kejatuhan


Detik-detik negara Islam dihancurkan
13 Januari 2014



Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 217 :

“Mereka sentiasa berusaha memerangi kamu sehingga mereka dapat memalingkan kamu dari agama kamu jika mereka mampu berbuat demikian.”

Penjelasan yang benar ini adalah dari Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha Mendalam ilmu-Nya. Ia mendedahkan keazaman kaum musyrikin yang degil untuk meneruskan kejahatan mereka, dan untuk menindas kaum Muslimin kerana agama mereka, kerana penindasan itu merupakan satu-satunya matlamat yang tetap bagi musuh-musuh mereka, iaitu satu matlamat yang tidak berubah bagi musuh-musuh Islam di mana-mana negeri dan dalam mana-mana generasi manusia.

[ Tafsir Fi Zilalil Quran, Syed Qutb ]

Hakikat pertembungan ini telah jelas disebut di dalam Al-Quran, dan juga jelas dilihat dengan sejarah yang panjang permusuhan kuffar terhadap Islam yang tidak akan sesekali berhenti sehinggalah Kiamat. Saya ingin membawa pembaca semua untuk kita bersama mengimbas kembali tragedi-tragedi kejatuhan negara milik umat yang dipetik dari kitab At-Tarikh Al-Andalusi oleh Dr Abd Rahman Ali Al-Haji, Ad-Daulah Al-Uthmaniyyah oleh Dr Ali Muhammad As-Solabi dan Haadir Al-‘Alam Al-Islami oleh Dr Taufiq Yusuf Al-Waie untuk diambil iktibar dalam survival umat Islam masa kini :

1. Andalusia

Andalusia merupakan tanah air umat Islam yang telah dibuka oleh Tariq bin Ziyad pada tahun 711, negara Islam telah tertegak di tanah ini selama 781 tahun sehinggalah dihancurkan pada tahun 1492. Sejarah Islam Andalusia berakhir apabila tumbangnya Kota Granada ke tangan Raja Ferdinand V, Raja Kristian Sepanyol ketika itu. Permulaan kejatuhan Granada apabila satu-satunya raja Islam yang tinggal di Andalusia setelah semua kerajaan Islam dihancurkan iaitu Sultan Muhammad bin Yusuf bin Al-Ahmar memeteraikan perjanjian dengan Raja Ferdinand III yang dinamakan Perjanjian Jaen pada tahun 1246 kerana tiada pilihan lain disebabkan kota Granada sudah dikepung tentera Kristian.

Perjanjian ini telah menyebabkan Sultan Ibn Al-Ahmar kehilangan wilayah Jaen, Arjona, Porcuna, Priego, Higuera dan La Frontera dan hanya memiliki Granada di bawah penguasaannya. Baginda juga terpaksa membayar ufti kepada Raja Ferdinand III sebagai jaminan keselamatan. Dalam tempoh 246 tahun selepas itu tentera Kristian telah melanggar perjanjian dengan menyerang umat Islam hinggalah pada tahun 1492, Sultan Abu Abdullah yang merupakan raja terakhir Granada telah mengaku kalah dan menyerahkan Granda kepada tangan Raja Ferdinand V. Selepas kejatuhan itu umat Islam di Granda dibunuh secara beramai-ramai.

2. Turki Uthmaniyyah

Empayar Turki Uthmaniyyah adalah sebuah sejarah yang panjang, rumusan yang telah dibuat oleh Dr Ali Muhammad As-Solabi mengenai kejatuhannya adalah seperti berikut :

“Salah satu sunnah Allah yang jelas dapat dilihat melalui sejarah ialah apabila orang yang mengenali Allah menderhakai Allah, Allah akan membiarkan orang yang tidak mengenali Allah menguasai mereka. Oleh kerana itu, orang Kristian berjaya menguasai umat Islam. Umat ini telah menyimpang jauh daripada fahaman agama yang sebenar seperti aqidah kesetiaan dan ketulusan, pengertiaan ibadat dan budaya syirik, bidaah dan khurafat berleluasa.

Penyimpangan paling dahsyat yang berlaku dalam sejarah umat Islam adalah munculnya golongan sufi sesat sebagai suatu kuasa terancang dalam masyarakat Islam. Mereka membawa kepercayaan, fikiran dan ibadat jauh daripada Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah. Pengaruh sufi sesat ini semakin kukuh pada zaman terakhir Empayar Uthmani. Golongan sesat semakin bertapak kukuh terutama selepas kehadiran penjajah Kristian yang mencengkam umat Islam. Sebagaimana biasa, golongan ini sentiasa membantu dan menjadi musuh yang setia kepada musuh Islam. Golongan sesat yang utama ialah Syiah Dua Belas, Druze, Nasiri, Ismaili, Qadiani, Bahai dan banyak lagi golongan sesat yang mendakwa sebagai Islam.”

3. Palestin

Kronologi Nakbah (malapetaka atau penjajahan) Palestin juga merupakan suatu sejarah yang panjang, dua peristiwa utama yang ingin saya tekankan adalah Deklarasi Balfour 1917 dan pengkhianatan British dan PBB melalui ‘ketetapan 181’.

Deklarasi Balfour merupakan sebuah surat bertarikh 2 November 1917 daripada Setiausaha Luar British Arthur James Balfour kepada pemimpin Yahudi British Lord Rothschild untuk dikirimkan kepada Persekutuan Zionis British dan Ireland. Surat ini menggambarkan kedudukan yang diambil oleh Kabinet British seperti yang dipersetujui semasa mesyuarat pada 31 Oktober 1917. Ia juga menyatakan deklarasi ini sebagai isyarat “simpati kepada aspirasi Zionis Yahudi”. Deklarasi ini kemudiannya disiarkan secara umum pada 9 November 1917 dan menjadi kenyataan rasmi dasar kerajaan British menyokong penubuhan negara orang Yahudi di Palestin. Ini merupakan usaha yang paling jahat dalam sejarah peradaban dunia kerana dengan jelas ianya mencabuli perjanjian antarabangsa.

Penubuhan sebuah negara untuk Yahudi di Palestin disokong penuh oleh kerajaan British dan PBB. Pada 29 November 1947 sidang pleno PBB telah mengeluarkan ‘ketetapan 181′ yang mengakibatkan 2/3 tanah negara Palestin telah dibahagikan kepada pendatang Yahudi manakala bakinya yang hanya 1/3 keluasan tanah pula diberikan kepada penduduk asal Palestin yang sah. Kesan peristiwa ini menyebabkan penduduk Palestin terus dinafikan hak untuk bersuara. Liga Negara Arab pula gagal membantu perjuangan rakyat Palestin bagi mempertahankan hak-hak asasi mereka dalam mempertahankan kedaulatan negara Palestin yang telah mereka diami sejak 4500 tahun lamanya.

Akhirnya pada 14 Mei 1948 yahudi Zionis dengan angkuhnya telah membuat pengumuman penubuhan negara Israel dan secara rasminya pada 15 Mei 1948 negara haram Israel telah diisytiharkan. British telah mengundurkan tenteranya dari Palestin selepas pengisytiharan itu berlaku. Kesan dari penubuhan ini ialah pasukan tentera pengganas Yahudi Zionis yang telah bertindak kejam mengusir lebih daripada 60% rakyat Palestin iaitu lebih kurang 800,000 ke luar negara manakala 30,000 yang lain telah diusir ke daerah-daerah yang ditakluki mereka.

4. Bosnia Herzagovina

Orang Islam di Bosnia tinggal di kawasan tengah selatan Yugoslavia. Mereka mendiami kawasan dari sungai Vardar hingga pergunungan Sar Planina di tenggara Sungai Sava dan Sungai Una di barat laut. Mereka turut berkongsi tanah itu dengan kaum Serb, Croat, penduduk Montegerano, bangsa Alban dan penduduk Macedonia. Pada kurun ke-18 telah tercetusnya peperangan getir antara Empayar Austria dan negara-negara Uthmaniyyah. Tentera kepada Empayar Austria terdiri daripada kaum Serb, Croat dan penduduk Montegerano menentang orang Islam Bosnia yang mewakili Uthmaniyyah. Setelah tentera Uthmaniyyah berundur maka bermulalah penghapusan etnik yang dahsyat terhadap orang Islam Bosnia.

Sejarawan Serb, Stofan Novakovitch menyatakan : “Operasi pembersihan kaum Turki (warga Bosnia yang tinggal di Serbia dinamakan sebagai orang Turki) di Belgrade berlangsung selama dua bulan bagi menentang orang Islam di Belgrade. Serb memasuki kota tersebut pada 8 Januari 1807 dan memusnahkan banyak masjid, sekolah dan kubur. Bilangan orang Islam di Bosnia yang sebelumnya di Serbia pada tahun 1830, dianggarkan seramai 50,000 orang. Apabila Serbia memperolehi pemerintahan autonomi, ia memutuskan orang Islam mesti meninggalkan Serbia. Oleh itu, dalam satu tahun, lebih 20,000 orang telah meninggalkan negara itu. Dalam persidangan antarabangsa Kanikila, orang Islam di Montenegro diwajibkan memeluk Kristian. Orang Islam yang dipaksa menganut Kristian tersebut telah dibaptis dalam satu majlis keraian besar-besaran dengan dihadiri oleh sejumlah besar pegawai polis dan pendeta agama.”

Kejatuhan Empayar Uthmaniyyah dan penjajahan Austria dan Hungary ke atas tanah umat Islam Bosnia bererti perubahan kepada cara hidup orang Islam di sana. Mereka menjadi sebahagian dari tamadun barat. Orang Islam merasa diri mereka dalam kehilangan dan nasib mereka tidak diketahui. Tiada pilihan di hadapan mereka kecuali berhijrah ke Turki, sehinggakan 1/3 bilangan penduduknya telah sampai ke Turki, atau ke negara lain di Timur Tengah.

Operasi penghapusan paling mengerikan berlaku pada permulaan November 1924 di perkampungan Sohubich dan Bavinobolia di wilayah Bilowabolia. Penduduk Montenegro telah membunuh 6,000 orang Islam dalam satu malam. Badan manusia yang masih hidup dipotong kepada beberapa bahagian, mata dikorek, telinga dipotong dan anggota dalaman badan seperti perut dikeluarkan. Tanda salib dilakarkan di atas badan menggunakan pisau. Mereka yang lari daripada penyembelihan ini berhijrah ke utara Bosnia, Turki dan Albania.

Kemuncak penyembelihan umat Islam Bosnia berlaku pada tahun 1992. Akhbar New York Times menyiarkan bilangan orang Islam yang terbunuh dalam perang sahaja berjumlah 200,000 orang. Mereka yang disembelih juga menyamai bilangan ini. Sementara mereka diusir dari kampong halaman melebihi 1.5 juta orang. Tujuan kekejaman ini ialah menghapuskan bangsa ini secara keseluruhan tanpa meninggalkan walaupun seorang. Ketua Majlis Syeikh Bosnia menyiarkan seruan berikut dalam Suara Amerika :

“Kami tahu secara yakin, tragedi yang menimpa kami pada hari ini merupakan perkara yang telah berlaku di Andalus. Bahkan kami melihatnya lebih dahsyat, kerana ia berlaku di hadapan tontonan seluruh dunia. Agensi-agensi berita membawa paparan kejadiannya sejam demi sejam dan minit demi minit. Namun begitu, dunia yang mengaku bertamadun dan berperikemanusiaan sedikitpun tidak bergerak untuk berbuat sesuatu. Penghapusan terus berlaku secara terang-terangan.”

5. Kashmir

Kashmir terletak di timur laut Pakistan. Ia berjiran dengan dengan India di sebelah tenggara, China di sebelah timur laut, Soviet Union di sebelah barat laut dan Pakistan di sebelah barat daya. Bilangan penduduk Kashmir melebihi 12 juta orang dan 85% adalah orang Islam. Penduduknya bukan berasal dari etnik India, kerana mereka berkulit putih dan bersaiz tinggi. Bahasa mereka juga bukan mirip bahasa India. Ramai pemimpin terkemuka di benua India berasal daripada wilayah ini. Antaranya ialah pemikir agung Islam, Muhammad Iqbal.

Era Islam di Kashmir bermula pada akhir kurun ke 14, apabila seorang raja Buddha, Rinchan Sha memeluk Islam. Baginda menamakan dirinya dengan Shodruddin. Ramai pengikut dan penduduk wilayah tersebut yang memeluk Islam bersamanya. Pemerintahan Islam berterusan di sana sehingga tahun 1819 apabila ia ditakluk oleh golongan Sikh. Pada tahun 1846, penjajah Britain menakluki wilayah itu, kemudian menjualnya kepada puak Dugra Hindu dengan bayaran harga sebanyak 7.5 juta rupee. Kontrak penjualan wilayah ini tidak mempunyai tempat dari aspek perlembagaan mahupun akhlak.

Pembahagian benua India terbahagi kepada dua negara yang merdeka iaitu negara Islam Pakistan dan negara sekular India, ini adalah menurut pelan pembahagian yang menetapkan seluruh kawasan yang majoriti Islam akan diserahkan kepada Pakistan, manakala semua kawasan majoriti Hindu akan diserahkan kepada India. Berdasarkan persetujuan ini, sepatutnya Kashmir digabungkan ke dalam Republik Islam Pakistan malangnya ia tidak berlaku. Ini kerana wilayah Kashmir sebelumnya diperintah oleh Maharaja Gulab Singh. Sekalipun dia seorang Hindu, namun penduduk wilayah tersebut majoritinya adalah beragama Islam. Maharaja Gulab Singh mengambil beberapa langkah yang menyingkapkan niatnya yang tidak mahu menyertai Pakistan. Ini tidak pelik kerana mana mungkin dia ingin bergabung di bawah pemerintahan sebuah republik Islam sedangkan dia seorang kafir.

Ketika itu, orang Islam di wilayah Jammu-Kashmir menyedari niat pemerintah mereka yang tidak mahu menyertai Pakistan sebagaimana persetujuan pembahagian benua India. Dalam situasi genting itu lahir Gerakan Pembebasan Wilayah Jammu-Kashmir yang dipimpin oleh Persidangan Umat Islam Wilayah Jammu-Kashmir. Tujuan gerakan ini adalah untuk menyelamatkan wilayah Islam itu dari cengkaman raja Hindu dan bergabung dengan Pakistan. Gerakan ini ditubuhkan pada 19 Julai 1947. Di samping itu, para pemuda wilayah tersebut memutuskan untuk berjihad membebaskan negeri mereka. Mereka telah berjaya memerdekakan sebahagian wilayah Kashmir dan mengasaskan kerajaan merdeka wilayah Jammu-Kashmir pada 24 Oktober 1947.

Pada tahun 1990, kerajaan Hindu mengambil langkah keras untuk menamatkan jihad rakyat Kashmir. Mereka menggunakan segala jenis senjata pembunuhan tanpa sebarang belas kasihan atau simpati. Mereka membunuh ribuan nyawa tidak berdosa dan angkatan tenteranya merogol ramai wanita, membakar ratusan tempat kediaman dan harta. Mereka juga menangkap ribuan pemuda, meruntuhkan masjid-masjid dan mengenakan perintah darurat 24 jam dan kadangkala berlarutan sehingga dua minggu. Sehingga kini Kashmir hanyalah sebuah wilayah yang telah hilang kedaulatan dan tanahnya dipecahkan dibawah tiga pemerintahan iaitu Pakistan, India dan China.

Penutup

Ini hanyalah sebahagian dari penderitaan yang ditanggung oleh umat Islam di seluruh dunia akibat hilangnya Khilafah Islamiyyah yang menaungi umat. Umat Islam di Malaysia seharusnya mengambil sebanyak mungkin pengajaran dari sejarah pertembungan tamadun Islam-kuffar dalam menghadapi ancaman pelbagai pihak di dalam negara mahupun tekanan antarabangsa. Kita perlu bijak memahami percaturan antarabangsa oleh musuh Islam, mereka kini tidak perlu menghantar tentera untuk merosakkan bangsa sesebuah negara, cukuplah mendoktrin generasi yang dengan sendirinya akan melaksanakan agenda penjajahan tersebut, kemudian barulah umatnya disembelih.

Ahmad Nu’man Mazlan
Ketua Biro Dakwah ISMA Jordan

isma


Kejatuhan Al-Andalus – Dr Mahathir Mohamad
9 Oktober  2014 

1. Pada abad kedua Hijrah pasukan Islam dari utara Afrika berjaya menyeberangi terusan yang kini dipanggil Straits of Gibraltar dan menakluk Semenanjung Sepanyol (Iberia). Di bawah pimpinan Tariq, pasukan Islam dapat mengalahkan pasukan Sepanyol dan Portugis.

2. Selama 800 tahun Islam berkuasa di semenanjung yang dikenali arab sebagai Al-Andalus.

3. Tetapi orang Islam di Al-Andalus berpecah selepas pemerintahan Abdul Rahman Ke-3. Ketua-ketua wilayah bersikap bebas dan Al-Andalus berpecah kepada beberapa negeri kecil. Negeri-negari ini sering bermusuh sesama mereka dan berperang.

4. Dalam peperangan antara negeri-negeri Islam ini, ada yang meminta pertolongan orang Kristian Sepanyol yang memiliki tentera yang kuat. Pihak yang bersubahat dengan Sepanyol dapat menewaskan musuh Islam mereka. Tetapi pihak Sepanyol merebut pemerintahan wilayah yang ditawan. Negeri Islam yang mendapat pertolongan Sepanyol tidak dapat membuat apa-apa kerana mereka lemah.

5. Dengan cara membantu pemerintah-pemerintah wilayah Islam yang bermusuh sesama mereka, akhirnya Sepanyol dapat merampas balik seluruh semenanjung.

6. Yang terakhir ialah Wilayah Granada. King Ferdinand dan Queen Isabella berjaya mengalahkan dan menakluk Granada. Dengan ini tamatlah sejarah Semenanjung Iberia sebagai Negara Islam.

7. Orang Islam dan Yahudi di Granada diberi tiga pilihan. Mereka boleh kembali ke Afrika Utara, atau memeluk agama Kristian Katholik atau mereka dibunuh.

8. Inilah hasil “tahaluf siyasi” orang Islam dengan orang yang lebih kuat dari mereka.

9. Apakah ada pelajaran yang boleh didapati dari sejarah Islam di Semenanjung Sepanyol. – www.chedet.cc, 9 Oktober, 2014.

* Tun Dr Mahathir Mohamad ialah mantan Perdana Menteri Malaysia.


Malaysian Insider


KERUNTUHAN LEMAHKAN ISLAM
Ku Seman Ku Hussain
26 April 2015 

Satu demi satu negara Islam yang runtuh akibat pergolakan politik ketika ini adalah satu tragedi yang sangat membimbangkan dan wajar diambil iktibar supaya Islam tidak terus berpecah dan lemah. Selain disebabkan oleh agenda tersirat Barat, keruntuhan politik, peradaban dan perpecahan negara Islam disebabkan oleh pemimpin yang cacat peribadi dan tamak kuasa.

Rakyat melihat gelagat pemimpin begini dan apabila ada pihak yang menyokong kebangkitan dan perubahan, maka terjadilah seperti di Iraq, Mesir, Libya, Tunisia, Syria dan terbaru sekali Yemen. Negara yang tidak mempunyai kebersatuan yang tinggi dalam kalangan rakyatnya dengan mudah dilemahkan oleh anasir-anasir luar dari Barat.

Negara-negara berkenaan tidak berupaya menangkis serangan ideologi yang dipromosikan oleh Barat melalui pelbagai cara terutama gaya hidup dan pemikiran politik. Demokrasi hanya menjadi senjata Barat untuk menguasai Islam. Lebih malang lagi dipercepatkan oleh penolakan rakyat terhadap pemimpin Islam sendiri yang menyeleweng, kuku besi dan menjauhkan diri daripada landasan Islam.

Definisi "demokrasi" Barat mencari ruang daripada penentangan rakyat, misalnya terhadap sistem monarki yang terpisah daripada cara hidup Islam.

Sistem khalifah dalam Islam telah digantikan dengan monarki yang mengaut kekayaan daripada hasil negara yang dulunya menjadi simbol ketinggian peradaban Islam. Apabila Barat membawa "demokrasi", rakyat yang dahagakan keadilan sosial secara melulu menganggap itu ialah model yang terbaik tanpa mencurigai agenda sebenar.

Inilah yang berlaku di banyak negara Islam yang hancur lebur sistem politik dan peradabannya. Keadaan sedemikian secara tanpa sedar telah menghakis kedudukan Islam di mata dunia. Pemimpin Islam wajar dipertanggungjawabkan kerana mereka memberikan mesej yang salah kepada dunia bahawa Islam tidak demokratik dan diktator.

Kita tidak boleh terlalu percaya dengan momokan Barat yakni Amerika Syarikat (AS), misalnya terhadap militan Negara Islam (IS) tanpa mempersoalkan siapakah tangan-tangan ghaib untuk menghancurkan negara-negara Islam?

Akhbar The Telegraph 8 Mac tahun lalu menerusi analisis bertajuk "US and Europe in major airlift of arms to Syrian rebels through Zagreb" antara lain mendedahkan AS menyalurkan bantuan peralatan tentera sebanyak 30,000 tan kepada pelampau Syria. Senjata itu dihantar dari Zagreb menggunakan 75 kapal terbang pengangkut tentera kepada militan yang sekarang dikenali sebagai IS. Maka dunia pun terlupa kepada kejahatan Israel kerana IS dipromosikan di media secara melampau.

Dalam konteks ini, sejarah boleh dimanfaatkan sebagai cermin untuk melihat kegemilangan dan keruntuhan silam yang menimpa negara-negara Islam supaya tidak melalui jalan yang sama pada era ini. Sejarah bukan benda mati tetapi hidup dan berulang berlaku kepada mereka yang tidak belajar daripadanya.

Sejarah kegemilangan Islam di Andalusia (kini sebahagian Sepanyol) misalnya daripada empayar Islam Andalusia tahun 711 di bawah pimpinan Tariq bin Ziyad.

Tetapi kegemilangan Andalusia hanya mampu bertahan hampir lapan abad apabila hancur pada 1492 selepas tumbangnya Kota Granada kepada Raja Ferdinand V, raja Kristian Sepanyol ketika itu. Kejatuhan Granada bermula apabila satu-satunya raja Islam di Andalusia setelah semua kerajaan Islam dihancurkan, Sultan Muhammad bin Yusuf Al-Ahmar memeteraikan perjanjian Jaen pada 1246 dengan Raja Ferdinand III.

Menyerang

Tetapi perjanjian itu hanya dipatuhi oleh Kristian selama 246 tahun dan selepas itu tentera Kristian telah menyerang umat Islam hinggalah pada tahun 1492 apabila Sultan Abu Abdullah, raja terakhir Granada mengaku kalah dan menyerahkan Granada kepada Raja Ferdinand V.

Turki juga mempunyai sejarah panjang sebagai pusat peradaban Islam di mana zaman kemuncak semasa pemerintahan Sultan Muhammad Al-Fatih yang telah berjaya menawan Kota Konstantinople daripada Byzantin. Ini adalah antara sultan yang berjiwa rakyat, tidak bermegah dengan kemewahan dan jauh sekali membazir tetapi memerintah mengikut lunas-lunas Islam.

Bagaimanapun selepas era Sultan Muhammad Al-Fatih, empayar Uthmaniyyah sudah mulai cair Islamnya dengan sikap tamak dan haloba sultan yang menjadikan kedudukan sebagai pemimpin untuk mengaut kekayaan. Sultan selepas Muhammad Al-Fatih mempunyai kecacatan peribadi yang serius kerana tidak jujur dan bergelumang dengan keseronokan hidup yang melampau.

Strategis Yahudi di Barat telah melihat banyak kelemahan pemimpin Islam Uthmaniyyah. Dengan memegang kuasa terhadap media serta dibantu oleh gerakan Freemason, mereka menonjolkan Mustafa Kamal Ataturk sebagai pemimpin muda dalam pembikinan.

Pada masa sama juga ditubuhkan The Young Turks pada tahun 1908 untuk menggulingkan Sultan Abdul Hamid II. Secara rasmi pemerintahan khalifah di Turki berakhir pada 3 Mac 1924 dan diganti dengan Mustafa Kamal Ataturk yang menolak Islam sepenuhnya.

Hal yang sama berlaku sekarang ini. Ada sesetengah pemimpin Islam bermewah berlebihan dan kejam, telah menghancurkan dan melemahkan Islam keseluruhannya.

Rakyat Mesir misalnya tidak boleh dipersalahkan kerana bangkit menggulingkan Presiden Hosni Mubarak yang mengumpul kekayaan peribadi bernilai lebih RM110 bilion, memiliki banglo enam tingkat di United Kingdom serta banyak lagi harta di atas nama peribadi.

Begitu juga dengan Presiden Tunisia, Zainel El-Biden dan isterinya Leila Tribelsi yang hidup mewah dalam keadaan negara menghadapi inflasi yang teruk. Presiden ini dikatakan mempunyai simpanan emas di atas nama keluarga lebih satu tan. Rakyat yang dalam keadaan marah mudah terpengaruh dengan anasir Barat yang mahu meruntuhkan negara-negara Islam.

Gerakan kebangkitan rakyat di dunia Arab atau Arab Spring yang digerakkan oleh AS tidak mungkin berjaya sekiranya negara seperti Mesir, Tunisia, Libya dan Syria mempunyai pemimpin yang jujur dalam menjalankan tanggungjawab terhadap rakyat.

Barat sememangnya mempunyai agenda meruntuhkan dan melemahkan pengaruh Islam. Oleh kerana itu mereka mengeksport sekularisme dan kehidupan yang tidak beragama menerusi kebebasan media. Agenda ini dipercepatkan dan dipermudahkan apabila rakyat mulai marah dan benci kepada pemimpin mereka sendiri.

Kesan daripada keruntuhan ini, tekanan kepada Islam menjadi semakin kuat terutama dengan agenda tersirat Islamofobia yang menyekutukan Islam dengan keganasan dan hilang peradaban. Islam tentu sukar untuk mempertahankan tuduhan-tuduhan liar Barat kerana terbukti di negara Islam sendiri menghadapi krisis kepimpinan. Sepatutnya pemimpin negara-negara Islam memberikan contoh yang baik kepada dunia dan bukan sebaliknya. Negara Islam memerlukan pemimpin seperti Muhammad al-Fatih.

utusan online


Comments