rahman shaari

Rahman Shaari pencinta sastera
NOOR AINULYAKIN ISHAK

25 Okt 2015



MESKIPUN usianya kini sudah memasuki 66 tahun, namun penglibatannya dalam bidang sastera tidak pernah luntur dan karyanya sering menjadi sebutan serta panduan.

Mula meminati sastera sejak di bangku sekolah rendah lagi, Datuk Abdul Rahman Shaari atau dikenali dengan nama Rahman Shaari mengakui dirinya memiliki pandangan sendiri dalam bidang sastera ini.

Menurut pensyarah di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) ini, beliau lebih cenderung untuk mengemukakan fikiran matang dan berseni.

“Ia merupakan perkara yang paling penting dalam sastera. Justeru, saya memilih untuk kemukakan pemikiran matang dengan gaya berseni.

“Oleh itu, apabila ada orang membaca atau mendengar ungkapan yang saya sampaikan, terpulang kepada mereka untuk menerimanya atau sebaliknya,” katanya kepada Zass.

Tambahnya, bagi dirinya dalam dunia sastera pemikiran matang itu penting, kerana jika tidak memilikinya sukar menerima sebarang kritikan.

“Jika ambil fikiran matang, dengan sesiapapun yang pernah mengkritik kita, akan dianggap sebagai pandangan masing-masing, namun hubungan persahabatan masih terjalin.

“Sekiranya kita kritik, kemudian timbul kemarahan di pihak tersebut, maka itu tidak dipanggil pemikiran matang,” katanya.

Sebagai tokoh sastera yang aktif dalam bidang puisi, Rahman berkata, menjadi sasterawan amat perlu untuk memberi tumpuan sepenuhnya pada sesuatu karya.

“Saya kini sedang menulis satu artikel yang berkenaan penglibatan dalam dunia sastera. Jika mahu duduk dalam sastera dan mahu fahami apa itu sastera, tumpuan harus diberikan.

“Sekiranya tidak memberi tumpuan, banyak yang menyangka semua buku seperti buku cerita dan sajak yang dijadikan ukuran sekarang sebagai sastera. Sebenarnya perlu fahami betul-betul baru mengetahui sastera itu apa sebenarnya.

“Sering kali juga, ada sesetengah pihak misalnya ketua penulis masih tidak faham apa itu sastera kerana hanya pandai memuji karya namun tidak membacanya terlebih dahulu seterusnya difahami.

“Hanya membuat andaian berdasarkan cakap-cakap orang lain, itu bukan pencinta sastera namanya,” katanya.

Bermula dari sekolah

Sebagai tokoh sastera yang sudah berpuluh tahun dalam bidang ini, Rahman yang juga kolumnis di akhbar Sinar Harian sempat bercerita permulaan minatnya dalam penghasilan karya sastera.

“Ketika umur belasan tahun iaitu sekolah menengah saya mula dengan pantun dan ada hasil cerita seperti ‘Sesat Di Dalam Hutan’ berjaya dihasilkan.

“Ketika sekolah rendah pula, memang mula minat dalam kesenian ini, tetapi hanya berkesempatan berlakon di sekolah dan drama yang dianjurkan belia kampung.

“Setelah menginjak pengajian di Maktab Perguruan Sultan Idris (Mpsi) yang kini menjadi Universiti Perguruan Sultan Idris (Upsi), bakat untuk terus berkarya semakin berkembang,” katanya.

Karya sajaknya yang pertama dihasilkan ketika di Mpsi dan mendapat ulasan daripada sasterawan Dharma Wijaya dan Datuk Baharuddin Zainal (Baha Zain) ketika itu.

“Walaupun itu karya pembuka saya yang pertama tetapi saya berbangga kerana terus mendapat ulasan sasterawan terkenal.

“Ketika mula mengajar di sekolah juga, saya semakin banyak menulis sajak sehinggalah masuk ke Universiti Kebangsaan Malaysia pada 1973 sebagai tutor.

“Di UKM saya mendapat pendedahan daripada Tokoh Sastera, Prof Dr Muhammad Salleh seterusnya merancakkan lagi penghasilan sajak dan puisi kerana sudah mengetahui kaedah untuk hasilkan karya itu,” katanya.

Mula cenderung menulis novel, Rahman kini mampu tersenyum dengan lima novel yang sudah dihasilkan, termasuk Semoga Molek (2013) terbitan Alaf 21.

"Kenapa saya mula minat tulis novel, kerana penulisan puisi maksudnya tidak jelas untuk difahami terus oleh pembaca, namun jika menulis novel, segalanya diceritakan secara terperinci termasuk watak, isu dan pengajarannya.

“Namun tidak bermakna saya sudah meninggalkan dunia puisi. Masih lagi menerima jemputan untuk mendeklamasi puisi dan sajak sehingga kini kerana memang itu kelebihan saya,” katanya.

sinarharian







Rahman Shaari penerima Anugerah Sea Write
Oleh: A. AZIZ HASSAN
30 Sept 2007



ANTARA berita yang ditunggu-tunggu oleh kalangan penulis, khususnya penulis karya sastera, ialah siapa penerima Anugerah SEA Write. Tahun ini giliran Profesor Rahman Shaari dari Universiti Malaya menerima anugerah tersebut dan majlis penganugerahannya akan diadakan di Bangkok pada 8 Oktober, 2007.

Profesor Rahman yang beberapa kali memenangi Hadiah Sastera Malaysia (kini Hadiah Sastera Perdana Malaysia), telah terpilih setelah barisan panel menilai pembaharuan dan ideologi dalam puisi-puisinya.

Ada dua kumpulan puisinya yang terkini, iaitu Anjung Persinggahan (2006) dan Anjung Deklamator (2005). Anjung Persinggahan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) memuatkan karya-karya terpilih Rahman Shaari, iaitu karya-karya yang dihasilkan sejak dekad 1970-an, hingga kini.

Anjung Deklamator pula ialah buku puisi yang disertai pedoman berdeklamasi. Sajak-sajak dalam Anjung Deklamator ialah sajak-sajak deklamatori, iaitu sajak-sajak yang mempunyai elemen pentas.

Kedua-dua buku puisi Rahman Shaari itu memberikan sumbangan yang besar terhadap kesusasteraan Malaysia. Sajak-sajak dalam Anjung Persinggahan dihasilkan dengan bahasa yang padat, iaitu gaya berbahasa yang meninggalkan persajakan ASAS 50 dan juga cara persajakan penyair 1960-an. Rahman Shaari muncul sebagai penyair pada awal dekad 1970-an dan beliau bergiat kira-kira serentak dengan Zurinah Hassan, penerima Anugerah SEA Write 2005.

Daripada pandangan Muhammad Haji Salleh, Rahman Shaari ialah penyair yang memberatkan idea dan idea yang dikemukakan itu selalu dirasakan segar kerana penggunaan bahasa yang ekonomis dan tepat.

Dalam zaman yang serba cepat, serba mencabar dan sekali-kala terkesan terlaku kebendaan ini, perhatian terhadap kerja-kerja sasterawan amat diperlukan. Kita dapati jumlah pelajar yang mengambil mata pelajaran Kesusasteraan Melayu telah berkurangan.

Oleh itu sebarang galakan untuk kemajuan sastera adalah dialu-alukan. Anugerah SEA Write ini ialah salah satu daripada pelbagai usaha itu. Oleh itu, kita tentulah menghargai kerajaan Thailand yang mengadakan anugerah ini dan kita kagum kerana anugerah yang diperuntukkan kepada negara-negara di Asia Tenggara ini bertahan lama.

Dengan mengatakan bagusnya usaha pihak Thailand, tidaklah bermakna kita memandang ringan kepada kepentingan Hadiah Sastera Perdana Malaysia. Kewujudan kedua-duanya itu cukup bererti dan kita telah melihat hasilnya yang ketara.

Hadiah Sastera Perdana Malaysia perlu diperkukuh. Sekarang sudah pun tahun 2007 dan seingat saya pemenang Hadiah Sastera Perdana 2004 dan 2005 belum diumumkan. Jika pada hujung tahun ini diumumkan Hadiah Sastera Perdana 2004/

2005, maka kerja penilaian Hadiah sastera 2006/2007 akan berikutan pula. Sepatutnya pada masa ini Hadiah Sastera 2004/2005 telah lama selesai, iaitu pemenang telah menerima hadiah dalam tahun 2006.

Sasterawan Malaysia tentulah tidak mahu dikatakan asyik menunggu hadiah. Sebenarnya, kita hanya ingin mencontohi usaha baik dari negara jiran. Kita pernah mengadakan Anugerah Puisi Putra pada tahun 1980 dan anugerah itu besar dan berprestij hampir-hampir sama dengan Anugerah SEA Write. Namun kini anugerah itu telah menjadi sejarah.

Berbalik kepada Anugerah SEA Write yang dimenangi oleh Rahman Shaari, peminat puisi Malaysia telah melihat kesungguhan Rahman dalam membawa pembaharuan. Pada satu jangka masa, terutama dalam dekad 1970-an, Rahman dikatakan terikut-ikut dengan gaya Muhammad Haji Salleh. Jika itu benar, tidak mengapa, kerana itu ialah kegiatan awalnya. Pada peringkat terkini, kita mendapati Rahman telah menghasilkan sajaksajak deklamatori dengan cara yang benar-benar beridentiti.

Rahman Shaari telah menghasilkan sajak-sajak bergaya seloka, misalnya Pak Kaduk Ahli Strategi dan Kintalo dengan Telur Emas, yang sangat menarik. Gaya terbaru ini tidak menyamai mana-mana penyair Malaysia yang lain dan Rahman telah menunjukkan cara mendeklamasikan sajak-sajak itu di beberapa tempat. Kejayaan mencipta konsep Persembahan Puisi Artistik (PPA) saja telah meletakkan Rahman di tempat yang berbeza daripada penyair-penyair lain.

Selain menghasilkan sajak, Rahman Shaari juga telah menghasilkan novel, drama dan cerpen. Dalam bidang novel, beliau telah berjaya membuat pembaharuan, iaitu melalui novel Burok dan sambungannya Psikobabo.

Novel-novel itu mengkritik keburukan dengan bahasa yang buruk, kira-kira sejalan dengan usaha Alice Walker di Barat. Umar Junus dalam satu makalah telah membandingkan Burok karya Rahman Shaari dengan The Color Purple karya Alice Walker.

Sebelum itu, Rahman Shaari telah menghasilkan novel Tirai Tokoh yang mengkritik pemimpin yang curang, Suluh Peraba yang mengkritik masyarakat yang mempercayai tahayul dan Takungan Hajat yang membawa tema masalah rumah tangga.

Dalam bidang drama, baru-baru ini Rahman Shaari telah menghasilkan skrip Petua Perkahwinan dan beliau mengarah drama itu, serta memegang watak utama. Drama lain karya beliau ialah Wisma Wahub dan Harimau.


utusanonline








Comments