Anugerah Akademik Negara

SISTEM PENDIDIKAN TINGGI MALAYSIA DIIKTIRAF DUNIA


Sistem pendidikan tinggi negara mendapat perhatian organisasi dalam dan luar negara apabila Malaysia dilantik menjadi ahli Lembaga Eksekutif UNESCO, sehingga tahun 2019.

YAB Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, hal demikian kerana Malaysia memainkan peranan penting dalam menyumbang idea dan amalan terbaik dalam pendidikan yang dijadikan contoh oleh negara lain.

"Institusi pendidikan tinggi (IPT) tempatan mempunyai reputasi kukuh di peringkat antarabangsa dan dinobatkan antara yang terbaik di dunia, sekali gus menjadi pilihan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pelajaran.

"Antara penyumbang kejayaan ini adalah ahli akademik tempatan yang menghasilkan produk dan karya asli, penyelidikan yang memberi impak kepada masyarakat tempatan dan antarabangsa," kata YAB Tun Dr Mahathir semasa berucap pada Majlis Anugerah Akademik Negara ke- 12 di Hotel Marriott Putrajaya sebentar tadi.

Turut hadir, Menteri Pendidikan, YB Dr Maszlee Malik; Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Dato' Dr. Mohd Gazali Abas.

Dalam pada itu, YB Dr Maszlee berkata KPM mahu universiti tempatan bukan hanya dikenali kerana ranking, tetapi juga melalui pengajaran dan pembangunan yang berkesan, 'citation' dan karya ilmiah dalam pelbagai bidang penyelidikan yang berimpak tinggi serta penghasilan produk atau karya kreatif untuk dikomersilkan.

Anugerah Akademik Negara (AAN) ke-12 membariskan tujuh kategori iaitu Anugerah Tokoh Akademik Negara, Anugerah Penerbitan Makalah Jurnal, Anugerah Penerbitan Buku, Anugerah Inovasi dan Pengkomersialan Produk, Anugerah Seni dan Kreativiti, Anugerah Pengajaran dan Anugerah Ahli Akademik Harapan.

'
PROFESOR DR JOMO KWAME SUNDARAM DINOBAT TOKOH AKADEMIK NEGARA


Mantan anggota Majlis Penasihat Negara, Profesor Dr Jomo Kwame Sundaram dinobatkan sebagai Tokoh Akademik Negara pada majlis Anugerah Akademik Negara (AAN) ke-12 yang disampaikan oleh YAB Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.



Profesor Madya Dr Mohd Roslan Mohd Nor, juga dari Universiti Malaya menerima Anugerah Penerbitan Buku.


Anugerah Pengajaran (Kelompok Sains Tulen) pula dianugerahkan kepada Profesor Madya Dr Wan Zuhainis Said dari Universiti Putra Malaysia.



Comments