catatan akhir

Keringat jiwa melampaui raga

Saya pernah ditegur orang rumah (masa belum ada anak) kerana kerap pulang lewat dan banyak masa sepanjang hari dihabiskan di pejabat atau tempat tugasan.

Bukan kerana sayangkan syarikat tetapi bila kerja kena dengan jiwa itu mampu tunjukkan diri kita yang sebenar.

Perkara sama juga saya pernah lakukan ketika di UiTM Shah Alam dahulu. Cuti semester pun tak balik kampung sebab sibukkan diri dengan aktiviti mahasiswa, walhal bukan MPP pun.

Dekat mana-mana pun bila saya mampu fokus, boleh lupa orang sekeliling. Itulah kelemahan diri. Sebab masa itu seolah-olah rasa 'jiwa sedang diberi makan'.

Bila kenang hari terakhir hari ini, baru terasa keluar dari kepompong, minda mula mencari tempat berehat, pintanya sementara sahaja.

Lebih terharu bila keluarga, kawan-kawan muncul memberi kata-kata semangat, bertali arus menyambung harapan.

Ucapan ribuan terima kasih semua atas sokongan sepanjang karier dalam Utusan dan ketika di ambang penyelesaian yang bukan pengakhiran.

Tak mampu di sebut nama satu persatu takut ada yang tertinggal dan tak mahu terlepas doa sama jika musibah datang lagi. Anda semua memang memberi kekuatan.

Dekat mana lagi lepas ini boleh saya sajikan jiwa ini kepada mereka yang perlukan khidmat?

Semoga kita semua dirahmati-Nya sama ada dalam diam ataupun nyata terlihat.

Terima kasih semua



dari fb mohamad athir ismail



Utusan Melayu (Malaysia) Bhd.




1 Oktober 2002 - 1 Mei 2004 - Wartawan kadet, sebulan di meja am dan selebihnya di meja jenayah di Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur.

1 Mei 2004 - 1 Jun 2007 - Wartawan Biro Negeri Sembilan di Taman AST.

1 Jun 2007 - 9 Oktober 2019 - Biro Kelantan. Dari Jalan Che Su ke Jalan Dusun Muda.

Dari awak-awak menjadi nakhoda. Belajar semuanya di sini. Universiti terhebat. Kenal hidup. Faham manusia.

Mendapat pasukan yang hebat di Kota Bharu. Kalian benar-benar ‘awesome’. Saya kesal kerana terlalu cuai sehingga gagal untuk menyelamatkan kalian.

Mohon maaf.
Terima kasih.
Jumpa lagi.
Selamat maju jaya.

DIRGAHAYU UTUSAN MELAYU!

***hidup perlu pandang depan tidak perlu bernostalgia. Cuma gambar-gambar yang dirakamkan pada 9 Oktober 2019 ini hanya untuk diingat bila tua nanti. Manusia selalu lupa.

dari fb azran fitri rahim



TERIMA KASIH UTUSAN
Oleh: MOHD AINUDDIN ALIFF SALEHUDEN

Dari zaman remaja selalu terfikir nak jadi wartawan di Utusan. Boleh menulis. Dapat bersama penulis hebat lain. Lepas habis belajar di Universiti, kebetulan ada iklan pengambilan kerja sebagai wartawan Utusan.

Lantas, saya mohon. Ketika itu masih bekerja di firma guaman di Kelana Jaya. Terus mohon dan hantar permohonan itu ke Jabatan Sumber Manusia Utusan sambil menitipkan kalimah Bismillahirahmanirahim.

Tanpa disangka. Dapat kerja tu. Gembira tak terkata. Tapi, ada keluarga macam tak setuju. Kenapa nak jadi wartawan sedangkan kau graduan undang-undang. Stigma Melayu kononnya jadi wartawan ini bukan kerja bertaraf elit. Tapi, keluarga akhirnya beri sokongan kerana mereka dapat lihat sendiri keseronokkan saya bekerja semasa di Utusan. Siapa tak bangga, kerja dengan akhbar nombor satu negara.

Selama di Utusan, pelbagai benda saya belajar. Pergi ke macam-macam tempat. Dalam hutan, belakang lorong gelap hinggalah ke Istana. Liputan ke luar negara dalam negara semuanya itu adalah kenangan yang tidak akan dilupakan.

Namun, siapa sangka, bangun pagi hari ini, surat khabar yang saya baca dari kecil ini tak ada lagi di pasaran. Surat khabar Utusan yang setia menemani saya selama ini tidak lagi ada untuk menemani kita semua. Kalau dulu, tak sempat beli paper kita akan baca di portal. Tapi hari ini dua-dua dah tak ada.

Malu. Kerana minggu lepas orang Melayu baru sahaja duduk bersama di dalam Kongres Maruah Melayu. Bulan lepas pula, ada perpaduan dua parti Melayu terbesar di Malaysia yang dikenali sebagai Perpaduan Ummah. Berucap bergegar-gegar satu dewan dengan laungan Hidup Melayu.

Malangnya, akhbar warisan bangsa ini tidak ada pula yang mahu selamatkan. Sedangkan, akhbar inilah yang mencetuskan semangat kemerdekaan untuk orang Melayu. Dan akhbar ini jugalah yang memperjuangkan Melayu dari dahulu.

Tapi, dengarnya Utusan akan kembali. Kembali dengan pengurusan dan staff yang baru. Harapnya semua akan berjalan lancar dan saya doakan Utusan terus menjadi Penyebar Fikiran Rakyat di bawah pimpinan baru nanti.

Apa pun, saya doakan yang terbaik kepada semua rakan-rakan di Utusan. Mereka ini tidak ada kerja kerana syarikat tutup. Jangan pula ada yang kata mereka Melayu yang malas. Doakan yang terbaik sahaja buat mereka. Semoga Allah menyebelahi rezeki kepada mereka. Amin.

Tribute penulisan ini untuk sahabat sama batch dengan saya Zainal Aqeel Ku Rizduan Fadzly Bin Izab tetapi dua daripadanya iaitu Azrai Mohammad dan Fitri Affendi Mustafa dah bekerja dengan Kerajaan.

Kepada abang-abang, kakak-kakak dan sahabat di Shah Alam Azian Aziz Norhayati Yahaya Shaharuddin Abdullah Siti Rohaizah Mgt Ramli Razak Idris seoranh lain Shaharani selain Helmi Mohd Foad dan Fatin Ainaa yang dah mcm keluarga. Kejap gaduh kejap baik.

Sempat juga berada di bawah Unit Khas di bawah Tuan Ramli Bin AbdulKarim Hasibuan yang garang macam Singa. Tapi hati pink macam chipmunk. Kawan-kawan ketika itu, sama-sama menyamar ada sampai menyamar jadi pengemis, jadi penumpang bas, sampai masuk kelab dangdut ketika malam bulan puasa hanya untuk secebis berita buat pembaca kami. Terima kasih kawan-kawan M. Amirul Afiq Rosalinda Said kak Aimy.

Apa pun. Akan saya cerita dengan anak cucu saya bahawa saya pernah menjadi sebahagian daripada Utusan.

Terima kasih Utusan.

Nota kaki: Buku Di Depan Api Di Belakang Duri ini adalah pemberian Allahyarham Tan Sri Zam sendiri kepada saya ketika kami bertemu di Putrajaya sekitar 2014. Banyak nasihat dan cerita mengenai Utusan yang Allahyarham ceritakan kepada saya. Al-Fatihah buat semua wartawan Utusan yang telah pergi meninggal kita termasuk sahabat baik saya di Kosmo Shah Alam iaitu Allahyarham Shanizam.

Gambar kulit buku ini adalah gambar Wakil Rasmi Utusan Melayu yang pertama di Kuala Lumpur iaitu Encik Hussein Abdul Hamid (bercangkung), sedang meliputi upacara menaikkan bendera PEKEMBAR (UMNO) oleh Sultan Selangor, Sultan Hishamuddin Alam Shah pada 13 April 1947.



fb ainuddin aliff


Comments