jiwa merdeka




Jiwa merdeka Usman Awang
Oleh ARIF ATAN

PERBINCANGAN mengenai kepengarangan Usman Awang tidak dapat dipisahkan daripada inti manusiawi. Pandangan sesetengah pihak bahawa Sasterawan Negara ketiga pada tahun 1983 selepas Keris Mas dan Shahnon Ahmad ini adalah penyair idealis-romantis sebenarnya tidaklah tepat.

Melihatkan pola isi jiwa karyanya sebahagian besar berkisar tentang kemanusiaan. Beliau yang pergi menemui Ilahi dalam bulan penuh berkat pada 13 Ramadan 1422H bersamaan 29 November 2001 telah meninggalkan khazanah karya yang lahir dari jiwanya yang memusuhi ketidakadilan dan penindasan.

Bertepatan dengan sambutan ulang tahun ke-55 kemerdekaan negara, puisi-puisi Usman yang mengangkat tema ini seperti Merdeka, Pahlawan dan Tanah air, Pahlawan Kemerdekaan, Jiwa Hamba dan Tanah Air wajar diuar-uarkan kepada generasi muda hari ini.

Tidak keterlaluan untuk kita bersetuju bahawa Usman Awang adalah penyair humanis dan nasionalis selain perhatiannya kepada aspek lain seperti kekeluargaan dan kedamaian. Hal ini dapat diteliti daripada tinggalan khazanah karya puisinya. Usman tegas menolak kolonial, menjenayahkan perang serta pergelutan kelas sosial dan ekonomi.

Menariknya, Usman kerap melawan arus perasaan masyarakat. Reaksi majoriti masyarakat yang bersimpati dengan kematian penuh kontroversi J.F. Kennedy misalnya disambut oleh Usman Awang secara kritis. Beliau mengingatkan kita patut bersedih dengan kematian umat manusia lain yang tidak didendang seperti halnya tumpuan sedunia terhadap kematian Presiden Amerika itu.

Beliau juga antara sasterawan yang banyak bersimpati dengan nasib dan masa depan kelompok yang diabaikan dalam masyarakat. Nukilan akal budinya berjudul Nelayan, Buruh, Pak Utih dan Cerita dari Ladang antara puisi yang sarat dengan nilai sedemikian.

Puisi Pak Utih misalnya yang kemudian memiliki 'episod' kedua kira-kira selepas dua dekad dilahirkan mengungkapkan pertembungan ekonomi masyarakat desa dengan pemimpin yang bergaya mewah di kota. Intipati puisi Usman juga menuntut keadilan sosial, persaudaraan dan kasih sayang melampaui kekangan warna kulit malah halangan geopolitik.

Apa yang sedang berlaku dalam masyarakat Islam Rohingya, Syria dan Palestin tentunya adalah pertumpahan darah yang telah lama dibenci oleh Usman lewat puisinya. Bunga Popi misalnya adalah puisi yang jelas menunjukkan taring kemusnahannya terhadap kemusnahan peradaban dan kasih sayang sesama insan.

Usman benar-benar mencintai keamanan itu meramahi seluruh alam ini. Puisinya Merpati Putih, Jelajahi Dunia Ini antara ilham tulusnya yang membenci peperangan. Bermula dengan sajak pertamanya, Korban Tanahair (Utusan Zaman, 7 November 1948) rasa cintanya pada ibu pertiwi tidak pernah pudar dihanyut masa.

Malah, karya beliau yang pada dasarnya seperti bercakap tentang keluarga pun tetap terselit nilai kemanusiaan yang tinggi. Dalam puisi Hadiah (1960) misalnya, Usman mengkritik kecenderungan segelintir masyarakat ketika itu memberi alatan permainan berkonotasi perang kepada anak-anak kecil.

Usman sama sekali tidak pernah berkompromi dengan peperangan apatah lagi "mengasuh" anak untuk bermesra dengan perang. Banyak pesan Usman kepada pembaca puisinya. Paling penting yang kita boleh tekankan ialah kesatuan dan kesepakatan kita dalam menjadikan kehidupan ini lebih aman, adil dan makmur untuk setiap jiwa di bumi ini.

Dalam Duri dan Api misalnya, Usman menegaskan pentingnya keberanian dan perpaduan masyarakat untuk menolak penindasan. Antara seruan beliau ialah:

Kawan-kawanku yang dikasihi,
di belakang duri di depan api,
kita tidak bisa undur lagi,
duri dan api, tajam panasnya kita hadapi.

Rasa kemanusiaan Usman juga terserlah dengan sejumlah puisi yang khusus mengenai tokoh tertentu atas jasa yang telah ditaburkan. Contohnya, arkitek pendidikan tanah air, Aminuddin Baki disanjung tinggi dalam puisi Usman berjudul Gema manakala ketokohan Zulkifli Muhammad pula diangkat lewat puisi Bintang di Langit Zaman.

Malah, rasa hormatnya kepada individu lain meskipun dinyatakan dalam puisi sebagai "berlainan bicara" juga menampakkan jalur tinggi kemanusiaan Usman Awang. Puisi Dato' Onn sesuai dengan judulnya meramu jasa bakti Dato' Onn yang telah berjasa mengelak maruah bangsa dan tanah air tersungkur dimamah perancangan jahat kolonial melalui Malayan Union.

Jelaslah, karya puisi-puisi Usman Awang yang 'berkhasiat', malar segar dan malar segar dalam proses kita meniti negara maju begitu berharga dalam korpus perbendaharaan kesusasteraan negara ini.

utusan online


 

Comments