Penerbangan MH6129


Penerbangan MH6129 merupalan penerbangan membawa pulang 20 jasad tragedi MAS MH17. Ketua Juruterbangnya Datuk Kapten Missman Leham merasakan sendiri kelainan dan keharuan menyempurnakan tugas penting itu. Semuanya dapat disempurnakan dengan kerjasama dari negara-negara yang dilalui serta cuaca yang baik. 

Jauh di sudut hati Datuk Kapetn Missman Leham menyatakan " Saya membawa kamu pulang"

Bersama kita resapi pengalaman seorang juruterbang bersama MH6129


‘Penerbangan paling emosi’

SEPANG: Ketua Juruterbang Datuk Kapten Missman Leham menyifatkan tugasan membawa pulang 20 jasad tragedi Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang tiba di tanah air pada Jumaat lalu adalah 'penerbangan paling sukar' baginya sejak menyertai MAS 33 tahun lalu.

Missman berkata, penerbangan selama 12 jam itu juga adalah penerbangan paling emosi buatnya kerana beliau tahu siapakah 'penumpang' istimewa pesawat khas MH6129 selain mengenali secara peribadi sebahagian mereka.

"Dua, tiga hari sebelum berlepas sudah rasa sedih, sebab kita tahu ini penerbangan paling penting dan dinantikan ramai, khususnya kepada waris mangsa," katanya semasa ditemui selepas istiadat penghormatan jenazah tragedi MH17 di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) di sini, hari ini.

Bagaimanapun, Missman bersyukur kerana penerbangan yang membawa 20 jasad itu dimudahkan, bukan sahaja dari sudut cuaca yang baik, namun mendapat kerjasama daripada semua negara yang dilaluinya.

PENERBANGAN selama 12 jam itu adalah penerbangan paling emosi buat Missman. FOTO Khairull Azry Bidin


Katanya setiap negara yang dilalui memberi penghormatan tinggi kerana mengetahui pesawat itu membawa muatan penting.


"Contohnya seperti di Iran. Lazimnya apabila melintasi negera itu, mereka akan meminta 'entry number' tetapi kali ini awal-awal lagi mereka sudah maklumkan kita.

"Mereka beritahu tidak perlu entry number, pesawat boleh teruskan penerbangan. Mereka selalunya begitu tegas dalam hal ini," katanya.

Mengimbas kenangan mengemudikan pesawat itu, Missman berkata, beliau tidak putus-putus menyedekahkan al-Fatihah kepada mangsa beragama Islam dan bertafakur untuk agama lain.

"Sebelum memulakan penerbangan, saya sempat 'berjumpa' dengan mereka (jasad). Saya cakap kepada Hakimi (pembantu juruterbang MH17 Ahmad Hakimi Hanapi) dan rakan-rakan, kami akan bawa kamu balik. Kamu akan berjumpa dengan orang yang dikasihi," katanya.

Pada penerbangan itu, Missman dibantu Kapten Bakri Othman dan Kapten Zaim Khalid serta pegawai penerbangan Yap Yoon Kong.

Ditanya apakah yang menyebabkan beliau dipilih untuk memikul tanggungjawab itu, Missman berkata ia berkemungkinan kerana MAS mahu juruterbang senior untuk mengemudi pesawat itu.

Sejak diarahkan, Missman tidak putus-putus berdoa supaya penerbangan itu berjalan lancar dan tidak menghadapi masalah.

"Alhamdulillah, doa itu dimakbulkan," katanya.

Pesawat MH17 yang membawa 298 penumpang dan anak kapal dari Amsterdam ke Kuala Lumpur terhempas pada 17 Julai lalu, selepas ditembak jatuh di wilayah Donetsk, timur Ukraine.

Seramai 43 rakyat Malaysia terbunuh dalam insiden itu. - Bernama

myMetro



Penerbangan paling sukar, namun dimudahkan - Kapten MH6129

SEPANG: Ketua Juruterbang, Datuk Kapten Missman Leham menyifatkan tugasan membawa pulang 20 jenazah tragedi Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang tiba di tanah air pada Jumaat lalu adalah 'penerbangan paling sukar' baginya sejak menyertai MAS 33 tahun lalu.

Missman berkata penerbangan selama 12 jam itu juga merupakan penerbangan paling emosi buatnya kerana beliau tahu siapakah 'penumpang' istimewa pesawat khas MH6129 selain mengenali secara peribadi sebahagian mereka.

"Dua, tiga hari sebelum berlepas sudah rasa sedih, sebab kita tahu ini penerbangan paling penting dan dinantikan ramai, khususnya kepada waris mangsa," katanya semasa ditemui selepas istiadat penghormatan jenazah tragedi MH17 di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) di sini, hari ini.

Bagaimanapun, Missman bersyukur kerana penerbangan yang membawa 20 jenazah itu dimudahkan, bukan sahaja dari sudut cuaca yang baik, namun mendapat kerjasama daripada semua negara yang dilaluinya.

Katanya setiap negara yang dilalui memberi penghormatan tinggi kerana mengetahui pesawat itu membawa muatan penting.

"Contohnya seperti di Iran. Lazimnya apabila melintasi negera itu, mereka akan meminta 'entry number' tetapi kali ini awal-awal lagi mereka sudah maklumkan kita.

"Mereka beritahu tidak perlu entry number, pesawat boleh teruskan penerbangan. Mereka selalunya begitu tegas dalam hal ini," katanya.

Mengimbas kenangan mengemudikan pesawat itu, Missman berkata beliau tidak putus-putus menyedekahkan al-Fatihah kepada mangsa beragama Islam dan bertafakur untuk agama lain.

"Sebelum memulakan penerbangan, saya sempat 'berjumpa' dengan mereka (jenazah). Saya cakap kepada Hakimi (pembantu juruterbang MH17 Ahmad Hakimi Hanapi) dan rakan-rakan, kami akan bawa kamu balik. Kamu akan berjumpa dengan orang yang dikasihi," katanya.

Pada penerbangan itu, Missman dibantu Kapten Bakri Othman dan Kapten Zaim Khalid serta pegawai penerbangan Yap Yoon Kong.

Ditanya apakah yang menyebabkan beliau dipilih untuk memikul tanggungjawab itu, Missman berkata ia berkemungkinan kerana MAS mahu juruterbang senior untuk mengemudi pesawat itu.

Sejak diarahkan, Missman tidak putus-putus berdoa supaya penerbangan itu berjalan lancar dan tidak menghadapi masalah.

"Alhamdulillah, doa itu dimakbulkan," katanya.

Pesawat MH17 yang membawa 298 penumpang dan anak kapal dari Amsterdam ke Kuala Lumpur terhempas pada 17 Julai lalu, selepas ditembak jatuh di wilayah Donetsk, timur Ukraine.

Seramai 43 rakyat Malaysia terbunuh dalam insiden itu.

- BERNAMA



berita harian




‘We are taking you home’
By Rozanna Latiff
24 August 2014 

KUALA LUMPUR: “DON’T worry, you’ll be home soon.”

For MH6129 pilot Captain Datuk Missman Leham, it was both a promise and a prayer for the 20 Malaysians who never made it home on July 17, and whose remains had been entrusted to him and his crew to protect.

Missman, along with co-captains Bakri Othman and Za’im Khalid, and first officer Yap Yoon Kong, were experienced Malaysia Airlines senior pilots with thousands of flying hours between them, yet nothing could have prepared them for this special flight and the precious cargo it carried — the victims of MAS flight MH17, which included their close friends and colleagues.

Now it was up to the crew of MH6129 to make sure their remains would make it to Kuala Lumpur safely in time for the ceremony in their honour on Friday.

“We were all friends of (the MH17 crew). I knew almost everyone — the captain, the co-captain. They were like family.

“I felt that we had a big responsibility to do what we could to bring them back the right way,” Missman, 58, told the New Sunday Times, shortly after the ceremony.

The remains of the MAS crew who were flown back on MH6129 included those of pilot Ahmad Hakimi Hanafi and crew members Mastura Mustafa, Dora Shahila Kassim, Hamfazlin Sham Mohamed Arifin, Chong Yee Pheng, Lee Hui Pin, Azrina Yakob and Angeline Premila Rajandaran.

The experience, Missman said, had been emotionally overwhelming, even before the plane took off from Amsterdam’s Schipol Airport on Thursday evening.

“From the moment we arrived in the Netherlands, I was surprised and touched by the response we received from the Dutch.

“We broke down many times, like when we saw the MH17 memorial at the airport and when we were signing the guestbook (to leave messages and tributes for the victims).”

The crew knew, however, that they had to keep their feelings in check and drew on each other and their experience for strength to carry out the task at hand.

Missman said they even talked to the caskets and urns after they were loaded onto the Boeing 747 aircraft.

“We prayed for them and we told them, ‘We are bringing you home now. We are taking you back to your families’.”

“I said the yassin prayers just before dawn. We prayed every chance we had during the flight.

“It was a different and moving experience.

“The plane makes you feel that way,” said the pilot, who has 33 years of service with MAS.

The 11-hour journey, he said, had been planned and executed perfectly, with the cooperation of all those involved.

“The weather was good, and in every country we flew through, they made sure they accommodated our passage.

“I felt like everyone knew who we were and wanted to make sure we got home safely.

“There are no words to describe the feeling when we finally landed and heard ‘Welcome home to Malaysia’.”

Missman, who is also MAS chief pilot for safety and human factors, said he was deeply honoured to be chosen to lead the MH6129 team, and thanked the crew for a job well done.

“MAS put together a great team. We all felt that we needed to do a good job for the nation.”





nst

Comments