sayembara fiksyen sains teknologi

Sayembara Novel Fiksyen Sains dan Teknologi lahirkan masyarakat saintifik
20 Januari 2015 



KASSIM THUKIMAN (kanan) mempengerusikan Mesyuarat Kedua Jawatankuasa Pelaksana Sayembara Novel Fiksyen Sains dan Teknologi UTM - Kumpulan Utusan bagi musim ketiga di Ibu Pejabat Utusan Melayu, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 19 Jan. – Sayembara Novel Fiksyen Sains dan Teknologi Universiti Teknologi Malaysia (UTM) - Kumpulan Utusan musim ketiga berjaya menjadi pemangkin ke arah mencapai Wawasan 2020 untuk melahirkan masyarakat saintifik.

Pengarah Penerbitan UTM Press, Dr. Kassim Thukiman berkata, pertandingan dwitahunan itu dapat memasyarakatkan ilmu sains dan teknologi melalui pendidikan, contohnya karya musim kedua iaitu Di Sebalik Dinara telah diangkat sebagai teks komponen sastera (Komsas) tingkatan 4 bagi sesi persekolahan tahun ini.

“Secara tidak langsung, novel yang dihasilkan dapat menjadi bahan alternatif berbentuk ilmiah bagi menggantikan novel berkaitan cinta.
Advertisement

“Pertandingan ini juga memudahkan khalayak untuk memahami bidang sains dan teknologi,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas mempengerusikan Mesyuarat Kedua Jawatankuasa Pelaksana Sayembara Novel Fiksyen Sains dan Teknologi UTM - Kumpulan Utusan musim ketiga di sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Othman Mohamad.

Sayembara kali ini menawarkan masing-masing tiga hadiah utama dan saguhati dengan pemenang tempat pertama akan membawa pulang hadiah wang tunai RM15,000, kedua RM10,000 serta ketiga RM5,000 manakala hadiah saguhati pula adalah sebanyak RM1,000 setiap satu.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Penerbitan UTM Press, Khalid Mazlan berkata, pertandingan itu diatur secara sistematik meliputi bengkel penulisan, siri peringkat zon dan kepakaran panel penilai.

“Bengkel penulisan bersiri yang dijalankan berjaya mencungkil potensi penulis yang datang dari pelbagai persatuan serta kelab.

“Justeru, penganjuran sayembara ini dapat memberi impak dari segenap segi termasuk penghasilan karya, penulisan yang lebih baik dan jumlah karya yang diterbitkan,” ujarnya.

utusan online

Comments