tun m dan kapsul

Tun Mahathir: Dia macam boleh teka...
RAZIATUL HANUM A.RAJAK
11 September 2015



Dr Mahathir pada sidang media selepas tayangan perdana filem Kapsul, malam tadi.
Kapsul


SKRIP filem Kapsul yang telah dihasilkan pada tahun 2009 oleh‎ penulisnya, Allahyarham Martias Ali seolah-olah ‘kena’ dengan apa yang berlaku pada hari ini.


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, melihat suasana politik semasa dan filem itu malam tadi, Martias seakan-akan boleh menekanya sejak enam tahun lalu.

“Ketika dapat tahu filem ini, saya tanya produksi bila skrip ini dibuat dan adakah skrip ini diubah? Jawapan diberi kepada saya, skrip ini dibuat pada tahun 2009 dan tiada sebarang perubahan dibuat (sehingga hari penggambaran).

“Ini seolah-olah Allahyarham Martias Ali (penulis skrip) boleh meneka apa yang akan terjadi di kemudian (hari),” katanya kepada pemberita pada sidang media selepas Tayangan Perdana Filem Kapsul, malam tadi.

Kapsul merupakan filem cereka yang diilhamkan daripada kapsul masa Wawasan 2020 yang ditanam Dr Mahathir suatu ketika dahulu di mana isi kandungannya masih menjadi rahsia sehingga 1 Januari 2020 kelak.

Ia mengisahkan perjalanan Zohri Ibrahim lakonan Faizal Hussien secara tidak sengaja dibawa mengembara ke zaman silam di mana dia dapat menyelami sendiri perubahan zaman daripada sebelum merdeka sebelum kembali ke zamannya.

Idea filem ini adalah hasil interpretasi penulis tentang bentuk fizikal kapsul dan isi kandungan yang tercatat dalam kapsul tersebut mengenai amanat Dr Mahathir.

Dalam pada itu, Dr Mahathir menggambarkan bahawa Wawasan 2020 yang menjadi sasaran negara ini kurang lima tahun daripada sekarang, sukar untuk dicapai.

“Cerita ini juga mengalir kepada apa yang…politiklah…apa yang sedang berlaku sama ada Wawasan 2020 akan tercapai ataupun tidak.

“Nampak seolah-olah…nampak ia (Wawasan 2020) kurang yakin (untuk dicapai),” katanya.

Kapsul adalah filem pertama Martias Ali namun beliau hanya sempat terlibat dalam proses penggambaran serta suntingan awal sebelum menghembuskan nafasnya yang terahir pada 29 Mei 2014 akibat kanser darah.

Filem Kapsul bakal ditayang di pawagam seluruh Malaysia pada 17 September ini dengan penampilan khas Dr Mahathir.

Filem terbitan sulung Two Tones Sdn Bhd itu mengandungi 60 peratus elemen CGI yang direka dan dibangunkan sendiri oleh kakitangan syarikat itu.

Berlatarkan lokasi sekitar Kuala Kangsar, Lenggong, sayong, Ipoh, Kuala Lumpur, Cyberjaya, Putrajaya dan Klang, rakaman filem Kapsul mengambil masa selama 25 hari.

Selain Faizal Hussien, filem yang menelan belanja RM2.3 juta itu turut menampilkan 30 pelakon tanah air serta 200 pelakon tambahan.

Antaranya, Datuk Rahim Razali, Datuk Ahmad Tarmimi Siregar, Shahruddin Tambi, Aman Graseka, Adam Corrie Lee, Haeriyanto Hassan, Jue Aziz, Zamarulhisham, Fadilah Mansor dan Elly Mazlien.

sinar harian online 



Dr M makes acting debut in Kapsul
by angelin yeoh


Dr Mahathir and wife Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali with the cast of the movie Kapsul

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad has made a special guest appearance in upcoming historical science fiction film Kapsul.

In the film directed by the late Martias Mohd Ali, 90-year-old former prime minister plays himself in a small cameo.

"I have a small role. I've never done any acting like this before. So I thought why not just go for it," he said after Kapsul press preview here in KL.

He added: "I just have to act as how I usually am in public."

The film stars Faizal Hussein as high-tech security expert Zohri Ibrahim. After making a bet with a few friends, he steals a time capsule planted by Tun Mahathir which contains his vision for year 2020.

Once the capsule is activated, he is taken on a journey through time where he learns about the struggles of the generation before him.

Tun Mahathir said that he had to shoot more than one take for his scene.

"I asked for payment but they don't want to give me," he joked.

When asked if he would act again, Tun Mahathir said he'd feel nervous.

"At least I get to tell people that I've acted before," he said.

He gave the film rave reviews and was impressed by its patriotic elements.
Kapsul opens in cinemas nationwide on Sept 17.

the star



Tun M Mengaku Mengeletar Berlakon
11 September 2015



Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad (Tun M) mengakui menggeletar saat diberitahu beliau perlu berlakon dalam beberapa babak filem Kapsul sedangkan pada jangkaannya karya arahan Allahyarham Martias Ali itu menuntutnya hanya muncul sebagai cameo tanpa sebarang dialog.

Bercakap pada sidang media pada malam gala tayangan Kapsul bertempat di e@Curve, malam tadi, Perdana Menteri keempat itu berkata, beliau pada awalnya berasa kurang senang apabila disuruh berlakon memandangkan lakonan adalah sesuatu yang belum pernah dilakukannya.

Namun, beliau bersetuju kerana tertarik dengan konsep filem tersebut yang menyelitkan unsur sains fiksyen.

Tambah membuatkan beliau teruja ialah kerana filem ini menceritakan tentang diri beliau sendiri mengenai kapsul masa Wawasan 2020 yang ditanamnya di Monumen Putrajaya semasa pentadbirannya.

"Saya disuruh berlakon. Pada mulanya saya rasa tak senang sebab saya tak pernah berlakon. Sesuatu yang saya tidak pernah buat.

"Tapi saya bersetuju kerana filem ini lain daripada yang lain, ada unsur sains fiksyen dan ia bercerita tentang diri sendiri," katanya sambil tertawa kecil.

Tun M bersetuju menjayakan filem Kapsul selepas setahun filem tersebut menjalani penggambaran.

Berkongsi serba sedikit pengalaman di set penggambaran, Tun M berkata, dia hanya mengambil masa beberapa minit sahaja untuk berlatih mengingati dialognya menerusi babak beliau bersama teraju utama filem tersebut iaitu Faizal Hussein.

"Sewaktu hari penggambaran baru lah saya diberitahu saya kena berlakon. Saya mengeletar sebab saya tak pernah buat kerja-kerja berlakon. Saya hanya ada beberapa minit saja untuk berlatih ingatkan dialog.

"Tak patut depa (mereka - pihak produksi) buat saya macam tu. Saya minta depa bayar saya tapi depa tak bayar saya satu sen pun" tuturnya dengan nada bergurau.

"Saya tidak tahu apa penilaian dan bagaimana dengan lakonan saya, bagus atau tidak. Tapi sekurang-kurangnya selepas ini, saya boleh beritahu orang yang saya sudah jadi pelakon.

"Tapi secara keseluruhannya saya berpuas hati dengan filem ini. Ia menceritakan tentang perjuangan orang Melayu dahulu dari satu zaman ke satu zaman lain dan rintihan mereka berkenaan nasib anak cucu dan negara pada masa depan.

"Saya rasa filem sebegini perlu diperbanyakkan kerana generasi sekarang kurang tahu mengenai sejarah. Jadi filem ini dapat mendidik dan memupuk semangat jiwa orang Melayu terhadap masa depan anak mereka," tambahnya lagi.


Tun M dan isteri Tun Dr. Siti Hasmah bersama barisan pelakon Kapsul, pada malam gala yang diadakan bertempat di e@Curve, Damansara, malam tadi.Tun M dan isteri Tun Dr. Siti Hasmah bersama barisan pelakon Kapsul, pada malam gala yang diadakan bertempat di e@Curve, Damansara, malam tadi.

Kapsul dibintangi pelakon berpengalaman, Faizal Hussein serta barisan pelakon lain seperti sebagai cameo antaranya Datuk Rahim Razali, jutawan Internet, Irfan Khairi, Datuk Ahmad Tarmimi Siregar, Jue Aziz, Shahronizam, Zamarul Hisham, Haeriyanto Hassan, Fadhilah Mansor, Joey, Aman Graseka dan Adam Corrie Lee.

Filem ini membelanjakan kos sebanyak RM2.3 juta terbitan Two Tones Sdn Bhd dan akan mula ditayangkan di pawagam seluruh tanah air mulai 17 September ini.

malaysian digest













Comments