kasih pak ali

Kasih Pak Ali


Gambar tiga anak Rasuludin menunggang basikal dengan bapa saudaranya tular sejak Ahad lalu. FOTO ihsan pembaca

Nurul Huda Kosnon
nurulhuda_kosnon@hmetro.com.my


Kuala Lumpur: "Pada hari itu kereta saya rosak. Jadi, saya minta tolong bapa saudara untuk menjemput tiga anak pulang ke rumah selepas tamat sesi persekolahan.

"Alhamdulillah... perkara paling penting, anak selamat sampai ke rumah biarpun terpaksa menunggang basikal dengan cara sedemikian,” kata Rasuludin Jamal Mohammad, 40.

Gambar tiga anak Rasuludin berusia 13 hingga 10 tahun tular di laman sosial sejak Ahad lalu sehingga mengundang pelbagai reaksi netizen dengan kebanyakannya bersimpati.

Menerusi gambar berkenaan, tiga anaknya serta bapa saudaranya, Ali Ibrahim, 55, terpaksa berhimpit menunggang basikal dari Sekolah Menengah Kebangsaan Mergong dan Sekolah Kebangsaan Mergong pulang ke rumahnya di Jalan Kota Tanah, Alor Setar, Kedah, Ahad lalu dengan seorang daripada mereka duduk di bahagian hendal basikal manakala dua lagi di tempat duduk belakang.

Menurut Rasuludin, kebiasaannya dia akan menjemput ketiga anaknya menaiki kereta untuk pulang ke rumah selepas habis waktu sekolah.

"Jarak dari sekolah anak-anak saya kira-kira empat kilometer ke rumah.

“Ketika itu, kereta Proton jenis Iswara milik saya rosak selain saya tidak berapa sihat selepas pulang dari tempat kerja menyebabkan saya meminta bantuan bapa saudara yang kebetulan datang ke rumah untuk menjemput anak-anak di sekolah masing-masing.

"Walaupun keadaannya sangat daif apabila terpaksa menunggang basikal namun perkara paling utama adalah memastikan mereka selamat sampai ke rumah," katanya yang juga pembuat roti canai di sebuah restoran di Jalan Sultanah, Alor Setar.

Katanya, selalunya dia akan hantar anaknya ke sekolah masing-masing sebelum ke tempat kerja iaitu pada 6.30 pagi menaiki kereta dan menjemput mereka pada 2 petang.

"Kalau ikutkan saya masuk kerja pada 7.30 pagi dan pulang pada 11.30 pagi tapi disebabkan faktor kesihatan saya tidak mampu menjemput ketiga-tiga mereka.

"Memang membahayakan keselamatan namun pada masa sama tidak mahu ketiga-tiga anak pulang berjalan kaki tanpa ada sesiapa yang mengawasi mereka,” katanya.

Katanya, dia tidak mempunyai pilihan lain selain tidak menyangka ia menjadi viral di laman sosial sehingga ada beberapa pihak yang mahu memberi bantuan kepada anak-anak.

"Syukur, mungkin itu rezeki mereka terutama untuk membiayai kos persekolahan," katanya,

Katanya, kejadian seperti itu adalah yang pertama kali dan dia menganggap mungkin ada hikmah di sebalik kesusahan yang dialaminya termasuk apabila keretanya rosak.

"Kereta sudah dibaiki dan kini saya dapat menghantar anak seperti biasa. Terima kasih kepada semua pihak yang prihatin," katanya.

metro

Comments