kapal korek


KEADAAN di dalam kapal korek dikenali sebagai TT5, di Jalan Tanjung Tualang. - Foto Yahya Zainuddin

Warisan kapal korek terakhir
Oleh Shaarani Ismail

BATU GAJAH: TT5 gelaran atau nama bagi kapal korek terakhir yang masih ada di Malaysia yang terletak di Jalan Tanjung Tualang, dekat sini, menyimpan banyak kenangan kepada bekas ketua forman, Chee Siew Khong.

Ini kerana Siew Kong, 73, yang juga 'dredge master' pernah mengendalikan jentera itu selama kira-kira 20 tahun.

Siew Khong yang mula terbabit dalam sektor perlombongan bijih timah ketika usia belasan tahun namun secara rasmi bekerja dalam sektor berkenaan pada usia 21 tahun, cukup mahir dengan fungsi dan selok-belok kapal korek berkenaan dari sejak ia mula beroperasi hinggalah operasinya dihentikan pada 1982 berikutan kejatuhan harga komoditi bijih timah.

"Sepanjang karier, saya sudah mengendalikan lebih 17 kapal korek bersaiz kecil hingga yang bersaiz besar dan kapal korek TT5 yang masih kekal di Tanjung Tualang ini adalah antara kapal korek bersaiz sederhana yang masih ada.

"TT5 merujuk kepada nombor kapal korek yang ada di Tanjung Tualang ketika itu manakala angka '5' menandakan ia adalah kapal yang kelima ada di Tanjung Tualang yang satu ketika dulu menjadi antara lokasi penting perlombongan bijih timah dalam negara yang menjadi pengeluar bijih timah terbesar dunia ketika itu," katanya yang ditemui BH.

TT5 yang menjadi warisan sejarah Perak dan digelar `The Last Dredge' atau warisan kapal korek terakhir yang masih wujud di negara, kini dalam proses pemuliharaan semula dan ditambah baik dengan pelbagai kemudahan bagi menjadikannya kawasan antara kawasan tarikan pelancongan sejarah di Perak dalam sektor perlombongan.


SIEW Khong berpengalaman mengendalikan kapal korek TT5, selama kira-kira 20 tahun. - Foto Yahya Zainuddin



TT5 mempunyai 115 bakul pengorek atau `bucket' yang dipasang dan boleh digambarkan umpama rantai basikal yang besar yang akan mengorek tanah dan mengumpul bijih timah. - Foto Yahya Zainuddin

Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) dipertanggungjawabkan memulihara semula kawasan bersejarah itu supaya ia terus menjadi ingatan dan warisan kebanggaan Perak sebagai pengeluar utama bijih timah dunia satu ketika dulu.

Tanpa memerlukan pelan atau panduan, setiap ruang kerja dan fungsi alatan mekanikal yang ada diperjelaskan satu persatu dengan lancar dari 'A hingga Z'.

"Usaha pemulihan adalah langkah baik dan saya menghargainya. Kawasan ini mempunyai banyak sejarahnya yang tersendiri dan sebagai antara orang yang terbabit secara langsung dalam operasinya, ia memberikan saya satu nilai sentimental yang cukup mendalam," katanya.

Katanya, komponen utama kapal korek dibahagikan kepada dua bahagian atau dua stesen utama iaitu satu bahagian dikhususkan untuk mengumpul atau mengorek galian yang ada dan satu bahagian lagi bertanggungjawab memproses bahan galian yang sudah dikumpul untuk diasing daripada tanah kepada bijih timah.

Siew Khong berkata, TT5 mempunyai 115 bakul pengorek atau `bucket' yang dipasang dan boleh digambarkan umpama rantai basikal yang besar yang akan mengorek tanah dan mengumpul bijih timah yang ada.


KEADAAN di dalam kapal korek dikenali sebagai TT5 di Jalan Tanjung Tualang, yang dalam pengubahsuaian dan baik pulih untuk dijadikan muzium. - Foto Yahya Zainuddin



KAPAL korek ini dihentikan operasinya pada 1982 berikutan kejatuhan harga komoditi bijih timah. - Foto Yahya Zainuddin

"Ini adalah komponen paling utama kerana ia perlu diberikan penekanan, makin banyak tanah yang dikorek semakin baik hasil yang akan diperoleh.

"Tanah yang mengandungi bijih timah kemudian diangkut ke kawasan tinggi dan selepas itu ia dileraikan oleh sumpitan air ketika bahan itu masuk ke tabung silinder berputar, sementara bahan yang mengandungi timah disalurkan ke loji pemisah pertama di mana unsur mineral yang berat terkumpul," katanya.

Siew Khong turut menunjukkan bilik kawalan utama tempat di mana dia diberikan taklimat oleh pengurus dan jurutera di aras dua kapal korek, dari bilik kawalan itu aktiviti pekerja dapat dipantau dan sebarang masalah berkaitan operasi juga diajukan di situ.

Bilik enjin juga terletak di aras sama dan jelas kelihatan pada badan enjin tertera perkataan Allen West Co Ltd, Brighton, England yang juga pengeluar enjin kapal korek berkenaan.


TT5 satu ketika dulu menjadi antara lokasi penting perlombongan bijih timah dalam negara yang menjadi pengeluar bijih timah terbesar dunia ketika itu. - Foto Yahya Zainuddin


INFO:

Nama penuh - Tanjung Tualang Dredge No 5 (TT5)
Perekabentuk - FW Payne and Sons
Pertama kali dibina di England pada 1938 dan dibina semula pada 1963
Operasi terakhir adalah pada 1982
Pemilik asal - Southern Malayan Tin Dredging (M) Sdn Bhd (SMTD) - anak syarikat milik penuh Malaysia Mining Corporation Bhd (MMC)
Pemilik sekarang - Kerajaan Negeri Perak (didermakan oleh MMC sebagai Warisan Kapal Korek)

SPESIFIKASI:

4,500 tan berat
75 meter panjang dan 35 meter lebar
33 meter kedalaman mengorek
0.50976 meter padu kapasiti pengorek (bucket)
2,247 kuasa kuda (HP)
358,000 meter padu kapasiti mengorek pada satu-satu masa

bharian




Kapal korek TT5 jadi tarikan pelancong
Oleh Shaarani Ismail

BATU GAJAH: Pelbagai perancangan dibuat bagi memastikan kawasan persekitaran Warisan Kapal Korek Tanjung Tualang No 5 (TT5) di Jalan Tanjung Tualang di sini mampu diketengahkan semula sebagai antara lokasi pelancongan utama di Perak.

Ia dilakukan Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) yang diberi tanggungjawab untuk memulihara kawasan itu dalam memastikan warisan berharga itu terus diingati dan diketengahkan.

Antaranya termasuk program pembangunan keseluruhan kawasan yang meliputi lima fasa bermula dengan usaha menyelamatkan dan membaikpulih, mengetengahkan kembali lokasi supaya dikenali, melaksanakan program yang boleh mendekatkan lagi masyarakat dengan TT5 serta melaksanakan program yang dapat membantu meningkatkan sosio ekonomi penduduk setempat melalui pembangunan semula kawasan itu.

Ketua Pegawai Eksekutif MB Inc, Datuk Aminuddin Hashim berkata, perkara paling asas adalah menyelamat dan membaikpulih dahulu TT5 bagi memastikan ia selamat untuk dilawati pengunjung.

"Itu usaha kita yang pertama bagi memastikan ia sesuai untuk dilawati dan mempunyai nilai tambah. Perlombongan bijih timah di Perak sudah berlangsung selama 100 tahun dan ia banyak menyumbang kepada pembangunan ekonomi negeri, selepas 34 tahun TT5 ini terbiar tanpa sebarang usaha pemuliharaan, MB Inc yang diberikan tanggungjawab ini akan cuba melaksanakannya dengan sebaik mungkin.


AMINUDDIN (kiri) berbincang dengan pegawai MB inc tentang pemuliharaan Warisan Kapal Korek Tanjung Tualang No 5 (TT5) di Jalan Tanjung Tualang di Batu Gajah. - Foto Yahya Zainuddin


KEADAAN kapal korek TT5 yang terbiar tanpa sebarang usaha pemuliharaan. - Foto Yahya Zainuddin

"Kami mendapat hak untuk menguruskan sepenuhnya TT5 pada 2014 dan InsyaAllah menjelang suku ketiga tahun ini ia akan mula dibuka kepada orang ramai bagi membolehkan mereka merasai kembali nostalgia kapal korek yang banyak membantu meningkatkan sosio ekonomi setempat ketika itu," katanya kepada BHplus ketika melawat TT5 baru-baru ini.

Aminuddin berkata, usah membaikpulih bukanlah mudah kerana dengan keadaan kapal korek yang sudah mengalami kebocoran, kerja menampal kira-kira 60 lubang yang sudah dikenalpasti adalah sukar.

Katanya, pada peringkat awal sebanyak RM8 juta diperuntukkan dalam usaha membaikpulih semula kapal berkenaan namun ia berjaya dikurangkan kepada RM4 juta sahaja.

Beliau berkata, fasa pertama membabitkan usaha menyelamat dan membaikpulih atau `save the dredge', diikuti fasa kedua iaitu mengetahkan semula lokasi melalui program `fun the dredge' dan fasa ketiga iaitu merasai sendiri pengalaman di dalam kapal korek melalui program `experience the dredge'.

"Kami sudah mengenalpasti beberapa pekerja mahir dan juga bekas pekerja yang pernah berkhidmat di kapal berkenaan termasuk seorang daripadanya bekas ketua mekanik atau `dredge master' berusia lingkungan 70 an bagi mengenalpasti kerosakan dan mengetuai kerja membaik pulih dan setakat ini kerja baik pulih berjalan lancar.


AMINUDDIN ketika meninjau kapal korek TT5. - Foto Yahya Zainuddin

"Sebaik ia selesai pembangunan fasa kedua akan dilaksanakan dengan mengadakan satu karnival bagi menarik orang ramai datang ke lokasi ini dan mengetengahkannya semula sebagai lokasi pelancongan warisan dan sejarah Perak," katanya.

Katanya, dengan kedudukannya yang begitu hampir dengan tarikan utama Batu Gajah iaitu Kellie's Castle yang terletak kira-kira 15 kilometer dan berjaya menarik kira-kira 15,000 pengunjung setiap bulan, tidak mustahil melalui pemuliharaan dan program yang disusun, Warisan Kapal Korek akan turut dikunjungi.

Beliau berkata, pembangunan fasa ketiga iaitu merasai sendiri pengalaman memasuki dan meninjau keadaan TT5 akan dilaksanakan selepas ia diperbaiki dan disahkan selamat dengan jumlah pelawat akan dihadkan kepada 10 pengunjung pada satu-satu masa, bagaimanapun pengunjung masih boleh menjelajah kawasan luar kapal korek kerana ia adalah kawasan terbuka.

"Selepas itu baharulah pembangunan fasa keempat dan kelima akan dilaksanakan iaitu pembinaan kemudahan asas dan infrastruktur kepada pengunjung yang akan turut memberikan nilai tambah kepada masyarakat setempat termasuk pembinaan calet butik, pembinaan taman tema dan kawasan sukan air serta kemudahan asas termasuk restoran dan gerai menjual makanan minuman dan cendera mata.

"Selain itu kami juga akan menyediakan tapak khas yang boleh disewa oleh orang ramai bagi mengadakan majlis perkahwinan bertemakan taman dan warisan di kawasan ini," katanya.

Aminuddin berkata, fasa akhir akan membabitkan projek perumahan dan komersial di kawasan berhampiran kerana keseluruhan tanah yang dimiliki MB Inc di kawasan itu keseluruhannya adalah seluas kira-kira 59 hektar yang turut akan memberikan nilai tambah kepada kawasan itu keseluruhannya.


WARISAN Kapal Korek Tanjung Tualang No 5 (TT5) di Jalan Tanjung Tualang di Batu Gajah. - Foto L. Manimaran


FAKTA NOMBOR:

59 hektar luas keseluruhan kawasan Warisan Kapal Korek TT5
2 bahagian dibahagikan
24 hektar bagi pembangunan infrastruktur dan penyediaan kemudahan asas termasuk gerai dan yang lain
35 hektar lagi dibahagikan kepada pusat santuari, pembangunan taman tema dan sukan air, pembinaan calet berkonsepkan butik dan pembangunan perumahan serta kawasan komersial
RM8 juta kepada RM4 juta pengurangan kos pemuliharaan awal.

bharian

Comments