pokok

Kolaborasi Johan dan U-Wei dalam Teater “Pokok”
Oleh NURUL JULIA ALANI HENRY

Johan (kiri sekali) bersama-sama barisan pelakon, Buyung Zasdar, Ebby Saiful, Haliza Misbun dan Rahim Jailani serta pengarah U-Wei.

HASIL produksi Balang Rimbun Sdn. Bhd., “Pokok” diangkat sebagai Teater Perdana Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang bakal dipentaskan di Auditorium DBP pada 7 hingga 16 Disember 2018. “Pokok” merupakan hasil karya Tan Sri Johan Jaaffar, mantan Pengerusi Media Prima Berhad dan juga mantan Pengerusi Lembaga Pengelola DBP dan diarahkan oleh U-Wei Haji Saari, pengarah filem Jogho dan Hanyut. Teater ini merupakan kolaborasi sulung dua nama besar dalam seni pementasan. Dengan membariskan pelakon seperti Buyung Zasdar, Rahim Jailani, Ebby Saiful dan Haliza Misbun, pementasan teater ini melibatkan kerjasama empat penaja, iaitu DBP, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Perusahaan Automobil Kedua (Perodua) dan Institut Terjemahan dan buku Malaysia (ITBM).

“Pokok” berkisar tentang empat watak utama, iaitu Darwis, Mardiah, Tuk Kaya dan Amud yang masing-masing ada kelebihan dan kekurangan, dan juga menghadapi konflik dalam kehidupan mereka. Darwis dan Mardiah sepasang suami isteri yang miskin dan tinggal di sebuah rumah kecil di pinggir hutan. Darwis yang kudung sebelah kaki bekerja dengan Tuk Kaya, orang tua yang biang keladi. Amud pula ialah kawan kepada Darwis dan menjadi telinga yang setia mendengar Darwis meluahkan rasa hati tentang kehidupannya.

U-Wei yakin bahawa “Pokok” begitu istimewa dan bagus daripada pelbagai aspek.

Pokok yang menjadi tajuk teater ini pula merujuk pokok raksasa yang tumbuh berhampiran rumah Darwis dan Mardiah. Dalam teater ini, pokok raksasa itu dimetaforakan sebagai “pelindung” dan “pengancam” kehidupan Darwis dan Mardiah. Maknanya, pokok itu bukan sahaja melindungi malah mengancam keselamatan suami isteri itu. Hal ini disebabkan ada kemungkinan dahan pokok besar itu akan patah.

Yang menariknya, pokok besar itu mempunyai peranan yang sama dengan Tuk Kaya, iaitu boleh menjadi “pelindung” dan pada masa yang sama menjadi “pengancam” kehidupan Darwis dan Mardiah. Tuk Kaya dianggap sebagai “pelindung” kerana mengambil Darwis bekerja dengannya dan membenarkan mereka tinggal di tanah miliknya. Namun begitu, Tuk Kaya dilihat sebagai “pengancam” apabila sering menggoda Mardiah yang cantik tetapi mempunyai jalan hidup yang gelap kerana Mardiah bekas penagih dadah dan terlalu lama hidup bergelumang dengan dosa dan jenayah.

Menurut Johan, teater ini ialah cerminan kehidupan manusia dengan segala keanekaragaman dan keunikannya. Adakah manusia “kerdil” seperti Darwis akan bertahan dengan penderitaannya”? Adakah Mardiah akan mempertahankan “kebaikannya”? Adakah Tuk Kaya mengerti bahawa wang dan kekayaan tidak boleh membeli segala-galanya? Semua persoalan ini akan terjawab apabila menonton teater ini yang berakhir dengan tragedi.

Johan gembira kerana karyanya mendapat tajaan daripada pelbagai pihak.

Bagi U-Wei yang juga pengarah dan penulis skrip drama pentas “Wangi Jadi Saksi”, beliau menerima pelawaan Johan untuk mengarahkan teater “Pokok” kerana “Pokok” karya yang kaya dengan idea “bernilai” yang dihasilkan oleh orang seni yang juga “bernilai” hebat dalam seni pementasan. Menjawab pertanyaan media tentang pelabelan dirinya sebagai pengarah yang gemar menerbitkan filem yang “sensasi”, U-Wei dalam nada berseloroh menyatakan bahawa kolaborasi antara dirinya dengan Johan dalam penghasilan “Pokok” juga sesuatu yang “sensasi” apatah lagi teater ini berjaya meraih tajaan daripada badan korporat seperti Perodua.

Bagi Rahim yang memegang watak sebagai Tuk Kaya, beliau berbangga dapat beraksi dalam teater “Pokok” kerana bekerja dengan pengarah yang hebat seperti U-Wei. Beliau juga menyatakan rasa “rindu” untuk melakonkan skrip drama bermutu seperti yang dihasilkan oleh Johan. Ebby Saiful yang memegang watak Darwis turut menyatakan “kelainan” yang ada pada U-Wei yang tidak ada pada pengarah lain menyebabkan beliau menerima tawaran untuk berlakon dalam teater ini.

Haliza yang memegang watak Mardiah pula menganggap peluang berlakon dalam teater ini sebagai perjalanan menuntut ilmu. Menurutnya yang pernah beberapa kali bekerja dalam arena seni pentas dengan Johan menyatakan proses menuntut ilmu tidak semestinya dilakukan secara formal seperti di dalam kelas tetapi boleh dibuat melalui pelbagai cara dan satu daripadanya adalah melalui berteater. Sebagai orang lama, Buyung Zasdar yang berlakon sebagai Amud menyatakan jaminan beliau akan memberikan persembahan yang terbaik untuk menjayakan “Pokok”. Menurut Buyung, bukan sesuatu yang sukar untuk membawakan watak dalam teater “Pokok” kerana beliau sudah lama mengenal lenggok dan gaya karya Johan.

Majlis pelancaran disempurnakan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) DBP, Datuk Abang Sallehuddin Abg. Shokeran (tiga dari kiri).

Tiket bagi menyaksikan teater yang akan berlangsung selama 10 hari ini boleh dibeli mulai 12 November 2018. Tiket yang berharga RM30 dan RM50 boleh dibeli menerusi www.airasiaredtix.com. Bagi yang ingin mendapatkan maklumat lanjut tentang teater “Pokok”, sila layari https://www.instagram.com/teaterperdanapokok/ atau berhubung terus dengan Balang Rimbun Sdn. Bhd.

Sebelum dipersembahkan dalam bentuk teater, skrip drama “Pokok” pernah tersiar dalam majalah terbitan DBP, iaitu Dewan Sastera pada September 2017. Majlis pelancaran dan persidangan media Teater Perdana DBP ini berlangsung pada 8 November 2018 di Sanggar Tun Sri Lanang, Menara DBP, Kuala Lumpur. Yang turut hadir dalam majlis ini ialah Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) DBP, Datuk Haji Abang Sallehuddin Abg. Shokeran, Pengarah Jabatan Pengembangan Bahasa dan Sastera DBP, Dato’ Hajah Padilah Haji Ali, Pengurus Besar merangkap Pemangku Pengarah Urusan ITBM, Sakri Abdullah, wakil daripada JKKN dan wakil daripada Perodua.

klikweb


POKOK karya JOHAN JAAFFAR
(Tersiar dalam Dewan Sastera, September 2017)

SINOPSIS:
DARWIS tinggal bersama isterinya, MARDIAH yang sedang sarat mengandung di sebuah rumah kecil di pinggir hutan. Rumah itu dipayungi oleh pokok raksaksa yang bukan sahaja melindungi tetapi juga mengancam keselamatan mereka. Ada kalanya dahan pokok besar itu akan patah. Pokok itu pasti akan memangsai mereka berdua sekiranya ia tumbang. Pokok besar itu menjadi metafora kehidupan mereka berdua. Pokok itu sekaligus melindungi dan mengugut, seperti juga kehidupan di sekeliling mereka. Manusia seperti TUK KAYA, tuan tanah di mana mereka tinggal, juga menjadi pelindung tetapi juga punca kegelisahan Mardiah.

Darwis yang kudung sebelah kakinya bekerja untuk Tuk Kaya, orang yua biang keladi. Darwis pernah membuat pelbagai kerja termasuk di Singapura dan dia terlibat dalam satu kemalangan yang menyebabkan kakinya tercedera.

Mardiah seorang wanita cantik tetapi hidup malang. Dia bekas penagih dadah malah banyak kali dipenjarakan oleh sebab pelbagai kesalahan termasuk merompak. Terlalu lama dia bergelumang dalam dosa dan jenayah. Entah mengapa pertemuannya dengan Darwis mengubah hidupnya. Dia mengahwini Darwis dengan kerelaan hatinya.

Dia mengakui bahawa sekian lama hidupnya tanpa arah dan tujuan. Hanya dengan Darwis dia menemui dirinya yang baru dan mengenal makna kasih dan sayang.

Darwis terhutang budi dengan Tuk Kaya yang memberikan ruang untuknya bekerja dan tinggal di tanahnya. Tetapi Tuk Kaya sentiasa melihat kecantikan Mardiah dan cuba menggodanya. Mardiah tahu apa yang difikirkan oleh Tuk Kaya. Tetapi Mardinah tahu juga dia tidak mahu lagi kembali ke jalan yang pernah dilaluinya. Kecantikan dirinya menjadi bebanan pada dirinya. Penjara mengajarnya tentang kehidupan yang berbeza. Di bawah pokok besar itu dia menemui kehidupan yang berbeza.

Kepada AMUD, kawan Darwis dia mengakui:
“…Dulu saya hanya rasa selamat di penjara. Di luar saya rasa resah, gelisah, tak tentu arah,. Saya rasa tak selamat. Saya rasa saya kekurangan. Tak diperlukan. Dipandang rendah. Dihina. Tak ada harga diri. Di penjara, saya jumpa diri saya. Saya rasa tenang. Selamat.”

Hanya apabila mengahwini Darwis, dia menemui laluan kehidupan yang berbeza. Kepada Tuk Kaya dia berkata:
“Saya menggunakan kecantikan saya untuk menggoda, menyusahkan orang lain, melakukan maksiat dan akhirnya saya masuk ke penjara. Di penjara saya menggunakan kecantikan saya untuk mencapai matlamat saya. Saya tidak ragu-ragu menggunakannya. Saya memilih untuk jadi hodoh di sini….Sebab saya mahu jadi baik…”

Amud menyedari dilema Mardiah dan lebih faham lagi penanggungan Darwis. Mengenai Darwis dia memberitahu Mardiah:
“Orang macam Darwis selalu fikir pasal kekurangannya, kecacatannya. ..Orang yang serba kekurangan akan berasa orang lain semuanya ada kelebihan.

Tuk Kaya cuba mengambil kesempatan daripada pertolongannya tetapi dia sedar bahawa Mardiah adalah wanita yang cuba menjadi manusia baik. Darwis mengubahnya. Mencorakkan hidup barunya. Darwis sedar bahawa tempat tinggal di bawah pokok besar itu bukan tempat yang sesuai untuk berkeluarga apa lagi untuk membesarkan anak yang bakal lahir. Tetapi dia juga sedar bahawa sekali ini dia perlu berkorban.

Drama ini adalah cerminan kehidupan manusia dengan segala keanekaragaman dan keunikannya. Apakah manusia kecil seperti Darwis akan bertahan dengan penderitaan? Apakah Mardiah akan mempertahankan “kebaikannya”? Apakah Tuk Kaya mengerti bahawa wang dan kekayaan tidak boleh membeli segala-galanya?


Comments