Warisan : Seni Ukiran Melayu

Ketinggian seni ukiran kayu

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI

 Gambar Azlan Bahrum
Burhan Ashaari menunjukkan perabot ukiran yang dihasilkannya di Seni Kayu Warisan, Pulau Rusa.

SENI ukiran kayu kini bukan sekadar perusahaan di belakang rumah tetapi menjadi industri yang berpotensi berkembang mengikut peredaran masa apatah lagi menerusi ukiran yang disesuaikan dengan pelbagai cita rasa dan keperluan semasa.

Salah satu medan terbesar bagi para pengusaha memaparkan hasil kerja mereka dan meluaskan pasaran adalah melalui Hari Kraf Kebangsaan dan buat kali kesembilan ia bakal berlangsung selama 13 hari bermula pada 23 Februari hingga 7 Mac ini.

Lokasinya di Kompleks Kraf Kuala Lumpur. Program tahunan itu amat dinanti-nantikan bukan sahaja oleh usahawan yang terbabit namun pengunjung dari dalam dan luar negara.

Penganjuran pada tahun ini bakal memberi peluang kepada kira-kira 500 usahawan dalam pelbagai bidang dan 150 daripadanya adalah usahawan bidang hasil rimba untuk mempromosi produk mereka sekali gus menjana pendapatan.

Salah seorang pengukir kayu ternama, Wan Mustafa Mustafa Wan Su di Alor Lintang Besut akan mengambil bahagian pada hari tersebut untuk mengabadikan simbol-simbol alam dalam karyanya yang diterjemahkan secara halus dan berseni.

Wan Mustafa atau lebih dikenali sebagai Wan Po merupakan Tokoh Seni Negeri Terengganu 2003 dan pemilik Balai Seni Wan Po. Beliau merupakan anak kepada pengukir yang mempunyai warisan tersendiri, Wan Su Othman seorang Adiguru Kraf Ukiran Kayu dan pernah dinobatkan Tokoh Seni Negara 1997.

Menerapkan prinsip tidak mahu karya-karyanya sama seperti orang lain bahkan bapanya sendiri, Wan Po berusaha membawa identiti sendiri dengan mengetengahkan ukiran seumpama lukisan hidup atau lebih mudah dipanggil lukisan tiga dimensi namun masih mengekalkan penggunaan awan larat yang sinonim dengan ukiran Melayu.

Beliau kini boleh berbangga kerana hasil-hasilnya gah digunakan seperti di Panca Persada Istana Maziah di Kuala Terengganu, Terengganu, Hiasan dalam Istana Abu Bakar di Pekan, Pahang dan hiasan dalaman di Muzium Negeri Terengganu.

Beliau yang turut mengakui industri seni ukiran kayu pada masa kini perlu memberi kebebasan generasi muda dalam mengintepretasi karya mereka tanpa melupakan lenggok seni sesuatu ukiran.

Seorang lagi pengukir kayu, Norhaiza Nordin, 48, yang juga Pengarah Urusan Bengkel Seni Ukir Bakawali mengakui amat sukar mencari generasi muda yang berminat dan mempunyai 'roh' dalam seni ukiran itu.


Beliau yang pernah berguru dengan enam pengukir tersohor negara meminta masyarakat lebih menghargai seni yang sering dimomokkan dengan nilai tinggi dan tidak mampu dimiliki.

"Jangan berbicara tentang harga yang mahal jika anda buta menilai seni ukiran kayu. Hanya mereka yang mempunyai maruah sahaja mengerti seindah mana seni ukiran kayu itu dipandang," jelasnya.

Melihat puluhan hasil ukiran kayu di ruang pameran di pejabatnya, memberi satu perspektif bahawa beliau mengangkat maruah bangsa Melayu di tempat tertinggi melalui ukiran tersebut.

Beliau yang turut dilantik sebagai Karyawan Tamu di Institut Alam dan Tamadun Melayu (Atma) Universiti Kebangsaan Malaysia 2008 itu cuba membawa identitinya sendiri dengan menggabungkan keenam-enam ajaran gurunya bagi menghasilkan ukiran kayu yang amat indah.

Nama Norhaiza bukanlah asing dalam industri seni ukiran kayu apabila kemuncak hasil karyanya menjadi penghias di Muzium Negeri Terengganu Taman Lagenda Langkawi, Masjid Al-Hana di Kuah, Langkawi, Masjid Mukah di Sarawak dan Istana Melawati Putrajaya selain turut ditempatkan di Auditorium dan Galeri Oxford Centre of islamic School di Universiti Oxford, United Kingdom.

Burhan Ashaari, 56, Pengarah Urusan SeniKayu Warisan yang mengusahakan perniagaan perabot berasaskan seni ukiran kayu di Kampung Pulau Rusa, Kuala Terengganu, mengakui HKK banyak membantu mempromosikan perabot buatan syarikatnya.

Biarpun baru enam tahun bertapak di dalam bidang ini yang lalu namun sambutan pengguna terhadap perabot keluarannya amat menggalakkan dan ini mendorongnya untuk terus melangkah jauh. "Setiap kali menyertai HKK, saya mendapat pelbagai tempahan dari seluruh negara dan yang paling penting dapat berkongsi idea dengan peminat industri ini," katanya.

Menceritakan bagaimana beliau bermula, ujarnya minat mendalam terhadap seni ukiran kayu mendorongnya mengusahakan perniagaan tersebut dengan menampilkan pelbagai koleksi perabot bermotifkan seni ukiran kayu yang lebih moden.

utusan online


Dunia ukiran Azizul

Oleh Zuhayati Yazid


Gambar Zaki Jilan
Ukiran kayu motif bunga dan daun indah menghiasi dinding rumah.

Melakukan kerja yang diminati membuatkan seseorang itu tidak kisah untuk mencurah segala tenaga dan masa bagi mencari kepuasan dalam kerjayanya.

Keghairahan dan semangat yang sama dapat dirasai apabila bersua muka dengan pemilik nama, Azizul Ahmad, 36, yang membuatkan sesiapa sahaja akan berpendapat bahawa sememangnya dia layak berada di tempatnya.

Bermula dengan 'kosong' dia bertatih sendirian menerokai dan mendalami bidang ukiran kayu sehinggalah kini sampai ke puncaknya.

Hampir 10 tahun bergelumang dalam dunia ukiran halus dengan menempuh pelbagai cabaran dan rintangan, nyata Azizul puas dengan pencapaiannya sekarang.

''Biarpun saya bermula dari bawah, namun kesungguhan dan minat kepada sesuatu kerja mampu memberikan kebahagiaan dan keseronokan kepada diri sendiri,'' ujarnya ketika ditemui sempena pelancaran Hari Kraf Kebangsaan di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menyingkap sejarah ringkas pembabitan awalnya dalam dunia ukiran kayu, anak jati Pulau Langkawi, Kedah ini memberitahu, minat dalam seni ukiran bermula selepas tamat sekolah.

Masa rakan-rakan lain mengintai peluang melanjutkan pengajian di peringkat lebih tinggi terutama ke menara gading, dia pula mula menapak dan berjinak-jinak dalam industri tersebut.

''Biarpun rakan-rakan lain berlumba-lumba ke universiti tetapi saya ada perancangan dan matlamat sendiri.

"Memanglah apabila saya bercerita tentang rancangan dan minat saya itu ada di kalangan rakan-rakan serta saudara mara yang memandang sinis kerana tidak yakin dengan kebolehan saya dalam seni ukiran kayu," katanya.

Bagi Azizul pandangan-pandangan sedikit pun tidak mematahkan semangatnya bahkan azamnya semakin kuat untuk membuktikan kebolehannya.

Minat yang mendalam dalam dunia seni ukiran membuatkan anak jati ini sanggup merentas lautan dan meninggalkan kampung halaman semata-mata mencari ilmu di negara orang.

Langkahnya bermula dengan menimba ilmu asas ukiran di Sekolah Tinggi Seni, Bali, Indonesia, selama setahun.

Daripada situ bermulalah hidupnya sebagai tukang ukir bermain dengan habuk kayu serta tukul dan pahat.

''Sejak dari itu saya yakin bidang ini mampu memberikan keseronokan dan mampu memberikan kebahagiaan kepada diri saya sendiri," katanya bersungguh.

Azizul mengakui pada peringkat awal mencari ilmu pengalaman yang dilalui amat getir tetapi kesungguhan dan kesabaran mampu mengatasi segala-galanya.

''Semuanya saya lakukan sendiri daripada mencari kayu sehinggalah selesai ukiran, malah kerja-kerja promosi dan penjualan juga uruskan.

"Memang awalnya amat getir, namun saya berpegang pada pepatah Melayu, kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya,'' ujarnya.

Berkat keyakinan dan kesungguhan yang tidak mengenal erti putus asa Azizul kini berjaya menubuhkan syarikat sendiri, Idea Craftwork Sdn. Bhd., di kampung halamannya, Langkawi.

Pertimbangan untuk menubuhkan syarikat sendiri dibuat selepas melihat potensi yang cerah dalam bidang ukiran kayu.

''Saya menggunakan modal yang cukup minimum untuk membuka sebuah bengkel kraf tangan dan berkat kesabaran kini saya mempunyai pelbagai peralatan membuat kraf tangan,'' katanya

Menariknya, semua kerja-kerja mengukir di bengkel tersebut dilakukan sendirian kerana dia tidak menggaji pekerja.

''Bagi saya berkerja sendirian lebih memberi kepuasan kerana dengan cara itu barulah saya boleh mengaku inilah hasil kerja tangan saya,'' ujarnya yang gemar mengetengahkan motif alam semula jadi flora dan fauna dalam ukirannya.

Menurut Azizul, motif tersebut dipilih kerana ia mampu menghidupkan lagi sesebuah ukiran.

Dia juga gemar mencari mencari kelainan dengan membuat seni ukiran yang bermotifkan flora dan fauna serta tumbuh-tumbuhan sebagai motif utama dalam ukirannya.

Ditanya mengapa mahu lari daripada kebiasaan dalam seni ukiran tradisional, anak jati Langkawi ini dengan tegas memberitahu, itulah kelainan yang ada pada dirinya.

''Itulah kelainan yang cuba saya tonjolkan, malah ia membuktikan bahawa seni ukiran ini bukan hanya fokus kepada bunga-bungaan semata-mata tetapi juga mampu menghasilkan corak yang berbeza,'' katanya lagi.

Malah tegasnya lagi, motif-motif tersebut menjadikan ukiran yang dihasilkannya 'lebih hidup'.

Kini dia boleh tersenyum selepas hasil ukirannya diterima bukan saja oleh orang tempatan bahkan pelancong asing yang datang ke Malaysia.

''Ramai pelancong yang datang ke negara kita kagum melihat hasil ukiran kita, malah ada kalangan mereka sanggup membuat tempahan untuk diletakan sebagai hiasan di rumah mereka.

"Malah ada juga pelancong yang membeli rumah di Langkawi dan menggunakan hasil ukiran saya sebagai dekorasi rumahnya,'' katanya.

Bercerita lebih lanjut kerja-kerja ukirannya, Azizul memberitahu, selain menggunakan kayu jati dan merbau, dia banyak menggunakan kayu cengal dan meranti dalam menghasilkan seni ukiran tersebut.

''Jenis kayu juga mampu mempengaruhi seni ukiran menjadi lebih kemas dan tersusun,'' ujarnya.

Mengenai tempoh untuk menyiapkan sesebuah ukiran, Azizul memberitahu ia bergantung kepada saiz ukiran tersebut.

Tegasnya lagi, mengukir kayu memerlukan ketelitian dan kesabaran jadi kerja-kerja mengukir tidak boleh dilakukan dengan tergesa-gesa.

''Dalam menghasilkan ukiran kita kena teliti. Ketelitian itu akan membuahkan hasil seni cukup halus dan menarik. Ia seolah-olah sama seperti pelukis mempunyai identiti sendiri cuma yang berbeza nama pengukir tiada pada ukiran tersebut,'' katanya sambil tersenyum.

Bagaimanapun akuinya lagi, untuk menghasilkan seni ukiran yang baik pengukir perlu menjiwai maksud di sebalik ukiran tersebut.

''Sebab itu, ada yang yang mengatakan pengukir kayu sebenarnya mempunyai jiwa yang sensitif seperti seniman-seniman lain,'' ujarnya tersenyum memperihalkan diri sendirinya.

Secara umum, Azizul amat mengagumi kehebatan dan kehalusan seni ukiran kayu Melayu sehingga ada sesetengahnya telah diterima dan mendapat pengiktirafan antarabangsa.

Sebagai contoh, ukiran kayu Melayu dipilih menjadi penghias dalaman untuk sebuah auditorium di Universiti Oxford.

Walaupun ia bukan hasil ukirannya, dia turut berbangga kerana hasil kraf orang tempatan diterima sehingga sejauh itu.

''Itulah hebatnya seni ukiran kayu Melayu yang dulunya hanya sekadar menjadi penghias istana lama,'' ujarnya.

Malah katanya, terdapat pelbagai jenis kraf tangan tradisional yang dihasilkan oleh masyarakat negara ini yang didapati begitu unik dan menarik untuk diketengahkan sama ada di pasaran tempatan mahu pun antarabangsa.

Ditanya mengenai perancangan masa depan, pemuda yang masih bujang ini menegaskan, dia berhasrat untuk membawa bidang seni ukiran kayu ke persada dunia.

''Ini keunikan yang ada pada orang Melayu, jadi kelebihan ini patut dicontohi oleh orang luar yang lebih mengagungkan sains dan teknologi daripada hasil kerja tangan.

''Inilah hebatnya orang Melayu yang sememangnya terkenal dengan sikap tekun dan rajin.

''Lagipun kerja tangan ini memerlukan ketelitian dan kreativiti sendiri, hanya memiliki jiwa sensitif sahaja mampu menghasilkannya'' ujarnya serius.

utusan online



Evolusi ukiran kayu merentasi zaman


DUA pengunjung ini kelihatan teruja menyaksikan pelbagai koleksi ukiran kayu yang unik dan penuh kreativiti.

SEBAGAI anak seorang pengukir, kecintaan Mohd. Aidil Mohd. Diah, 27, terhadap seni ukiran kayu terlalu tinggi. Apatah lagi, sejak kecil dia sering melihat ketekunan dan kegigihan ayahnya, Mohd. Diah Arifin menyiapkan ukiran pada alat muzik gambus yang popular di Johor.

Setiap hari, dia pasti akan meluangkan masa di bengkel yang terletak bersebelahan rumahnya selepas pulang dari sekolah untuk membantu sekadar yang perlu.

Dari situlah berputiknya minat Mohd. Aidil mempelajari seni ukiran kayu sehingga memilih untuk melanjutkan pelajaran di Institut Kraf Negara (IKN), Rawang, Selangor.

"Saya merupakan anak tunggal lelaki daripada enam adik-beradik. Jadi, saya tidak mahu legasi kemahiran mengukir ayah lenyap begitu sahaja selepas beliau tiada nanti.

"Jujurnya saya dapat rasakan seni mengukir ini begitu serasi dengan jiwa saya. Justeru, pengajian di IKN membolehkan saya mendalami dunia ukiran secara serius selepas menimba ilmu mengukir dengan ayah secara tidak formal," ujar Mohd. Aidil yang berasal dari Batu Pahat, Johor ketika ditemui sewaktu Pameran Nuansa Ukiran Melayu di Muzium Etnografi Melayu, Universiti Malaya (UM) baru-baru ini.

Melihat keindahan seni ukiran kayu yang dipamerkan pada pameran tersebut, jelas membuktikan ketelitian dan kehalusan kerja tangan masyarakat Melayu yang tiada tandingan.

Hakikatnya, seni ukiran kayu Melayu telah melewati satu sejarah yang panjang. Ia melalui zaman daripada keperluan khidmat pandai ukir untuk membina rumah kampung orang Melayu, masjid-masjid, pengangkutan seperti perahu dan pelbagai peralatan seperti keris, cepu dan serunai sehinggalah ke pembinaan istana-istana Melayu.

Seiring peredaran zaman, seni ukir Melayu terus dilestarikan dengan wadah dan wajah yang berbeza. Ukiran Melayu telah masuk sebagai penghias di dalam bangunan-bangunan pentadbiran mahupun premis-premis perniagaan.

Malah produk-produk yang dihasilkan oleh para pengukir juga pelbagai mengikut selera orang zaman ini.


RUMAH Melayu tradisi banyak menyelitkan elemen ukiran dalam pembinaannya.

Berbicara mengenainya, mantan Naib Canselor UM, Prof. Mohd. Taib Osman pernah mengingatkan bahawa unsur budaya tradisional termasuklah ukiran kayu Melayu merupakan unsur yang terkandung dalam ciri-ciri persambungan budaya Melayu. Ia mesti menjadi tali ikatan, baik dari segi masa mahupun ruang dengan entiti yang dinamakan Malaysia.

Perkara itu diakui oleh Konsultan Jabatan Seni Bina, Fakulti Alam Bina UM, Profesor Emeritus Ezrin Arbi yang merupakan pakar dalam warisan seni bina Melayu.

Menurutnya, sebelum kedatangan Islam, nenek moyang kita telah mengamalkan cara hidup seni ukir mereka sendiri sebagai pernyataan terhadap kecintaan dan keindahan.

"Mereka menjadikan alam sekeliling yang penuh dengan pelbagai jenis haiwan serta tumbuh-tumbuhan sebagai sumber ilham yang tiada batasnya.

"Bagaimanapun, selepas Islam tersebar di Nusantara yang mengaitkan keindahan dengan sifat Tuhan telah memurnikan dan meningkatkan lagi mutu seni ukir mereka.

"Islam telah memberi kebebasan berkarya dalam ruang-ruang tertentu dan menggalakkan umatnya mencipta pelbagai karya seni selagi ciptaan itu tidak bertentangan dengan nilai-nilai dan etika agama," jelasnya.

Tambah Ezrin, dalam seni ukiran, larangan menunjukkan makhluk bernyawa telah ditanggapi dengan sangat bijaksana oleh nenek moyang kita melalui penyamaran atau pengabstrak bentuk seperti yang dilihat dalam motif itik pulang petang dan badar mudik yang banyak digunakan sebagai ukiran bingkai di Semenanjung dan pulau Sumatera.

"Malah, di seberang Selat Melaka orang Minang masih menggunakan nama-nama seperti kuda menendang, tupai tertegun, kelawar bergantung dan kucing tidur untuk karya-karya ukiran dengan motif tertentu," katanya.


MOHD. AIDIL menunjukkan karya ukiran gambus yang dihasilkan dalam tempoh dua minggu.


Jelas Ezrin lagi, ada empat peranan hiasan ukiran kayu dalam kehidupan sehari-hari. Di samping melahirkan keindahan dalam sesebuah rumah atau bangunan, ia juga boleh dimanfaatkan untuk memudahkan pengaliran udara, peneduhan dan keselamatan.

Secara keseluruhan, terdapat lebih 100 karya dan artifak ukiran kayu Melayu aliran tradisional dan kontemporari dipamerkan pada pameran tersebut. Ini termasuklah hasil kerja tangan pengukir handalan tanah air seperti Latiff Long, Wanpo, Norhaiza Noordin, A. Muhaimin Hasbollah, Mohd. Abdah Hassan dan Zarir Abdullah.

Karya tokoh seni ukiran Allahyarham Wan Su Othman dan Allahyarham Nik Rashiddin Nik Hussein turut menyerikan pameran berkenaan di samping hasil kerja pelajar IKN.


Sementara itu, Pengarah Akademi Pengajian Melayu (APM), UM, Prof. Dr. Zahir Ahmad berkata, pameran tersebut diadakan sejak 2 September lalu sehingga 31 Oktober 2013.

Sempena pameran itu juga, pihaknya turut menganjurkan program Seminar Ukiran Kayu Melayu pada 18 September lalu bertempat di Dewan Semarak, APM.

Ia menyaksikan sembilan orang pembentang kertas kerja yang terdiri daripada ahli akademik dan penggiat seni berhimpun untuk membincangkan pelbagai aspek berkaitan ukiran Melayu.

"Pameran dan seminar ini bertujuan untuk melestarikan dan mendokumentasi pelbagai karya seni ukiran Melayu tradisi dan kontemporari sekali gus menghasilkan bahan rujukan tentang perkembangan terkini mengenainya," ujar Zahir.

kosmo

Populariti Ukiran Kayu
Oleh NURUL IZZA ROSLY


KEPALA bekas permainan congkak dengan ukiran unik.

TAK lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Itu perumpamaan yang paling tepat apabila kita bercakap mengenai seni ukiran kayu.

Jika pada zaman dahulu seni ukiran kayu hanya menghiasi rumah-rumah di kampung dan istana, hari ini senarionya berbeza apabila ia semakin mendapat sambutan dalam kalangan penduduk di bandar dan luar negara.

Masyarakat kini lebih suka memilih kelengkapan rumah yang dihasilkan daripada kayu yang diukir, malah ada yang mengambil keputusan membina rumah yang diperbuat daripada kayu walaupun hidup di bandar, dikelilingi hutan batu.

Perubahan selera masyarakat kini terhadap seni ukiran kayu menjadikan seni itu semakin mendapat tempat di pasaran.

Pelbagai jenis kayu digunakan untuk menghasilkan seni ukiran kayu yang berkualiti tinggi. Antaranya merbau, jati, jelutong, cengal dan banyak lagi. Kebanyakan reka bentuk sesuatu seni ukiran itu pula dipengaruhi motif alam semula jadi iaitu flora dan fauna.

Seni ukiran kayu bukanlah sekadar unsur hiasan semata-mata dalam pembinaan rumah-rumah tradisional, malah mempunyai fungsi tersendiri. Sebagai contoh hiasan seperti ukiran tebuk digunakan di tempat-tempat pengaliran udara selain menjadi pemisah antara ruang.

Motif-motif ukiran di Malaysia lebih cenderung kepada motif yang berteraskan prinsip keislaman, geometri, tumbuh-tumbuhan dan kaligrafi.

Namun, seiring dengan peredaran zaman dan bagi memenuhi selera moden pelanggan, ramai pengusaha memasukkan elemen moden dalam ukiran mereka tanpa terikat dengan ukiran bermotif tradisional.

Antara hasil karya seni ukir kayu yang mendapat sambutan ramai ialah pintu gerbang, panel dan skrin dinding, sesiku keluang, pintu laman, kepala katil, pagar musang, sisir angin, alat permainan seperti congkak, perabot, katil, kerusi, meja, hiasan rumah dan banyak lagi.

AZIZUL lebih gemarkan motif kontemporari kerana ia lebih segar.

Menurut seorang pengukir, Azizul Ahmad yang sudah lebih sedekad berkecimpung dalam industri seni ukiran kayu, beliau lebih gemarkan motif kontemporari kerana ia lebih segar.

"Kebanyakan ukiran saya lebih kepada panel skrin dan dinding bermotifkan daun serta helliconia.

"Saya mahu lari daripada konsep tradisional dan mahu mencuba idea baru lain daripada yang lain. Saya inginkan kelainan dalam berkarya kerana motif ukiran tradisional kita sama seperti di Thailand dan Indonesia," katanya yang menyertai Pameran Seni Ukiran Kayu Dalam Seni Bina sempena Hari Kraf Kebangsaan 2010 yang berlangsung di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambahnya, dengan memberikan nafas baru dalam seni ukiran, ternyata ia mendatangkan pulangan lumayan apabila beliau dapat menembusi pasaran antarabangsa seperti Jepun, United Kingdom dan Perancis.

Ketika melawat ke tapak pameran, antara ukiran kayu yang menarik perhatian ialah dinding janda berhias yang bermotifkan bunga kangkung dan bunga ketumbit yang menghiasi pintu ambang pintu. Ia dilengkapkan dengan panel kerawang dan sisir angin yang bermotifkan bayam paraksi.

Beberapa pintu gerbang turut dipamerkan dengan masing-masing diukir halus dengan motif bunga alamanda dan daun kipas.

Bagi mereka ingin melengkapkan hiasan rumah dengan perhiasan daripada seni ukiran kayu tetapi tidak mahu berbelanja lebih, mungkin hiasan sesiku keluang dan panel dinding atau skrin dinding boleh menjadi pilihan kerana ia tidak terlalu mahal. Harga produk berasaskan kayu boleh bermula dari RM3 sehingga mencecah puluhan ribu ringgit.


ELEMEN tumbuh-tumbuhan moden diserapkan dalam ukiran kayu.

Sementara itu, Pengurus Mega Ukir Craft, Mohd. Abdah Hassan mengakui produk ukiran kayu sememangnya mahal berbanding produk lain kerana kesukaran untuk menghasilkannya.

"Walaupun ia mahal, kita masih memberikan alternatif kepada pelanggan. Jika bajet yang diperuntukkan sederhana, kita cadangkan kepada mereka memilih sampel dan jenis kayu yang murah.

"Harga bagi sesuatu produk ditentukan berdasarkan jenis kayu yang digunakan, reka bentuk serta kesukaran untuk membuatnya. Kebiasaannya sesuatu ukiran yang menggunakan kayu cengal lebih mahal berbanding kayu jelutong yang lebih murah dan ringan," ujarnya.

Beliau yang mendapat pendedahan mengenai seni ukiran melalui Kursus Seni Ukiran Kayu anjuran Kraftangan Malaysia di Temerloh, Pahang memberitahu, seseorang boleh menguasai asas ukiran dalam tempoh enam bulan manakala untuk menjadi pengukir yang mahir ia mengambil masa dua tahun.

 kosmo




Comments