Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2016

HADIAH SASTERA KUMPULAN UTUSAN (HSKU)


NOVEL REMAJA
Pertama: Khilaf – Salina Ibrahim
Kedua: Manifestasi Ketam Biru – Md.Nizar Parman
Ketiga: Rindu Syonan To – Husna Nazri

HADIAH PENGHARGAAN
1. Penebus Kalbu – Abang Median Abang Said @
2. Genetik Kamilah – Aminah Mokhtar
3. Metamorfosis -Azida Ishak

CERPEN REMAJA
HADIAH UTAMA
1. Cikgu Mei Ling dan Cerita Mei: Wanita 2016 – Husna Nazri
2. Lelaki Marmar Putih: Mingguan Malaysia, 10 April 2016 – Abdul Razak Rezeki Othman
3. Silikon dan Besi: Mingguan Malaysia, 17 Januari 2016 -Muhammad Musoddiq Jaafar
HADIAH PENGHARGAAN
1. Runtun Kalbu: Mingguan Malaysia, 26 Jun 2016 – Wan Marzuki Wan Ramli
2. Janganlah Jauh: Mingguan Malaysia, 28 Februari 2016 – Dayangku Mastura
3. Selipar Jepun untuk Amirul Mukmin: Wanita, 2016 – Diq Na
4. Nasab Andropaus: Mingguan Malaysia, 2016 – Samiron Rahmat
5. Demonstrasi Rasa: Mingguan Malaysia, 16 Oktober 2016 – Siti Nur Hidayah Abdullah

PUISI
HADIAH UTAMA
1. Comici Subsidio: Mingguan Malaysia, 13 Mac 2016 –
2. Menakluk Percakapan: Mingguan Malaysia, 23 Oktober 2016 – Ainunl Muaiyanah Sulaiman
3. Merasuk Tubuh Sejarah: Mingguan Malaysia, 13 November 2016 – Abizai

HADIAH PENGHARGAAN
1. Di Laman Syaaban: Mingguan Malaysia, 29 Mei 2016 – Solihin Osman
2. Pisau Risau: Mingguan Malaysia, 20 Mac 2016 – Nazim Mohd Subari
3. Mimpi Sang Kupu-kupu: Mingguan Malaysia, 16 Oktober 2016 – S.M. Zakir
4. Sajak kepada Pengebom Berani Mati: Mingguan Malaysia, 10 April 2016 – Faisal Mat Zawi
5. Siapa Sudi Membina Kubu Denganku: Mingguan Malaysia, 10 Januari 2016 – Iwan Reaz

CERPEN
HADIAH UTAMA
1. Bahtera Putih di Sungai Sejarah: Mingguan Malaysia, 28 Ogos 2016 – Malim Ghozali PK
2. Tribunal- Apologia Pandir: Mingguan Malaysia, 8 Mei 2016 – M.Hashim Osman
3. Broker Melayu Terakhir: Manderam Omi Relekun: Mingguan Malaysia, 9 Oktober 2016 – Zainal Rashid Ahmad

HADIAH PENGHARGAAN
1. Bibir T. Alias Taib: Mingguan Malaysia, 21 Februari 2016 – Wan Nor Azriq
2. Sebuah Negeri di Dalam Telinga: Mingguan Malaysia, 25 September 2016 – Abang Median Abang Said
3. Kota Peradaban Averroes: Mingguan Malaysia, 2016 – A.Muziru Idham
4. Maharani 1938: Mingguan Malaysia, 2016 – Maslina Ngadiman
5. Sepanas Marrons Chauds: Mingguan Malaysia, 24 Januari 2016 – Maskiah Masrom

RENCANA SASTERA
1. Karya Indie Umpama Grafiti: Mingguan Malaysia, 27 Mac 2016 – Azman Hussin
2. Kejayaan Menumpulkan Pena: Mingguan Malaysia, 17 Januari 2016 – Wan Nor Azriq

MEDIA BAHARU
HADIAH UTAMA
1. Emel Sang Psikosis – Husna Nazri

PENGHARGAAN
1. Dakwah FB – Suhaimi Jamaudin
2. Demi Pengakhiran itu – Idarasul
3. Sambal Bilis Goreng Mak – Adilah Abdul Kadir
4. Siswazah Butik – Nurimas SN
5. Takdir Bukan Pilihan – Rosnani Ahmad




HSKU 2016 meriah

Medan hargai penggiat kesusasteraan Melayu


TENGKU Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin berkenan menyampaikan hadiah kepada pemenang Kategori Novel Remaja, Salina Ibrahim pada majlis Penyampaian Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) 2016 di Hotel Istana, Kuala Lumpur, malam tadi. Turut hadir Pengarah Urusan Kumpulan Utusan, Datuk Mohd. Noordin Abbas (kiri), Pengerusi Kumpulan Permodalan Nasional Berhad, Tan Sri Abdul Wahid Omar dan Pengarang Mingguan Malaysia, Badrul Azhar Abdul Rahman (kanan). – UTUSAN / FAISOL MUSTAFA

Safina Ramli Dan Siti Norhawa Mohd. Ali
14 November 2017 3:00 AM


KUALA LUMPUR 13 Nov. - Majlis penyampaian Ha­diah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) 2016 iaitu edisi ke-32 penganjurannya hari ini menjadi medan untuk menghargai lebih 30 penulis daripada pelbagai genre di negara ini.

Majlis tersebut yang berlangsung di Hotel Istana di sini diserikan dengan kehadiran Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin.

Baginda berkenan untuk menyampaikan hadiah kepada pemenang Sayembara HSKU Ke-32 yang ditaja oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Yang turut hadir Pengerusi Kumpulan PNB, Tan Sri Abdul Wahid Omar; Pengarah Urusan Kumpulan Utusan, Datuk Mohd. Noordin Abbas; Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Abdul Aziz Ishak; Timbalan Ketua Pe­ngarang Kumpulan Utusan, Datuk Othman Mohamad dan Pengerusi Jawatankuasa Penganjur Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2016 merangkap Pengarang Mingguan Malaysia, Badrul Azhar Abdul Rahman.

Selain itu, majlis penyam­paian hadiah HSKU Ke-32 hari ini juga turut dimeriahkan dengan kehadiran sasterawan serta penggiat seni tanah air antaranya Datuk Dr. Anuar Rethwan, Datuk Dr. Zurinah Hassan dan Datuk Yusof Haslam.

HSKU pertama kali dianjurkan pada 1985 secara berkolaborasi antara Utusan-Public Bank dan tahun ini meneruskan kesinambungan dengan penaja utamanya PNB dan kerjasama SKMM.

Sebelum PNB, Kumpulan Utusan turut bekerjasama dengan ExxonMobil bagi mengangkat martabat kesusasteraan Melayu dan tamadun bangsa ke tahap yang lebih tinggi.

Sepanjang tiga dekad penganjurannya, HSKU berjaya mencungkil bakat baharu dalam dunia penulisan sastera Melayu dan edisi kali ini menyaksikan penulis, Salina Ibrahim mengungguli kategori novel Remaja HSKU apabila karyanya yang bertajuk Khilaf diangkat sebagai pemenang utama kategori tersebut.

utusanonline

Nilai Hadiah Sastera Kumpulan Utusan meningkat RM100,000


TENGKU Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Norashikin diringi Pengarah Urusan Kumpulan Utusan Datuk Noordin Abbas (kiri) melawat pameran Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2016 di Hotel Istana di Kuala Lumpur, malam ini. - UTUSAN/SAIFUL BAHARI ASHARI

Khairulanuar Yahaya
13 November 2017 8:39 PM

KUALA LUMPUR 13 Nov. - Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) kali ke-32 yang berlangsung malam ini menyaksikan peningkatan nilai hadiah bagi setiap kategori dengan nilai keseluruhan berjumlah RM100,000 berbanding RM80,000 tahun lalu.


Peningkatan nilai hadiah tersebut sebagai menyahut cabaran Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang mencadangkan jumlah hadiah dipertingkatkan ketika merasmikan HSKU ke-31 tahun lalu.

Sebanyak lima kategori dipertandingkan iaitu Novel Remaja, Cerpen, Cerpen Remaja, Puisi, Rencana Swasta dan termasuk kategori baharu iaitu Cerpen Media Baharu melalui penyertaan melalui portal Utusan Online.

Setiap kategori mempunyai tiga pemenang utama dan lima hadiah penghargaan kecuali bagi kategori Novel Remaja (3 utama, 3 penghargaan), Rencana Sastera (2 hadiah) dan Cerpen Media Baharu (1 utama, 5 penghargaan).

Penigkatan nilai hadiah HSKU 2016 merupakan satu imbuhan bermakna buat 33 penulis iaitu setiap pemenang utama bagi setiap kategori akan membawa pulang wang tunai berjumlah antara RM2,000 hingga RM12,000.
hsku-2

Hadiah disampaikan oleh Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin.

Turut hadir Pengarah Urusan Kumpulan Utusan; Datuk Mohd. Noordin Abbas dan Pengerusi Kumpulan Permodalan Nasional Berhad, Tan Sri Abdul Wahid Omar.


Sayembara HSKU ditaja oleh PNB dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Setiap karya yang dipertandingkan pernah disiarkan oleh majalah dan akhbar dan portal Kumpulan Utusan.

Karya-karya pemenang diadili oleh sekumpulan panel penilai yang dipengerusikan oleh Datuk Rahman Shaari. - UTUSAN ONLINE



Khilaf kupas isu ekstremis, jihad
15 November 2017 3:00 AM

KUALA LUMPUR 14 Nov. –Pemenang kategori Novel Remaja Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) 2016, Salina Ibrahim mengambil masa dua tahun untuk menentukan jalan cerita yang benar-benar dimahukannya bagi novel Khilaf.



SALINA IBRAHIM

Menurut Salina, 45, dia mula menulis novel itu pada 2015 dan pada waktu itu hanya sempat menulis lima bahagian dan berhenti kerana belum dapat melihat hala tuju novel berkenaan.

“Kemudian saya sambung semula menulis pada pertengahan 2016 apabila saya sudah betul-betul memahami subjek dan jalan cerita yang saya mahukan,” katanya pada majlis penyampaian HSKU, semalam.

Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin berkenan menyampaikan hadiah kepada pemenang-pemenang dalam majlis yang berlangsung di Hotel Istana, di sini.

Salina yang merupakan seorang bekas wartawan kini me­rupakan penulis sepenuh masa menerima RM12,000, watikah penghargaan dan buku penghargaan HSKU.

Menurut penulis itu, idea penulisan novel Khilaf yang mengupas bagaimana seseorang itu boleh terlibat dengan ideologi jihad dan ekstremisme adalah berdasarkan situasi semasa isu itu di Malaysia.

“Dalam novel ini saya ingin pembaca menghayati bagaimana orang yang mempunyai latar belakang pendidikan tinggi juga boleh terdedah kepada ideologi tersebut sekiranya mereka tiada pegangan atau kefahaman yang betul mengenai Islam.

“Adakah mereka yang terlibat itu faham atau tidak apa itu jihad dalam agama yang sentiasa mementingkan keamanan. Bagi saya, cabaran untuk menyiapkan novel ini adalah susunan plot kerana novel ini melibatkan dua watak utama,” katanya.

Menurut Salina, dia turut mendapat bantuan daripada rakan yang bekerja di Iraq untuk menge­tahui sedikit sebanyak berkenaan isu ekstremis di sana.

utusanonline


Comments