Si Pandai Besi

Pandai besi merupakan satu gelaran bagi individu yang terkenal dan mahir di dalam bidang pertukangan besi. Seseorang yang menunjukkan ketokohan dan terbukti kebolehan biasanya diakui sebagai pakar di dalam bidang tersebut. Kemahiran “Pandai Besi” tertumpu kepada usaha menempa senjata tradisonal seperti keris, kelewang chalung, parang, pedang dan sebagainya di samping menghasilkan peralatan pertanian tradisional. Peralatan menempa, motif dan ragam pertukangan serta cara membentuk senjata memperlihatkan kepakaran “Pandai Besi” itu sendiri.

Mazin Si Pandai Besi
Oleh ADNAN BIN ABD JAMIL

Pada zaman dahulu, keris dianugerahkan kepada pembesar sesuai dengan jawatan masing-masing. Keris juga dijadikan pelengkap busana ketika adat istiadat perkahwinan. Pengantin lelaki menyelit keris pendek di pinggang dan membawa keris panjang di tangan kanan. Kini, ia menjadi salah satu senjata tradisi yang melambangkan ketuanan Melayu, turut dijadikan hiasan di rumah.

Antara pembuat keris yang terkenal di Malaysia ialah Abdul Mazin Abdul Jamil atau lebih dikenali sebagai Pak Mazin. Dia bukan lulusan universiti. Dia juga tidak pernah mendapat latihan profesional daripada mana-mana pusat pengajian tinggi. Namun, kepakarannya dalam seni pembuatan keris tidak perlu dipertikaikan.

Abdul Mazin Abdul Jamil atau lebih dikenali sebagai Pak Mazin, pembuat keris yang terkenal.

“Tamat darjah enam, saya tidak sambung pelajaran ke sekolah menengah. Sekolah jauh dan keluarga tidak mampu. Jadi, saya tumpukan membuat keris dengan bapa. Sebenarnya, saya belajar membuat keris semasa berumur 10 tahun. Saya memang minat apabila melihat datuk saya menghasilkan keris.”

Penghasilan keris bermula sejak zaman moyang Pak Mazin yang digelar Tukang Mamat, yang juga seorang tukang diraja. Kemahiran itu diperturunkan kepada datuknya (Pandak Lam), kemudian bapanya, Abdul Jamil, dan kini Pak Mazin mewarisi kemahiran tersebut.

“Saya tidak pernah menyesal kerana tidak dapat menyambung persekolahan. Ini ketentuan hidup saya. Dulu, saya bercita-cita hendak menjadi anggota tentera. Saya dan seorang kawan sudah pun membeli tiket ke Port Dickson untuk temu duga sebagai anggota tentera, tetapi bapa menasihati supaya saya menyambung tugasnya sebagai pembuat keris. Katanya, suatu hari nanti, saya akan terkenal sebagai pembuat keris.”

Benarlah seperti kata arwah bapanya. Pak Mazin kini terkenal sebagai seorang pembuat keris yang mahir. Dia dikenali di Malaysia, terutama di daerah kelahirannya, Kampung Padang Changkat, Kuala Kangsar, Perak. Pak Mazin dijemput mengadakan demo membuat keris di Muzium Negara, Muzium Selangor dan di beberapa buah universiti.


Pak Mazin tekun menyiapkan keris-keris yang ditempah di bengkelnya.

Lebih membanggakan, Pak Mazin turut menerima tempahan keris daripada kalangan raja-raja, pembesar negara dan orang kenamaan, termasuk Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Keris dihasilkan dengan menyatukan besi tawar, besi baja dan besi melela. Proses menyatukan besi bukan boleh dibuat sembarangan. Pembuat keris mesti mengenali sifat besi tersebut. Hal ini penting supaya besi yang dibakar, ditempa dan dibentuk tidak patah.


Kualiti keris yang dihasilkan bergantung pada campuran besi dan lipatannya.

Kualiti keris yang dihasilkan bergantung pada campuran besi dan lipatannya. Tujuh jenis besi dibakar, kemudian dilipat beberapa kali sehingga besi bercantum menjadi satu, lalu ditempa untuk menghasilkan keris yang berkualiti tinggi.

Setelah keris siap dibentuk, proses seterusnya adalah memupuk, iaitu meletakkan bancuhan belerang bersama-sama garam halus dan cuka pada keris. Keris yang dipupuk dibiarkan selama seminggu. Selepas itu, jalur dan alur besi akan kelihatan pada keris. Jalur yang terhasil daripada proses pemupukan tersebut menentukan jenis keris, sama ada jenis isi petai, beras tumpah atau jenis lain.

Dalam tempoh pemupukan, Pak Mazin menyiapkan pula hulu, sarung dan sampir (bahagian atas sarung) keris. Hulu, sarung dan sampir ini dibuat daripada kayu kemuning, kayu petai dan kayu jenis lain yang berkualiti.



Hulu keris mesti disesuaikan dengan jenis keris.

Hulu keris mempunyai nama tersendiri. Antaranya, termasuklah jawa demam, ayam teleng, ayam sejuk, pinggang kerengga, pekaka dan tapak kuda. Hulu keris mesti disesuaikan dengan jenis keris.

Bermula dari hujung hingga ke hulu keris, terdapat nama yang telah ditetapkan, iaitu tulang, perut, tuntung, pamor, lekuk, belalai gajah, lambai gajah, bunga kacang, gandik, kepala cicak, leher cicak, gading gajah, ekor cicak, janggut, sepit rotan, kambing kacang dan aring.

Pak Mazin menerangkan bahawa terdapat dua jenis keris di Malaysia, iaitu keris berlok dan keris pukal (lurus). Besi untuk menghasilkan keris tersebut dilipat lapisan demi lapisan untuk menebalkannya dan menjadikannya lebih kuat.

Dalam keluarga seramai 12 adik-beradik, hanya Pak Mazin yang mewarisi bakat bapa, datuk dan moyangnya. Keris yang paling mahal dihasilkan oleh Pak Mazin ditempah oleh Tun Dr. Mahathir, bernilai RM5000. “Keris itu dibuat daripada tujuh jenis besi, ada campuran perak, banyak lipatan, dan menggunakan kayu terbaik untuk sarung, sampir dan hulunya.”

Pelancong luar negara turut menempah keris daripada Pak Mazin. Mereka menjadikan keris sebagai cenderamata untuk dibawa pulang ke negara mereka.



Antara keris yang dihasilkan oleh Pak Mazin.

Menghimbau kenangan, Pak Mazin berkata, “Semasa darjah enam, saya buat golok dan jual di pekan. Harganya seringgit sahaja. Paling tinggi, RM3.50. Sekarang, golok kecil yang biasa pun dapat dijual dengan harga RM100 – RM200. Keris jenis lawi ayam dapat dijual dengan harga RM200. Alhamdulillah, pendapatan bulanan, kalau dihitung, dipukul rata, sama juga dengan pendapatan pegawai kerajaan.”

Pak Mazin yang dilahirkan pada 20 Mei 1950, berasa puas dapat membantu pelajar dari sekolah rendah hingga universiti, serta pelancong luar negara dalam menjalankan kajian, menyiapkan projek sejarah dan mendapatkan maklumat tentang senjata tradisional Melayu.

Setiap bangsa mempunyai senjata warisan sendiri. Keris satu-satunya senjata warisan bangsa Melayu. Kesenian ini perlu dijaga supaya tidak lenyap begitu sahaja. Kini, kemahiran Pak Mazin diperturunkan kepada dua orang anak lelakinya yang bakal menjadi pewaris pandai besi di Malaysia.

klikweb

Hebatnya parang Pak Akob
FOUZIAH AMIR
3 Disember 2012


“KALAU nak sembelih haiwan, gunalah parang yang dibeli dari orang Islam. Sekurang-kurangnya waktu sepuh parang tu, dia dah bacakan Bismillah…”

Itulah kata-kata Yaacob Ismail, 48, atau lebih mesra dengan panggilan Pak Akob ketika berkongsi pengalamannya dengan Sinar Harian dalam seni pembuatan parang lebih 30 tahun lalu.

“Parang tajam senang diguna untuk sembelih haiwan. Daging tak lekat pada mata parang.

“Kalau dagingnya dimasak, rasanya lembut dan tak berbau hamis,” ujarnya.

Beliau menambah, ini berbeza dengan haiwan yang disembelih menggunakan parang yang kurang tajam. Rasa sakit haiwan itu menyebabkan ototnya kejang dan dagingnya jadi liat serta berbau hamis.

Oleh itu, Islam menyarankan sembelihan haiwan dengan memutuskan urat halkum dan urat marih hendaklah menggunakan alat yang tajam dengan niat kerana ALLAH.
Seni pembuatan parang Pak Akob mendapat permintaan ramai terutama golongan orang kenduri, tukang sembelih haiwan mahupun peminat parang yang datang dari merata tempat termasuk Singapura dan Sarawak. Pak Akob selalu menitipkan kepada para pelanggannya petua penyembelihan haiwan.

“Ilmu parang ini mengikut tuannya yang juga dipanggil pandai besi atau orang pandai mencampurkan besi dalam mata parang.”

Keistimewaan parang Pak Akob, adalah pada mata parang, hulu hinggalah sarungnya yang dibuat secara tradisional menggunakan alat kikir dan pahat. Pak Akob mengutamakan bahan besi dan kayu yang berkualiti.

“Saya guna besi DC53 (jenis pemotong besi) yang diimport dari Jerman. Biasanya saya minta tolong kawan, jurutera besi untuk kenal pasti kualiti besi yang diimport itu.

“Besi DC53 atau besi sejuk ini jenis kuat dan sesuai dijadikan mata parang. Dia tak sumbing kalau kita gunakan untuk kerja kasar seperti berkebun atau takik benda keras,” ujarnya.

Utamakan kualiti bahan

Kata Pak Akob berkata, membuat mata parang sepanjang 30 sm hingga 33 sm itu berdasarkan tuan yang menempah. Contohnya, jika si empunya inginkan parang untuk kegunaan berkebun, maka besi disepuh mengikut niat tersebut.

Si tukang biasanya mahir dalam campuran besi yang digunakan dan besi mentah boleh dibeli daripada pembekal besi. Kemahiran tukang dalam memilih adunan dan menyepuh besi itulah kelebihan masing-masing.

Menurut Pak Akob, proses menyepuh besi adalah penting dalam menentukan kekerasan besi itu. Jika terlebih sepuh atau bakar, besi akan patah, kalau kurang disepuh, besi jadi lembut.

“Kalau nak buat sarung dan hulu parang, saya gunakan lebih 20 jenis kayu. Antaranya kayu seribu bunga, kemuning emas, raja kayu atau damak minyak, serian batu, kedondong hutan, cempa gunung, sena berdarah dan saga merah,” katanya yang sebelum ini bekerja sebagai kontraktor.

Untuk mendapat kayu ini, Pak Akob pergi ke merata tempat dan sanggup membeli sepokok yang mencecah hingga RM2,000 daripada pemiliknya.

“Dalam sebatang pokok boleh pilih mana-mana bahagian kerana tak semua kayunya cantik untuk dijadikan hulu dan sarung parang. Apa yang penting kayu tu ada kualiti,” ujarnya.

Pak Akob menambah, setiap tukang parang ada cara buatan dan reka bentuknya tersendiri sebagai identiti masing-masing. Pak Akob pernah bekerja dengan beberapa orang pandai besi termasuk Pak Long Husin, Pak Man, Tok Ki yang mahir dalam pembuatan golok Langkasuka dan Adiguru Kraf Pandai Besi, Pak Lah atau nama sebenarnya Abdullah bin Daud.

“Masa kecil, hidup saya susah dan pernah bergelandangan. Bila merantau dan mengaji pondok di Kedah dan Kelantan, saya kerja dengan mereka yang pandai buat parang.

“Biar jadi hamba pun tak apa, asalkan dapat tolong buat parang. Dapat upah makan sepinggan sehari pun cukup, asalkan boleh menggosok sarung parang. Ilmu dan pengalaman daripada tok guru itu yang lebih berharga,” kata Pak Akob yang suka berkawan dengan orang tua ketika zaman remajanya.

Berpindah ke Dungun

Untuk membuat parang berserta sarungnya, Pak Akob mengambil masa dua hari. Ini melibatkan dengan kerja meleburkan besi, tempa, sepuh untuk mata parang, sehinggalah menyiapkan hulu dan sarung parang. Antara amalan yang dilakukan untuk memulakan kerjanya itu, Pak Akob bersolat hajat dan witir.

“Besi itu hidup dan sentiasa bertasbih kepada ALLAH SWT. Jadi untuk buat besi, biarlah berguna kepada kita.

“Contohnya, jika masuk hutan terserempak haiwan buas, parang tak terlepas daripada tangan sebagai alat pertahanan diri,” katanya.

Beliau akui tukang parang Melayu kini tidak ramai. Mereka yang mengetahui hasil kerja Pak Akob datang untuk menempah. Antara keunikan Pak Akob sarung yang berkilat dan hulunya berbentuk tapak kuda, tapak kijang, buah jering, kepala burung serindit dan kepala ayam.

“Untuk beli terus parang di sini, memang tak ada. Sebab semua telah ditempah pelanggan. Parang saya sendiri dibeli orang,” katanya.

sinar harian


Pandai besi’ tiada pengganti
Oleh MOHD AZAM SHAH YAACOB


DULU, titisan keringat mereka dihargai berikutan kemahiran yang ada menentukan kualiti senjata dihasilkan. Jika diimbau sejarah sejak bertapaknya Tanah Melayu, mereka antara individu paling penting dan dicari semua orang. Lebih hebat hasil kerja tangan dilakukan, lebih ramai datang mendapatkan khidmat mereka.

Malah, bukti hebatnya kerja tangan dihasilkan apabila mereka dipilih oleh pihak istana dan tidak kurang juga pendekar handalan bagi menghasilkan senjata paling ampuh melawan musuh dan sebagai lambang serta status pihak berkenaan.

Itu antara keistimewaan individu yang berkemahiran membuat senjata atau pembuat keris pada zaman dulu.

Buktinya, sehingga kini nama keris seperti Taming Sari terus kekal menjadi simbolik kegagahan legenda Hang Tuah dan kemegahan orang Melayu.


Bagaimanapun, itu dulu. Kini, pembuat keris atau turut dikenali sebagai orang ‘pandai besi’ semakin dilupakan.


Pekerjaan yang satu ketika dulu sungguh hebat dan paling dicari orang ramai kini umpama ‘hidup segan, mati tidak mahu’.

Bukan tiada sambutan atau permintaan untuk menghasilkan senjata tangan versi klasik ini, sebaliknya kerana tidak ada lagi pelapis yang berkemahiran dan mampu menghasilkannya mengikut cara dulu.

Yang tinggal menghasilkannya hanya membabitkan generasi lama berusia 40 tahun ke atas dan itupun boleh dihitung dengan jari.

Malah, dalam tempoh 20 tahun akan datang, pekerjaan ini juga dikhuatiri bakal lenyap dan bukti halus seni pertukangan senjata masyarakat Melayu ini mungkin hanya bakal dilihat di dalam simpanan arkib atau muzium mahupun sebagai koleksi peribadi individu tertentu.

Ketiadaan pelapis dan pewaris dalam seni yang terpahat sebagai khazanah negara ini berikutan remaja masa kini melihatnya sebagai pekerjaan yang tiada masa depan, tidak popular, susah, berbahaya dan tidak menguntungkan.

Wajah Kehidupan yang menyelami proses pembuatan senjata ini mendapati pekerjaan ini sememangnya memerlukan minat dan kemahiran sebagai elemen utama menghasilkan senjata berkualiti dan terbaik.

Tanpa dua elemen ini, senjata dihasilkan ‘kaku’ dan hanya kelihatan sebagai senjata biasa di mata individu yang mengenali kualiti serta keindahan khazanah warisan bangsa ini.

Walaupun menggunakan teknologi moden sekalipun, ada antara teknik yang memerlukan kehalusan seni tangan berkenaan tidak akan mampu ditiru.

Ini sama seperti teknik asas mencampur besi bagi membuat bilah keris, iaitu bahagian utama senjata yang akan rosak tanpa teknik yang betul.

Teknik asas mencampur besi bagi menghasilkan bilah ini perlu dilakukan sendiri oleh tukang besi yang mengambil masa antara dua hingga tiga minggu untuk disiapkan.

Malah, terdetik di hati penulis betapa sukar dan mencabarnya pekerjaan berkenaan.

Mana tidaknya, pada peringkat awal lagi pekerjaan itu memang sukar berikutan pembuat keris perlu bermain dengan api dan besi panas.

Jika tidak kena dengan teknik betul, besi yang ingin dicanai boleh patah dan serpihan besi yang membara itu pasti akan ‘terbang’ ke muka, sekali gus mendatangkan kecederaan.

Setiap campuran pula mesti mengikut sukatan betul, di mana bahan asas besi pertama perlu dicanai dan diperkukuhkan terlebih dulu. Kemudian, campuran besi kedua dilakukan dan perlu dicanai berulang kali.

Apabila siap, bilah senjata berkenaan tidak terus diasah atau ditajamkan. Sebaliknya, tiba masa untuk mencari bahan utama untuk menghasilkan hulu keris.

Bahan untuk membuat hulu keris ini juga tidak dipilih sembarangan kerana bagi pemilik keris yang akan bertindak menggunakannya, bahagian hulu keris adalah penentu kebolehan, kecekapan dan kekuatan keris, selain simbol status pemiliknya.

Kerana itu juga, ada antara hulu keris berkenaan bukan saja diperbuat daripada kayu bermutu tinggi, sebaliknya diukir daripada bahan khas seperti gading,
tulang atau gigi gajah, tulang ikan paus, batu bulan dan batu tahi bintang.

Nilai barangan ini pula ada antaranya boleh mencecah puluhan ribu ringgit berikutan kesukaran mendapatkannya selain membentuk dan mengukirnya.

Tempoh menyiapkannya memakan masa sekitar dua minggu dan sebaik siap, baru bilah keris dipertajamkan dan dilekatkan bersama.

Namun, sebagai pelengkap keris, jangka masa hampir seminggu pula diambil untuk membuat sarung keris berserta ‘pamur’.

Keseluruhannya, tempoh masa hampir empat minggu diambil untuk menghasilkan sebuah keris yang sempurna. Memang cukup lama bagi menghasilkan sebilah senjata itu.

Sebagaimana pekerjaan berkenaan yang sukar, ramai tidak tahu ia membawa hasil lumayan. Sebilah keris lengkap yang hanya menggunakan besi biasa tanpa lok boleh dijual sekitar RM400 hingga RM600.

Keris yang menggunakan campuran besi seperti besi hitam dan dilengkapi sekurang-kurangnya tanduk atau gading haiwan pula mampu dijual antara RM1,000 hingga RM2,000 sebilah.

Malah, berdasarkan maklumat diterima, ada pembuat keris kadangkala memperoleh pendapatan sehingga puluhan ribu ringgit sebulan dengan hanya menjual dan menghasilkan senjata, sekali gus menepis persepsi ia tidak menjamin masa depan.

Ini kerana ia bukan saja dijual kepada peminat senjata di negara ini semata-mata, sebaliknya turut diminati pengumpul koleksi senjata dari luar negara.

Sejujurnya, perlu ada usaha bagi melatih golongan remaja dalam bidang ini berikutan ia khazanah negara yang hanya ditemui di nusantara saja.

Jika hilang seni ini, pastinya ia satu kerugian kepada negara.

myMetro



Zolsani warisi seni alat besi
Oleh SITI AISAH HABIRIN

Hari ini jumlah pembuat keris boleh dibilang dengan jari. Namun Zolsani yang lebih dikenali sebagai Zol Parang antara yang terus setia menukul besi membentuk pelbagai peralatan termasuklah keris.


ZOLSANI menunjukkan sebahagian keris dan parang yang telah siap sepenuhnya.

SELAGI ada Melayu, selagi itulah martabat keseniannya akan terbela. Namun kepakaran si tukang besi dan seni pembuatan keris semakin lupus.

Malah ada generasi muda kini yang hanya mengenalinya melalui gambar dan belum pernah menyaksikannya dengan lebih dekat.

BESI perlu dibakar pada suhu yang tinggi selama 20 minit sebelum diketuk dengan penukul.

Keris sebagai contoh, memiliki kesenian, keunikan dan ciri-ciri kemelayuan yang diabadikan pada seni pertukangannya.

Biarpun kekurangan pelapis berwibawa menghasilkan keris yang merupakan lambang kedaulatan orang Melayu, bagi pencintanya, Zolsani Busu, 40, kemahiran penghasilan senjata pada zaman lampau itu perlu dipelihara dan dikembangkan agar ia tidak lupus dek zaman.


DALAM sebulan Zolsani biasanya menerima tempahan sekurang-kurangnya enam bilah keris daripada individu atau persatuan silat.

Zolsani yang dikenali sebagai Zol Parang mula menceburkan diri dalam industri itu sejak 17 tahun lalu. Dia aktif sebagai tukang besi sepenuh masa sejak 1999 setelah berpindah ke Felda Penggeli Timur, Kota Tinggi, Johor.

Legasi alat-alat besi

Menurut Zolsani, dia mula mempelajari ilmu membuat keris dan peralatan lain berasaskan besi seperti parang, sabit, cangkul dan lain-lain daripada gurunya, Abd. Hamid Abd. Halim semasa bekerja sebagai pegawai keselamatan di Ladang Tabung Haji, Kluang, Johor.

SEJENIS kayu yang digunakan untuk membuat sarung keris dan parang.

Ilmu yang dituntut selama tiga tahun itu menimbulkan minatnya untuk meneruskan legasi seni penciptaan alat-alat besi terutama keris yang merupakan antara senjata terpenting kaum Melayu suatu ketika dahulu.

Kata Zolsani, minat dan usaha gigihnya itu nyata berbaloi kerana dia mampu memperoleh pendapatan sekitar RM3,500 sebulan.

Jelas beliau, dalam sebulan dia biasanya menerima tempahan sekurang-kurangnya enam bilah keris daripada individu atau persatuan silat.

Tambahnya, proses membuat keris mengambil masa lebih enam jam kerana ia menuntut kesabaran dan ketelitian bagi menghasilkan corak yang diingini pelanggan.

"Keris bukan barang mudah luput malah ia boleh dijadikan sebagai barang pusaka yang boleh tahan sehingga beratus tahun lamanya.

"Ia terbahagi kepada tiga bahagian iaitu mata keris, ulu dan sarungnya. Untuk membuat mata keris, proses pertama yang dinamakan kahwin besi perlu dilakukan dan melibatkan beberapa jenis besi bergantung kepada kemahuan pelanggan," katanya.


ANTARA keris hasil kerja tangan Zolsani.

Menurut bapa kepada enam orang anak itu, antara jenis besi yang selalu digunakan termasuk besi mentah, aluminium, tembaga, besi waja, suasa, perak, emas dan lain-lain.

"Besi kemudian disatukan dan dibakar pada suhu yang tinggi selama 20 minit sebelum diketuk dengan penukul untuk membentuknya.

"Corak yang terbentuk daripada proses tersebut merupakan bahagian penting yang menunjukkan keunikan mata keris," ujarnya.

Kemudian, untuk proses membuat ulu dan sarungnya kayu seperti kemuning, kentang, sena, jati emas, penawar hitam dan sebagainya menjadi pilihan kerana masing-masing mempunyai keunikan tersendiri pada corak semula jadinya.

"Saya amat mengalu-alukan mereka yang berminat dan ilmu yang ada ini boleh dikongsi bersama. Setakat ini seramai 14 orang datang untuk belajar dan rata-ratanya dari Kuala Lumpur, Kedah, Perak dan Johor sendiri," kata Zolsani

Kepada sesiapa yang berminat membuat tempahan atau belajar membuat keris dan peralatan besi lain boleh datang terus ke bengkel bersebelahan rumah yang beralamat di 23 G, Jalan Merah 4, Felda Pengeli Timur, Bandar Tenggara, Kota Tinggi, Johor.

kosmo online


Peralatan Membuat Senjata Besi


Musang

Alat yang paling penting dalam pertukangan besi. ‘Musang’ diperbuat daripada kayu dan berbentuk seperti tong panjang. Ini berfungsi untuk mengepam dan menghembuskan angin yang terperangkap masuk ke dalam saluran dapur. ‘Musang’ ini juga akan menentukan bekalan angin cukup diperolehi ketika kerja-kerja menempa besi. Ia dikenali sebagai ‘kelubung’ di Perak dan ‘hembusan’ di Kelantan.

Andas

Andas merupakan landasan yang diperbuat daripada sekeping besi tebal berbentuk jongkong timah dan dilekatkan di atas seketul kayu yang tinggi. Ia digunakan sebagai tempat mengetuk, menitik dan menempa besi yang panas.

Lepa

Lepa adalah sejenis alat pemotong besi. Bentuk matanya kelihatan seperti pahat yang disepitkan di antara dua keping buluh dan diikat kemas-kemas. Tukul besi digunakan untuk mengetuk lepa pada besi panas.

Tukul

Ia digunakan untuk menempa alat-alat besi yang nipis matanya. Manakala tukul puting berbentuk empat persegi digunakan untuk memasukkan puting parang ke dalam hulunya.

Kikir

Kikir ini mempunyai pelbagai saiz. Ianya digunakan untuk melicin dan menghaluskan mata senjata yang telah dibentuk.

Penyepit

Penyepit digunakan untuk memegang besi yang panas semasa kerja-kerja menempa dijalankan.

Penyepuh

Tong kayu yang berukuran 91.44sm panjang, 30.48sm lebar dan tinggi serta diisi dengan air. Digunakan untuk menyepuh alat-alat besi yang telah ditempa, diketuk dan dikikir supaya menjadi sejuk, tajam, kukuh dan tahan lama.

Penangi

Kegunaan alat ini adalah untuk membentuk temin supaya menjadi bulat dan sesuai dengan bentuk hulu.

Jara Sila

Jara Sila digunakan untuk membuat lubang pada hulu.

Temin

Temin ini diperlukan untuk mengukuhkan kedudukan alat-alat besi di pangkal hulu. Temin diperolehi daripada pembelit pada tong kayu.

Arang

Digunakan sebagai bahan api untuk membakar.

Perbadanan kemajuan Kraftangan Malaysia


Comments