Kata Terakhir

Inilah kata-kata terakhir yang pernah diungkap oleh mereka yang ternama sebagai novelis, penyair, ahli falsafah dan sebagainya.


Salvado Dali (1904-1909)
- Di manakah jamku?


Pelukis berasal dari Sepanyol, Salvador Dali, terkenal dengan karyanya “The Persistence of Memory” (1931) dan “Swans Reflecting Elephants” (1937). Pada 23 Januari 1989, Dali mengalami masalah jantung dan meninggal dunia.


Jane Austen (1775-1817)
- Aku tiada apa-apa selain kematian


Karl Marx (1818-1883)
- Kata akhir itu untuk orang bodoh yang belum cukup bicara

Menghasilkan “The Communist Manifesto” (1848) dan “Das Kapital” (1867). Marx mengidap komplikasi radang selaput lendir hidung dan meninggal di tahun 1881.


Sir James Matthew "J.M" Barrie (1860-1937)
- Aku tak boleh tidur


Truman Capote (1924-1984)
- Ini aku, Aku Buddy... Aku kesejukan

Pengarang In Cold Blood meninggal dunia di rumah teman akrabnya, Joanne Carson, bekas isteri Johnny Carson, host the late-night talk-show. "Buddy" adalah nama samaran yang diberikan oleh saudaranya, Nanny Rumbley Faulk, sewaktu Capote masih kecil.

Charles Dickens (1812-1870)
- Di atas tanah

Pengarang "A Christmas Carol" dan Oliver Twist menyebut kata-kata ini kepada adik iparnya yang menyuruhnya berbaring selepas ia mengalami masalah stroke ketika mereka berjalan-jalan di luar rumah Dicken.

Emily Dickinson (1830-1886)
- Sepupu kecilku, panggil kembali Emily

Diungkapkan ketika beliau terbaring lemah akibat penyakit buah pinggangnya yang semakin teruk.

Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832)
- Lebih Cahaya

Thomas Hobbes (1588-1679)
-Aku akan melakukan pelayaran terakhir, lonjakan besar dalam gelap


Henrik Johan Ibsen (1828-1906)
-Agak sebaliknya!

Ketika beliau menerima rawatan di rumahnya selepas mengalami beberapa masalah troke, kata-kata ini diucapkan selepas dia terdengar jururawat beliau cuba meyakinkan pengunjung bahawa dia semakin pulih. Ibsen meninggal dunia pada hari berikutnya.

Edgar Allan Poe (1809-1849)
-Tuhan, bantulah jiwaku ini



Eugene O'Neill (1888-1953)
- Aku tahu, aku tahu. Aku dilahirkan di bilik hotel dan mati di bilik hotel.

Penerima hadiah Nobel dan hadiah Pulitzer, seorang pengarang drama yang terkenal dilahirkan di sebuah bilik hotel Times Square di New York City, New York. Dia membisikkan kata-kata di atas kerana beliau merasakan kematiannya di sebuah bilik hotel di Boston, Massachusetts.


Mark Twain -- Samuel Langhorne Clemens (1835-1910)
Selamat tinggal. Jika kita bertemu...

Pengarang Tom Sawyer, Huckleberry Finn dan lain-lain karya sastera klasik melahirkan kata-kata ini kepada anaknya Clara ketika terbaring di katilnya..

Comments

  1. kesian diorang....tak terbuka pintu hati untuk mengucap..harap2 dan moga2 kita semua dapat mengucap kalimah lailahailallah sebagai ucapan terakhir ..inshaa allah.

    ReplyDelete

Post a Comment