Khalid Salleh meninggal dunia

Aktivis teater Khalid Salleh meninggal dunia
23 Julai 2018 4:32 PM

Oleh: MOHD AL QAYUM AZIZI


Khalid Salleh meninggal dunia pada Isnin.

PETALING JAYA: Pelakon dan aktivis teater, Khalid Salleh meninggal dunia pada Isnin.

Allahyarham dilaporkan menghembuskan nafas terakhir pada usia 70 tahun di Pusat Perubatan Ampang Puteri dekat sini kira-kira pukul 3.20 petang.

Anak Allahyarham, Israr Khalid memberitahu bapanya mengalami kesukaran bernafas sejak dua hari lalu dan arwah dikejarkan ke hospital pagi Isnin sebelum dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital berkenaan.

Kata Israr, sejak tahun lalu, bapanya sukar untuk membuang air kecil dan terlantar di katil sejak Mei lepas.

"Mula-mula dulu suspek prostat bengkak dan tadi doktor beritahu mungkin tibi dan kuman dah merebak sehingga jantung, paru-paru dan tulang.



Khalid bersama pengarah filem Jogho, U-Wei Shaari (tengah) dan Normah Damanhuri pada acara Festival Filem Malaysia 1999.

"Bagaimanapun Allahyarham meninggal dunia sekitar pukul tiga petang tadi," katanya yang memberitahu Allahyarham akan dikebumikan sebelum solat Maghrib, pada Isnin di Tanah Perkuburan Islam, Taman Kosas, Ampang.

Pada Januari lalu, nama Khalid menjadi sebutan apabila gambarnya yang menunjukkan dirinya dalam keadaan uzur menjadi tular di media sosial.

Bagaimanapun Khalid ketika itu memaklumkan dirinya dalam keadaan baik dan menyifatkan sakit dialaminya adalah perkara biasa bagi warga emas sepertinya.

Sepanjang kariernya dalam bidang seni, Khalid pernah menerima trofi Pelakon Lelaki Terbaik di Festival Filem Asia Pasifik ke-43 di Taipei, Taiwan pada 1998 menerusi filem Jogho.

Allahyarham adalah pelakon lelaki kedua menerima trofi tersebut selepas Seniman Allayharham Tan Sri P. Ramlee menerusi filem Anakku Sazali pada 1957 di Tokyo, Jepun.


Aishah turut melahirkan rasa terkejut dengan pemergiaan Khalid.

Khalid sekali lagi diberi pengiktirafan menerusi trofi sama menerusi Festival Filem Malaysia 1999.

Beliau juga pernah menulis buku Melayu Hilang di Dunia selain popular menerusi filem seperti Azizah The Legend dan Hanyut.

Sementara itu, penyanyi Aishah melahirkan rasa terkejut atas berita pemergian Allahyarham yang disapanya dengan panggilan Wak.

Penyanyi lagu Janji Manismu itu juga turut memuat naik gambarnya bersama Khalid ketika menziarahi pelakon itu pada hari raya Aidfilfitri lalu.

"Innalillahiwainnailaihirojiun... Menggigil kepala lutut mendapat berita pemergian 'Wak' Khalid Salleh sebentar tadi. Ya Allah ampunilah dosa2nya,luaskanlah kuburnya,letakkanlah rohnya bersama orang-orang yang soleh.

"Dialah pemikir, seniman, penulis ,aktor yang disegani dan lebih penting seperti abang sendiri. Tak sangka gambar yang diambil bersama gambar terakhir kami bersama pada hari raya pertama. Al Fatihah," tulisnya.

mstar



Khalid Salleh meninggal dunia
Aida Rizmariza Kamaruddin
23 Julai 2018

KUALA LUMPUR 23 Julai- Pelakon dan aktivis teater, Khalid Salleh menghembuskan nafas terakhirnya di Pusat Perubatan Ampang Puteri dalam waktu Zuhur hari ini.


KHALID SALLEH meninggal dunia Pusat Perubatan Ampang Puteri hari ini.
Menurut anak bongsunya, Mohd. Asyik, 24, bapanya itu tiba-tiba sesak nafas pagi tadi sebelum dibawa ke hospital tersebut.


“Ibu saya membawa ayah ke hospital pagi tadi selepas dia sesak nafas.

“Ketika ayah menghembuskan nafas terakhir semua berada bersama dia kecuali abang saya yang baru ke tempat kerja,” katanya ketika dihubungi Utusan Online sebentar tadi.

Bagaimanapun ketika ini, Asyik tidak dapat menjelaskan bila dan di mana jenazah ayahnya akan dikebumikan kerana masih dalam keadaan terkejut.

Pemenang Pelakon Lelaki Terbaik (FFM) 1999 menerusi lakonan hebatnya dalam filem Jogho itu sebelum ini pernah menjadi perhatian apabila gambarnya yang kelihatan uzur tersebar di laman sosial pada awal Januari lalu.

Selain Jogho, Khalid, 70, yang dilahirkan pada 29 Februari 1948 itu turut popular dengan filem-filem antaranya Penghujung Malam, Sayang Salmah, Azizah The Legend, Buai Laju Laju dan Hanyut. - UTUSAN ONLINE


Khalid Salleh, kehilangan besar dunia sastera, seni
Oleh Hafizah Iszahanid


KUALA LUMPUR: Pemergian penyair, pengarang, dramatis dan pelakon, Khalid Salleh, 70 atau lebih dikenali sebagai Wak Khalid dianggap kehilangan besar dalam dunia sastera serta seni.

Khalid meninggal dunia di Pusat Perubatan Ampang Puteri dekat sini, kira-kira jam 3.20 petang ini seperti disahkan Bahagian Komunikasi Korporat Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM).


Selain dikenali sebagai pelakon hingga pernah dinobat sebagai Pelakon Lelaki Terbaik di Festival Filem Asia Pasifik ke-43 di Taipei pada 1998 menerusi filem Jogho, Khalid juga terkenal sebagai pengarang.

Tiga karyanya diterbitkan ITBM, iaitu Pandirnya Si Pandir, Kalau Aku Jadi PM dan Kena Main, manakala buku politiknya Melayu Hilang di Dunia diterbitkan sendiri.

Ketua Pegawai Eksekutif ITBM, Mohd Khair Ngadiron, berkata pemergian Wak Khalid sangat dirasai kerana keperibadiannya yang mulia dan semangat kesenimanan yang tulen.

"ITBM pernah bekerjasama dengan beliau menerusi program Dari Stesen ke Stesen: Monolog Jual Ubat yang dipentaskan di lapan stesen kereta api utama tanah air.

"Malah beliau kerap bersama kami termasuk ketika membawa monolog berkenaan ke Indonesia. Beliau seorang yang sederhana dan melakukannya tanpa bayaran, sebaliknya dengan hasrat untuk mengeratkan hubungan antara Malaysia dengan Indonesia," katanya.

Mohd Khair berkata, Wak Khalid ialah seniman rakyat dan wira sebenar.

Sementara itu, Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA), Dr Mohamad Saleeh Rahamad menyifatkan pemergian Wak Khalid sebagai kehilangan yang besar dalam perjuangan memartabatkan bahasa dan sastera.

"Beliau sangat jujur dan prinsip perjuangannya sangat jelas. Beliau kerap turun padang untuk bersama-sama dalam kegiatan sastera.

"Beliau juga sensitif dengan perkembangan semasa dan tidak takut untuk menyebut kepincangan politik yang dilihatnya," katanya yang menyifatkan buku tulisan Khalid seharusnya dibaca oleh generasi muda sebagai panduan.

Bagi pengarang dan penulis skrip drama pentas serta televisyen, Siti Jasmina Ibrahim yang pernah bekerjasama dengan Khalid untuk pementasan teater Jejak Pahlawan pada 1998 menyifatkan Wak Khalid sebagai seniman yang dekat dengan rakyat.

"Wak yang saya kenal sangat mahir dalam bidangnya. Beliau tahu apa yang dibuat dan dalam pemilihan pelakon, beliau teliti dan tahu kelebihan setiap pelakon.

"Karya dan diri beliau sendiri sebenarnya sangat dekat dengan alam," katanya.

Keadaan kesihatan Khalid yang semakin merosot diketahui sejak awal tahun ini tetapi Khalid ketika itu meminta berita mengenai keadaan kesihatannya tidak dilaporkan.

bharian

Comments