Sumur Puteri


Legenda Sumur Puteri


GADIS-GADIS Lampung membasahkan diri mereka sebagai sebahagian daripada ritual belangiran di Kali Akar Teluk Betung.

MENURUT cerita legenda, kewujudan Sumur Puteri yang terdapat di Lampung, Sumatera Indonesia bermula apabila seorang puteri raja bertindak terjun ke dalam sebuah telaga air panas selepas menolak permintaan untuk dijodohkan dengan seorang pemuda.

Bagaimanapun, kisah legenda dalam versi yang lain menceritakan tentang dua orang puteri jatuh cinta dengan seorang pemuda tampan yang bertindak mencuri pakaian mereka ketika mandi di telaga itu.

Namun, pemuda tersebut telah memilih hanya seorang puteri menyebabkan seorang lagi telah kecewa dan bertindak terjun ke dalam telaga tersebut.

Disebabkan peristiwa itu, telaga berkenaan terus mengeluarkan air ibarat air mata puteri yang tidak berhenti mengalir kerana kesedihan.

Malah, penduduk setempat mendakwa mereka sering terdengar puteri itu mandi pada setiap malam Jumaat.

Rentetan daripada kisah itu, sebahagian masyarakat setempat percaya telaga tersebut mempunyai keajaiban seperti mudah mendapat jodoh, awet muda dan mampu menyembuhkan penyakit.

Telaga yang mempunyai kedalaman tujuh meter itu berada dalam wilayah Teluk Betung, Lampung.

Selain Sumur Puteri, satu lagi lokasi yang menjadi tumpuan pelancong ialah Kali Akar yang menjadi tumpuan penduduk setempat untuk mandi-manda terutama sebelum dan pada bulan Ramadan.

Tradisi belangiran

Tradisi itu dinamakan belangiran yang bermaksud mandi berendam atau membersihkan diri.

Kini, keunikan dan keindahan kolam itu terancam dan nyaris hilang ekoran pembangunan pesat dan perubahan pemikiran masyarakat.

Sekitar kawasan Kali Akar dan Telaga Puteri telah dibina sebuah empangan untuk kegunaan domestik oleh Perusahaan Daerah Air Minum (PDAM) Way Rilai dan sebuah kilang yang menghasilkan air mineral, PT Great Seri Begawan.

Pembangunan di sekeliling kawasan itu menyebabkan Kali Akar dan Sumur Puteri semakin kurang dikenali dan tidak lagi sesak dengan orang ramai dan pelancong asing seperti dahulu.

Menurut seorang penduduk yang sudah lama menetap di kawasan itu, Maska yang kini berusia 67 tahun, dia sering melihat pelangi muncul di situ.

“Suatu ketika dulu ada banyak tikus hidup sekitar kawasan ini, namun menurut warga setempat tikus-tikus itu sudah lama tidak kelihatan. Kami juga tidak tahu apa puncanya, pada tahun 1980-an tikus-tikus ini telah lenyap sepenuhnya dari lokasi ini.

“Walaupun suhu air telaga masih panas, tetapi dulu air dari Sumur Puteri boleh merebus telur hingga ia masak,” katanya.

Objek pelancongan


Orang ramai menyaksikan upacara belangiran di Kali Akar, Teluk Betung tahun lalu.

Jelasnya, terdapat beberapa sumber air panas di kawasan Telaga Puteri dan Kali Akar, iaitu di Daerah Teluk Betung Selatan, Teluk Betung Timur, Permatang Kedondong dan Batu Ceper.

Air dari Sumur Puteri dan Batu Ceper masih menjadi sumber air utama bagi penduduk setempat termasuk aktiviti seperti mandi dan mencuci pakaian.

Menurut Ketua RT 04 Kelurahan Sumur Puteri, Mursit, penduduk mengharapkan kawasan Sumur Puteri dan Kali Akar itu menjadi objek pelancongan yang diuruskan dengan baik.

“Penduduk mencadangkan pengelolaannya oleh Lembaga Masyarakat Desa (LMD) atau Lembaga Pembangunan Masyarakat Desa (LPM) setempat.

“Kami sedang menyiapkan kertas kerja sehingga kawasan tersebut boleh dikendalikan untuk meningkatkan pendapatan masyarakat di sini,” jelasnya.

Bagi Ketua Kampung Sumur Puteri, Datarman, beliau mengakui hingga kini kawasan tersebut belum diuruskan dengan baik oleh pemerintah mahupun masyarakat setempat.

“Ketua setempat sudah meminta penduduk melalui LMD untuk mengemukakan cadangan pengurusan kawasan Telaga Puteri dan Kali Akar ini,” katanya.

Datarman berharap pihak berkuasa dapat menyokong usaha untuk menambah baik kemudahan di kawasan itu, termasuklah memastikan status pemilikan tanah serta pengurusan lebih cekap supaya Sumur Puteri kembali tersohor sebagai objek pelancongan di bandar Lampung.

“Sayang sekali kisah legenda serta keunikan anugerah Tuhan berupa sumber air panas dan pemandangan sekitarnya yang menghijau indah tidak diurus dan dikembangkan dengan baik,” ujarnya. – Antara

kosmo online


Sambut Ramadan, Tradisi Belangiran Digelar di Kali Akar


BANDAR LAMPUNG (Lampost.co): Ribuan orang dipastikan akan menghadiri Belangiran di Kali Akar, Telukbetung Utara, Bandarlampung, hari ini, Selasa (2-7). Belangiran adalah acara adat Lampung dalam menyambut bulan suci Ramadan. Belangiran ditujukan untuk menyucikan diri menyambut bulan Puasa.

Arus kendaraan yang melintasi Jalan Raden Imba Kesuma, sejak pukul 11.00 dialihkan kea rah Jalan Pangeran M. Noer. Menurut informasi, Gubernur Lampung Sjachroedin Z.P. akan hadir dalam Belangiran tersebut.

Rudi salah satu penduduk setempat mengatakan Plangiran adalah acara bersih diri di air mengalir atau bisa dikatakan mandi untuk membersihkan diri atas segala kotoran jiwa dan raga selama ini.
Pantauan Lampung Post di hingga pukul 12 siang di Kali Akar panitia telah siap dengan panggung acara dan berbagai pohon panjat pinang, masyarakat setempat pun mulai meramaikan lokasi menunggu rombongan Gubernur. (CR-5/L-1)

lampost


Comments