Hari Muzium Antarabangsa


RASIONAL LOGO HARI MUZIUM ANTARABANGSA

Negeri Perak sebagai tuan rumah Hari Muzium Antarabangsa peringkat Kebangsaan 2015 sememangnya mempunyai sejarah panjang dan gemilang. Selain beberapa peristiwa dan perkara pertama berlaku di Malaysia ini terjadi di Negeri Perak, kegemilangan ini juga diwarisi melalui sejarah Kesultanan Melayu yang terus didaulatkan. Justeru dengan mengambil inspirasi dari kegemilangan sejarah kesultanan dan warisan Melayu, citra Bunga Kelumpang diangkat menjadi logo perayaan kali ini.

Bunga Kelumpang adalah bunga tradisional negeri Perak. Motif-motif bunga ini digunakan kebanyakkan bangunan utama terutamanya di Istana Iskandariah. Motif Bunga Kelumpang juga digunakan sebagai motif pada tenunan songket bagi pakaian rasmi orang-orang besar negeri Perak.
Motif ini dipilih sebagai tema hari muzium Antarabangsa kerana dari bentuk asal bunga ini keluarlah salur-salur subur berbunga dan berbuah lebat seolah-olah menyerupai tangan terbuka dan melambai-lambai mesra mempersilakan tetamu dari semua muzium ke negeri Perak.

Bunga ini direka sedang kembang bagi menggambarkan keceriaan dan semangat warga Muzium bagi menyambut peristiwa ini. Ianya di warna-warnikan bagi menunjukkan kepelbagaian aktiviti yang diadakan sempena Hari Muzium ini.

Bulatan putih di tengah bunga mewakili aspirasi Muzium sebagai wadah pendokumentasi, penerangan dan penyampaian ilmu kepada masyarakat. Jurai putih dari bulatan itu ada 14 jurai yang mewakili Negeri-negeri di Malaysia.



Sempena sambutan Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan 2015, semua muzium di peringkat Persekutuan dan Muzium Negeri dibuka secara PERCUMA pada 18 Mei 2015.





Pameran dan Program Utama Jabatan Muzium Malaysia 2015. 

Comments