Tulip

Buah tangan Ilya
Ridzuan Abdul Rahman


Kejayaan teater Pusaran Angin Songsang menjuarai Festival Teater Kuala Lumpur 2015 membuka mata banyak pihak terhadap kebolehan Ilya Rusaidi sebagai aktivis teater muda dan pengarah berkaliber.

Dia berjaya menterjemahkan naskhah tulisan bapanya, Rusaidi Ramli dengan baik. Rusaidi adalah aktivitis teater realisme yang aktif sejak tahun 80-an.

Atas permintaan ramai, teater itu kembali dipentaskan di Auditorium Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur pada awal Februari 2016.

Tahun lalu, Ilya hanya berehat bagi menumpukan perhatian terhadap pengajiannya di Universiti Sains Malaysia (USM).

Bagaimanapun, tahun ini Ilya kembali aktif berkarya dan kumpulan teaternya, Ikabuana Stage Kuala Lumpur akan tampil dengan teater berjudul Tulip.

Teater arahan Wazir Bakri dan skrip Ilya ini akan dipentaskan di Stage 2, Penang Performing Art Centre (Penang pac), Pulau Pinang pada 4 Februari, jam 3 petang.


ILYA

Ilya berkata, pementasan ini diadakan sempena sambutan Hari Kekasih yang disambut pada 14 Februari setiap tahun.

“Lebih tepat lagi, teater Tulip ini bermaksud sempena A Date With Faridah Merican iaitu pengasas KL Pac dan Penang Pac.

“Idea naskhah pendek ini datangnya daripada Wazir sendiri dan sebagai penulis skrip, saya buat pengubahsuaian supaya ia bersesuaian dengan tema hari kekasih,” katanya.

Menurutnya, naskhah berunsurkan romantik komedi dan tragedi ini adalah arahan pertama Wazir selepas enam

tahun membabitkan diri secara sambilan dalam pementasan teater.

“Sebelum ini, dia banyak berlakon dan terbabit sebagai kru. Wazir positif apabila memulakan tahun 2018 dengan sesuatu yang baru bagi dirinya dan ingin mendalami lagi dunia seni,” katanya.

Tulip mengisahkan gadis bernama Tulip bekerja sebagai penulis puisi sambilan dan kekasihnya Jesse, seorang pemuzik dan penerbit.


APEK

Jesse datang ke rumah Tulip pada malam sambutan Hari Kekasih dan menyatakan hasrat hatinya.

Dia tidak mahu Tulip hidup sederhana dengan hanya menulis puisi secara sambilan dan cuba memujuk kekasihnya itu supaya membenarkan puisinya itu diangkat menjadi lagu.

Tulip tidak bersetuju dengan Jesse dan menyatakan puisi terbaik yang ditulisnya mempunyai nilai tersendiri dan bukan untuk dijual.

Jesse berasa kecewa dan Tulip mula menyatakan hala tuju hubungan mereka. Hakikatnya Tulip dan Jesse mempunyai agenda tersendiri.

Pelakon yang terbabit dalam Tulip ialah Natasha Romanoff dan Apek yang juga pelajar jurusan teater di USM.

Selain Ikabuana Stage, persembahan sempena A Date with Faridah turut menampilkan Handle to Mars dari Greenapple Ballet Academy, Puisi Kekasih Usman Awang, Khabi Khusi daripada Fa Abdul dan banyak lagi.

Tiket untuk menonton berbentuk sumbangan dengan bayaran minimum RM10.


NATASHA

Metro

Comments