mutiara yang kau ungkap


mutiara yang kau ungkap

mutiara yang kau ungkap
ketika aku belum mengerti tentang cinta dan warna
ia menjadi kata yang tertinggal rapi di sanubari
berada dalam gerak hayatku
semakin aku dewasa dan mengenal nafas kehidupan
terasa amat berharga mutiara itu
kunci untuk segala pintu perjuangan
matahari untuk segala gelap perjalanan
hujan untuk segala kemarau semangat
hanya kata-kata yang biasa
tetapi terungkap dari danau mulia hatimu
butir-butir mutiara yang berkilau terang
kepada seorang manusia
yang mencari dan ingin mengerti
dunia dan hidup ini

aku belajar dari bahasa yang kau tinggalkan
mengunyah payah meyakini masa depan
kau seperti ada membawa pedoman dan saksi
untuk aku melangkah dan pergi
begitu kau ada
memberitahu apa yang tak aku mengerti
sebahagian yang kini aku miliki
datangnya dari asuh didikmu 
cinta yang kau ikhlas pancarkan
ke dalam mangkuk masa depanku

bagaimana kau sekarang
semakin tua dan ditunda waktu
terbiar dan kesendirian?
tapi kau pernah membangkitkan
semangat
gunung dan rimba itu
tak pernah aku takuti
untuk mendaki

tuhan
bagaimana pun insan ini
berilah rahmat dan keberkatan
untuk segala dirinya
tiada lain aku mohon
sejahterakanlah guruku
ya tuhan

 
 
 




Comments