31 Aug 2015

Bukit Kepong HD



Anak Jins Shamsuddin Sayu Tengok Reaksi 'Kosong' Ayah
26 Ogos 2015 
Oleh: MOHD AL QAYUM AZIZI


Tan Sri Jins Shamsuddin hadir pada tayangan perdana filem arahannya Bukit Kepong versi HD yang diadakan di Golden Screen Cinemas (GSC) Pavilion di sini pada malam Selasa. Foto THE STAR/MOHD AZHAR ARIF


KUALA LUMPUR: Anak bongsu kepada pengarah dan pelakon Tan Sri Jins Shamsuddin iaitu Putera Hang Nadim sayu apabila melihat reaksi 'kosong' bapanya semasa tayangan perdana filem Bukit Kepong versi definasi tinggi (HD) yang diadakan pada malam Selasa.

Hang Nadim, 24, berkata, Jins langsung tidak mengingati tentang filem arahannya itu malah tidak mengenali dirinya sendiri yang turut berlakon dalam filem berkenaan.

"Pada awal filem itu ditayangkan dia teruja kerana namanya terpapar di skrin tetapi selepas itu dia langsung tidak mengingati tentang Bukit Kepong.

"Dia kelihatan bersungguh menonton tetapi saya tahu pandangan diberikan adalah kosong malah dia tidak mengenali dirinya sendiri dalam filem berkenaan," katanya kepada mStar Online.

Hang Nadim berkata demikian selepas ditemui pada tayang perdana filem berkenaan yang diadakan di Golden Screen Cinemas (GSC) Pavilion di sini.


Menteri Komunikasi dan Multimedia, Senator Datuk Seri Panglima Dr Mohd Salleh Tun Said Keruak (tengah) bergambar kenangan bersama Jins dan tetamu lain yang hadir pada tayangan perdana Bukit Kepong HD.

Selain Jins, turut hadir pada majlis berkenaan adalah Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Panglima Dr Mohd Salleh Tun Said Keruak, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan Syarikat KRU, Norman Abdul Halim, penerbit dan Datuk Yusof Haslam.

Bukit Kepong versi HD arahan Jins pada tahun 1981 dengan kos RM1 juta berjaya dinaik taraf melalui proses membaik pulih visual dan audio yang dilakukan oleh anak syarikat KRU iaitu Prodigital Lab Sdn Bhd.

Bukit Kepong HD bakal ditayangkan semula di pawagam bermula 27 Ogos ini di pawagam terpilih bersempena sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia ke 58.

Dalam pada itu, Hang Nadim yakin sekiranya kesihatan bapanya masih baik, bekas Ahli Dewan Negara itu pasti bangga dengan usaha dilakukan oleh pihak KRU terhadap filem berkenaan.

"Sebagai anak saya yakin beliau pasti bangga melihat filem arahannya dinaik taraf malah ditayangkan semula di pawagam biarpun untuk masa singkat.


 Jins ditemani anak bongsunya, Hang Nadim.


"Sayu juga saya melihat reaksinya seperti tidak memahami apa yang berlaku tetapi Alhamdulillah biarpun dengan keadaannya beliau masih berkesempatan untuk berada pada hari bersejarah itu," katanya.

Selain Bukit Kepong, Hang Nadim berkata, tiga lagi filem arahan bapanya iaitu Menanti Hari Esok, Esok Masih Ada dan Tiada Esok Bagimu akan menjalani proses sama.

Sementara itu, bercakap mengenai keadaan terkini Jins, Hang Nadim berkata, selain penyakit Alzheimer kesihatan bapanya berada dalam keadaan baik.

Bagaimanapun kata Hang Nadim, ingatan bapanya semakin merosot namun masih mengenalinya dan abangnya Hang Jebat.

"Ayah hanya mengenali saya dan abang (Hang Jebat), jadi kami kena sentiasa berada dekat dengannya agar dia tidak berasa terasing tanpa mengenali sesiapa.

"Alhamdulillah kesihatannya berada dalam keadaan baik dan sehingga kini langsung tiada masalah jantung, darah tinggi atau kencing manis seperti mana biasa di alami oleh golongan tua sepertinya," jelasnya.

mstar

Transformasi Wajah Baharu, 'Bukit Kepong' Ditayang Ogos
15 April 2015 
Oleh: KEMALIA OTHMAN


Dari kiri; Norman Abdul Halim, Ketua Pengarah Finas, Datuk Kamil Othman dan pengarah filem Bukit Kepong, Tan Sri Jins Shamsuddin.


KUALA LUMPUR: Filem epik Bukit Kepong arahan Tan Sri Jins Shamsuddin Sdn Bhd berjaya dinaik taraf kepada kandungan definasi tinggi (HD) melalui proses membaik pulih yang dilakukan oleh anak syarikat KRU iaitu Prodigital Lab Sdn Bhd.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan Syarikat KRU, Norman Abdul Halim berkata, filem tersebut menjalani proses tranformasi bagi meningkatkan kualiti termasuklah dari sigi visual dan audio bagi tujuan komersial dan pengedaran semula.

"Kita menaik filem ini kepada kandungan definasi tinggi, malah meningkatkan kualiti warna seolah-olah penggambaran baharu sahaja dilakukan semalam.

"Selain itu, mutu audio juga dipertingkatkan dalam proses adunan semula daripada mono ke stereo, suntingan bagi menyelaraskan lipsync audio asal dengan visual, noise reduction serta penambahan kesan bunyi," ujarnya kepada mStar Online.

Norman ditemui pada sidang media Ops Selamatkan Bukit Kepong yang diadakan di Platinum Sentral, di sini, Selasa.

Turut hadir pada majlis tersebut Ketua Pengarah Finas, Datuk Kamil Othman, pengarah filem itu, Jins Shamsudin, Datin Paduka Shuhaimi Baba dan Pengurus Besar Grand Brilliance, Tengku Iesta.


Imej terbaharu Jins Shamsuddin. Beliau kelihatan uzur namun masih mampu memenuhi undangan majlis.

Tambahnya, filem yang diterbitkan pada tahun 1981 itu mengambil masa selama tiga bulan untuk proses tranformasi tersebut dan menelan kos sekitar RM100,000.

"Kos dan tempoh proses digital remastering bergantung kepada kondisi filem. Ketika kami menerima filem ini, ia dalam format filem negatif 35mm, kami dapati keadaannya tidak begitu baik dan ia sudah melekat serta tidak boleh diimbas.

"Ia terpaksa dibawa ke Thailand untuk proses pembersihan dan sangat rumit sehingga mengambil masa yang lama," ujarnya.

Sementara itu, Norman berkata, dia memilih filem Bukit Kepong sebagai filem pertama melakukan proses itu berikutan ia sebuah filem yang masih relevan untuk ditonton generasi masa kini.

Katanya, teknologi dan teknik pengimejan berkomputer yang digunakan dalam filem itu dilihat sebagai mendahului zaman.

Tambahnya, tayangan filem tersebut akan diadakan selama dua iaitu pada bulan Ogos depan sempena bulan kemerdekaan.

"Filem ini berbeza daripada filem lain yang mana saya lihat ia sebagai filem lama yang masih releven untuk ditonton.

"Bukit Kepong juga banyak menerapkan nilai-nilai yang baik dan Insya-Allah akan ditayangkan di pawagam pada bulan kemerdekaan," ujarnya.

Dalam pada itu, Norman berkata, pihaknya dalam proses membaik pulih tiga filem lain iaitu Menanti Hari Esok, Esok Masih Ada dan Tiada Esok Bagimu yang mana filem berkenaan adalah arahan Jins Shamsuddin.

Satu lagi filem Jins Shamsuddin yang menggunakan tajuk esok ialah Esok Untuk Siapa.

http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2015/04/15/transformasi-bukit-kepong/mstar



Bukit Kepong HD relives Jins Shamsudin's masterpiece 
By FAISAL ASYRAF - 26 August 2015 @ 8:04

 KUALA LUMPUR: “He couldn’t even recall himself on the silver screen,” said Putera Hang Jebat about his father, renowned veteran actor-director Tan Sri Dr Jins Shamsudin, 80.

The Bukit Kepong hero who suffers from memory loss, has been diagnosed with Alzheimer disease since 2011.

 Tan Sri Dr Jins Shamsudin who suffers from memory loss, has been diagnosed with Alzheimer disease since 2011 watches the special screening of Bukit Kepong HD at the GSC Pavilion in Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Pix by Nik Hariff Hassan 

His glance is empty, and he couldn’t recall his peers around him except for his family members.

“Had my father been in better health, he would have been very proud to see his classic film be the one chosen to be digitally remastered,” added Jebat as he looked lovingly at his father seated next to him.

Jebat, 28, said this when met after the special screening of Bukit Kepong HD at the GSC Pavilion in Bukit Bintang today.

Jebat and his brother Putera Hang Nadim, 24, were there to accompany their father.

The project of digitally remastering the 1981 epic film (produced, directed and acted by Jins) was initiated by United Studios (a distribution and marketing company under KRU International), which invested in the restoration and HD upgrade costing RM100,000. The actual technical work was carried out by Prodigital Lab (owned by KRU Malaysia).

“Today is a very special day for my father but of course he doesn’t know that. It’s heartbreaking to see him this way. How I wish he could bask in this moment of merriment and know that everyone present here love his works,” said Jebat, who now runs the Jins Shamsudin Productions on behalf of his father.

“I have to accompany him whenever he goes out. But these days, he prefers to stay at home unless there are special occasions such as this,” he said.

“For his age, he is healthy. Unfortunately, he doesn’t remember things anymore.”

Jebat is currently in the midst of finalising a 45-minute documentary about his father called Kembara Seorang Seniman.

 Tan Sri Dr Jins Shamsudin accompanied by his son Hang Jebat at the special screening of Bukit Kepong HD at the GSC Pavilion in Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Pix by Nik Hariff Hassan 

“The documentary is a collaboration between Jins Shamsudin Productions and Finas, and it is now at the editing process,” he said, adding that the documentary is slated for released next year.

Under the tutelage of the late Tan Sri P. Ramlee, Jins rose to fame in the 1950s through more than 40 films including Pancha Delima (1957), Azimat (1957), Sarjan Hassan (1958), Anak Pontianak (1958), Megat Terawis (1960), Si Tanggang (1961), Bidasari (1964), and Bayangan Ajal (1968).

The remastered Bukit Kepong will be released at selected cinemas beginning tomorrow. Among them are TGV Bukit Raja in Klang, TGV D’Pulze Cyberjaya, TGV AU2 Keramat, GSC Alamanda, Putrajaya, GSC Midvalley, Cathay Cineplex e@Curve Damansara, GSC 1Borneo, Kota Kinabalu, Sabah, GSC Dataran Pahlawan in Melaka, GSC East Coast Mall in Kuantan, Pahang, and Cathay Cineplex City Square and TGV Tebrau City (Johor).


 Also present at the screening were KRU Studios chief executive officer Norman Abdul Halim, National Film Development Corporation (Finas) director-general Datuk Kamil Othman, Finas deputy director Datuk Yusof Haslam and Royal Malaysia Police Crime Prevention Department director Datuk Acryl Sani Abdullah Sani. Pix by Nik Hariff Hassan 

Also present at the screening were KRU Studios chief executive officer Norman Abdul Halim, National Film Development Corporation (Finas) director-general Datuk Kamil Othman, Finas deputy director Datuk Yusof Haslam and Royal Malaysia Police Crime Prevention Department director Datuk Acryl Sani Abdullah Sani.

nst



Bukit Kepong naik taraf
Filem epik arahan Tan Sri Jins Shamsuddin telah dibaik pulih kepada format HD dalam usaha memelihara khazanah seni tempatan
22 April 2015


Norman Abdul Halim dan Ketua Pengarah FINAS, Datuk Kamil Othman menyampaikan replika poster kepada Artis dan Pengarah filem Bukit Kepong, Tan Sri Jins Shamsuddin selepas sidang akhbar Ops Selamatkan Bukit Kepong untuk ditransformasikan dari analog ke digital.

INDUSTRI kandungan kreatif di Malaysia kini melalui era transformasi dari sistem analog ke digital, di mana format kandungan berdefinisi tinggi (HD) sudah menjadi lumrah atau kebiasaan bagi penonton, para karyawan, pawagam serta stesen-stesen penyiaran tempatan dan antarabangsa.

Sejajar dengan saranan kerajaan mahu melihat kemajuan industri kreatif untuk diangkat hingga ke peringkat global, United Studios Sdn. Bhd. yang merupakan anak syarikat KRU Malaysia Sdn. Bhd. telah mengambil inisiatif pertama mereka bagi membaik pulih filem epik tahun 1981, Bukit Kepong arahan Tan Sri Jins Shamsuddin.

Langkah tersebut bertepatan dengan usaha memelihara khazanah seni yang berharga dalam industri seni tanah air selain mempertontonkan kembali bahan sejarah tersebut agar dapat dijadikan rujukan ramai pada masa akan datang.

Proses membaik pulih bahan arkib itu telah dilakukan oleh anak syarikat KRU sendiri iaitu Prodigital Lab Sdn.Bhd. selain mendapat kerjasama pihak Jins Shamsuddin Productions bagi memastikan perjalanan proses tersebut berjalan mengikut apa yang telah dirancang.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Syarikat KRU, Norman Abdul Halim berkata, filem Bukit Kepong menjalani pelbagai proses transformasi bagi meningkatkan kualiti dalam menghasilkan satu karya seperti baharu. Sudah pasti, proses tersebut agak merumitkan serta memerlukan penelitian yang semaksimum mungkin.

“Filem ini tidak menggunakan teknik CGI dan telah menggunakan teknik yang boleh dikatakan sudah mendahului zaman pada ketika itu. Tapi sayangnya, filem ini tidak dijaga dengan baik.

“Justeru, kami mengambil langkah proaktif bagi menjalankan kerja menaiktarafkan Bukit Kepong kepada versi HD. Kita nak filem-filem sejarah seperti ini menjadi satu bahan yang boleh diguna pakai buat tontonan generasi baharu sebab filem ini masih relevan kerana ia berunsur sejarah,” katanya.

Tambah Norman, Bukit Kepong bukan sahaja dinaik taraf ke kandungan HD, kerja-kerja berat itu telah dipertanggungjawabkan kepada Prodigital Lab dalam memastikan proses penyuntingan berjaya.

“Sebelum ini filem ini berada dalam simpanan Arkib Negara selama 10 tahun. Kami berusaha untuk dapatkan negatif filem ini melalui perbincangan dengan Jins Shamsuddin Productions yang hanya ada satu salinan sahaja kerana kami pasti ia penting kepada umum.

“Bukit Kepong melalui banyak proses seperti mutu audio dipertingkatkan dengan proses adunan semula dari mono ke stereo, suntingan bagi menyelaraskan dengan sebutan audio asal dengan visual serta penambahan kesan khas bunyi.

“Sebab itu juga proses untuk siapkan sepenuhnya filem epik ini mengambil masa selama tiga bulan dengan proses pemulihan filem yang menelan kos sekitar RM100,000.

“Yang pasti, filem ini akan dipasarkan semula di pasaran tempatan dan antarabangsa,”ujarnya yang turut menandatangani perjanjian bagi membaik pulih tiga buah filem klasik lain iaitu Menanti Hari Esok, Esok Masih dan Tiada Esok Bagimu.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Prodigital Lab, Archie Nasution diberikan peranan besar dalam mengemudi kerja-kerja penyuntingan.

“Kos dan tempoh proses membaik pulih ini sebenarnya bergantung kepada kondisi filem. Masa pihak kami menerima negatif Bukit Kepong dengan format filem 35mm, kami dapati keadaan filem tersebut tidak berada dalam keadaan baik kerana ia sudah melekat dan tidak boleh di imbas.

“Negatif tersebut dihantar ke makmal bagi member-sihkannya dengan mengguna-kan bahan-bahan kimia dan kami akui proses ini sangat rumit dan ambil masa yang lama,” katanya.

Dalam pada itu, sepanjang tempoh tiga bulan itu juga, salah seorang anak Jins Shamsuddin, Putera Hang Jebat turut bersama-sama melihat proses filem arahan ayahnya itu diberi nafas baru.

“Saya sangat berpuas hati dengan hasil kerja KRU. Filem ini bila sudah dinaik taraf, ia seolah-olah baru menjalani penggambaran semalam.

“Sebelum ini, Norman ada menyuarakan hasrat untuk membuat penyuntingan filem Bukit Kepong kepada saya. Saya ambil inisiatif sendiri dengan bersetuju cadangan tersebut sebab daripada biarkan sahaja filem ini tidak dijaga dengan rapi, lebih baik serahkan kepada KRU untuk dijadikan HD.

“Saya turut memberitahu pada ayah akan perkara ini dan masa itu dia pun tak berapa nak sihat sangat. Jadi saya buat keputusan sendiri dan inilah hasilnya,” kata Jebat.

Filem wajib tonton ini dijangka akan ditayangkan semula menerusi pawagam di seluruh negara pada bulan Ogos ini sempena sambutan bulan kemerdekaan negara.

utusanonline

Kemerdekaan Dihayati Menerusi Filem Bukit Kepong HD
20 Ogos 2015


KUALA LUMPUR, 20 Ogos – Bulan Ogos merupakan bulan yang bermakna untuk setiap rakyat Malaysia kerana ia merupakan bulan Kemerdekaan yang kita kecapi hasil usaha dan titik peluh pejuang-pejuang yang mana berjuang meastikan kita mengecapi kemerdekaan dan keamanan.

Kemerdekaan yang dikecapi kini diperolehi selepas melalui ranjau yang penuh dengan duri dalam tempoh yang amat panjang. Semangat dan pengorbanan para pejuang lalu harus dijadikan tauladan untuk kita menghadapi cabaran mendatang demi mengekalkan maruah dan kedaulatan negara tercinta.

Melalui filem “Bukit Kepong” mengisahkan kesetiaan dan pengorbanan 25 anggota polis mempertahankan tanah air tercinta menentang 180 anggota komunis pada tahun 1950 dan filem ini turut mendapat kerjasama pihak PDRM ketika penggambaran dijalankan lebih 30 tahun yang lalu. Filem “Bukit Kepong” berjaya meraih 7 anugerah termasuk Filem Terbaik di Festival Filem Malaysia ke - 3.

Keupayaan Kumpulan Syarikat KRU melalui United Studios Sdn Bhd dan Prodigital Lab Sdn Bhd telah membuat pelaburan dari segi pemasaran serta menjalankan kerja-kerja restorasi digital bagi visual dan audio filem “Bukit Kepong”. Kerja-kerja rumit ini telah dihasilkan dengan penuh teliti dan filem ini akan ditayangkan semula di pawagam-pawagam tertentu pada 27 Ogos 2015 bersempena sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-58.

“Bukit Kepong” bukan saja dinaik taraf ke kandungan definisi tinggi (HD). Prodigital Lab turut meningkatkan kualiti warna untuk tampak seolah-olah “Bukit Kepong” baru menjalani penggambaran semalam. Selain dari itu, mutu audio juga dipertingkatkan dengan proses adunan semula dari mono ke stereo, suntingan bagi menyelaraskan lipsync audio asal dengan visual, noise reduction serta penambahan kesan khas bunyi.

Pendigitalan kandungan kreatif seperti “Bukit Kepong” ini bukan saja meningkatkan kualiti bagi tujuan pengkomersilan dan pengedaran semula, ianya juga menjimatkan kos pengarkiban dan yang lebih penting memelihara khazanah seni tempatan untuk tontonan dan rujukan di masa-masa yang akan datang.

Kumpulan Syarikat KRU dan Polis Diraja Malaysia pada awal bulan Jun telah mengumumkan kerjasama strategik bersempena tayangan filem “Bukit Kepong” versi digital definisi tinggi pada bulan kemerdekaan ke-58. Memorandum persefahaman yang dimeterai di Bukit Aman, Kuala Lumpur bertujuan untuk menyalurkan sebahagian daripada kutipan tayangan amal, tayangan perdana serta tayangan awam filem “Bukit Kepong” bagi mengisi Tabung Kebajikan Polis Diraja Malaysia.

Lagu “Bahtera Merdeka” merupakan tema bagi filem ini yang telah menerima sentuhan komposer nombor 1 negara, Edry Abdul Halim. Lagu ini didendangkan semula oleh One Forteen dan Balqies.

Filem penuh sejarah ini sarat dengan mesej patriotisme dan adalah besar harapan kami agar filem ini akan menimbulkan penghayatan kemerdekaan di kalangan generasi muda sekaligus menghargai sumbangan besar anggota polis dalam mempertahankan keamanan dan kedaulatan negara kita yang tercinta. - Sharini Abdulah, (WD MY)

wartadaily

Bukit Kepong HD

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© 2011 mimbar kata, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena