Takhta Tiga Ratu : Dari Pentas ke FTV


Takhta 3 Ratu dari versi pentas teater ke televisyen.  Versi teater dipentaskan di Istana Budaya dari 13 hingga 22 Disember.  Manakala versi Filem Televisyen (FTV) pula menyusul selepas pementasan di Istana Budaya melalui   Astro First Eksklusif  bermula 25 Disember 2014. Kedua-dua versi teater dan filem televisyen diarahkan oleh Eirma Fatima

Aksi tiga ratu
Teater Takhta 3 Ratu di Istana Budaya bermula 13 Disember ini papar kisah kesultanan Mansur Syah
Oleh GARRET DAWUM
11 Disember 2014

PELAKON utama teater Takhta 3 Ratu (dari kiri) Awie, Soo Wincci, Azri Iskandar, Izreen Asminda dan Erra Fazira dengan kostum mengikut watak masing-masing.

KEBAHAGIAAN dan kesedihan berkisar rumah tangga Erra Fazira yang sudah dua kali dibina itu sudah diketahui umum, namun masyarakat seperti tidak pernah jemu untuk mengetahui kisah berkenaan bekas Ratu Cantik Malaysia itu. Banyak lagi pengisahan baharu yang perlu orang tahu tentang Erra Fazira.

Melupakan sejenak kisah hidup, bertemu dengannya ketika sesi latihan teater Takhta 3 Ratu yang bakal dipentaskan pada 13 hingga 22 Disember ini di Istana Budaya, wanita ini mahu kerjaya lakonannya difokuskan.

“Ini adalah projek terakhir saya pada tahun ini. Saya yakin dengan kemampuan Takhta 3 Ratu, dan gabungan pelakon teater ini akan membawa kelainan buat penonton,” katanya membuka bicara.

Tidak perlu bicara panjang, primadona Melayu yang sudah cukup dengan popularitinya memang sudah diketahui kemampuannya untuk berlakon bukan sahaja dalam televisyen malah di atas pentas teater.

Kata Erra, dia sudah mula jatuh cinta dengan teater dan rasa dirinya dekat dengan penonton.

“Dulu memang gementar tetapi sekarang saya sudah nampak potensi kerjaya saya untuk dikembangkan dengan teater.

“Saya sebenarnya sudah tidak sabar lagi melihat hasil lakonan saya di pentas teater. Selepas teater ini, saya akan berehat sebentar,” kata aktres beranak satu ini yakin.

Dalam menceritakan kesediaannya menghadapi teater itu, Erra juga sempat memberitahu, kalau boleh, dia mahu babak berpelukan dikurangkan.

“Sebab saya kata begitu kerana saya tidak selesa. Keinginan itu sudah saya suarakan kepada pengarah Erma Fatima dan dia sangat memahami. Setakat pegang-pegang tangan memang ada tapi peluk tidak ada.

“Untuk teater ini, saya perlu bekerjasama dengan Awie lagi. Awie sahabat saya dan saya mahu semua yang kami lakukan tidak dipertikaikan.

“Memang untuk teater ini kami sudah mendapat keserasian tapi saya tidak mahu libatkan soal peribadi dalam hal ini. Saya selesa bekerjasama dengan Awie. Saya lihat ini sebagai salah satu cara untuk kita bekerja dalam keadaan yang profesional,” ujarnya.

Untuk teater ini Erra akan memegang watak Lela Wangsa dan projek teater ini adalah gabungan tiga produksi milik Rumah Karya Citra milik Erma Fatima, Erra Fazira Entertainment serta Awie Entertainment.

Selain Erra, antara pelakon lain yang akan turut terlibat adalah Azri Iskandar, Izreen Azminda, Awie, Remy Ishak dan ramai lagi.

Siri latihan yang sudah dimulakan sebulan lalu juga membuatkan Erra sudah semakin bersedia untuk latihan dialog.

“Saya mahu pertuturan itu lancar terutama dari segi sebutan untuk penonton faham. Untuk aksi pula tidak difokuskan sangat kerana masa terhad.

“Watak saya ini memang besar biarpun saya masuk selepas pengisahan dengan isteri pertama (Galuh) dan kedua (Puteri Hang Li Po) Sultan Mansur Syah,” katanya.

Mengagumi barisan pelakon yang semuanya hebat-hebat, Erra juga semakin yakin semuanya akan berlangsung dengan baik dan merupakan petanda awal untuk mendapat respon bagus dari penonton.

Menggantikan peranan pelakon asal Indonesia Feby Febiola sebagai Galuh Chenderai Kirana (puteri kerajaan Majapahit) dalam telefilem Takhta 3 Ratu, Izreen Azminda pula menggalas watak sama dalam teater.

Buat pertama kali akan tampil di pentas teater, Izreen juga punya kebimbangan sendiri.

Ya, perasaan itu dizahirkan kerana watak Galuh dalam cerita itu perlu berkemban. Kata Izreen, dia sebenarnya sudah bersedia menerima kritikan mahupun kutukan kerana kesudiannya menerima tawaran itu.

“Kalau saya belum bersedia, tidak mungkin saya akan mengambil tawaran kak Erma.

“Inilah pertama kali saya mencuba untuk berlakon teater. Boleh dikatakan, setakat ini, saya sudah 70 peratus menghayati watak.

“Bagi saya, kepercayaan dan peluang yang diberi itu tidak harus saya sia-siakan. Orang dah bagi, saya tidak akan mengecewakannya,” kata Izreen.

Cabaran besar yang perlu dihadapi itu juga membuatkan Izreen memberi fokus sepenuhnya dalam teater berkenaan.

Katanya, dia tidak mengambil tawaran lain selepas adanya peluang berlakon teater.

“Pembawakan watak dalam teater sangat besar. Sebelum ini, saya memang teringin nak berlakon teater.

“Terima kasih kepada kak Erma kerana beri peluang itu. Saya juga bersedia jika orang membandingkan lakonan saya dalam drama dengan teater.

“Sebagai pelakon saya tidak harus memikirkan perkara yang negatif tetapi mengambil semuanya sebagai pengajaran jika berlaku kesilapan,” ujarnya.

Selain perlu berkemban, Izreen turut diuji dengan lontaran dialog dalam bahasa Indonesia.

“Jika dalam telefilem, Feby yang memang pelakon asal Indonesia tidak perlu dirisaukan untuk bertutur dalam bahasa Indonesia.

“Saya ni orang Malaysia. Tapi, saya rasa itu cabaran pada diri saya. Saya akan buat yang terbaik supaya tidak ada yang membandingkan saya dengan Feby.

“Cabaran lain pula saya perlu beraksi menggunakan pedang,” jelasnya.

Gugup dan gementar itu yang diluahkan oleh pelakon bernama Azri Iskandar. Katanya, sudah enam tahun tidak berlakon teater. Kali terakhir beraksi ketika menjayakan pementasan teater Sirah Junjungan di Istana Budaya.

Pada waktu itu, Azri memegang watak Saidina Ali tetapi kali ini dia terpaksa membawa watak seorang sultan. Rasa bimbang itu semakin bertambah apabila, dia masih tidak yakin dengan kemampuannya membawa watak Sultan Mansur Syah dalam teater Takhta 3 Ratu.

“Pelakon lain lebih popular tidak membuatkan saya risau. Cuma saya risau adakah saya mampu membawa watak sultan dengan baik.

“Sebenarnya watak ini sangat sukar untuk saya, seorang sultan yang dikelilingi tiga orang ratu. Malah, watak sultan dalam teater ini perlu lebih beremosi.

“Harapan kami sebagai pelakon adalah mendapat sokongan daripada penonton yang hadir. Saya dan barisan pelakon lain berjanji akan memberikan yang terbaik.

“Saya juga sedar harapan tinggi penonton dalam setiap teater arahan Erma Fatima, jadi saya mahu beri yang terbaik,” katanya.

Untuk menambahkan lagi keyakinannya, Azri mengaku menggunakan khidmat isterinya, Ellie Suriaty sebagai guru lakonnya dalam teater berkenaan.

“Dia (Ellie) hadir memberi tunjuk ajar. Saya bersyukur kerana memiliki isteri yang bukan sahaja boleh berlakon tetapi mempunyai pelbagai kemahiran seperti mengarah dan menulis skrip.

“Sepanjang latihan, Ellie banyak membantu dalam lakonan dan tanpa dia, saya tidak punyai kekuatan untuk membawa watak Sultan Mansur Syah,” katanya.

Berkongsi sedikit tentang kehidupannya sebagai seorang aktor yang memiliki kredibiliti, Azri berkata, dia sedang sibuk menguruskan syarikat produksi sendiri yang dibuka bersama isteri iaitu Timang Tinggi Pictures.

“Saya masih lagi mempunyai rezeki dalam bidang seni. Walaupun, kerjaya lakonan saya semakin perlahan tetapi saya masih ada tawaran untuk berlakon.

“Saya juga segan ditemu bual oleh pihak media kerana sedar dengan usia. Rasanya, dekat luar sudah ramai pelakon baru yang berbakat. Tetapi saya terima ini sebagai peralihan dalam kerjaya saya.

“Kadang-kadang sukar juga untuk saya terima hakikat ini tetapi tidak mengapa saya masih ada isteri sebagai sumber kekuatan saya,” jelas pelakon berusia 46 tahun itu.

utusan online

Pergolakan tiga ratu
NINA FARZUIN MD SHAROM
& FOTO : AFIQ RAZALI
16 November 2014


TIKA diamati dan diteliti, tidak dinafikan agak jarang industri hiburan kita menonjolkan kisahkisah menarik yang melibatkan watak srikandi dalam memperjuangkan hak kewanitaan untuk tontonan umum.

Sehinggalah tercetusnya idea pementasan Takhta 3 Ratu yang pastinya menjadi satu hiburan yang tidak seharusnya dilepaskan.

Gabungan tiga aktres hebat seperti Erra Fazira, Izreen Azminda dan Soo Wincci membawakan watak tiga ratu yang sudah tentunya menjadi tarikan utama memandangkan bakat lakonan mereka yang bukanlah calang-calang.

Berkongsi lebih lanjut mengenai projek itu, Erra yang terlibat dalam produksi teater tersebut percaya ia akan menjadi sebuah hiburan yang berbaloi untuk ditonton.

“Ini kali pertama saya bergabung dengan Erma Fatima dan Awie untuk hasilkan sebuah teater. Memang sebelum ini, karya itu telah dipersembahkan dalam bentuk drama, tapi kali ini kita gunakan pendekatan lain untuk dipentaskan.

“Fokus utama diberikan pada penceritaan mengenai tiga ratu iaitu Tun Teja, Raden Galuh Chenderai dan Hang Li Po. Tapi jalan cerita yang sama cuma dari sudut yang berbeza bersesuaian dengan pementasan teater,” jelasnya.

Biarpun terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran, Erra memberitahu kekuatan cerita dan kehebatan barisan pelakon yang ada bakal menjadi tarikan utama teater ini mendapat sambutan yang baik.

“Walaupun terpaksa berhadapan dengan pelbagai risiko di mana ia juga akan dipentaskan pada hujung tahun, tapi saya yakin dengan kekuatan yang kita ada pementasan ini akan menjadi sesuatu yang berbaloi.

“Memandangkan kami bertiga punya keyakinan terhadap jalan cerita kuat dan barisan pelakon yang ada, kami sebulat suara bersetuju untuk ambil risiko meneruskan teater ini biarpun dalam masa yang singkat,” katanya.

Takhta 3 Ratu yang bakal dipentaskan bermula 13 hingga 22 Disember di Istana Budaya ini merupakan projek teater yang menggabungkan tiga produksi iaitu Rumah Karya Citra (M) Sdn Bhd, Erra Fazira Entertainment dan Awie Entertainment.

Tiket berharga RM50 hingga RM350 bolehdibeli di kaunter Istana Budaya atau melayari laman www.airasiaredpix.com.

Berkongsi pentas

Berperanan sebagai Tun Teja, Erra akui gembira kerana hasratnya yang sekian lama mengidamkan watak srikandi akhirnya tercapai.

“Sejak dahulu lagi, saya cemburu melihat pelakon lain diberi watak seumpamanya tambahan pula watak ini memang terhad.

“Jadi bila diberi peluang, saya tidak mahu mensia-siakannya walaupun cabarannya agak sukar.

“Bukan sahaja berlakon dan menyanyi, watak Tun Teja juga menuntut saya untuk beraksi dalam babak pergaduhan di mana saya juga perlu belajar ilmu persilatan,” katanya.

Tidak hanya tertumpu pada karier lakonan, pengacara Primadona ini juga tidak pernah terlepas dari usikan mengenai kehidupan peribadinya yang kini dikatakan sedang berteman.

“Rasanya tidak elok untuk saya dedahkan siapa dia tapi cukuplah saya akui yang kini memang saya sudah berteman.

“Saya tidak mahu ada sebarang tekanan, lagi pun dalam proses berkawan ini banyak perkara yang boleh berlaku. Bila semuanya sudah serius dan berada di fasa lain, barulah saya akan berkongsi.

“Saya terpaksa akui perkara ini kerana mahu menghentikan cerita-cerita kurang enak yang mengaitkan saya dengan lelaki berstatus VIP di mana semua itu adalah tidak benar,” katanya.

Izreen sahut cabaran Erma

Manakala buat Izreen yang pertama kali terlibat dalam lakonan teater, beraksi di samping nama-nama besar menjadi pembakar semangat untuk mengembangkan lagi karier lakonannya.

“Belum cuba, belum tahu. Peluang yang datang ini tidak selalu ada jadi saya sahut cabaran Erma sendiri untuk pengalaman yang baru.

“Walaupun cabaran terbesar adalah bergandingan dengan nama-nama besar, tapi saya yakin inilah masa untuk menguji kemampuan saya dalam lakonan.

“Menjadi atau tidak saya bawa watak Raden Galuh Chenderai itu bukan pengukurnya, yang penting saya cuba buat yang terbaik,” ujarnya.

Beralih pada sisi peribadinya, Izreen berkongsi perasaan sedih kerana terpaksa berjauhan dengan putera kesayangannya Muhammad Adrian Umar yang kini berusia 16 bulan atas tuntutan kerjayanya.

“Inilah pengorbanan terbesar yang pernah saya buat. Saya mahu dia diberi perhatian sepenuhnya dan sebab itu saya rela dia dijaga oleh ibu dan ayah di kampung.

“Jadual kerja saya yang tidak menentu mungkin tidak sesuai untuk dia berada di samping saya buat masa ini. Tetapi saya akan pastikan bertemu dengan Umar sekurang-kurangnya sebulan empat kali, jadi dia tidak lupa pada saya,” katanya.

Sedia terima kritikan: Wincci

Biarpun rasa bertuah kerana diberi peluang besar ini, Wincci yang memegang watak Hang Lipo bagaimanapun telah bersiap sedia dengan segala kritikan yang bakal diberikan kepadanya.

“Selepas ditawarkan untuk terlibat sama dalam teater ini, saya memang sudah bersedia untuk dikritik kerana saya tahu naskhah ini bukanlah sembarangan.

“Ada kalanya, kita juga perlu meletakkan diri pada situasi yang berisiko untuk belajar lebih banyak lagi.

“Saya sangat bertuah kerana biarpun masih baharu, tapi saya diberi peluang untuk turut serta dan ini juga satu penghormatan buat saya,” katanya.

Sedikit mengenai perkembangan terbaharunya, Bekas Ratu Cantik Malaysia 2008 yang sibuk menguruskan kariernya di Taiwan ini, telah menamatkan pengajian PhD dalam jurusan perniagaan di Open University Kuala Lumpur.

“Saya sangat gembira dapat habiskan pengajian ini walaupun ada kalanya jadual yang padat menyukarkan situasi saya.

“Pernah juga saya hampir putus asa tapi saya kuatkan semangat demi masa depan yang lebih baik.

“Selepas ini saya akan beri tumpuan terhadap kerjaya saya di Taiwan dan banyak perancangan yang sedang diaturkan,” ujarnya.

sinar harian

Supertele epik Takhta 3 Ratu disiarkan 6 episod
Oleh Zaidi Mohamad


PENGARAH Takhta 3 Ratu, Erma Fatima (empat dari kiri) bersama pelakon Takhta 3 Ratu di Istana Budaya. - Foto Syaharim Abidin

KUALA LUMPUR: Akhirnya pihak Astro mempertimbangkan usul rakan media untuk menyiarkan supertele epik Takhta 3 Ratu sebanyak enam episod menerusi siaran Astro First Ekslusif. Malah menurut wakil Astro sebentar tadi, drama itu akan dianjak tarikh siarannya.

Asalnya ia dirancang untuk disiarkan 25 Disember dalam format super tele berdurasi dua jam setengah. Bagaimanapun kerana perlu menyunting semula menjadi enam episod ia akan disiarkan di saluran yang sama bermula 1 Januari depan.

Pada tayangan perdana drama berkenaan baru-baru ini di Panggung Sari Istana Budaya, ada wartawan yang menyifatkan galur cerita drama arahan sutradara Erma Fatima itu seakan longgar dan tidak kemas apabila ia dipadatkan untuk tempoh kurang tiga jam.

Masakan tidak, ia asalnya berdurasi sekitar lebih lapan jam tetapi perlu disunting menjadi dua jam setengah. Perkara itu disedari Erma, namun kuasa mutlak berada di tangan pihak Astro. Bagaimanapun pihak Astro akhirnya membuat keputusan untuk mengubah format siarannya.


PELAKON Takhta 3 Ratu, (dari kiri) Erra Fazira, Feby Febiola dan Soo Wincci di Istana Budaya. - Foto Syaharim Abidin

Drama itu digarap secara fiksyen berdasarkan sejarah, menelusuri tiga sisi dan naluri wanita bangsawan lakonan Erra Fazira sebagai Lela Wangsa, Soo Wincci (Puteri Hang Li Po) dan Galuh Chenderai Kirana (Feby Febiola). Turut berlakon ialah Datuk Rahim Razali dan Awie.

Erma, dalam kenyataannya sebelum ini, cuba memperlihatkan drama ini sebagai mempertahankan jati diri bangsa yang hilang seiring dengan perkembangan masa kini selain cuba memberi pandangan jauh mengapa Melayu harus terus bertakhta di bumi ini.

Drama itu juga bakal dipersembahkan dalam format teater bermula dari 13 hingga 22 Disember ini. Ia akan dipentaskan di Panggung Sari Istana Budaya.

Watak utama drama turut dikekalkan selain menambah deretan wajah baru untuk memantapkan lagi teater ini. Bagi watak Galuh Chenderai, ia tidak dilakonkan Feby Febiola sebaliknya dilakonkan Izreen Azminda.

Tiket berharga RM50 hingga RM350 boleh dibeli di kaunter IB atau melayari laman




bhonline





Comments