali ini bukan lagi tertumpu pada perniagaan mahupun seni.

Sebaliknya, Sheqal memilih untuk berkongsi ilmu dan pengalamannya dengan anak-anak bangsa dengan memilih kerjaya sebagai fasilitator.

Bekerjasama dengan Biro Tata Negara sejak awal tahun 2000, dia dilantik sebagai fasilitator dan jurulatih atlet Komanwel selama dua tahun dalam setiap kem motivasi mereka.

Kemudian di bawah syarikat miliknya, Sheqal Klasik, lebih daripada 4,000 kursus motivasi telah dikendalikan.

Apa yang membanggakan Sheqal, khidmat motivasi yang dianjurkan lebih tertumpu kepada penuntut-penuntut universiti dan syarikat-syarikat korporat.

Slot Bersama Sheqal dalam setiap kursus motivasi memberi peluang Sheqal bercakap mengenai seni dalam kehidupan hari ini yang akhirnya perbincangan itu akan kembali kepada Allah.

"Seni yang saya perkatakan bukanlah mengenai bidang nyanyian sebaliknya saya menyentuh mengenai penghasilan sesuatu barang yang kita gunakan seharian.

"Saya akan bercakap bagaimana ia dihasilkan dan siapa dan apa di sebaliknya dan diakhiri dengan aspek berkaitan kebesaran Allah s.w.t," katanya menceritakan skop kerjayanya kini.

Pengalaman membimbing anak-anak bangsa khususnya golongan remaja menerusi kem-kem yang dianjurkan membuka mata Sheqal pada kehidupan sebenar.

Berdasarkan pemerhatiannya juga, apa yang dapat Sheqal rumuskan ialah kebanyakan masalah sosial yang menimpa masalah remaja adalah kerana mereka jauhkan diri daripada Allah.

"Melalui kursus motivasi inilah saya membantu mereka mendekati Allah dan ke arah menjadi pelajar dan pekerja cemerlang dan sebagai pakar motivasi saya juga kena baiki diri sendiri," jelas Sheqal.

Selain menganjurkan kursus motivasi, Sheqal juga banyak mendekatkan diri dengan anak-anak yatim.

Sehingga kini dengan kerjasama ahli-ahli korporat yang banyak memberi sumbangan, Sheqal turut memikul tanggungjawab menjaga kebajikan 200 anak-anak yatim di sekitar negeri Selangor.

Rumah Anak Yatim di Subang Bistari, Puchong dan Petaling Jaya adalah antara anak-anak yatim yang mendapat perhatian Sheqal.

"Mendekati anak-anak yatim kadangkala tanpa disedar air mata boleh menitis. Walaupun kebanyakan mereka kehilangan ayah dan ibu, tetapi ada juga yang masih ada ibu tapi kerana kesempitan hidup terpaksa tinggal di situ.

"Jiwa anak yatim ini terlalu sensitif. Mereka bukan mahukan wang tetapi kasih sayang dan perhatian kita.

"Insya-Allah dengan peruntukan yang diberikan oleh pihak korporat saya akan bina rumah anak yatim tidak lama lagi," cerita Sheqal.

Selain kem motivasi dan menjaga kebajikan anak-anak yatim, Sheqal juga akan muncul kembali dengan album terbarunya tidak lama lagi.

"Jangan terkejut kalau saya kata mahu muncul semula dengan album baru, walaupun sebelum ini saya sudah meletakkan noktah dalam bidang seni.

"Sebenarnya meninggalkan bidang seni adalah satu kesilapan besar yang pernah saya lakukan dalam hidup saya," akui Sheqal.

Namun, bila cuba dicungkil rahsia kenapa dia menyifatkan persaraannya sebagai penyanyi satu kesilapan, Sheqal memilih untuk berdiam diri.

"Panjang ceritanya... Biarlah saya simpan ia sebagai rahsia hidup saya," kata Sheqal mengakhiri perbualan.

utusan online

Cinta Nusantara


kasih tak terhurai


Ya Rabbi


Comments

Post a Comment