TombiruoMovie


Bahasa Kadazan-Dusun dalam Tombiruo: Penunggu Rimba
Oleh ZULHILMI JALIL
Foto IHSAN ASTRO SHAW

FILEM Tombiruo: Penunggu Rimba diadaptasi daripada novel karya Ramlee Awang Murshid.

BAGI pencinta novel, karya Ramlee Awang Murshid sememangnya bukanlah sesuatu yang asing. Apatah lagi, bagi mereka yang memang cintakan sesuatu naskhah berbentuk thriller atau penyiasatan, bahan bacaan novel tulisan Ramlee antara yang sering menjadi buruan.

Jika hampir 20 tahun lalu, Ramlee pernah tampil dengan karya penulisannya yang diberi judul Tombiruo: Penunggu Rimba, kali ini, buat julung kalinya naskhah yang pernah mendapat tempat dalam hati pembacanya diangkat ke layar perak. Sememangnya, bagi pengikut setia karya-karya tulisan penulis tersohor itu, filem Tombiruo: Penunggu Rimba yang diadaptasi daripada novel terbitan tahun 1998 itu merupakan antara yang ditunggu-tunggu peminatnya.

Sudah menjalani penggambaran kira-kira setahun lalu, filem arahan Nasir Jani dan Seth Larney itu bakal menemui penonton di pawagam pada 12 Oktober ini. Menampilkan barisan pelakon tanah air yang cukup hebat, antaranya Zul Ariffin, Farid Kamil, Nabila Huda, Faizal Hussein dan Farah Ahmad.

Filem bergenre aksi itu juga mengetengahkan nama-nama lain seperti Datuk M. Nasir, Datin Marlia Musa, Faye Kusairi, Dynaz, Hasnul Rahmat, Michael Chen, Artu dan pelakon cilik, Muhammad Al-Rayyan.

Bagi Ramlee, dia mengakui bahawa berasa gementar untuk menantikan karyanya yang buat kali pertama ditayangkan pawagam tidak lama lagi.

Menurutnya, penghasilan berbentuk filem itu juga merupakan satu penghargaan buatnya dan pengikutnya yang selama ini banyak memberi sokongan kepada setiap novel yang dihasilkannya.

Penulis berdebar

Bahkan, katanya penerbitan filem yang diadaptasi daripada novelnya itu juga secara tidak langsung merealisasikan impian pembaca setianya yang selama ini inginkan novelnya diangkat ke layar perak.

“Saya sendiri berasa berdebar untuk menantikan karya sendiri yang diberi peluang untuk diangkat ke filem. Apa yang saya boleh katakan, asas jalan cerita utama Tombiruo: Penunggu Rimba itu memang kita kekalkan.

“Cuma, kalau mahu masukkan keseluruhan seperti yang tertulis dalam novel mungkin agak mustahil. Lagipun, apabila bercakap mengenai filem, kita terikat dengan masa. Jadi, kita sudah berikan sehabis baik agar teras cerita itu ada dalam babak-babak filem,” kata penulis asal novel tersebut.

Ditanya mengenai judul Tombiruo: Penunggu Rimba, katanya, ia merupakan hasil cetusan ibu mertuanya yang juga merupakan daripada suku kaum Kadazan-Dusun.

“Di Sabah kita memiliki banyak etnik. Tombiruo ini agak sinonim dalam masyarakat Kadazan-Dusun yang disifatkan sebagai penunggu hutan.

“Bagaimanapun, dalam novel itu saya menggambarkannya lebih kepada hero yang turut saya tonjolkan menerusi watak Ejim dalam filem itu nanti,” kongsinya yang memberitahu turut terlibat sepenuhnya dalam proses skrip dan pemilihan pelakon.

PENGGAMBARAN dilakukan di kawasan hutan yang terletak di sekitar Sabah dan Selangor.

Zul bertopeng

Di awal cadangan untuk mengangkat novel tersebut ke filem, antara yang menjadi perbincangan utama termasuklah pendukung utama naskhah itu nanti untuk memegang watak sebagai Tombiruo.

Justeru, kata putus kemudian memilih pelakon Zul Ariffin untuk menggalas watak hero dalam filem itu nanti. Bagi Zul sendiri, dia merasakan peluang yang diberikan kepadanya itu sebagai satu cabaran dalam karier seninya.

Ini kerana, bukan mudah untuk menjayakan watak tersebut. Ini kerana, bagi merealisasikan watak Ejim atau Tombiruo itu, dia perlu menurunkan berat badannya mengikut gambaran penulis.

“Cerita itu mengisahkan lelaki yang duduk di dalam hutan. Jadi kalau saya kekalkan dengan bentuk badan asal, seperti tidak logik pula. Atas sebab itu, saya perlu turunkan berat badan sehingga 12 kilogram,” katanya yang memberitahu bentuk badannya kelihatan susut sepanjang dua bulan tempoh penggambaran.

Kongsi Zul lagi, watak Tombiruo itu juga memerlukan dirinya menyarungkan topeng muka. Mengakui agak berasa kekok, namun Zul memberitahu, lama-kelamaan dia mula membiasakan diri dengan kostum berkenaan.

“Selalu saya berlakon dalam cerita cinta. Bagaimanapun, filem ini memang lain daripada yang lain. Ini kerana, saya tidak mempunyai dialog yang banyak kerana memakai topeng. Jadi, saya lebih kepada menterjemahkan karakter saya itu kepada bahasa badan,” kongsinya.

FILEM yang dirakam pada tahun lalu ini dijadual menemui penonton pada 12 Oktober depan.

Bahasa

Memandangkan filem ini berkait rapat dengan kisah kepercayaan masyarakat Sabah, justeru, pembikinan dialog percakapan dalam filem tersebut turut memberi penekanan kepada aspek bahasa dialek Sabah.

Bukan itu sahaja, filem itu juga akan mengetengahkan dialek Kadazan–Dusun yang turut diguna pakai. Situasi itu secara tidak langsung menjadikan Tombiruo: Penunggu Rimba sebagai sebuah filem yang mengangkat kepelbagaian kaum dan bahasa di negara ini.

Tombiruo: Penunggu Rimba memaparkan kisah lelaki bernama Ejim yang digelar Tombiruo dalam kalangan penduduk setempat kerana dianggap sebagai penunggu rimba.

Lelaki yang sentiasa bertopeng itu disisihkan penduduk kerana tidak memiliki wajah manusia. Bagaimanapun, kehidupan yang dijalani Tombiruo kemudian berubah apabila dia mahu membalas dendam atas insiden tragis yang berlaku ke atasnya.

kosmo




Terjemahan Tombiruo di mata Ramlee Awang Murshid
AQMAR MUSTAZA
28 Ogos 2016


NOVELIS terkenal, Ramlee Awang Murshid mendedahkan sudah beberapa kali ‘dilamar’ oleh beberapa produksi yang berminat untuk mengadaptasi novelnya ke layar perak.
Bagaimanapun mengakui dirinya seorang yang cerewet, dia terpaksa menolak lamaran yang datang.

Namun berbeza dengan Tombiruo: Penunggu Rimba, Ramlee berasakan naskhah itu merupakan pemilihan yang paling tepat untuk diadaptasi ke layar perak.

“Tidak dinafikan saya sangat cerewet dengan pemilihan cerita. Bagaimanapun sejak novel ini dihasilkan, saya sering bermimpi untuk karya ini divisualkan.

“Tetapi dengan kerjasama yang terjalin, dengan proses praproduksi dan penggambaran yang baik dan teliti, saya yakin filem ini dapat dihasilkan dengan kualiti terbaik.

“Bagi saya ini adalah terjemahan Tombiruo dalam bentuk filem dan terjemahan di minda pembaca, biarlah menjadi pilihan pembaca,” katanya kepada Zass.

Berkongsi mengenai Tombiruo, anak kelahiran Papar, Sabah ini berkata, di negeri kelahirannya, tombiruo adalah hantu mengikut kepercayaan kaum Kadazan Dusun.

Walaupun panggilan tombiruo itu agak janggal dalam masyarakat Semenanjung, bagi Ramlee, tombiruo itu sebenarnya adalah hero.

“Di Sabah, terlalu banyak etnik dan tombiruo ini lebih sinonim dalam masyarakat Kadazan Dusun. Malah, ia adalah istilah yang jarang digunakan dalam masyarakat di Sabah.

“Dari situ, saya cuba memperkenalkan tombiruo menerusi Tombiruo: Penunggu Rimba. Namun, dalam penyampaian itu, saya memperkenalkan tombiruo bukanlah sekadar hantu semata-mata, ia lebih kepada hero.

“Senang cerita, tombiruo adalah semangat dan roh yang tidak berbentuk tetapi bersifat. Sifatnya menakutkan dan muncul dalam pelbagai gambaran,” katanya.

Novel Tombiruo: Penunggu Rimba diterbitkan sejak 1998 menerusi syarikat penerbitan Alaf21. Sehingga kini, penjualan novel ini masih berterusan malah turut muncul sebagai karya ‘Top 10’ di kebanyakan toko buku.

Terlibat sepenuhnya

Berkongsi mengenai pembikinan filem ini, Ramlee turut terlibat 100 peratus di dalam proses skrip dan pemilihan pelakon.

Pada awalnya, dia sudah mempunyai senarai pelakon pilihan, namun menerusi beberapa perbincangan, dia bersetuju dengan barisan pelakon yang dipilih.

“Saya tidak kata pilihan saya salah, atau pilihan saya betul. Tetapi ada pelakon yang saya mahukan tidak ada kelapangan dan ada pelakon yang datang uji bakat, saya rasa lebih bagus dari pelakon yang saya mahukan, maka kita pilih yang lebih bagus.

“Pendek kata, kami capai kata sepakat bersama dan saya puas hati dengan semua pemilihan yang dibuat. Malah jika ada kelapangan, saya turut ke lokasi penggambaran dan setakat ini saya sangat berpuas hati dengan proses penggambaran.

“Saya percaya filem ini akan menjadi sebuah karya yang baik,” katanya.

Apa yang diharapkan, pembaca dan orang ramai akan turun menyaksikan filem ini apabila ia ditayangkan kelak.

sinar harian 

 


Comments