Universiti : Cabaran Transformasi

Transformasi universiti perlu kepemimpinan berwawasan 
Oleh Prof Dr Mohd Majid Konting


PENSYARAH menjalani kursus yang dianjurkan oleh AKEPT. - Foto hiasan 

Tuntutan dan dorongan seringkali meruntun masyarakat dan organisasinya untuk berubah. Cabaran sosial, ekonomi dan politik dalaman dan luaran serta harapan baharu warganya sering kali menyediakan ruang dan peluang transformasi masyarakat agar terus relevan, mapan dan lestari.

Dalam konteks negara kita, Wawasan 2020 dirancang dan dilaksanakan untuk memastikan Malaysia mencapai status negara maju berpendapatan tinggi.

Pendidikan tinggi mempunyai peranan penting dalam menggapai hasrat negara maju berpendapatan tinggi. Ia memberi ruang dan peluang kepada masyarakat untuk membangun dan memperkasakan warga insannya yang menjadi kunci dalam menangani sembilan cabaran strategik seperti yang digariskan dalam Wawasan 2020.

Cabaran itu ialah perpaduan; jiwa bebas dan tenteram; demokratik; bermoral dan beretika kukuh dengan nilai agama; bertolak ansur; saintifik dan progresif; penyayang; adil dan saksama; serta makmur dengan ekonomi yang berdaya saing, dinamik dan kental.

Bagi memastikan matlamat tercapai, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi), ringkasnya PPPM (PT) diperkenalkan. Ia lanjutan kepada Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) yang dilancarkan pada tahun 2007 dan jajaran kepada Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

PPPM (PT) berhasrat membangunkan bakat berilmu dan berakhlak mulia sekali gus akan menyumbang kepada pembangunan negara. Tujahan PPPM (PT) dijelmakan menerusi 10 lonjakan utama iaitu graduan holistik, berkeusahawanan dan seimbang; kecemerlangan bakat; masyarakat yang belajar sepanjang hayat; graduan pendidikan teknikal dan vokasional (TVET) yang berkualiti; kelestarian kewangan; tadbir urus yang perkasa; ekosistem inovasi; kesohoran global; pembelajaran dalam talian secara global; dan penyampaian pendidikan tinggi yang bertransformasi.

Pelaksanaan transformasi

Cabarannya, bolehkah PPPM (PT) dilaksanakan dengan jayanya? Di sebalik banyak perancangan yang gagal, banyak juga perancangan pendidikan yang berjaya dilaksanakan. Institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan boleh belajar bagaimana IPT luar negara seperti Universiti Oxford dan Universiti Cambridge berjaya melaksanakan transformasi masing-masing.

Perubahan peranan negara untuk memberi pendidikan universiti kepada individu agar mereka boleh berfikir sendiri pada sekitar tahun 1960-an kepada peranan universiti untuk menyediakan individu bagi membangunkan ekonomi negara pada tahun 2000-an menjadi tuntutan dan dorongan kepada kedua-dua universiti tersohor itu untuk berubah.

Universiti Cambridge, universiti kedua tertua dalam kalangan negara bertutur bahasa Inggeris dengan usia 806 tahun melakukan transformasi strategik dengan menggalakkan pihak industri menubuhkan makmal inkubator di sekitar kampusnya bagi tujuan penyelidikan, pengajaran dan pembelajaran.


 Terkenal dengan pembangunan kluster perniagaan berteknologi tinggi yang dikenali sebagai Silicon Fen, Universiti Cambridge menjadi universiti terkaya di Eropah dengan endowmen berjumlah STG4.9 bilion (RM31.4 bilion) pada tahun 2013.

Sementara Universiti Oxford, universiti tertua yang kini mencecah usia 919 tahun melakukan transformasi tadbir urus dan kewangan demi memastikan ia terus relevan dalam abad ke-21. Pada tahun 2014, Universiti Oxford mempunyai endowmen sebanyak STG4.4 bilion (RM28.24 bilion).

Transformasi yang bermula sejak tahun 2000 membabitkan 3,700 staf akademik dan pentadbiran serta lebih 22,000 pelajar diceritakan sendiri oleh Profesor Roger Goodman dari Universiti Oxford dalam program Wacana Akademia bertajuk 'How University of Oxford Restructured for the 21st Century' anjuran AKEPT, baru-baru ini.

Antara yang boleh dipelajari daripada pengalaman kedua-dua universiti tersohor itu adalah perlunya transformasi dilakukan untuk memastikan sesebuah universiti terus relevan, terujuk dan dihormati. Pemimpin berwawasan yang berani mengambil risiko untuk berubah meskipun dalam keadaan sudah tersohor amat diperlukan demi memastikan kelangsungan dan kemapanan institusi.

Walaupun sudah berada dalam keadaan terujuk dan dihormati, mereka terus belajar dan mencuba untuk berubah bagi mendepani tuntutan pendidikan abad ke-21. Mereka belajar antaranya daripada kegagalan Universiti Salamanca, Sepanyol yang pernah gah pada abad ke-17.

Selain daripada itu, pemimpin universiti seharusnya berupaya dan dapat menambat, meyakin dan menggerakkan beribu-ribu warganya untuk menggalas transformasi di samping memberi tumpuan kepada pencapaian hasil misi dan wawasan digapai.


Pemerkasaan bakat kepemimpinan

Keperluan untuk membangun dan memperkasakan bakat kepemimpinan dalam kalangan pensyarah dan pentadbir yang berupaya melakukan transformasi IPT negara seperti yang dihasratkan dalam PPPM (PT), sudah semakin genting.

Selain cabaran sosial, ekonomi dan politik yang dipacu oleh kepesatan teknologi maklumat dan komunikasi, bilangan IPT bertambah secara mendadak sejak tahun 1990-an menjadi 653 yang mana 20 daripadanya ialah universiti awam, 104 universiti dan kolej universiti swasta, 405 kolej swasta, 33 politeknik dan 91 kolej komuniti (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013).

Pada masa sama, pemimpin institusi berpengalaman yang memulakan perkhidmatannya pada tahun 1970 dan 1980-an mula bersara.

Sebagai agensi yang dipertanggungjawabkan untuk memperkasakan kepemimpinan pendidikan tinggi, Akademi Kepimpinan Pendidikan Tinggi (AKEPT) dengan kerjasama universiti, politeknik dan kolej komuniti membangun dan memperkasakan kelompok bakat pemimpin dan pelan penggantian IPT.

Sejak beroperasi pada Januari 2008, AKEPT berperanan membangunkan kelompok bakat pemimpin melalui penawaran program bina upaya kepemimpinan strategik kepada bakal pemimpin akademik dan pentadbiran IPT pada peringkat institusi, nasional, serantau dan global.

Pembangunan kelompok bakat ini dilaksanakan berdasarkan kerangka pemerkasaan kepemimpinan pendidikan tinggi berteraskan kalbu. Pendekatan pembabitan aktif dan pengalaman secara mendalam digunakan untuk membangunkan keupayaan memimpin perubahan, memimpin manusia dan mencapai hasil.

Program pembangunan keupayaan pemimpin dikelompokkan dalam lima teras utama iaitu kepemimpinan, tabdir urus dan kewangan strategik; senario semasa depan dan perancangan strategik; isu strategik pendidikan tinggi; komunikasi strategik; serta isu dan trend semasa.


Program peralihan, pembugaran kepemimpinan strategik

AKEPT juga menawarkan program peralihan dan pembugaran kepemimpinan strategik berdasarkan lapan kluster kepemimpinan tadbir urus, penyelidikan dan inovasi serta pengajaran dan pembelajaran. AKEPT memastikan kesiapsiagaan bakal pemimpin IPT, antaranya melalui penaksiran personaliti dan kesediaan kepemimpinan pendidikan tinggi.

Ternyata, terdapat keperluan untuk melakukan transformasi pendidikan tinggi seperti yang dihasratkan oleh PPPM (PT). Keperluan transformasi ini menuntut pemimpin berwawasan dan berani mengambil risiko untuk keluar daripada zon selesa meskipun institusi berkaitan telah tersohor.

Pemimpin IPT seharusnya berupaya untuk membuat perubahan, memimpin warganya dan mencapai hasil. Justeru itu, program pembangunan dan pemerkasaan bakat kepemimpinan perlu dilakukan secara strategik, mapan dan lestari demi memastikan kelangsungan dan kelestarian institusi pendidikan tinggi negara yang relevan, terujuk dan dihormati.

bh online

Comments